Netwerk niet optimaal ingesteld (1 modem 1 router)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 20:06
Volgens mij heb ik een niet al te beste opstelling. Vaak is de wifi niet optimaal in de woning van 80 m2 (1 verdieping)

Mijn opstelling:
KPN zit in de meterkast, van LAN poort 1 via een lange netwerkkabel naar de asus router op LAN poort 1 van de Asus.
KPN zit op IP : 192.168.2.254
IPv4 Pool Start : 192.168.2.1
IPv4 Pool End : 192.168.2.253

De RT-AX58U is een wireless router.
Deze heb ik handmatig ingesteld als Access Point op IP adres: 192.168.2.253
Default gateway: 192.168.2.254

De Asus is een koppel naar alle 20 Smart apparaten in het huis

Tevens vind ik het raar dat KPN op zo'n hoog ip nummer zit : 192.168.2.254, daardoor heb ik moeite om uit te pluizen wat de beste instellingen zijn. Ik weet ook niet of ik dat IP nummer zo maar mag veranderen naar een bekend ip reeks: 192.168.2.1

Met instellingen van nu lijkt me dat de Asus en KPN ip's door elkaar worden gebruikt en soms dus botsen (bij asus ligt de hele ip range open zo ook bij kpn)

[ Voor 8% gewijzigd door Jets op 30-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:00
Als de kpn modem de dhcp server is dan zou dat geen probleem mogen zijn. Heb zelf bijna exacte opstelling en de wifi heeft zelfde naam en wachtwoord op beide de asus (RT-AC68U) acces points en de kpn modem (Zyxel VMG8825-T50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Nachoman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:16:
Als de kpn modem de dhcp server is dan zou dat geen probleem mogen zijn. Heb zelf bijna exacte opstelling en de wifi heeft zelfde naam en wachtwoord op beide de asus (RT-AC68U) acces points en de kpn modem (Zyxel VMG8825-T50)
Ik heb voor alle een andere naam: KPN_SNEL, ASUS_SNEL en ASUS_SMART (die laatste is voor de smart apparaten aangezien deze niet of slecht werken met 5g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-10 10:03
Als de RT-AX58U is ingesteld als access point dan kan er niks botsen want de KPN deelt dan alle IP adressen uit.
Probeer het eens met dezelfde netwerknaam voor KPN en ASUS. Kies op elk apparaat wel voor andere kanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@se77en Als ik overal dezelfde naam neem, krijg ik een probleem met de smart apparaten aangezien deze alleen werken met 2.4 GHz netwerk en niet op 5 GHz zoals de KPN is ingesteld.

Is het trouwens ok dat ik de lans met elkaar heb verbonden of moet de kabel op de Asus op de Wan poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
Ik bedoel voeg KPN_SNEL en ASUS_SNEL samen. Zijn alle smart apparaten dichter bij ASUS dan bij KPN?
Is het trouwens ok dat ik de lans met elkaar heb verbonden of moet de kabel op de Asus op de Wan poort?
Maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
Ik begrijp dat probleem, maar ik heb op mijn routers 5Ghz en 2.4Ghz. Alle 3 hebben dezelfde naam voor 2.4Ghz en 5Ghz. Nacho5G en Nacho4G. Smart app. Zonder 5Ghz support Zitten op 2.4Ghz en de rest op 5Ghz.

Als ik naar boven loop switched mijn samsung phone vanzelf over op sterkste signaal.

Heb dit gedaan zodat ik 3 wifi's heb voor beste dekking in huis.

[ Voor 41% gewijzigd door Nachoman op 30-07-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:09
Hoe heb je de Asus als ap ingesteld? Via Administration/Operating Mode, of heb je zelf maar wat opties aan- en uitgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
Administration mode bij het opnieuw instelllen van de router via http://www.asusrouter.com

[ Voor 63% gewijzigd door Nachoman op 30-07-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
Hoe je het netwerk noemt maakt verder niet uit maar volgens mij is het 5 GHz en 2.4 GHz.
4G en 5G routers zijn voor internet op de camping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
se77en schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:00:
Hoe je het netwerk noemt maakt verder niet uit maar volgens mij is het 5 GHz en 2.4 GHz.
4G en 5G routers zijn voor internet op de camping.
Excuses, je hebt helemaal gelijk. 2.4Ghz en 5Ghz is de juiste benaming in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Even naar allen: Mag ik dezelfde naam gebruiken voor alle wifi netwerken (dus bv alle 2.4 GHz) op SMART en alle 5 GHz (KPN_SNEL en ASUS_SNEL)
@se77en Hoe bedoel je op verschillende kanalen? Bedoel je "Current Control Channel: 1"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachoman
Dat mag! Is in mijn optiek het makkelijkste ook. Zo switchen je mobiele apparaten vanzelf over op sterkste signaal. Ziet er ook niet zo rommelig uit.

