Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 18:09
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijd lang twijfels over mijn baan, eigenlijk na een half jaar voelde ik ergens al onvrede met mijn baan, nu een jaar later zit ik nog steeds in dezelfde functie, maar het gevoel dat ik niet op de juiste plek zit blijft maar aanwezig.

Ik ben niet heel goed in kort en bondig schrijven, en ik wil veel vertellen, dus alvast mijn excuses als dit een lange post wordt.

2 jaar geleden werkte ik als ZZP front-end developer. Met een goede dosis doorzettingsvermogen en een beetje geluk ben in de corona crisis door gekomen, maar toen kort daarna de oorlog in Oekraïne uitbrak heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik kon niet nog meer en langer de onzekerheid aan, en wilde weer voor een baas gaan werken. Dat viel samen met nog 2 andere zaken. Ten eerste ben ik ontzettend geïnteresseerd geraakt in Cyber security, en ten tweede wilde ik altijd nog een HBO-opleiding doen, daar was ik tot toen niet aan toegekomen.

Blijken deze 2 prima te combineren te zijn, dus, ik heb me aangemeld voor een deeltijd HBO ICT opleiding met als studierichting Cyber Security. Nu had ik alleen nog geen baan. Na kort solliciteren kwam ik bij een heel klein bedrijf terecht die nog niet lang bestonden, maar mij wel een werkplek aanboden als Technical Support Engineer. Niet per se de cybersecuritybaan die ik zocht, maar ik ben ook reëel genoeg om te accepteren dat je in een totaal nieuwe branche als nieuwkomer ook ervaring moet opdoen. Mijn nieuwe werkgever is daarnaast ontzettend meedenkend, ik kan vrij krijgen voor tentamens, heb een fijne leaseauto en een goed salaris.

Je vraagt je nu misschien af, waarom dan toch dit topic?

Mijn werkzaamheden sluiten niet echt aan bij wat ik graag zou willen doen. Ik ben als support engineer met veel dingen bezig, maar cyber security neemt misschien maar 5% van mijn totale werkzaamheden in. Dat vind ik jammer, de werkzaamheden die ik nu uitvoer zijn niet echt interessant, en vaak ben je met dezelfde dingen bezig (printer installeren, handtekening in Outlook instellen, Sharepoint site aanmaken etc). Waar ik erg bang voor ben, is dat als ik straks mijn HBO diploma haal, ik 4 jaar ervaring heb als support engineer, met een HBO diploma en dat ik vervolgens alleen maar voor dat soort banen in aanmerking kom.

Het gebrek aan cyber security werkzaamheden heb ik ook bij mijn werkgever aangegeven, met de vraag, hoe zie je dat in de toekomst. Waar het eigenlijk op neer komt is dat er wat dat betreft niet veel groei in zit bij dit bedrijf. We zijn niet groot genoeg om bijvoorbeeld als SOC te opereren, dus voor dat soort zaken blijven we altijd afhankelijk van een andere partij. Ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld security certificaten te behalen is beperkt tot Microsoft cyber security certificaten. Hoewel dat een goede stap is blijf je dan uiteindelijk in het MS ecosysteem hangen, terwijl ik juist veel meer geïnteresseerd ben in het werken met Wireshark, Snort, Splunk, CrowdStrike (ja nog steeds) etc. Ook ben ik via school enorm geïnteresseerd geraakt in Malware analyse, maar dat zal bij mijn huidige werkgever zeker niet gaan gebeuren.

Het begint al een aardig verhaal te worden, maar ik hoop dat het enigszins duidelijk wordt welke kant ik op wil. Mijn huidige functie past niet bij wat ik uiteindelijk wil, maar voor de baan die ik wil moet ik dus ergens ervaring op doen, en dat lukt dan weer niet op mijn huidige werkplek.

Hoe pak ik dit aan? En, misschien wel belangrijker, wat zou een baan kunnen zijn voor iemand met mijn ervaring (2 jaar ICT ervaring, kan programmeren in Python, 2e jaars HBO student) die op zoek is naar meer cyber security werkzaamheden? Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld een baan als SOC Analist, maar als ik dan vacatures bekijk lijkt het er niet op dat ik daar voor in aanmerking kom.

Alle tips, ervaringen, aanbevelingen voor certificaten etc zijn welkom.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-06 21:00
Uit eigen ervaring weet ik dat hier (West-Brabant) in mijn sector (zorg) de cybersecurity hoog op de agenda staat maar er twee problemen zijn. Ten eerste kunnen ze niemand vinden, en ten tweede zijn het over het algemeen kleine instellingen die iemand zieken voor 1 of anderhalf tot twee dagen in de week. Weinig kans om iemand te vinden dus, en ik weet niet hoe dat in jou regio zit, maar wellicht een mogelijkheid/kans om wat ervaring op te kunnen doen en je huidige baan (vooralsnog) er naast te doen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Na het behalen van je HBO-papiertje ben je gewoon starter op de Cyber Security arbeidsmarkt.... Ik zie niet hoe je verwachting zou kunnen zijn dat dit anders is?

