Een passend bureaublad, teveel gevraagd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02:35
Na jaren zelf verbouwen is het dan eindelijk zo ver, het is tijd om de zolder als kantoor in gebruik te nemen. Voorzien van een moderne inrichting naar eigen smaak en al honderden hordes verder met oplossingen die bedrijven mij niet konden leveren en ik zelf moest fabriceren. Hoopte ik eindelijk klaar te zijn met het complexe en tijdrovende werk.

Het enige wat nog mist zijn de bureau's en die wil ik op een bepaalde manier hebben. Maargoed, ook daar lijk ik weer iets te vragen wat te moeilijk is voor bedrijven, terwijl het zo simpel lijkt. Al meerdere bedrijven aangeschreven die "bureaubladen op maat" maken om vervolgens te horen te krijgen dat het niet kan en teveel afwijkt van de standaard, of niet getransporteerd kan worden, of de machine kan het niet aan. Helemaal niets op maat dus!

Ik vraag mij af of iemand mij hier de goede richting op kan sturen in plaats van dat ik straks weer zelf moet gaan klooien om te maken wat ik wil.

Wat wil ik dan?
Ik heb al een bureauonderstel gevonden, voor een hoekbureau, elektrisch verstelbaar zit-sta. Dat ging goed.
Nu ben ik op zoek naar een bureaublad (x2, want 2 bureau's) om het bureau compleet te maken.
  • wingmodel/hoek bureaublad
  • 200 x 160cm
  • diepte op 70cm
  • afgeronde hoek om in te zitten
  • dikte van het blad rond de 40mm
  • geen naden, dus uit één stuk
  • een passende houtfineer of melamine
Tekening die ik even geschetst heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dlgVCpyzn9hRDGpkkPvezy2rw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6Ve3DPreIfL4LXYPqt0Key7.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee, of een meubelmaker o.i.d.? Vraag ik echt zulke vreemde dingen?

EDIT: weggestreept, dit is niet de focus van de vraag en prijs is geen beperking:
De prijs mag (in mijn ogen) best wel wat hoger zijn mits daar een reden voor is, maar ik ga voor een stuk MDF/Spaanplaat/whatever met een printje erop natuurlijk geen 500+ euro per blad neerleggen. Ik zie kant en klare gemalamineerde bladen van 300x200cm voorbij komen voor nog geen 200 euro, dat moet voor 100-200 euro extra toch wel gezaagd kunnen worden toch?

[ Voor 6% gewijzigd door drocona op 30-07-2024 16:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Blad maken van meerdere platen multiplex/mdf en dan een toplaag van materiaal dat voor vloeren bestemd is. PCV, linoleum, laminaat, parket,...

Kan je mooi op zolder in elkaar zetten. Of weet je zeker dat iets van 200 X 160 de trap op kan?

[ Voor 25% gewijzigd door Prisma16 op 30-07-2024 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Hier heb je wrs niets aan maar toch. Ik zou dit persoonlijk zelf maken. En dan wel uit 3 te verlijmen stukken hout. 2 rechthoekig, en de kromming los. De kromming zou ik met een decoupeerzaag maken en daarna de hele voorkant van het blad rond af frezen.

Als laatste afdekken met gewenst materiaal.

Je kan evt "keukenblad op maat" zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dinictus208 op 30-07-2024 15:15 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 18:22
Hoewel 80cm diep en maar 25mm dik in ieder geval wel uit één stuk: https://via-direct.nl/erg...ad-los-diverse-maten.html

Je uit-1-stuk wens maakt het heel lastig. Ik snap hem, maar ik denk dat 98% van de hoek-bureaus uit 2 of meer stukken bestaan, vanwege vervoer, zaag afval etc.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:02:
De prijs mag (in mijn ogen) best wel wat hoger zijn mits daar een reden voor is, maar ik ga voor een stuk MDF/Spaanplaat/whatever met een printje erop natuurlijk geen 500+ euro per blad neerleggen. Ik zie kant en klare gemalamineerde bladen van 300x200cm voorbij komen voor nog geen 200 euro, dat moet voor 100-200 euro extra toch wel gezaagd kunnen worden toch?
Leuk bedacht maar zo werkt het natuurlijk niet.
Natuurlijk kan maatwerk, maar dat kost gewoon wat..... en meer dan jij wilt betalen blijkbaar.

Maar zullen we even een rekensommetje maken:

- Je wilt blijkbaar een blad uit 1 stuk/plaat.
Dan heb je de keuze uit plaatmateriaal (standaard gefineerde platen zijn 248x124 kosten met eiken fineer al 300+ in een dikte van 19mm, grotere platen zijn veel duurder) of uit een houtverbreding (planken aan elkaar gelijmd, kosten voor zo'n oppervlakte minimaal 400-500 ex arbeid voor lijmen en schaven).

- Dan moet er een ronde hoek uit gezaagd of gefreesd worden. Geen standaard maat dus moet iemand het eerst tekenen en dan zagen of frezen en daarna nog netjes afwerken (schuren of een facetrand). Kost je minimaal 1-2 arbeidsuur. En een gefineerde plaat met zo'n ronding krijg je nooit echt netjes of je moet een CNC frees van 100k+ kunnen gebruiken.

- Je wil het vast ook nog afgewerkt hebben met een laklaag. Reken nog een paar uur extra werk om er minimaal 2 lagen (onder en boven anders trekt het krom) op aan te brengen.

- En dan wil je vast ook nog dat het wordt afgeleverd aangezien je zelf zo'n formaat nooit zonder schade kan vervoeren. En dan loopt de verkoper natuurlijk ook nog alle risico's bij maatwerk zoals op foutjes bij bewerking (daar gaan je kosten van zo'n plaat) en beschadigingen tijdens vervoer en eventuele aflevering.

Beetje onzinnig als je het zo leest om dan de vergelijking te maken met standaard bladen die zo uit de fabriek komen en in duizendtallen op volledig ingestelde machines worden gemaakt toch?

Kortom, het kan natuurlijk wel. Verwacht minimaal 750-1000 per bureablad als je een beetje fatsoenlijke kwaliteit wilt. En in massief hout schat ik dat je begint op iets van 1500.

Heb je trouwens enig idee wat zo'n blad van 40mm dikte gaat wegen? Dat gaat dus vast ook al niet werken. Moet je een dunnere plaat gaan opdikken. Met zo'n ronding erin een gigaklus.... komt er zomaar nogeens 500 per blad bij.

Gemelamineerde bladen voor bureaus zijn in het algemeen veel dunner. En die zijn alleen in fabrieken kostenefficient te maken als ze niet rechthoekig zijn.

Dus je vraagt op zich geen heel vreemde dingen. Alleen ongebruikelijk, en je wilt eigenlijk niet voor echt maatwerk betalen :-).

