Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanK
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Mijn vraag
Iemand enig idee waarom mijn PC niet in één keer opstart? Heb sinds een paar maanden dat wanneer ik mijn PC aanzet alle lampjes etc gaan branden maar dat de startup niet doorgezet word en er dus niks gebeurt. Na een tijdje (Soms paar seconden later of soms ook een minuut of 2-3) start de pc echt op en gaat het scherm en toetsenbord ook aan. Heb pc al ruim 2 jaar in gebruik en nooit een probleem mee gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Case: Sharkoon RGB LIT 200
Processor: Intel Core i7 11700K
Motherboard: Asus PRIME Z590-A
Graphics Card: Gigabyte GeForce RTX 3060 AORUS ELITE 12GB
Memory: Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro SL 2x16GB 3600
Power Supply: Corsair RM850
Cooling: NZXT Kraken X53 RGB
SSD: SAMSUNG 980 PRO, 2 TB M.2 SSD
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
BIOS al eens geupdate?

Lijkt erop dat memory training behoorlijk lang duurt af en toe.

En check of je geheugen (exacte model/type) op de QVL lijst staat van je moederbord.
https://www.asus.com/nl/m...y?model2Name=PRIME-Z590-A

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanK
Hoe update je bios etc snel? Heb echt weinig verstand van de technische dingen van een PC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanK
Kan de ram niet vinden in het lijstje, Pc is samengesteld bij zo'n PC bouw website. Dus ga ervan uit dat alles met elkaar compatible zou zijn. En het probleem is er pas na ruim 2 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
CMOS-batterij leeg? Is de knoopcelbatterij op je moederbord. Haal je altijd compleet de stroom van je PC (bijvoorbeeld door een stekkerdoos uit te schakelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanK
Sluit pc nooit helemaal uit via knopje achterop of stekkerdoos, tenzij lange tijd geen gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
Zou die batterij eerst eens nameten (of gewoon vervangen). Als dat niet helpt je RAM eens 1 stick per keer proberen (en XMP uitzetten in de BIOS als het aanstaat). BIOS updaten kan ook geen kwaad, maar verwacht niet dat dat het probleem ineens veroorzaakt na 2 jaar.

Staat je PC op de grond? Ik heb wel eens rare opstartproblemen gehad met een wat oudere en vervuilde voeding, maar dat is meer een longshot gok ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
BryanK schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:07:
Hoe update je bios etc snel? Heb echt weinig verstand van de technische dingen van een PC...
1)Laatste BIOS downloaden van https://www.asus.com/nl/m...s?model2Name=PRIME-Z590-A
2)USB stickje formateren in FAT32
3) BIOS bestand op USB zetten.
4) Ga naar het BIOS en kijk daar waar de optie staat voor het updaten van het BIOS en selecteer de file van de USB stick.
BryanK schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:12:
Kan de ram niet vinden in het lijstje, Pc is samengesteld bij zo'n PC bouw website. Dus ga ervan uit dat alles met elkaar compatible zou zijn. En het probleem is er pas na ruim 2 jaar?
Als je geheugen niet op de QVL staat, dan kan het gebeuren dat er problemen kunnen ontstaan.
Dat het geheugen niet op de QVL staat, wil niet zeggen dat het niet werkt, maar het zal zeker met een reden niet op de lijst staan. Daarom is het altijd adviseerbaar om een kit te nemen die op de lijst staat.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1