Overlappend behang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoharkes
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 12:47
Ha Tweakers,

Wij krijgen binnenkort de sleutel van een nieuwe woning en zijn ons aan het voorbereiden op het klussen en verhuizen. Wij waren er gisteren en toen viel ons op dat er (in ieder geval) in de gangen stevig behang hangt met overlappende naden. Ik wil niet meteen vol afkeur zijn, maar dit lijkt me toch niet gewenst qua afwerking?

Waarom behang met overlappende naden? En hoe hier mee om te gaan als je van vlakke muren houd?

Puntsgewijs wat info:
- bouwjaar 2006
- dragende muren zijn waarschijnlijk kaal beton
- naden overlappen ongeveer 1-2cm
- Behang hangt verder netjes op hoeken bij het plafond na waar soms ribbels zitten.
- Vorige bewoner heeft op één plek het geprobeerd eraf te halen met in ieder geval een stoommachine zonder veel succes (zie foto met pijl). Weet niet of ze ook een behangperforator of iets dergelijks gebruikt heeft. Haar advies was om het vlak te steken en/of schuren en er verder overheen te gaan.

Het heeft altijd wel mijn voorkeur om weer met een schone lei te beginnen, en dus te proberen om het eraf te halen, maar de angst is een beetje dat het veel tijd gaat kosten en je daarna alsnog het beton moet stucen of behangen. Wat denken jullie?

Stucen over het behang klinkt het meest simpel, maar heeft denk ik niet direct voorkeur omdat we weinig tot geen ervaring hebben met stucen. Had graag wat betere foto's toegevoegd maar ben bang dat ik die pas kan maken wanneer we de sleutel krijgen.

Alle ideeën en adviezen zijn welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubNuOZphPdm_rd1tdOAzweI5x8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9YtIIpoVrWjFXPgTbLMw33u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So_bKFTPBv3gfB9_VMFI4-IwtYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hO7ttgKNep2WykRN5Q7mApn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:32

Reptile209

- gers -

Volgens mij was 'vroeger' overlappend behangen heel gebruikelijk. Nu zou je dat 'stotend' doen inderdaad. Maar voor zo ver ik weet is dat gewoon een kwestie van smaak. Voordeel van overlappen is dat je nooit wijkende naden kunt hebben, maar je zit dus wel met deze dikkere ribbels.

Ik denk dat stucen over bestaand behang heen geen goed plan is: mocht het dan toch losweken (en er zit *veel* water in stuc), dan komt je stuclaag er vanaf zetten. Of als het behang gaat bobbelen door het vocht druk je scheuren in je stuc.

Afsteken kan altijd, maar kan mogelijk een hoop tijd kosten. Een behangstomer, perforator en evt van dat behang-afweek-spul kan helpen. En anders is het gewoon tanden op elkaar en rammen met een plamuurmes...

Dus het is een afweging hoe strak je het wil: kan en wil je leven met die naden? Alleen sauzen en klaar. Wil je dat niet? Dan alles afsteken en stucen of met behang/renovlies afwerken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:49

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dit hadden wij ook in ons huurappartement (bouw 2007) in Terwijde, Utrecht. Het zal uiteraard behoorlijk goedkoper zijn omdat men minderen uren kwijt is. Ik dacht dat het een bezuinigingsding is, ik weet het niet. Maar als het koop is had ik het er weer uit getrokken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bahangen met overlap als het gaat om effen behang is inderdaad vrij standaard. Ook al lijkt het op de foto wel een vrij forse overlap.

Dus mja, als je glad wilt (en zeker als je wilt stucen) dan is het een klusje om er af te krijgen. Zeker als het niet van dat anti-scheur / vlies is. Maar zolang het er gewoon met behanglijm op zit krijg je dat er wel af hoor. maar verwacht niet in een uurtje. Heeft het wel vlies dan goed perforeren en geduld met de stomer :)

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 30-07-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het lijkt vlies idd, en als dat met goede lijm is aangebracht dan moet je dat niet willen verwijderen. Tenminste, dan weet je zeker dat je de muur moet (laten) stucen. Het pleisterwerk trek je van de muur af.

Als je bezig bent met vlies plakken kun je dit oplossen door met een stanley mes en een lange lineal in te snijden en de overige stukjes erachter weg te halen. Maar dat zit nu ook gewoon vast op elkaar, dus ook geen optie :(

Bedenk je ook dat je nu alles ziet (en zeker al je aan het klussen gaat), maar als je er eenmaal woont een stuk minder stoort aan een hoop dingen dan als je bezig bent. Althans zo werkt dat bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 03:11
Je kunt niet stuccen over behang heen, dus dan moet eerst het behang er af.

Het hangt van het behang af, als het papier behang is wat deels blijft zitten eerst zoveel mogelijk met de hand proberen los te halen. Daarna blijft vaak een 'papierlaagje" zitten, die goed nat spuiten met warm water (tip: gebruik een plantenspuit) en even laten inweken, daarna schraap je het er zo af met een breed plamuurmes of spackmes.

Hier ook erg vervelend behang gehad, behangstomer ging erg traag en bovengenoemde werkte voor mij echt veel sneller. Daarna alles in de renovlies gezet voor gladde muren. Dus eerst zoveel mogelijk los scheuren, daarna alles goed nat maken en even laten inweken.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 30-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 17:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het hangt er van af wat je wil.

Behang er af kán een tijdrovend klusje zijn. Als het goed is verlijmd op een lekker zuigende wand dan ben je wel even zoet.

Voor stuccen zul je toch echt een stucadoor moeten laten komen als je hier zelf geen ervaring mee hebt. Houd er wel rekening mee dat een stucadoor al gauw 20 euro per m2 rekent. En het aantal vierkante meters dat moet worden gestuct wordt al snel onderschat. Maar levert wel het mooiste resultaat (als je het mij vraagt, ik heb echt een pesthekel aan behang).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:45
theoharkes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:19:
maar de angst is een beetje dat het veel tijd gaat kosten en je daarna alsnog het beton moet stucen of behangen. Wat denken jullie?

Stucen over het behang klinkt het meest simpel, maar heeft denk ik niet direct voorkeur omdat we weinig tot geen ervaring hebben met stucen.
Je weet dus eigenlijk al wat er moet gebeuren: behang eraf en dan krijg je een betonmuur. Die betonmuur zal dan inderdaad wel gedaan moeten worden, anders ziet het er niet uit. Stuc of behang zijn dan inderdaad de meest gebruikte muur verfraaiingen.

Bij stuc kan ik je wel vertellen dat als jij of je partner een beetje perfectionistisch zijn, je het beter aan een vakman kan uitbesteden. Neem dan eventueel ook het plafond mee (maar dat is omdat ik zelf niet van die groeven tussen de platen houd).

Al zou ik persoonlijk liever spachtelputz doen, omdat je daar naar mijn mening toch veel minder strepen/vuil/oneffenheden/beschadigingen op ziet. Maar dat is wel duurder en niet iedereen houdt er van :-)
Pagina: 1