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Houten mal maken, epoxy erover met een kleurtje. Of massief hout lijmen en schuren lakken - dat kan naadloos. Maak je hem wel in de kamer zelf, want door de deur gaat hij niet meer :)

[ Voor 63% gewijzigd door BCC op 30-07-2024 15:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Prisma16 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:11:
Blad maken van meerdere platen multiplex/mdf en dan een toplaag van materiaal dat voor vloeren bestemd is. PCV, linoleum, laminaat, parket,...
Ja m'n vader heeft ooit zo'n bureau zelf gemaakt voor mij, bestond uit 2 platen MDF en de toplaag was van linoleum. Onverwoestbaar bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
@Prisma16 @Dinictus208 Daar heb ik inderdaad wel over nagedacht, maar heb gewoon niet veel puf meer om er zoveel tijd in te steken. Ik ben zelf geen professional maar verwacht wel nog hogere kwaliteit dan de gemiddelde professional van mijzelf. Dat betekent dat het half uurtje voor de pro mij in sommige gevallen 4 uur kost afhankelijk van de taak.

Daarnaast zie ik allerlei horror verhalen voorbij komen van mensen die zelf fineer toe proberen te passen, ik weet niet of ik die uitdaging wil aangaan. Maar het is nog steeds een optie.

@Tweaker_BE Ik denk dat ik over het algemeen heel goed de waarde in kan schatten. Ik begrijp je hele opsomming en alle toevoegingen met wat er moet gebeuren t.o.v. een standaard fabrieksblad. Mijn beredenering was dat zo'n standaard vierkant fabrieksblad, waar mijn bureau op tekening prima uit gehaald kan worden, onder de 200 euro is aan materiaal. Dus als zo'n blad er bij gepakt wordt (en ik betaal voor het hele blad) mag ik van een bedrijf dat bladen op maat maakt toch verwachten dat dit efficient kan en de daarvoor bestemde apparatuur beschikbaar is. Als je 200 euro er bovenop gooit voor het op maat maken van dat blad moet dat in mijn ogen gemakkelijk kunnen en een medewerker 3 uur de tijd heeft om hiermee te klooien. Al de extra's als laklagen is in dit voorbeeld niet van toepassing, alleen het kantenband moeten ze "extra" monteren. Ik ben ook niet op zoek naar een massief houten blad. Ik weet ook heel goed wat die kosten gezien ik een eettafel en salontafel op maat heb laten maken uit een massief stuk hout (daar was ik overigens ~1300 euro voor kwijt).
Uiteraard komt het transport er dan nog bij, ik heb het puur over een blad. Nogmaals, als er goede onderbouwing is waarom iets duurder is, dan accepteer ik dat. Ik wil prima 750 euro voor een gigantisch mooi blad betalen, maar niet als het uit een standaard blad komt met een spaanplaat kern en een plastic cover om het er mooi uit te laten zien, dat is gewoon geld harken, dan betaal ik liever iemand anders.
EDIT: Zag dat je nog wat info toe had gevoegd, gewicht is bekend, komt rond de 60kg uit, heb ik vernomen van een van de partijen en dat was een reden dat ze het niet konden zagen gezien het zaagbed een max gewicht had van 50kg.

[ Voor 5% gewijzigd door drocona op 30-07-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:06
Interieurbouwer hier, in feite heb je geen rare vraag, de meeste zullen vastlopen op dit (en de prijs):
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:02: • geen naden, dus uit één stuk
De ronding wordt gefreesd met een CNC, maar in veel gevallen (ook bij ons) is het CNC bed maar 3050x1300mm. ;)

Qua plaatmateriaal is het niet zo'n probleem, veelal is melamine 2800x2100 of 2800x2070, HPL is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:54:
[...]
En een gefineerde plaat met zo'n ronding krijg je nooit echt netjes of je moet een CNC frees van 100k+ kunnen gebruiken.
Ook daarvoor zijn er vast wel eenmalige oplossingen te bedenken hoor. :)

De vraag is of @drocona enkel geschrokken is van de prijzen die voor het realiseren van zijn ontwerp gevraagd worden en dat hij denk dat dat goedkoper moet kunnen, of dat er echt niemand dit kan maken voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
Hippocampus schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:15:
[...]

De vraag is of @drocona enkel geschrokken is van de prijzen die voor het realiseren van zijn ontwerp gevraagd worden en dat hij denk dat dat goedkoper moet kunnen, of dat er echt niemand dit kan maken voor hem.
Ik loop voornamelijk vast op dat ik antwoord krijg dat het niet kan. Ik heb een offerte gekregen van ruim 500 euro voor een veel dunner blad en dat vind ik niet in verhouding met de kwaliteit die ik er voor terug krijg (ben langs gegaan, was heel basic). Andere partij kan die dunnere dikte ook leveren voor de helft van de prijs met betere kwaliteit. Het probleem zit dus echt in de dikte van het materiaal dat niet lijkt te kunnen.

Ik heb ruim budget en wil graag voor de komende 15? jaar klaar zijn met een goed bureau, dat mag best wat kosten. Als er een blad langskomt dat mij bevalt en kwalitatief dusdanig goed is ben ik best bereid om 600+ euro per blad neer te leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door drocona op 30-07-2024 16:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweaker_BE
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:12:
Als je 200 euro er bovenop gooit voor het op maat maken van dat blad moet dat in mijn ogen gemakkelijk kunnen
Jij werkt zelf natuurlijk ook gewoon gratis?

Je beseft toch ook wel dat als een interieurbouwer even met jouw af moet stemmen, wat moet tekenen en een offerte uit moet brengen die 200 euro aan arbeid al bijna op is. Daarom kost maatwerk zoveel. Bij standaard productie hebben ze al dat gedoe niet.... En dan is er nog niets gebeurd.

Zelfs een simpel plaatje laten frezen op basis van die afmetingen en met een ronding doet niemand voor 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Hippocampus schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:15:
[...]

Alles kan.... maar niet voor 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
Ik heb een paar jaar geleden, na een tip hier op Tweakers, mijn blad besteld bij Tafelbladen.eu en ben daar nog steeds enorm tevreden over. De bezorging was meer dan prima. De melanine die erover zit lijkt enorm sterk en weerbaar te zijn, beter dan van IKEA. En ze hadden destijds een blad in een afwijkende maat (150x75) omdat een standaard maat (160x80) niet paste.

Ik zie ook dat ze offertes aanbieden, misschien kun je ze mailen voor maatwerk of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
FabianGTI schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:13:
De ronding wordt gefreesd met een CNC, maar in veel gevallen (ook bij ons) is het CNC bed maar 3050x1300mm. ;)
Precies.... al die interieurbouwers maken toch vooral kastjes :-).

Maar ik neem aan dat jullie voor 200 euro toch ook niets eens een enkel maatwerk stuk frezen/CNC'en met alle handling daarom heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Jij werkt zelf natuurlijk ook gewoon gratis?

Je beseft toch ook wel dat als een interieurbouwer even met jouw af moet stemmen, wat moet tekenen en een offerte uit moet brengen die 200 euro aan arbeid al bijna op is. Daarom kost maatwerk zoveel. Bij standaard productie hebben ze al dat gedoe niet.... En dan is er nog niets gebeurd.

Zelfs een simpel plaatje laten frezen op basis van die afmetingen en met een ronding doet niemand voor 200 euro.
Ik begrijp echt je intentie, ik werk ook niet gratis, ik wil graag iemand betalen, maar ik ga (met alle respect, is niet negatief bedoeld naar het type werk dat mensen uitvoeren) toch geen advocaat uurtarief betalen voor iets wat in een hele andere sector zit met lagere uurlonen? Maar goed, dat is verder niet de essentie, maar wel mijn achterliggende gedachte, de verhouding kwaliteit, benodigd uurwerk komt niet overeen met de prijs voor zo'n simpel blad in het voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:18:
[...]
Als er een blad langskomt dat mij bevalt en kwalitatief dusdanig goed is ben ik best bereid om 600+ euro per blad neer te leggen.
Daar koop je net een fatsoenlijk rechthoekig bureablad voor :-).