Ik zou zelfs een stap verder gaan en je kpn modem ook ASUS_SNEL noemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Nachoman op 30-07-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 18:13
Maar heb je nu een probleem of denk je dat je een probleem hebt?
Want zoals je het beschrijft is alles prima in orde.

Zelfde namen is het beste maar hoeft niet, het enige verschil is dat je twee keer een wachtwoord in elke client moet instellen als je verschillende ssid's gebruikt.
Het slimste is gewoon hetzelfde ssid en hetzelfde wachtwoord en dezelfde security settings, dan roamed je client het beste.

Zorg er wel voor dat die Asus ander kanalen gebuikt dan de KPN box.
Dus niet op auto zetten, maar gewoon zelf de kanalen instellen voor zowel voor de 2,4Ghz band als 5Ghz band.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2024 16:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Jets schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:08:
Even naar allen: Mag ik dezelfde naam gebruiken voor alle wifi netwerken (dus bv alle 2.4 GHz) op SMART en alle 5 GHz (KPN_SNEL en ASUS_SNEL)
Ja, je mag meerdere access points dezelfde naam geven. En als ze dan ook nog beiden dezelfde beveiliging (wachtwoord) hebben, dan kunnen apparaten zelf kiezen op welk netwerk ze gaan (en of ze wisselen naar een sterker).

Helaas is alleen 802.11r, 802.11k en 802.11v waarschijnlijk niet mogelijk. Dat zou wissel tussen de KPN en Asus verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
Ik zou ook in eerste instantie kiezen voor alles dezelfde naam, tenzij je tegen specifieke problemen aanloopt zoals apparaten die wel 5 GHz ondersteunen maar daarmee onbetrouwbaar worden.

Met kanalen bedoel ik channels die je 1 tot 13 kan instellen in je router en access point.
Kies dus niet dezelfde op je router als op je access point.
En als je een wifi scanner app op je telefoon of computer download kan je ook een kanaal kiezen waar je buren nog geen gebruik van maken.
Ik zie nu dat je alleen zelf kanalen kan kiezen als je Smart Connect bij ASUS uitzet en dan alleen via de web interface niet via de ASUS app. Zelf heb ik Smart Connect wel aan staan en bij de KPN alles op auto en dat werkt ook gewoon goed.

[ Voor 21% gewijzigd door se77en op 31-07-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
Goede tip! Tevens zijn de kanalen voor 5Ghz het beste op 36, 40, 44, en 48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Goede tips inderdaad :) hier kan ik wel mee voort, weer wat geleerd :) Dank allen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
Graag gedaan. Zodra je de asus op AP zet via het menu in de router, zal hij een nieuw ip krijgen van de kpn modem waarschijnlijk, dat was bij mij nogal een gedoe om de asus router weer te bereiken daarna. Heb een ip scanner op mij pc geïnstalleerd om dat nieuwe ip te vinden 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Nog 1 vraagje... Is Mesh niet gemakkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Mesh kan wel met meerdere apparaten van hetzelfde merk, maar niet met 1 ASUS plus een KPN router.
Mesh is een must als je geen bedraad netwerk kan aanleggen, maar niet per se makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Nachoman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:31:
Graag gedaan. Zodra je de asus op AP zet via het menu in de router, zal hij een nieuw ip krijgen van de kpn modem waarschijnlijk, dat was bij mij nogal een gedoe om de asus router weer te bereiken daarna. Heb een ip scanner op mij pc geïnstalleerd om dat nieuwe ip te vinden 😋
Dat kan zeker een gedoe zijn maar (door schade en schande wijs geworden) je kan ook op je router inloggen en bij verbonden apparaten kijken welk IP adres is toegewezen aan je access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jets schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:51:
Nog 1 vraagje... Is Mesh niet gemakkelijker?
Mesh betekent niets meer of minder dan bedrade backhaul (verbinding van je AP naar router) draadloos doen. Inherent zeker niet makkelijker.

Veel mesh-sets geven je ook managed WiFi en gedragen zich als een grote virtuele switch. Die laatste eigenschappen kunnen het wel simpler maken, maar hebben an sich niets met mesh te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
ASUS apparaten kunnen trouwens ook in mesh modus gezet worden terwijl alles bedraad met elkaar verbonden is (ethernet backhaul nodes). Het voordeel is dan dat je via één interface alles kunt beheren (voor TS niet relevant want die heeft er maar één) en mogelijk stemmen ze dan ook de kanaalkeuze automatisch onderling af.
Pagina: 1