Bedraad 'slim' aanstuurbare LED-verlichting verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• finalcut62
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 11:38
Ik ben bezig met het voorbereiden van een grote verbouwing van onze nieuwe woning. Onderdeel daarvan is een lichtplan waarvoor de ontwerper allemaal prachtige (en vooral veel te dure) verlichting heeft gekozen. Op een aantal plekken wil ik wel meegaan in wat er getekend is, want ik ga er gewoon vanuit dat ik nog lang plezier voor mooie spullen heb.

Alleen zijn al die mooie armaturen niet voorzien van slimme aanstuurbare drivers. Want Dali is nog teveel een kantoor-product, kennelijk. Dus lijk ik vast te zitten voor dat soort armaturen aan 230V en ook fase aan/afsnijding. Of mis ik iets? Kan ik een mooi armatuur ook ombouwen naar bijvoorbeeld een 24V led met een Dali (of ander protocol) driver?

Alle reacties

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

Als je de specificaties van de betreffende drivers weet, kun je altijd op zoek gaan naar een vergelijkbare driver die wel over DALI beschikt.

Alternatief is om slimme fasedimmers te gebruiken mocht dit niet mogelijk zin.

Wil je overigens een bedraad of draadloos systeem?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Kijk eens naar sunricher LED drivers (waaronder Dali, al zou ik zelf eerder voor KNX gaan). Sunrichers worden onder verschillende merknamen verkocht.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
finalcut62 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:06:
Onderdeel daarvan is een lichtplan waarvoor de ontwerper allemaal prachtige (en vooral veel te dure) verlichting heeft gekozen.
Soms/vaak heeft een mooi vormgegeven armatuur natuurlijk wel een enorme meerwaarde :-).

Het grote probleem dat ik persoonlijk heb tegen veel van de moderne design verlichting (ook niet design trouwens) is de manier waarop er niet simpel vervangbare led's worden gebruikt. Soms ontkom je er in een ontwerp niet aan natuurlijk maar veelal is het gewoon luiheid of zijn economische motieven van de fabrikant gewoon belangrijker.

Persoonlijk koop ik daarom per definitie geen armaturen meer waar de led's niet vervangbaar zijn of waar de fabrikant kiest voor een aansturing die het aansluiten lastig maakt. Ik pas er gewoon voor om als de led het begeeft een heel armatuur weg te moeten gooien of voor minstens de helft van de nieuwprijs door de fabrikant te moeten laten vervangen. En dan ook nog moeten hopen dat over 10jr alles nog leverbaar is.

Een ander nadeel is vaak dat het toch enorm lastig is om meerdere armaturen te vinden die in de praktijk prettig samengaan. Je ziet eigenlijk gewoon altijd (flink) wat kleurverschil omdat die mooie opgegeven Kelvin waardes toch niet helemaal kloppen en tot een paar jaar geleden waren de CRI waardes vaak ook nog bedroevend.

Ik zou er serieus naar kijken en zoeken naar armaturen waar je vervangbare led's/lampen hebt. Dan is dimmen vaak simpel en kan je uit eenzelfde lijn van aanbieders vaak wel een identieke uitstraling krijgen.

Zelf heb ik ervoor gekozen om te standariseren op armaturen met G10, E27 en E14 fittingen. Dan ben je gewoon flexibel.... (en ja, hier hangen dan ook nog een paar armaturen waar dat niet is gelukt).

• big bang
  • Nu online
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Soms/vaak heeft een mooi vormgegeven armatuur natuurlijk wel een enorme meerwaarde :-).

Het grote probleem dat ik persoonlijk heb tegen veel van de moderne design verlichting (ook niet design trouwens) is de manier waarop er niet simpel vervangbare led's worden gebruikt. Soms ontkom je er in een ontwerp niet aan natuurlijk maar veelal is het gewoon luiheid of zijn economische motieven van de fabrikant gewoon belangrijker.

Persoonlijk koop ik daarom per definitie geen armaturen meer waar de led's niet vervangbaar zijn of waar de fabrikant kiest voor een aansturing die het aansluiten lastig maakt. Ik pas er gewoon voor om als de led het begeeft een heel armatuur weg te moeten gooien of voor minstens de helft van de nieuwprijs door de fabrikant te moeten laten vervangen. En dan ook nog moeten hopen dat over 10jr alles nog leverbaar is.
Let liever op de koeling en elektronica. Een goedgeklede LED die niet op 110% draait gaat vaak langer mee dan de rest van de elektronica. En die moet dan ook vervangbaar zijn.
Een ander nadeel is vaak dat het toch enorm lastig is om meerdere armaturen te vinden die in de praktijk prettig samengaan. Je ziet eigenlijk gewoon altijd (flink) wat kleurverschil omdat die mooie opgegeven Kelvin waardes toch niet helemaal kloppen en tot een paar jaar geleden waren de CRI waardes vaak ook nog bedroevend.
Mee eens, dat is waarom ik in de basis in de woonkamer keuken gekozen heb voor Hue Ambiance GU10, dus vari-white. Behalve waar ik een hogere CRI wil, zoals boven het aanrecht. Ook LED strips zijn in tunable white verkrijgbaar. Tuneable white icm hoge CRI is echter vrij prijzig.
Ik zou er serieus naar kijken en zoeken naar armaturen waar je vervangbare led's/lampen hebt. Dan is dimmen vaak simpel en kan je uit eenzelfde lijn van aanbieders vaak wel een identieke uitstraling krijgen.