Je hebt echt geen idee hoeveel werk het is om zo'n ronding te zagen en netjes af te werken. Handmatig alleen in uren werk te doen, en niemand zet zijn grote CNC van een paar ton in voor 1 of plaatjes zonder je daar een flink tarief voor te rekenen.

[ Voor 28% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Daar koop je net een fatsoenlijk rechthoekig bureablad voor :-).
Laten we maar even focussen op de vraag wie dit uberhaupt kan uitvoeren, want tot nu toe krijg ik alleen maar nee kan niet te horen. Laat staan een bijbehorende prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:26:
[...]

Laten we maar even focussen op de vraag wie dit uberhaupt kan uitvoeren, want tot nu toe krijg ik alleen maar nee kan niet te horen. Laat staan een bijbehorende prijs :)
Iedere interieurbouwer met een passend machinepark. Alleen die weten dat niemand die zo de vraag stelt hun vraagprijs wil betalen daarom roepen ze gewoon dat ze het niet doen. Ze hebben helemaal geen zin in deze discussie.

Maar mijn laatste vraag in een eerdere post was serieus: Heb je enig idee wat zo'n 40mm dik blad van MDF of Multipex massief hout zou gaan wegen? En dus ook hoeveel gezeik het is om met zoiets te werken?

[ Voor 20% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]

Voorzichtige conclusie: het kan inderdaad niet voor de bijbehorende prijs ;)

Voorlopige oplossing: zelf maken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 23-05 09:46
[...]

Volgens mij hebben @FabianGTI en @Tweaker_BE ook al keurig uitgelegd waarom je nee te horen krijgt. Maar dat kwartje lijkt nog niet echt te vallen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Probeer eens een interieurbouwer / plaatmateriaalverwerker, zoals https://www.elmarhout.nl/eh/

Maargoed, zodra je het volume van standaardbladen verlaat, zal de prijs significant omhoog gaan.

Een paperclip kost nog geen cent, probeer eens een soort-van-paperclip-maar-net-iets-anders te laten maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Iedere interieurbouwer met een passend machinepark. Alleen die weten dat niemand die zo de vraag stelt hun vraagprijs wil betalen daarom roepen ze gewoon dat ze het niet doen. Ze hebben helemaal geen zin in deze discussie.
Nogmaals, het gaat in eerste instantie niet om de prijs, ik heb nooit bij een bedrijf gevraagd of het binnen een x bedrag kan en ik heb inmiddels al meerdere keren aangegeven dat ik genoeg budget heb om meer te willen neerleggen voor kwaliteit. Ik krijg gewoon "Nee het kan niet" zonder het ook maar ergens over de prijs te hebben.

Je triggert zo hard op mijn laatste alinea en vergeet de rest. Ik heb nergens gezegd dat er een limitatie was, alleen dat ik bij een aantal bedrijven een bagger aanbod kreeg met een prijs waavan het melamine van bladgoud zou moeten zijn met die prijzen. Gewoon een aantal opportunisten waar blijkbaar genoeg klanten zeggen PRIMA en nergen sbij nadenken.

Dat is niet de insteek van de vraag en nogmaals en voor de laatste keer, mijn budget rijkt verder dan een paar honderd euro! Ik ben op zoek naar een specifieke oplossing en ik ben bewust dat die keuze gevolgen heeft voor de prijs.

Laten we a.u.b. dit gedeelte los want inmiddels hebben we al bijna een volle pagina aan tekst waarin je mij probeert uit te leggen dat een blad geld kost en ik mij daar al lang bewust van ben. In plaats van dat mijn daadwerkelijke vraag naar voren komt.

[ Voor 9% gewijzigd door drocona op 30-07-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:30:
[...]
Ze hebben helemaal geen zin in deze discussie.
Dat dus!

Één klant met een 'lastige' vraag; daar heeft men gewoon geen zin in.
Vervelend? Ja. :-(
Verklaarbaar? Ook ja. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Die heeft een breedte van 120cm; een standaardplaat dus. TS zoekt iemand die een non-standaard bredere plaat kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je zou ook nog eens op iets als Etsy kunnen kijken. Je vindt je bureau niet, maar wellicht wel iemand met de juiste apparatuur en zin om aan consumenten te verkopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

https://www.ontwerpopmaat.com/cnc-frezen/

Op de plaatjes lijken de CNC machines bij dit bedrijf groot genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:37:
[...]
Nogmaals, het gaat in eerste instantie niet om de prijs, ik heb nooit bij een bedrijf gevraagd of het binnen een x bedrag kan en ik heb inmiddels al meerdere keren aangegeven dat ik genoeg budget heb om meer te willen neerleggen voor kwaliteit.
Daar gaat het gezien de tekst van je post het je natuurlijk wel om.....

Zelfs als je daar niet om vraagt weet elke interieurbouwer dat voor dit soort, uit de losse pols ingeschoten, vragen de kans dat iemand de opdracht ook echt laat uitvoeren bijna nul is. Ze hebben gewoon geen zin in dit soort discussies die voor hen nergens toe lijden. Ze weten op voorhand dat het gewoon te duur gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Daar gaat het gezien de tekst van je post het je natuurlijk wel om.....

Zelfs als je daar niet om vraagt weet elke interieurbouwer dat voor dit soort, uit de losse pols ingeschoten, vragen de kans dat iemand de opdracht ook echt laat uitvoeren bijna nul is. Ze hebben gewoon geen zin in dit soort discussies die voor hen nergens toe lijden. Ze weten op voorhand dat het gewoon te duur gaat worden.
Dat zou zo maar kunnen dat het voor bedrijven de achterliggende gedachte is. Wat ik lastig vind is op het moment dat ik een bedrijf aanschrijf met een vraag voor een blad op maat terwijl groot en breed op de website is aangegeven "Wij zagen alles op maat, staat een afmeting er niet bij? Alles is mogelijk", ik nee terug krijg. Dus het was niet mogelijk? Waarom adverteert dat bedrijf er dan mee?

En dat is net het punt, blijkbaar is op maat en "alles is mogelijk" dus niet zo en ben op zoek naar een bedrijf dat dit mogelijk wel kan of de optie heeft, want ik kan ze niet vinden en ben onbekend in deze branche qua producenten en bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:21

dragonhaertt

@_'.'

Voor 100-200 euro kan iemand dat vast voor je zagen.
Dan moeten de randen nog opnieuw gelamineerd worden, moet het vervoerd worden, moet de cnc geprogrammeerd, randjes netjes afgerond.