Wellicht dat je wat ervaring van je vorige functies kunt opvoeren als relevant voor je nieuwe functie, maar inhoudelijk ben je gewoon starter. Als je nu al ervaring wilt opdoen, dan zul je een andere werkgever moeten vinden. Zo ingewikkeld is dat toch niet?

[ Voor 44% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2024 11:38 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
naitsoezn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:37:
Na het behalen van je HBO-papiertje ben je gewoon starter op de Cyber Security arbeidsmarkt.... Ik zie niet hoe je verwachting zou kunnen zijn dat dit anders is?

Wellicht dat je wat ervaring van je vorige functies kunt opvoeren als relevant voor je nieuwe functies, maar inhoudelijk ben je gewoon starter. Als je nu al ervaring wilt opdoen, dan zul je een andere werkgever moeten vinden. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Het kan natuurlijk zo zijn dat ik er met mijn verwachtingen naast zit, maar wat mijn doel min of meer is, is dat ik na 4 jaar studie bijvoorbeeld ook al ervaring binnen het cyber security werk heb. Daar bedoel ik dan ook certificaten of echte werkzaamheden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heaget schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Het kan natuurlijk zo zijn dat ik er met mijn verwachtingen naast zit, maar wat mijn doel min of meer is, is dat ik na 4 jaar studie bijvoorbeeld ook al ervaring binnen het cyber security werk heb. Daar bedoel ik dan ook certificaten of echte werkzaamheden mee.
Maar bij je huidige werkgever kun je die ervaring niet opdoen. Dan houdt het daar op toch? Nieuwe werkgever zoeken als je die ervaring wel wilt opdoen.... Of heb ik je vraag compleet verkeerd begrepen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
naitsoezn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Maar bij je huidige werkgever kun je die ervaring niet opdoen. Dan houdt het daar op toch? Nieuwe werkgever zoeken als je die ervaring wel wilt opdoen.... Of heb ik je vraag compleet verkeerd begrepen?
Dat klopt helemaal, maar het is een beetje een catch-22 want als ik zoek naar deze banen dan heb je steevast ervaring nodig, die ik dus nog niet heb (en/of een HBO diploma wat ik ook nog niet heb).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
Op zich is het geen probleem natuurlijk, met een afgeronde opleiding en al een aantal jaar IT ervaring kun je de overgang naar de cyber security wel maken.

Na Security+ heb je bijvoorbeeld ook CySa+ of Pentest+, dat gaat al meer de diepte in. De Microsoft security certificaten zijn inderdaad op Microsoft gericht maar dat is niet zo'n probleem.
Malware analyse is inderdaad niet direct een startersfunctie maar daar kun je wel naartoe.
Beginnen als SOC analist is dan een goede start.

Uit de eerste beste SOC analist vacature:
Ben jij net klaar met je MBO/HBO/WO IT of security opleiding? Of ben je al actief binnen de IT en zoek je juist naar die deep-dive binnen cyber security? Dan komen we graag met je in contact!
Je zou het dus wellicht wel kunnen proberen. Of kijken een andere baan in de IT waar cybersecurity al meer een onderdeel is dan nu het geval is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
solliciteer gewoon met een knaller van een motivatiebrief, waarin je uitlegt dat je je passie hebt gevonden, zodanig dat je zelfs een studie in die richting bent gaan doen, en dat je graag een plek zou vinden waar je je studie in de praktijk kunt toepassen en doorgroeien in het werkveld. gewoon doen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
Weet niet welke regio je werkt/woont, maar probeer de netbeheerder eens.
Tennet/Stedin/Liander/Enexis. Dit zijn het soort werkgevers die kijken vaak voor lange(re) termijn en hebben er vaak geen moeite mee om je opleiding te betalen en kalm aan rustig in je functie te groeien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 20:48
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar jouw profiel leest vooralsnog prima om te starten als SOC analist. En met jouw achtergrond zou je daar m.i. snel moeten kunnen doorgroeien.

Onderschat ook niet dat een support engineer misschien heel low level klinkt, maar daar doe je wel skills op die je goed kan gebruiken bij vervolgstappen. M.n. communicatie skills en troubleshooten, beide heb je hard nodig in als je een technische security kant op wil.

