Is er een airco systeem met indoor condensator op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvergeerTBA
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-03 09:58
Is er een airco systeem met indoor condensator op zolder?

Ik woon in zo'n straatje met allemaal dunne rijtjeshuizen. Van die leuke arbeiderswoningen van rond 1900.
Ondertussen wel gemoderniseerd met dakkapel, isolatie en zonnepanelen enzo.

Echter in de zomer word het gigantisch warm binnen, en zeker op de eerste verdieping.

Ik ben nu op zoek naar een airco systeem dat ik bij mij kan plaatsen. Het liefst heb ik een mooie airco unit die kan verwarmen in de winter en koelen in de zomer met op elke verdieping zo'n split unit.

Hier hoort natuurlijk ook een buiten unit bij en hier zit mijn probleem een beetje. De rijtjeshuizen zijn smal. En de geluidsnormen zijn sinds 2021 dat er bij de erfgrens maar 40dB(A) gebuid mag zijn van buitenapparatuur. Dus eigenlijk heb je de volle volume van de buiten unit bij de erf grens. En eigenlijk hebben de meeste units die ik vind wel iets van 50-55 dB(A) voor de buiten unit.

Dus ik dacht nu. Wat nou als er zo'n unit bestaat die binnen op zolder staat en met buizen warme en koude lucht kan aanzuigen en afvoeren. En dan verder de split units op de begane grond en eerste verdieping van koude koelmiddel kan voorzien.

Die buizen kunnen dan mooi via de afgesloten schoorsteen buis lopen die nog aanwezig is in mijn huis.

Echter na uren zoeken op internet lijkt het wel alsof zoiets niet bestaat. (Of dat ze weggedrukt worden door zoekresultaten van reguliere airco systemen.)

Je zou bijna denken dat er misschien een reden zou zijn dat zoiets niet bestaat.

Maar hopelijk zijn hier mensen die wel weten of zoiets bestaat of interessante inspiratie kunnen geven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:57
Je zoekt een monoblock. Die heb je in diverse soorten en maten. Niet zo efficiënt als een split, maar prima bruikbaar als je het geluid wat je dan binnen krijgt voor lief neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

paQ

Ook caravan airco’s. Dan heb je een soort van split die je uit het raam hangt.

Quatt komt wel met een kleine binnenunit w/w maar die loopt dan op hun eigen wp. Dus daar ben je nog niet mee geholpen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En zoiets?

https://koelerhuis.nl/airco-schuin-dak

Misschien met deze Google Search link een beetje een idee :)

https://www.google.com/se...+warmtepomp++dak+plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:22
Inderdaad is een monoblock airco de simpelste oplossing. Die heeft 2 buizen aan de achterkant die je meestal door de buitenmuur heen voert. Die kan dan alleen aan een buitenmuur.

Anders kan je doen wat ze bij nieuwbouw warmtepompen doen. De buitenunit staat op zolder in een geisoleerde en waterdichte kast met grote roosters in het dak. Onderstaand een prefab oplossing voor het idee.

https://www.aircon.panaso...nic-aquarea-warmtepompen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
Waarom niet een normale op het dakkapel. Zie je veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 23:01
Watergekoelde condensor bestaat wel.
Kost je wel nogal wat drinkwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-06 23:28
piotr123 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:33:
Waarom niet een normale op het dakkapel. Zie je veel.
Omdat je dan alsnog (TS geeft aan een smal huisje te hebben) te maken hebt met de geluidsregels.
Dat je iets veel ziet wil nog niet zeggen dat het allemaal legaal is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1