Met 2-3 uur werk zit je zo op die 500+ euro
200 materiaal
200 uren
100 vervoer + gebruik machines

Alle redenen die je zelf noemt waarom je het niet DIY wil doen zijn redenen waarom dit zo 'duur' is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Gewoon een aantal opportunisten waar blijkbaar genoeg klanten zeggen PRIMA en nergen sbij nadenken.
Inderdaad, de "maak-industrie" heeft (te) veel werk en (te) weinig personeel en zitten dus echt niet te wachten op niet-standaard enkel stuks opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:46:
[...]
Wat ik lastig vind is op het moment dat ik een bedrijf aanschrijf met een vraag voor een blad op maat terwijl groot en breed op de website is aangegeven "Wij zagen alles op maat, staat een afmeting er niet bij? Alles is mogelijk", ik nee terug krijg. Dus het was niet mogelijk? Waarom adverteert dat bedrijf er dan mee?
Omdat zij adverteren richting een markt die gewoon wat rechthoeken uit een standaard plaat laat zagen..... ga maar eens kijken hoeveel er overblijven als er iets ronds gezaagd moet worden, laat staan zo'n vorm als die van jou.

Dan is het ook ineens geen zagen meer maar kom je dus in het CNC freeswerk uit. En dan is de overhead en de machinetijd al meer dan de meesten willen (en kunnen) betalen.

En niemand wil voor een paar centen met een megablad van 200x160 in 40mm gaan worstelen :-).

En je geeft zelf al aan dat: "Al meerdere bedrijven aangeschreven die "bureaubladen op maat" maken om vervolgens te horen te krijgen dat het niet kan en teveel afwijkt van de standaard, of niet getransporteerd kan worden, of de machine kan het niet aan".

Best veel herkenbare redenen die je hier ook al hebt gehoord.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Dus, gewoon zelf aan de slag ;)
Ik zou het hier zo voor je in elkaar draaien (niet uit 1 stuk weliswaar) maar dat ga ik dus niet doen.

Zou een dergelijk bureaublad bij benadering niet ergens standaard te krijgen zijn overigens? Daarna wellicht nog een beetje op maat zagen?

bv: https://prooffice.nl/arti...ine-quad4-wingbureau.html

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
https://ritmeesteralblasserdam.nl/categorie/81.html

Vraag het hier eens. Maken ook van alles op maat voor jachten.

Lukt wel voor die 600E+ die TS er voor over heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Prisma16 op 30-07-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Dinictus208 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:59:
Ik zou het hier zo voor je in elkaar draaien (niet uit 1 stuk weliswaar) maar dat ga ik dus niet doen.
Vertel, en waarom dan alleen als stukjes? En zou je het ook voor 200 euro doen? :)

[ Voor 202% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:06
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Precies.... al die interieurbouwers maken toch vooral kastjes :-).

Maar ik neem aan dat jullie voor 200 euro toch ook niets eens een enkel maatwerk stuk frezen/CNC'en met alle handling daarom heen?
Nou nee, wij hebben nogal een divers bereik met wat wat doen (geen seriematig werk maar vooral maatwerk).

Maargoed, ik heb toch maar eens een calculatieblad gemaakt maar je komt inclusief BTW al snel op € 1050,-, dat is voor een 36mm melamineblad (houtstructuur), rondom voorzien van ABS kantenband.
Dit is nog zonder transport en montage.

@drocona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
FabianGTI schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Nou nee, wij hebben nogal een divers bereik met wat wat doen (geen seriematig werk maar vooral maatwerk).

Maargoed, ik heb toch maar eens een calculatieblad gemaakt maar je komt inclusief BTW al snel op € 1050,-, dat is voor een 36mm melamineblad (houtstructuur), rondom voorzien van ABS kantenband.
Dit is nog zonder transport en montage.

@drocona
Kijk dat schiet op in de discussie.... Is dat inclusief jullie normale marge voor orders die van particulieren binnenkomen? (ik weet namelijk dat daar vaak nog wat bijkomt omdat de werkvoorbereider daar gewoon veel werk aan heeft).

En mijn opmerking over die kastjes was meer bedoeld dat dit toch vaak de manier is om je CNC aan de praat te houden, dan moet je vaak wel veel keukens en kasten maken...

[ Voor 25% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Vertel, en waarom dan alleen als stukjes? En zou je het ook voor 200 euro doen? :)
Nee ga ik niet doen hoor. Ik zeg tegenwoordig nee tegen vrijwel iedereen.
Dat is een beetje de misvatting, collega's die ontdekken dat je iets kan: ooh kan jij misschien een inbouwkast maken? Ja dat kan ik zeker maar niet voor jou ;)

3 stukken omdat je dan gewoon met een invalzaag+rails kunt werken voor de rechthoeken en dat kromme stukje doe je even met wat meer aandacht uit de hand en dan mooi rond af fresen. Dat voeg je dat samen.

Dit materiaal zou ik zelf pakken en dan geen fineer oid. (veel te ingewikkeld)

https://www.allesindustri...0Nwy4iEAYYBSABEgKGT_D_BwE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drocona
Ik denk dat alle antwoorden duidelijk zijn.

Er zijn een aantal mogelijke bedrijven geopperd welke ik ga verkennen en zien of het mogelijk is.
Daarnaast is de les in deze dat de professionals die hier anageschoven zijn (waarvoor dank) ook aangeven dat de machines vaker niet dan wel groot genoeg zijn omdat er CNC vereist voor de bocht.

De opties ga ik nog verkennen en als het niet voor mij gedaan kan worden en met geld gekocht kan worden zal ik het inderdaad zelf moeten gaan doen, dan worden het alsnog twee hele dure bladen i.v.m. mijn eigen uren maar dan is het wel mogelijk.
Uiteraard heb ik ook nog de optie om een concessie te doen in bladdikte, wat eigenlijk alleen esthetisch is, waardoor het bij bedrijven wel weer mogelijk wordt.

Hoe dan ook, ik ga er wel uit komen en het antwoord is duidelijk. Bedankt voor de info.

Als ik een oplossing heb zal ik dat hier nog even netjes achterlaten voor het archief en (mogelijk) andere personen met dezelfde zoektocht.

[ Voor 7% gewijzigd door drocona op 30-07-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:21:

Als ik een oplossing heb zal ik dat hier nog even netjes achterlaten voor het archief en (mogelijk) andere personen met dezelfde zoektocht.
Hele andere vraag: je hebt al wel gecontroleerd of een dergelijk formaat blad uit 1 stuk wel naar je zolder getild kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
jeroenkb schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:27:
Hele andere vraag: je hebt al wel gecontroleerd of een dergelijk formaat blad uit 1 stuk wel naar je zolder getild kan worden?
Ja, dat heb ik inderdaad al wel gecontroleerd, los van het gewicht wat wel even flink sjouwen zal zijn is de doorgang van begane grond naar zolder met ruime volwaardige trappen, dus dat is geen probleem.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Laatst online: 03-05 13:27
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:46:
[...]

Wat ik lastig vind is op het moment dat ik een bedrijf aanschrijf met een vraag voor een blad op maat terwijl groot en breed op de website is aangegeven "Wij zagen alles op maat, staat een afmeting er niet bij? Alles is mogelijk", ik nee terug krijg.
Zagen is alleen rechte lijnen, dat doen ze op een formaatzaag. Wat jij wil is een vrije vorm die CNC gefreesd moet worden.
Elk bedrijf zonder CNC kan dit niet maken.

