Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:17
Volgens de informatie van MSI is het Z270 GAMING PRO CARBON moederbord compatibel met een aantal Skylake en Kabylake processoren. Echter, de windows 11 compatibel processoren van de Kabylake serie staan daar niet bij. https://www.msi.com/Mothe...NG-PRO-CARBON/support#cpu

Zou het inderdaad zo zijn dat deze "Windows 11" processoren niet werken op dit moederboard, of zijn de laatste processoren uit die range van na de lijst van MSI en zouden die prima werken?

De Z270 GAMING PRO CARBON zelf staat wel op de lijst van MSI als een Windows 11 compatibel moederbord.

Geen idee hoe dom deze vraag is, dus ik hoor graag het antwoord! Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 09:50
Dit is al een vrij oud moederbord. Heb je dit systeem zelf? Ondervind je momenteel een probleem met het upgraden vanaf windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
Ja, heb het zelf, met een i3 processor (weet zo niet welke). Upgrade advisor (oid) zegt dat er twee problemen zijn: processor en tmp. TMP heb ik nog niet aangezet in bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Kaby Lake is 7th gen, terwijl W11 ondersteuning pas vanaf 8th gen is.
Ik denk je pech hebt.
Waarom wil je W11. Kan je niet met W10 nog blijven werken?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 09:50
Oh zie nu idd 6e en 7e generatie core i processors. Die zijn in principe niet ondersteund. Intel heeft de kaby lake naam een aantal keer hergebruikt. Die die door jou moederbord ondersteund worden zitten niet tussen de compatble processors helaas.

Ik zou nog een jaartje op windows 10 blijven als ik jou was. Dat werkt sowieso nog tot oktober volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:27
GarBaGe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:15:
Kaby Lake is 7th gen, terwijl W11 ondersteuning pas vanaf 8th gen is.
Ik denk je pech hebt.
Waarom wil je W11. Kan je niet met W10 nog blijven werken?
Dit. Windows 11 is vanaf 8th gen, en je chipset (z270) ondersteund geen 8th gen.

https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-07 19:33

D4NG3R

kiwi

:)

llinssen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:07:
Volgens de informatie van MSI is het Z270 GAMING PRO CARBON moederbord compatibel met een aantal Skylake en Kabylake processoren. Echter, de windows 11 compatibel processoren van de Kabylake serie staan daar niet bij. https://www.msi.com/Mothe...NG-PRO-CARBON/support#cpu
Helaas niet, Windows 11 word officieel pas ondersteund vanaf de 8e generatie.

Via omwegen kan je er wel Windows 11 op krijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Lang verhaal kort: de max ondersteunde generatie van die chipset is de 7e generatie (Intel Core 7000 serie).

Die generatie ondersteund geen volwassen FTPM, en heeft niet de benodigde hardware versnelling in decryptie/encryptie die W11 officiëel wil, hoewel je die eisen wel kan omzeilen (maar het is niet ondersteund).

Het is een 8 jaar oud platform, wat 7 jaar oude CPU's ondersteund.

Het oudste wat die features ondersteund is de 8000 serie; ondertussen 6 jaar oud. Nét een CPU/Chipset generatie nieuwer (maar nog oud, ondertussen).

Overigens bedoel je TPM, niet TMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llinssen
Het is geen halszaak om er win 11 op te krijgen, maar het leek te kunnen op grond van de kabylake ondersteuning en de vermelding op de MSI site dat dit mobo wel 11 kan draaien. Ik dacht als ik met een goedkope tweedehands processor wel 11 kan draaien, dan is dat misschien wel de moeite waard.

@D4NG3R zijn het lange omwegen, of te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-07 19:33

D4NG3R

kiwi

:)

llinssen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:19:
Het is geen halszaak om er win 11 op te krijgen, maar het leek te kunnen op grond van de kabylake ondersteuning en de vermelding op de MSI site dat dit mobo wel 11 kan draaien. Ik dacht als ik met een goedkope tweedehands processor wel 11 kan draaien, dan is dat misschien wel de moeite waard.
Dat gaat heel expliciet om de Kaby Lake R(efresh) chips en later: Wikipedia: Kaby Lake

De eerdere testversies van Windows 11 vraten wat meer CPU's dan dat de daadwerkelijke releaseversie doet. De kans is groot dat MSI dat bord op de lijst heeft staan om die reden:
Windows 11 Insider Preview is not the RTM version, it has not passed formal hardware validation and qualification. If agree to enable Windows 11 support, you will be responsible for any damage to your system or data loss, MSI will not be liable for any damages related to Windows 11.
@D4NG3R zijn het lange omwegen, of te doen?
Heel eerlijk; Geen idee, zelf nog niet uit hoeven voeren. Als ik andere gebruikers op het forum mag geloven is het niet heel spannend. Een korte zoekactie geeft tonnen Youtube filmpjes met uitleg. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:52
Umbrah schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:16:
, en heeft niet de benodigde hardware versnelling in decryptie/encryptie die W11 officiëel wil,
offtopic:
AES-NI is er al sinds westmere bij intel, eerste generatie core i cpu's, en wordt nog steeds gebruikt voor hardware versnelling in bitlocker. De benodigde ftpm/tpm2 is er ook al sinds haswell. Microsoft wilt gewoon geen support leveren voor oudere cpus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

vrilly schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:27:
[...]

offtopic:
AES-NI is er al sinds westmere bij intel, eerste generatie core i cpu's, en wordt nog steeds gebruikt voor hardware versnelling in bitlocker. De benodigde ftpm/tpm2 is er ook al sinds haswell. Microsoft wilt gewoon geen support leveren voor oudere cpus
Zo uit mijn hoofd (heb niet de tijd om geheel de https://cdrdv2-public.int...programming-reference.pdf PDF's door te nemen) ging het meer om memory encryption en segmenting instructies die in-hardware zitten vanaf de 8000 serie, maar niet in de 7000 serie (nog los van de algoritmes zelf, CISC is leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

vrilly schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:27:
[...]

offtopic:
Voor zover ik weet gaat het bij de W11-ondersteuning dan ook niet om ondersteuning voor encryptie/decryptie als losse instructies, maar om of TPM de juiste features ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 30-07-2024 10:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
bwerg schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:51:
[...]
Voor zover ik weet gaat het bij de W11-ondersteuning dan ook niet om ondersteuning voor encryptie/decryptie als losse instructies, maar om of TPM de juiste features ondersteunt.
De fTPM van m'n Pentium G4560 (7th Gen/Kaby Lake) werd als voldoende gezien door Windows 11. Alsnog valt 'ie dan over de andere missende features.
Pagina: 1