Zelf heb ik ervoor gekozen om te standariseren op armaturen met G10, E27 en E14 fittingen. Dan ben je gewoon flexibel.... (en ja, hier hangen dan ook nog een paar armaturen waar dat niet is gelukt).

• Tweaker_BE
big bang schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:43:
[...]
Let liever op de koeling en elektronica. Een goedgeklede LED die niet op 110% draait gaat vaak langer mee dan de rest van de elektronica. En die moet dan ook vervangbaar zijn.
In theorie natuurlijk helemaal mee eens..... voordeel van een gewone led op 230v is dat die zooi dan gewoon in je lampje zelf zit. Als het dan wat eerder slijt vanwege en suboptimaal ontwerp dan ben je voor max een paar tientjes klaar ipv honderden euro's. En ook daar gaan de ontwikkelingen gewoon door.

Na flink wat onderzoek ben ik ook maar voor Hue gegaan.... geen heel professioneel systeem maar eigenlijk voldoet het voor verlichting meer dan prima. Hier en daar gecombineerd met een module om reguliere lampen te schakelen en te dimmen.

Aanvullend voordeel is dat je dan voor heel weinig kan integreren met sensoren en/of andere bediening. Zelfs vanaf mijn StreamDeck dim ik de verlichting in mijn werkkamer als ik achter de pc zit....

Maar dat zal geen ontwerper je voorstellen :-).

[ Voor 29% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 12:54 ]

• finalcut62
V-8 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:28:
Wil je overigens een bedraad of draadloos systeem?
Bedraad. Heb nu in huidige huis draadloos - een bonte mix van Zwave, Zigbee en zelfs nog een enkel KaKu dingetje, maar ik overweeg alles op Loxone te zetten. Zodat het ook nog enigszins extern beheerd kan worden als dat nodig is. Is geen goedkoop systeem, maar hoor wel dat het rock-solide is. Ze hebben zelf een paar prachtige lampen, maar die zijn eigenlijk gewoon te duur.... nog duurder dan spul van Wever & Ducré bijvoorbeeld.

• Tweaker_BE
finalcut62 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Bedraad. Heb nu in huidige huis draadloos - een bonte mix van Zwave, Zigbee en zelfs nog een enkel KaKu dingetje
Als je die bonte mix nou eens eerst gewoon opruimt :-).

• finalcut62
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Na flink wat onderzoek ben ik ook maar voor Hue gegaan.... geen heel professioneel systeem maar eigenlijk voldoet het voor verlichting meer dan prima. Hier en daar gecombineerd met een module om reguliere lampen te schakelen en te dimmen.
Dat vind ik eigenlijk nog wel een optie. Integratie van Hue en Loxone is nogal 'handwerk' voor zover ik dat terugvind even snel maar ik zie eigenlijk geen andere RGBWW oplossingen voor een pendule boven het keukenblad. De oplossing van Loxone zelf is al meer dan €300(!) per spot alleen zijn daar RGB en de WW bron afzonderlijk en heeft de laatste waarschijnlijk een hogere lichtopbrengst. Op zich prachtig gedaan hoor, maar wat hier al eerder werd gezegd: je zit met zo'n lamp meteen vast...

• finalcut62
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Als je die bonte mix nou eens eerst gewoon opruimt :-).
Dat doe ik ook. Door te verhuizen :)

• Tweaker_BE
finalcut62 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:12:
[...]
Dat vind ik eigenlijk nog wel een optie. Integratie van Hue en Loxone is nogal 'handwerk' voor zover ik dat terugvind even snel maar ik zie eigenlijk geen andere RGBWW oplossingen voor een pendule boven het keukenblad. De oplossing van Loxone zelf is al meer dan €300(!) per spot alleen zijn daar RGB en de WW bron afzonderlijk en heeft de laatste waarschijnlijk een hogere lichtopbrengst. Op zich prachtig gedaan hoor, maar wat hier al eerder werd gezegd: je zit met zo'n lamp meteen vast...
Ik heb bij een verhuizing en nieuwbouw ook al een paar keer naar de duurdere en betere oplossingen gekeken.