Daarnaast wil je een nette randafwerking, dus het bedrijf moet ook een kantenlijmer hebben en daar ook ronde vormen mee kunnen afwerken, het aantal kansen op een bedrijf die dit kunnen neemt hierdoor sterk af.

En wat jij een advocatentarief vind weet ik niet maar €150,- per uur voor CNC werk, dat is dus ook programmeren en instellen op de machine, is gauw wat je betaald.

Twee bladen ga je met twee uurtjes echt niet redden, en dan heb je alleen de vorm en nog niet de randafwerking.

Dit soort grote formaten zijn prima te doen met HPL plaat maar dat is nooit zo dik, dat wordt veel te zwaar.
Voordeel van HPL is dat je de rand met frezen direct glad afwerkt, een houtmateriaal, of het nou MDF, spaanplaat of multiplex is zal altijd met een kantafwerking moeten worden afgewerkt.

Het is de combinatie van vorm, maat, dikte en afwerking wat het lastig maakt.

Overigens vind ik zelf persoonlijk zo’n hoekbureau waar je in de hoek zit waardeloos om aan te werken, maar goed, daar zal je wel over hebben nagedacht.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:57
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Ik begrijp echt je intentie, ik werk ook niet gratis, ik wil graag iemand betalen, maar ik ga (met alle respect, is niet negatief bedoeld naar het type werk dat mensen uitvoeren) toch geen advocaat uurtarief betalen voor iets wat in een hele andere sector zit met lagere uurlonen? Maar goed, dat is verder niet de essentie, maar wel mijn achterliggende gedachte, de verhouding kwaliteit, benodigd uurwerk komt niet overeen met de prijs voor zo'n simpel blad in het voorbeeld.
drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:21:
Ik zal ik het inderdaad zelf moeten gaan doen, dan worden het alsnog twee hele dure bladen i.v.m. mijn eigen uren maar dan is het wel mogelijk.
Jouw eigen uren zijn € 0,- waard en hebben feitelijk geen financiële waarde aangezien jij deze klus gewoon buiten je werkuren uitvoert. Ik hoop wel dat je alle benodigde apparatuur hebt, want als je dat voor 1x moet gaan kopen dan wordt het nog een duur geintje...

Of je moet de apparatuur daarna houden en als ondernemer dit soort maatwerk bladen gaan maken en verkopen voor een advocaat tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

Trilliwilli schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Overigens vind ik zelf persoonlijk zo’n hoekbureau waar je in de hoek zit waardeloos om aan te werken, maar goed, daar zal je wel over hebben nagedacht.
Toen ik vroeger mijn 19" CRT nog had, was zo'n hoekbureau noodzakelijk :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
Toevallig hebben wij onlangs zelf een soortgelijk blad op maat laten maken op basis van tekening, van 30mm massief iepenhout. Bestaat wel uit twee delen. Uit één deel was volgens mij ook mogelijk geweest maar aanzienlijk duurder. En vergis je niet: ook uit twee delen was dit al een veelvoud van het bedrag dat onderin de TS is genoemd, maar het is dan ook massief hout en maatwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP8jwVmXgfL1w3iMKZBqW_mIEoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Azzcp52xa7ZKIZJwQqlJVy9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FII-FSGDGLRoqDqwVJwBvA5vsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJsRAHCeKOOsIgZee2pxrXxR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hds207qIw43LKTtFZAZozkhSQpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3kpY1ptZr13TMHDwx8r1I1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-Swwpi0khqpHsz_DVGA7J5qqDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HhC3M9W3tByS4v3XNzqZlxF.jpg?f=fotoalbum_large

Kastjes heeft mijn partner zelf gemaakt, alleen het blad hebben we laten maken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
BCC schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Toen ik vroeger mijn 19" CRT nog had, was zo'n hoekbureau noodzakelijk :)
19 inch? Dat was groot maar volgens mij had ik 2x 22 of zo op het bureau. De hoek was daar perfect voor.... Lekker diep. Goed voor het CAD-tekenen. Een beetje ruimte tussen monitor en het hoofd was wel lekker :) Daarnaast een meter of twee aan uitlegruimte. Aan de andere kant minimaal 1 meter. Computer hangend onder bureau Wat een ruimte _/-\o_ De ruimte werd trouwens goed verwarmt door mij en twee andere collega's op deze manier :*)

@drocona Over het bureau zelf: Je moet zelf niet willen dat het zo groot is. Misschien dat sommige bedrijven het niet eens zo willen leveren. Het is zwaar, onhandig door formaat. Hier krijgt ik een simpele plaat van 100x200cm niet echt makkelijk de trap op. Dan zit aan de trap maar één kwartslag aan de bovenzijde. De zolder met twee slagen zal helemaal een ramp zijn. Maak het in stukken. Dat is minder zwaar en minder onhandig. Ook veel handzamer om de boel te vervoeren e.d. Dan zal je merken dat de prijs ook een stuk lager kan zijn. Voor het werken aan het bureau maakt het toch bijna niets uit. Zeker niet als de verbinding een beetje goed is weggewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Glenfiddich schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:35:
Toevallig hebben wij onlangs zelf een soortgelijk blad op maat laten maken op basis van tekening, van 30mm massief iepenhout. Bestaat wel uit twee delen.
Mooi bureau zo. Lijkt wel of er twee verschillende houtsoorten zijn gebruikt. Mogelijk ziet het in het echt er iets anders uit. Steunt het blad in de hoek nog ergens op? Of is het bevestigd aan de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
RonnieKo schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Mooi bureau zo. Lijkt wel of er twee verschillende houtsoorten zijn gebruikt. Mogelijk ziet het in het echt er iets anders uit. Steunt het blad in de hoek nog ergens op? Of is het bevestigd aan de muur?
Het is wel dezelfde houtsoort, maar elk deel bestaat uit meerdere aan elkaar verlijmde planken en geen plank is natuurlijk hetzelfde. En de nerfrichtingen staan haaks op elkaar waardoor dat extra opvalt.

Langs de muurzijde rust het op een L-profiel. De twee delen worden tegen elkaar aan getrokken met trekstangen, en onderdoor loopt nog een 30x30mm RVS kokerprofiel voor de stijfheid.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Elke handelaar in gebruikt kantoormeubilair kan zo'n blad leveren. Sommigen hebben daar zelf de machines voor, andere hebben leveranciers die dat voor hen doen. Zelf ken ik Madeko in Woudenberg (goede ervaringen mee) en Van de Scheur in Ede en Apeldoorn als bedrijven die dat kunnen leveren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweaker_BE
StevenK schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:57:
Elke handelaar in gebruikt kantoormeubilair kan zo'n blad leveren.
Natuurlijk joh, die drie pagina's met reacties zijn allemaal onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Mmz, die optie, bestaand bureau had ik ook al genoemd. Is m.i. best levensvatbaar hoor.

https://www.google.com/se...EOelxJ4s28_M&vssid=mosaic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glenfiddich schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:35:
Toevallig hebben wij onlangs zelf een soortgelijk blad op maat laten maken op basis van tekening, van 30mm massief iepenhout. Bestaat wel uit twee delen. Uit één deel was volgens mij ook mogelijk geweest maar aanzienlijk duurder. En vergis je niet: ook uit twee delen was dit al een veelvoud van het bedrag dat onderin de TS is genoemd, maar het is dan ook massief hout en maatwerk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kastjes heeft mijn partner zelf gemaakt, alleen het blad hebben we laten maken.
Mooi!

