Bestaand netwerk uitbreiden met nieuw netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedo
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag, waar ik geen (duidelijk) antwoord op kan vinden.

Ik ben een leek in het netwerk aanleggen, dus excuses als ik te simpel denk.

Het ding is dit. Ik huur een appartement van mijn ouders. Wij hebben bestaand netwerk met twee wifi netwerken. 1 voor internet, tv, gamen, etc. De andere is voor camera’s. Nu heb ik redelijk wifi in mijn woonkamer, maar meer ook niet. En mijn tv verbind soms met het netwerk van de camera’s omdat deze dezelfde naam en login heeft als het andere wifi. Hebben mijn ouders geen last van ivm een ap in hun huis. Hoe het precies zit weet ik niet, is ook niet het probleem.

Nu bedacht ik om simpelweg een nieuwe router te verbinden met de bestaande router. Die hang ik in het midden van mijn appartement, en heb zo een eigen wifi netwerk waar ik mijn apparaten op kan verbinden en dat er geen contact is met andere netwerken. Tevens kan ik dan ook mijn smarthome producten op dit netwerk zetten.

Is dit een logische gedachtegang, of ben ik veel te simpel hier voor? Klopt het wat ik hier allemaal zeg?

Zoals aangegeven ben ik hier een leek in, en kon ook geen soortgelijke vraag op tweakers of google vinden. Wel soms iets wat er op lijkt, maar niet van toepassing op mijn situatie.
Alvast hartelijk dank voor antwoord!

Beste antwoord (via Robbiedo op 31-07-2024 16:04)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23

franssie

Save the albatross

Als je je eigen router/AP in hun modem kan prikken, ja dan werkt het. Met router heb je waarschijnlijk wel dubbel NAT, dat heeft voordelen ( gescheiden netwerken) maar ook nadelen (lastiger om servers te draaien). Je kan ook een AP zonder router functie gebruiken, dan zit je wel in hetzelfde netwerk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je je eigen router/AP in hun modem kan prikken, ja dan werkt het. Met router heb je waarschijnlijk wel dubbel NAT, dat heeft voordelen ( gescheiden netwerken) maar ook nadelen (lastiger om servers te draaien). Je kan ook een AP zonder router functie gebruiken, dan zit je wel in hetzelfde netwerk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-06 18:57
Of een AP met eigen ip range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij consumenten spul is dat een router dacht ik. Zouden ouders en managed systeem hebben van bijvoorbeeld omada of unify oid dan is er wel meer mogelijk met ssid en vlan, maar dat lijkt me hier vooralsnog teveel leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedo
franssie schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:00:
De bestaande wifi netwerken zitten op mijn ouders router die in de modum zit. Ik wilde dan mijn router verbinden met hun router.

Weet niet of het van toepassing is, maar abonnement blijft wat we hebben en beveiliging (dat ikzelf helemaal afgeschermd ben) is voor mij niet belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Robbiedo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:58:
[...]

De bestaande wifi netwerken zitten op mijn ouders router die in de modum zit. Ik wilde dan mijn router verbinden met hun router.

Weet niet of het van toepassing is, maar abonnement blijft wat we hebben en beveiliging (dat ikzelf helemaal afgeschermd ben) is voor mij niet belangrijk.
Dan kan je zowel een AP of een draadloze router gebruiken. Zolang je maar een kabel kan trekken van hun modem naar jouw ding. Zonder kabel kan ook, maar dan heb je meer en wifi repeater met alle snelheid nadelen (ivm tweeweg gebruik van de beschikbare radio ruimte, het lult door elkaar zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Robbiedo heb je het al werkend? Zo ja wat heb je uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedo
franssie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:38:
@Robbiedo heb je het al werkend? Zo ja wat heb je uiteindelijk gekozen?
Vrijdag ga ik het allemaal werkend maken. Heb nog een keer er over nagedacht, maar ga het ietsje anders aanpakken. Het wordt gewoon 1 groot netwerk met ap’s. Dus dat ik videobellend van mijn huis naar mn ouders huis loop en hij automatisch overschakelt naar het beste wifi. Er worden nog 2 of 3 ap’s besteld, afhankelijk van mijn bereik in huis. Wel helemaal bekabeld. En camera’s moet ik nog even iets op bedenken. Gaat ook wel weer werken maar dat komt nog.

Dus ga mijn eerste idee niet helemaal uitwerken, maar wel bedankt voor de antwoorden. Wellicht alsnog iets voor de toekomst
Pagina: 1