Maar nadat ik 25jr geleden duizenden euro's extra aan allerlei mooi RF aanstuurbaar schakelmateriaal van Jung heb uitgegeven en dat al 15jr geleden met led niet meer fatsoenlijk werkte heb ik me voorgenomen er niet nog een keer in te trappen. Al die systemen zijn gewoon niet flexibel genoeg of veel te duur voor wat ze (particulier) bieden.

Koppel daarbij het verhaal van niet vervangbare lichtbronnen en je bent nu wellicht klaar maar over 5-10jr begint het alweer mis te gaan. Zelfs bedrijven als W&D en Deltalight kunnen nu lichtbronnen die ze 5jr geleden verkochten al niet meer met een identieke lichtbron vervangen. Daar ga je met je fancy armatuur.

Dan maar gewoon een GU10 lampje of zelfs een E27 peertje vervangen. En als je zoekt zijn daar ook mooie armaturen in te vinden.

Maar ik geef toe, die lichtlijnen en andere nieuwe ontwerpen zijn (in ieder geval nu) ook wel fraai.

Maar soms ben je blij met consumentenspul. Ik ben positief verrast hoe simpel bijvoorbeeld Hue in veel producten wordt ondersteund voor bijvoorbeeld HA.

Maar als ik mijn mega mansion bouw met bijna ongelimiteerd budget dan komt er natuurlijk ook geen Hue meer in :-).

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 13:23 ]

• big bang
  • Nu online
finalcut62 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Bedraad. Heb nu in huidige huis draadloos - een bonte mix van Zwave, Zigbee en zelfs nog een enkel KaKu dingetje, maar ik overweeg alles op Loxone te zetten. Zodat het ook nog enigszins extern beheerd kan worden als dat nodig is. Is geen goedkoop systeem, maar hoor wel dat het rock-solide is. Ze hebben zelf een paar prachtige lampen, maar die zijn eigenlijk gewoon te duur.... nog duurder dan spul van Wever & Ducré bijvoorbeeld.
Maar met Loxone zit je ook weer aan een vendor lock-in. Is KNX geen optie voor je?

• finalcut62
Tweaker_BE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:20:
[...]
Koppel daarbij het verhaal van niet vervangbare lichtbronnen en je bent nu wellicht klaar maar over 5-10jr begint het alweer mis te gaan. Zelfs bedrijven als W&D en Deltalight kunnen nu lichtbronnen die ze 5jr geleden verkochten al niet meer met een identieke lichtbron vervangen. Daar ga je met je fancy armatuur.
Dat zijn ware woorden en goed om mee te wegen. Dank daarvoor. Ik ga heel selectief zijn in wat ik waar hang. Ik zie dat de GU10 Hue van Philips zo'n 350lm levert en de oplossing van Loxone (door separate bronnen) 975lm en voor een aanrechtblad verlichting denk ik dat het verschil te groot is. Maar ik ga gewoon een cheapo pendule GU10 module voor enkele tientjes kopen om het eens uit te proberen.

• finalcut62
big bang schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Maar met Loxone zit je ook weer aan een vendor lock-in. Is KNX geen optie voor je?
Jazeker wel en ik sluit niet uit dat het KNX wordt ipv Dali als aansturing, maar ik wil dat mijn echtgenote niet meer alleen van mij afhankelijk is voor de projectbeheersing. Dus daar waar het niet anders kan (zoals zo'n pendule boven het aanrecht) Loxone zelf, en verder alles bediend via een standaard protocol. En de server dan wel Loxone, omdat je hiervoor externe partijen hebt die aanpassingen kunnen doen. Ik kom nog van het Apple ][ tijdperk en merk dat ik bij projecten nu begin na te denken over hoeveel ellende ontstaat als ik niet meer (of nog minder, zou mijn vrouw zeggen) compos mentis ben of iets dergelijks. Een mens moet een keer verstandig worden :)

• Tweaker_BE
finalcut62 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:30:
[...]
Ik zie dat de GU10 Hue van Philips zo'n 350lm levert en de oplossing van Loxone (door separate bronnen) 975lm en voor een aanrechtblad verlichting denk ik dat het verschil te groot is.
Je kan het oplossen met meerdere lichtbronnen, vanwege schaduw eigenlijk toch al te preferen.... maar bij mij werkt op een aanrecht van 4m 3x GU10 prima.

En, het is natuurlijk wat meer prutswerk, je zit niet persé vast aan HUE lampen. Ik heb hier led lampen van Segula die ik met een Zigbee module zonder problemen in mijn Hue setup heb opgenomen. Dan ben je van de meeste beperkingen in Lumen en CRI af.

Idem met nog een tweetal halogeen G9 armaturen waar ik geen fatsoenlijk dimbare led oplossing voor kan vinden. Die maken gelukkig beperkt branduren, 20-50w voor een G9 lampje is toch wel erg veel.

Functioneert, na een éénmaliige wat compexere setup, gewoon zonder problemen. En mijn vriendin kan het ook bedienen, maar wellicht niet opnieuw installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 13:50 ]

Pagina: 1