Persoonlijk had ik het stopcontact verplaatst als het buro zoveel geld kost, dit trekt nu onnodig aandacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Wolly schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Mooi!

Persoonlijk had ik het stopcontact verplaatst als het buro zoveel geld kost, dit trekt nu onnodig aandacht
Op een leeg bureau wel ja, maar inmiddels staat het beeldscherm (34" ultrawide curvedscreen) ervoor en zie je het niet meer tenzij je echt onder het scherm door koekeloert. Ik had sowieso ergens een opening nodig voor doorvoer van kabels.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:41
Een stuk word erg lastig als je het van massief hout wil want zo een grote boom bestaat er niet. MDF of andere geproduceerde varianten natuurlijk wel. Dan moet je iemand hebben die het kan frezen met een CNC ofzo. En dan moet er nog een bandje op gestreken worden als je blad al dubbel gelamineerd is anders moet er nog een kant op gelamineerd worden. Ik heb mijn vader een recht bureau laten maken wat redelijk fors was. En dat is ook MDF met een strijkband. Maar houd ook rekening dat je een enkel blad bijvoorbeeld lastig een trap op of af krijgt. Wil je een afgerond blad dan word het weer lastiger en duurder want moet een speciale strijkband voor komen enz. Meeste geld gaat het echt in de werktijd zitten. En de apparatuur die nodig is niet iedereen heeft een CNC machine of een mogelijkheid om een blad te voorzien van lamineer.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@drocona bedenk ook even of een rechte rand met kantenband überhaupt wenselijk is aan die ronde kant waar je aan zit. Dat gaat volgens mij hoe dan ook een hele scherpe rand opleveren? Eerst een ronde kant of facet er aan frezen kan wellicht nog (afhankelijk van het materiaal), maar in die kromming krijg je dat dan nooit meer gelamineerd lijkt me?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dinictus208 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Nee ga ik niet doen hoor. Ik zeg tegenwoordig nee tegen vrijwel iedereen.
Dat is een beetje de misvatting, collega's die ontdekken dat je iets kan: ooh kan jij misschien een inbouwkast maken? Ja dat kan ik zeker maar niet voor jou ;)

3 stukken omdat je dan gewoon met een invalzaag+rails kunt werken voor de rechthoeken en dat kromme stukje doe je even met wat meer aandacht uit de hand en dan mooi rond af fresen. Dat voeg je dat samen.

Dit materiaal zou ik zelf pakken en dan geen fineer oid. (veel te ingewikkeld)

https://www.allesindustri...0Nwy4iEAYYBSABEgKGT_D_BwE
Dit zou ook mijn strategie zijn. Koop je 2 stukken van 200 x 60.

De eerste laat je heel, de tweede zaag je in 2 stukken van 120cm en 70cm. Daarna lijm je die 3 delen aan elkaar. Met een bovenfrees met cirkelgeleider maak je de ronding. Daarna randjes netjes afronden, schuren en afwerken met matte blanke lak.

Als je echt graag 4cm dik wil bestel je alles 10cm ruimer en gebruik je die strook om de randen op te dikken.

Ben je rond de 300 euro helemaal klaar en heb je echt houten blad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

drocona schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:02:
Na jaren zelf verbouwen is het dan eindelijk zo ver, het is tijd om de zolder als kantoor in gebruik te nemen. Voorzien van een moderne inrichting naar eigen smaak en al honderden hordes verder met oplossingen die bedrijven mij niet konden leveren en ik zelf moest fabriceren. Hoopte ik eindelijk klaar te zijn met het complexe en tijdrovende werk.

Het enige wat nog mist zijn de bureau's en die wil ik op een bepaalde manier hebben. Maargoed, ook daar lijk ik weer iets te vragen wat te moeilijk is voor bedrijven, terwijl het zo simpel lijkt. Al meerdere bedrijven aangeschreven die "bureaubladen op maat" maken om vervolgens te horen te krijgen dat het niet kan en teveel afwijkt van de standaard, of niet getransporteerd kan worden, of de machine kan het niet aan. Helemaal niets op maat dus!

Ik vraag mij af of iemand mij hier de goede richting op kan sturen in plaats van dat ik straks weer zelf moet gaan klooien om te maken wat ik wil.

Wat wil ik dan?
Ik heb al een bureauonderstel gevonden, voor een hoekbureau, elektrisch verstelbaar zit-sta. Dat ging goed.
Nu ben ik op zoek naar een bureaublad (x2, want 2 bureau's) om het bureau compleet te maken.
  • wingmodel/hoek bureaublad
  • 200 x 160cm
  • diepte op 70cm
  • afgeronde hoek om in te zitten
  • dikte van het blad rond de 40mm
  • geen naden, dus uit één stuk
  • een passende houtfineer of melamine
Tekening die ik even geschetst heb:
[Afbeelding]

Iemand enig idee, of een meubelmaker o.i.d.? Vraag ik echt zulke vreemde dingen?

EDIT: weggestreept, dit is niet de focus van de vraag en prijs is geen beperking:
Een ding waar ik nog niets over gelezen heb is hoe dit überhaupt zal zitten/werken.
Ik denk dat je deze werkplek in alle eerlijkheid niet arbotechnisch geschikt zal krijgen.

Je wilt namelijk je armsteunen op dezelfde hoogte kunnen plaatsen als het bureaublad zodat je je ellebogen geschikt kunt steunen terwijl je typt. Dit voorkomt (voornamelijk) schouderklachten.
Jij hebt een ronding gemaakt met een diameter van maar één meter. Als je op een normale manier een bureaustoel aanschuift tijdens werk zit je als snel met 1/3e van het zitvlak onder het bureau. Als je dat in jouw geval doet kun je je niet goed plaatsnemen. Als je kijkt naar de meeste standaard ronde bureau's zit je ook aan het rechte stuk en heb je een ronding rechts of links van je zit positie.

Als ik de bureaustoel op je schets aanschuif kom je hierop uit, je kunt de armsteunen (ook eventueel bij een luxere bureaustoel gedraaid) niet goed genoeg gebruiken voor de ondersteuning. Het zou jammer zijn als je iets moois bouwt of laat bouwen en het niet prettig kunt gebruiken.

Mocht je denken: 'de armsteunen doe ik lager dan het bureau'. Ten eerste is dit arbotechnisch niet aan te raden. Ten tweede als je het bureau 4 cm dik wilt hebben moet je de armsteunen zo laag hebben dat je ze überhaupt niet meer kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUl1FWP9D7pwZSSGQHbdS-qc9CU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LVwMbpOrBvZNmdlv4HHgby2t.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 17:22
True schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Een ding waar ik nog niets over gelezen heb is hoe dit überhaupt zal zitten/werken.
Ik denk dat je deze werkplek in alle eerlijkheid niet arbotechnisch geschikt zal krijgen.

