Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04 15:38
Na vele reviews te hebben gelezen en gekeken had ik besloten om mijn QHD scherm te vervangen door een WQHD scherm. Ik was me bewust dat IPS glow een ding is, maar het lijkt bij mijn model toch wel heel extreem. Zelfs bij grijs beeld, middel donkere scenes of het gras bij Rocket League is de glow zichtbaar en het verpest echt de game ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7JJIhYT3_6MTgg8-MTbY17Wnus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgz1M3GNfhS9v5tGxXlJKySk.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal? Ben in staat om de monitor terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:41
Opzich niet zo zeer abnormaal, gewoon een van de nadelen van IPS. Nu kan het best zijn dat een nieuwe monitor hier minder last van heeft, of juist weer meer.
Nu moet ik zeggen dat het in dit geval wel veel is, maar met camera is het vaak toch zichtbaarder dan met het blote oog.
Als je de brightness ietsjes lager zet is het dan nog steeds dusdanig aanwezig dat het stoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 21:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Heb je HDR aan staan? En juist gecalibreerd?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Miyazono schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:58:
Opzich niet zo zeer abnormaal, gewoon een van de nadelen van IPS. Nu kan het best zijn dat een nieuwe monitor hier minder last van heeft, of juist weer meer.
Nu moet ik zeggen dat het in dit geval wel veel is, maar met camera is het vaak toch zichtbaarder dan met het blote oog.
Als je de brightness ietsjes lager zet is het dan nog steeds dusdanig aanwezig dat het stoort?
d22wth schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:59:
Heb je HDR aan staan? En juist gecalibreerd?
Ik heb gespeeld met alle instellingen, het scherm gekalibreerd maar toch ook op een lagere brightness heb ik hier last van. Bovendien zijn de kleuren bij 50% brightness erg flets wat je eigenlijk ook niet wilt. HDR staat uit, ziet er verschrikkelijk uit.

Ik heb het aan een aantal collega's en vrienden gevraagd en die geven aan dat dit wel erg extreem is en mij aanraden het scherm terug te sturen/om te laten ruilen. De foto komt redelijk overeen met wat ik zie al is de foto net een tikkeltje lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Opgelost: monitor wordt omgeruild door Megekko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:40
Even voor de duidelijkheid: IPS-glow treedt op als je vanuit een diagonale hoek naar je monitor kijkt. Dit betekent dat als je er recht voor zit de glow alleen in de hoeken kunt zien. Wat ik hier vooral zie (naast de glow) is backlightbleed, aangezien je in het midden last hebt van verhoogde zwartwaarden, ook wel clouding genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:21
Ik vind dat het er redelijk normaal uitziet eerlijk gezegd.. dat is gewoon een IPS paneel.

Zoals @Miyazono al aangeeft, op een foto in het donker ziet het er altijd een stuk erger uit dan in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Foto ziet er normaal uit.

Houd rekening dat je altijd meer last hebt van de IPS glow met ultra wide monitoren. Dat is gewoon inherent aan de techniek.

Precies de reden waarom ik nooit een IPS monitor koop ;)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:00

HugoBoss1985

Xenotech

Juice. schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:21:
Opgelost: monitor wordt omgeruild door Megekko.
Dus men vond het daar ook abnormaal?

Kun je hier aub nog even laten weten of dat de vervangende monitor verbetering oplevert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juice.
HugoBoss1985 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Dus men vond het daar ook abnormaal?

Kun je hier aub nog even laten weten of dat de vervangende monitor verbetering oplevert?
Yes, ik heb gisteren een vervangend exemplaar gekregen en die heeft er een stuk minder last van en is ruim acceptabel. De medewerker van Megekko vond het wel heel veel backlightbleed en glow.

Opgelost :)
Pagina: 1