In andere posts las ik dat je ook ambitie hebt op incident response vlak. Daar zou ik zeker op solliciteren. Certificaten hebben ze daar niet zoveel aan (behalve de SANS reeksen), maar daar willen ze vooral dat je doorzettingsvermogen hebt, technische skills om te troubleshooten en kan communiceren met IT'ers en niet-it'ers. En die rollen hebben vaak een hoog verloop omdat het vaak jonge mensen zijn die in de fase met kinderen die flexibiliteit niet meer aankunnen.

Wat voorbeelden:
- https://nccgroup.wd3.mywo...492bc0105898625f1b10ea056
- https://www.wortell.nl/nl...-support-engineer-utrecht -> hier kun je doorgroeien naar security
- https://www.werkenvoorned...vacature&term=SOC%20cyber -> nadeel van de overheid is dat ze meestal teveel eisen stellen, maar misschien dat het meevalt als je solliciteert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06 15:58
Interne functies worden opgesteld met 100% wensen en eisen en ze nemen genoegen met 60-80% (ligt aan de andere sollicitanten). Hou dit in gedachte en je durft ineens wel te reageren ;)

Zo'n HR miep en een afdeling zoekt een leuke en gemotiveerde kandidaat. Als dat goed zit dan zullen je directe collega's je alle hulp geven die je nodig hebt (tenzij je pech hebt met horken van mensen, maar dat risico is er altijd).

Vaak genoeg gehad dat er een zoektocht was naar een senior voor max 6k en vervolgens komt er een medior binnen om dat werk te doen. Normaal betaal je dan 3k, maar soms betalen ze gerust 5-6k onder aan de streep voor die persoon (recruiter/goede babbel). Vervolgens laten ze 10 jaar ervaring schieten omdat die 200 euro erbij vraagt in de maand. Om maar even een schets te doen van een random bedrijf. Ik viel nog net niet van mijn stoel toen ik dit voor de eerste keer meemaakte, maar kreeg al snel te horen dat het 'heel normaal' is. 8)7

Conclusie; je kunt prima solliciteren op interessante opdrachten en hoeft je daar totaal niet ongemakkelijk bij te voelen (imposter syndrome ofzo), want het gaat zo aan de lopende band.

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 04-08-2024 12:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heaget
Ik heb in de tussentijd even vakantie gehad, en dus ook tijd om eens goed na te denken en met wat mensen hierover te praten. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat meerdere mensen hier zeggen, ik laat me teveel afschrikken door de vereisten, waardoor ik niet solliciteer.

Dat gezegd hebbende heb ik alvast op 1 vacature gesolliciteerd, ik zoek nog door naar andere vacatures, maar ik ben er nu dus mee aan de slag gegaan!

Bedankt voor het zetje in de rug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidi Heijtec
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Modbreak:Spam

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 13-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Heaget
Ik wil heel graag een update geven. Ik heb vandaag mijn nieuwe contract getekend als Security Analist bij de overheid. Mede dankzij bovenstaande 3 Tweakers heb ik ervoor gekozen om het gewoon te doen. Uiteindelijk bij 2 verschillende overheidsinstanties 2 gesprekken gehad. Waarna ik met een verder ben gegaan. Uiteindelijk blijkt inderdaad dat een goed gesprek en eerlijk zijn over je ervaring soms voldoende is om gekozen te worden voor een functie. Dus Tweakers, bedankt voor het extra zetje in de rug wat ik nodig heb gehad om deze stap te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-06 11:26
Heaget schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:50:
Ik wil heel graag een update geven. Ik heb vandaag mijn nieuwe contract getekend als Security Analist bij de overheid. Mede dankzij bovenstaande 3 Tweakers heb ik ervoor gekozen om het gewoon te doen. Uiteindelijk bij 2 verschillende overheidsinstanties 2 gesprekken gehad. Waarna ik met een verder ben gegaan. Uiteindelijk blijkt inderdaad dat een goed gesprek en eerlijk zijn over je ervaring soms voldoende is om gekozen te worden voor een functie. Dus Tweakers, bedankt voor het extra zetje in de rug wat ik nodig heb gehad om deze stap te maken!
Mooie uitkomst! Fijn om te lezen en wens je heel veel succes in je nieuwe rol. (y)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heaget schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:50:
...
Heel graag gedaan, en van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan! Super resultaat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06 15:58
Cool! Veel succes met je nieuwe baan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 20:48
Gefeliciteerd en super gaaf dat je hebt doorgezet!!

Als je met hetzelfde doorzettingsvermogen en lef die functie gaat vervullen gaat het helemaal goed komen.

(en super leuk dat je het terugkoppelt hier _/-\o_ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maradal
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Gaaf, gefeliciteerd! Zo zie je maar dat er veel mogelijk is als je doorpakt.
Pagina: 1