Je wilt namelijk je armsteunen op dezelfde hoogte kunnen plaatsen als het bureaublad zodat je je ellebogen geschikt kunt steunen terwijl je typt. Dit voorkomt (voornamelijk) schouderklachten.
Jij hebt een ronding gemaakt met een diameter van maar één meter. Als je op een normale manier een bureaustoel aanschuift tijdens werk zit je als snel met 1/3e van het zitvlak onder het bureau. Als je dat in jouw geval doet kun je je niet goed plaatsnemen. Als je kijkt naar de meeste standaard ronde bureau's zit je ook aan het rechte stuk en heb je een ronding rechts of links van je zit positie.

Als ik de bureaustoel op je schets aanschuif kom je hierop uit, je kunt de armsteunen (ook eventueel bij een luxere bureaustoel gedraaid) niet goed genoeg gebruiken voor de ondersteuning. Het zou jammer zijn als je iets moois bouwt of laat bouwen en het niet prettig kunt gebruiken.

Mocht je denken: 'de armsteunen doe ik lager dan het bureau'. Ten eerste is dit arbotechnisch niet aan te raden. Ten tweede als je het bureau 4 cm dik wilt hebben moet je de armsteunen zo laag hebben dat je ze überhaupt niet meer kunt gebruiken.

[Afbeelding]
- Ik heb zelf m'n leuningen onder het bureau
- M'n bureau op leuninghoogte (eg hou je bovenarm tegen je lichaam en je onderarm dan in een 90graden knip, en dan ietsjes hoger zodat t net je schouders ontlast)
- M'n scherm hoog op het statief.

Dit gaat verder prima en ik zit 4 dagen/week hier. Ik gebruik m'n armleuningen inderdaad ook niet, behalve om m'n stoel goed te draaien als ik ga zitten :9 Dus het is goed te doen, zolang je er maar even bewust van bent. Goede ergo muis (vertical mouse <3) erbij en gaat helemaal prima.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarom uit een stuk? Dat is ook lastig naar de zolder te brengen?

Zoek naar "Ikea Galant" en dan met een cirkelzaag op maat zagen.

Dan het zaagsel vermengen met wat houtlijm om de naden te vullen? ;)

Veel goedkoper ga je het niet krijgen en werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik lees hier veel opmerkingen over grote CNC's en moeilijk te maken oplossingen... Maar ik zou juist een kleinere (lokaal, als het even kan) meubelmaker aanschrijven.

Ik begrijp dat een melamine blad tot de opties behoort, wat betekend dat je uit de voeten zou kunnen met een dubbel blad standaard gemelamineerd spaanplaat (2x18=36mm, close enough bij 40 lijkt mij. Dikker materiaal is gewoon in veel minder decors te krijgen). Standaard plaat is +-2800x2070mm, dan heb je ruimte zat om voor je de grove vorm van het blad uitzaagt met een bovenfrees de radius te frezen (gewoon met een centerpunt in het "afvalstuk" van het blad en een hulpstuk om de juiste radius te frezen, niks geen grote CNC). Daarna 2mm ABS kantenband erop, je krijgt dan dus een 2mm radius aan je blad, maar als je bureastoel op de juiste hoogte staat merk je daar als het goed is weinig van. Radius plakken met Festool handkantenlijmer, ook weer iets wat een kleinere interieurbouwer waarschijnlijk eerder tot zijn beschikking heeft dan een grote meubelfabriek met vaste kantenlijmer.

Als ik jou (TS) was zou ik in je directe omgeving eens kijken of er kleinere interieurbouwbedrijven zitten, en hen dan je vraag eens voorleggen. De prijs is nog steeds iets waar je mogelijk van schrikt (alleen al het basismateriaal kost zo'n 400 euro inkoop als je 2x18mm opgedikt met een mooi decor wilt), maar de kleinere bedrijven zijn juist vaak geneigd om met je mee te denken.

P.S. iets om rekening mee te houden, we zitten nu midden in de bouwvak, veel leveranciers zijn dicht en daarmee een heel aantal interieurbouwers ook. Niet allemaal, maar mogelijk moet je tot na de bouwvak wachten voor je weer fatsoenlijk reactie krijgt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Martijn.C.V schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:17:
[...]

- Ik heb zelf m'n leuningen onder het bureau
- M'n bureau op leuninghoogte (eg hou je bovenarm tegen je lichaam en je onderarm dan in een 90graden knip, en dan ietsjes hoger zodat t net je schouders ontlast)
- M'n scherm hoog op het statief.

Dit gaat verder prima en ik zit 4 dagen/week hier. Ik gebruik m'n armleuningen inderdaad ook niet, behalve om m'n stoel goed te draaien als ik ga zitten :9 Dus het is goed te doen, zolang je er maar even bewust van bent. Goede ergo muis (vertical mouse <3) erbij en gaat helemaal prima.
Heel fijn dat dat bij jou goed gaat, maar een arbotechnisch verantwoorde werkhouding is dat dus niet. En dan kun je wel schermen met 'zelf bewust zijn'. Maar de werkgever heeft een bepaalde verantwoordelijkheid m.b.t. een goede werkplek en verlegt die verantwoordelijkheid vaak naar de werknemer als die thuis wil werken. TS moet waken dat hij nu een pad inslaat wat hij had kunnen verkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
True schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:13:

[Afbeelding]
Bedankt voor je toevoeging/check. Dit is zeker iets waar ik rekening mee hou, maar het is wel een lastig onderdeel. Ik ben in een aantal winkels geweest en gepast bij hoekbureau's welke arbotechnisch goed zouden moeten zijn, hierbij was de diameter nog net iets kleiner (op 80cm bladbreedte ipv de 70cm die ik heb gekozen). Dat was ook de reden om in mijn geval de diameter iets te vergroten gezien het voor mij net niet lekker zat in de winkel. Ik voldoe met de 70cm diepte aan de rechte zijde dan niet aan arbo ruimte, maar als ik in de hoek zit (waar ik wil gaan zitten) wel.

Je opmerking over de leuning klopt helemaal en ben mij bewust van de zithouding, met een bureaustoel welke vaste armleuningen heeft gaat dit inderdaad niet werken. Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe bureaustoel waarbij ik alles netjes in kan stellen en ik de leuning onder mijn elleboog heb terwijl ik aangeschoven ben zoals jouw voorbeeld laat zien.

Wat wellicht niet meehelpt is dat ik die stoel heb geschetst voor het gevoel van het plaatje en wat afmetingen heb verzonnen. Dit is niet gebaseerd op een echte stoel die ik nu heb. Die leuningen komen dan ook niet overeen met de werkelijkheid. Als ik nu in mijn huidige stoel zit (welke helemaal geen leuningen heeft) hangen mijn ellebogen bijna tegen de rugleuning aan als ik een correcte zitpositie inneem. In de praktijk zal ik dus een stoel moeten vinden waarbij die leuningen ver genoeg naar achteren kunnen richting leuning. Dan zitten ze ook niet meer in de weg t.o.v. bureau.

