Nieuwe tussenmuur (CLS frame) akoestisch ontkoppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedendag!

Wij zijn onze woning gedeeltelijk aan het renoveren. We gaan een tussenmuur en voorzetwanden plaatsen die we akoestisch willen ontkoppelen om trilgeluiden tegen te gaan.

Het frame van de muur gaan we maken van CLS balken. Het frame willen we akoestisch ontkoppelen door polypress stroken tussen bestaande muren, plafond en vloer te plaatsen.

De polypress platen die we van plan zijn te kopen hebben een dichtheid van 240 kg/m3. Dit lijkt ons voldoende stevigheid en draagkracht te geven. De platen hebben een afmeting van 100x100 cm en een dikte van 1 cm. We kunnen deze dan zelf op de gewenste breedte snijden.

We zijn erg benieuwd hoe hier op het forum over wordt gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maak 2 frames die in elkaar vallen en elkaar niet raken. Dan ontkoppel je de wand echt. Qua extra dikte hoeft het maar een paar mm te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@TheGhostInc Hoe bedoel je dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je maakt een frame van CLS, dat koppelt de kamers en koppelt ook aan de grond. Het stukje rubber eronder doet weinig om te ontkoppelen omdat je met schroeven de balken weer koppelt aan de vloer.
Om de 2 kamers van elkaar te ontkoppelen kun je 2 frames maken die niet aan elkaar zitten. Dus je zet staanders neer op bijvoorbeeld 15cm, waarbij de ene staander 1 cm naar voren staat en de andere 1cm naar achteren. De gipsplaten schroef je dan vast om de 30cm, de ene kant op de ene set, de andere op de andere set.
Voor de voorzetwanden kun je ook veerregels gebruiken:
https://geluid.eu/nl/home...egel-voor-geluidsisolatie

Voor het ontkoppelen van de vloer heb je ook iets speciaals nodig:
https://delta-l.nl/oploss...g-verankering-clt-wanden/

Zelf heb ik het Mute systeem:
https://geluid.eu/nl/home...uidsisolatie-wand-mute-23
Ik ben half overtuigd ervan (montage van de dunste variant ging moeizaam), maar het belangrijkste is dat er nergens direct contact is tussen de oude en nieuwe muur.

Daarnaast moet je voor geluidsisolatie 2 dingen doen: ontkoppelen & massa.
Ik heb op mijn Mute platen verzwaarde gipsplaten geplaatst. Daardoor heb ik genoeg massa om geluidsoverdracht te verminderen.

Je ziet heel veel mensen 'gewoon' een voorzetwandje neerzetten, dat dempt best aardig, zeker doordat je meerdere materialen combineert die verschillend reageren op trillingen. Maar als je het goed wilt doen moet je richting 'box in box' achtige oplossingen denken. Anders gezegd: ben je bereid dat beetje extra uit te geven voor het beste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Om met je vraag te beginnen of we bereid zijn extra uit te geven voor het beste resultaat. Voor het beste resultaat zal het waarschijnlijk behoorlijk in de papieren lopen. Daarom zoeken we een tussenweg. Dus ja, we zullen zeker extra geld uit geven voor een beter resultaat, maar het beste resultaat zullen we niet gaan halen. En dat is acceptabel voor ons.

Het gebruik van twee losse frames is helder en inderdaad een goed idee. Maar of het voor onze situatie ook nog is betwijfel ik. Wij hebben voornamelijk last van trillingen van buitenaf. (Straaljagers) Het frame wat wij in gedachten hebben is niet met schroeven in de vloer en muur bevestigd. We kunnen het frame aan de bovenkant inklemmen tussen balken. Aan de onderkant willen we 'm ook inklemmen op een nog nader te bepalen manier.

Voor de voorzetwand eigenlijk hetzelfde idee.

In de video van het Mute systeem plakken ze eerst ook een rubber? strip op de vloeren en muren. Zoiets denken wij dus ook aan.

Massa creëren we met isolatiemateriaal (nog niet helemaal over uit welk type) en gipsvezelplaten.

De veerregels gaan we ook gebruiken, maar dan voor de schuine wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
Inklemmen is leuk, maar wat als je tegen de plint aan schopt? Verschuift de hele wand dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonnema1981
@_JGC_ Als de wand over de gehele lengte wordt ingeklemd zie ik geen mogelijkheid tot verschuiven.

Dit is het idee voor aan de bovenkant. Onderkant zal ik iets moeten bedenken om het binnen de breedte van de balk te houden.

Het blauwe zijn de polypress strippen.

BovenaanzichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC70OB4yn8EumtoIov95rH-6ASc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FaOuY9LgQUUltOznRebEUJck.png?f=fotoalbum_tileZijaanzichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhe2nsE3--pT1MnqvX8dghyQ2ok=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bK2OgbmzKmBT89VfMWIrpN4a.png?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1