Het is voor mij belangrijk dat ik nu een arbotechnisch correcte werkplek ga maken. Ik zit al jaren aan een vast bureau met een verkeerde hoogte en een ikea bureaustoel waarbij ik alleen maar onderuitzak. Inmiddels heb ik al een aantal jaar klachten en is het ook de reden dat ik nu helemaal nieuw wil beginnen met correcte spullen. Uiteraard moet ik ook aan mijn eigen houding werken, anders heeft het nog geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

drocona schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor je toevoeging/check. Dit is zeker iets waar ik rekening mee hou, maar het is wel een lastig onderdeel. Ik ben in een aantal winkels geweest en gepast bij hoekbureau's welke arbotechnisch goed zouden moeten zijn, hierbij was de diameter nog net iets kleiner (op 80cm bladbreedte ipv de 70cm die ik heb gekozen). Dat was ook de reden om in mijn geval de diameter iets te vergroten gezien het voor mij net niet lekker zat in de winkel. Ik voldoe met de 70cm diepte aan de rechte zijde dan niet aan arbo ruimte, maar als ik in de hoek zit (waar ik wil gaan zitten) wel.

Je opmerking over de leuning klopt helemaal en ben mij bewust van de zithouding, met een bureaustoel welke vaste armleuningen heeft gaat dit inderdaad niet werken. Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe bureaustoel waarbij ik alles netjes in kan stellen en ik de leuning onder mijn elleboog heb terwijl ik aangeschoven ben zoals jouw voorbeeld laat zien.

Wat wellicht niet meehelpt is dat ik die stoel heb geschetst voor het gevoel van het plaatje en wat afmetingen heb verzonnen. Dit is niet gebaseerd op een echte stoel die ik nu heb. Die leuningen komen dan ook niet overeen met de werkelijkheid. Als ik nu in mijn huidige stoel zit (welke helemaal geen leuningen heeft) hangen mijn ellebogen bijna tegen de rugleuning aan als ik een correcte zitpositie inneem. In de praktijk zal ik dus een stoel moeten vinden waarbij die leuningen ver genoeg naar achteren kunnen richting leuning. Dan zitten ze ook niet meer in de weg t.o.v. bureau.

Het is voor mij belangrijk dat ik nu een arbotechnisch correcte werkplek ga maken. Ik zit al jaren aan een vast bureau met een verkeerde hoogte en een ikea bureaustoel waarbij ik alleen maar onderuitzak. Inmiddels heb ik al een aantal jaar klachten en is het ook de reden dat ik nu helemaal nieuw wil beginnen met correcte spullen. Uiteraard moet ik ook aan mijn eigen houding werken, anders heeft het nog geen nut.

As I type zit ik op een arbo-geschikte bureaustoel. De armleuningen kan ik met maximaal terughalen zover krijgen dat ze op 1/3e van de het zitvlak beginnen.
Ik kan ze ook nog 90° draaien, maar dan gaat het bij een ronde zithoek helemaal niet passen omdat je er dan nog verder door van je bureau wordt gehouden. De verhouding van je stoel-schets is zo gek nog niet. Ze zouden heel iets naar achteren kunnen. Maar het punt blijft nog hetzelfde, met armleuningen kun je een bureaustoel niet ver genoeg aanschuiven om te zorgen voor een goede zitpositie bij je bureau. Dit gaat niet lukken omdat de ronding te scherp is. Vergelijk het maar met het andere bureau wat in dit topic getoond is, de ronding is daar veel flauwer waardoor je veel dichter op het bureau kunt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
True schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:30:
As I type zit ik op een arbo-geschikte bureaustoel. De armleuningen kan ik met maximaal terughalen zover krijgen dat ze op 1/3e van de het zitvlak beginnen.
Ik kan ze ook nog 90° draaien, maar dan gaat het bij een ronde zithoek helemaal niet passen omdat je er dan nog verder door van je bureau wordt gehouden. De verhouding van je stoel-schets is zo gek nog niet. Ze zouden heel iets naar achteren kunnen. Maar het punt blijft nog hetzelfde, met armleuningen kun je een bureaustoel niet ver genoeg aanschuiven om te zorgen voor een goede zitpositie bij je bureau. Dit gaat niet lukken omdat de ronding te scherp is. Vergelijk het maar met het andere bureau wat in dit topic getoond is, de ronding is daar veel flauwer waardoor je veel dichter op het bureau kunt zitten.
Ik zal dit meenemen en nog een keer in de praktijk gaan meten en zitten. Een andere optie die ik nog heb overwogen is om het ronde gedeelte niet circelvormig te maken maar gewoon een schuine zijde. Dit heeft qua zitrichting en indeling hetzelfde effect, maar brengt het bureaublad net iets dichterbij. Dan zit ik eigenlijk aan een recht stuk bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

drocona schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Ik zal dit meenemen en nog een keer in de praktijk gaan meten en zitten. Een andere optie die ik nog heb overwogen is om het ronde gedeelte niet circelvormig te maken maar gewoon een schuine zijde. Dit heeft qua zitrichting en indeling hetzelfde effect, maar brengt het bureaublad net iets dichterbij. Dan zit ik eigenlijk aan een recht stuk bureaublad.
Als je er een rechte hoek in zet heb je en bureau van 130 lang met 70 diep en dan nog een hoek van 90 bij 70. Als die 130 voor je gevoel te kort is, kun je ook een zijde minder diep maken. Dan zou je 150 lang met 70 diep en dan 70

Wat als je nu een zijde van het bureau niet 70 diep maakt, maar 50 diep. Dan heb je 150 bureau van 70 diep en een stukje rechts (of links) van 90 lang en 50 diep (naast de 'dode hoek'). Wat diep genoeg is om spullen op kwijt te kunnen en die 150 is ruim genoeg om gewoon als werkbureau te hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drocona
Zoals beloofd van mijn kant een update.

Uiteindelijk is alles helemaal goed gekomen. Helaas wel een concessie moeten doen op de dikte van het blad, maar ik kwam erachter dat ik daar toch niet onderuit ging komen. Ik heb namelijk nog wat proef gezeten en als ik in een ergonomische houding probeer te zitten komen mijn bovenbenen tegen de onderkant van een 4cm blad aan terwijl mijn ellebogen nog te laag zitten. Heb nu een blad van 2,8cm dikte en daarmee komt het precies goed en is het nog steeds een stevig blad op het oog.

Wat betreft bureaublad, ik heb bij Albeka mijn ontwerp voorgelegd en die hebben ze uit kunnen voeren, alleen dan met 2,8cm ipv 4cm bladdikte. Met hun blad op maat service hebben ze twee bureaubladen voor mij gemaakt en afgewerkt.
Uiteindelijke kosten waren net iets onder de 450 euro incl. btw per bureaublad.

Al met al, flinke duit geld om twee bureau's naar wens te krijgen (2100 euro totaal, bladen, onderstellen zit/sta, afwerking, kabeldoorvoeren, stopcontacten, kabelgoten), maar dan heb je ook wat.

Ik heb ook een Flexispot C7 ergonomische stoel er bij gekocht en kan, met de leuningen achterstevoren gemonteerd, de correcte houding aannemen met mijn ellebogen op de leuning zonder dat deze in de weg zitten bij de ronding. Dus qua ergonomie is het ook helemaal goed gekomen.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Nu dan heb je ook iets moois.

Heb je foto's van hoe het geworden is?

Blijkbaar kan en wil je zoveel geld voor een bureau betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Prisma16 op 24-11-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
zo iets kopen? https://www.multiratio.nl...d-cam-bureau-200-x-160-cm (edit: je laatste reactie gemist)

[ Voor 17% gewijzigd door Le Mol op 24-11-2024 11:02 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Pagina: 1