Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke01
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik heb een nieuw account aangemaakt, speciaal om deze vraag te stellen.
Stel:
Ik ben werkzaam bij bedrijf A:
Ik voer werkzaamheden uit voor bedrijf C.
Bedrijf A heeft een papieren relatie met bedrijf B en bedrijf B een contract met bedrijf C als het gaat om mijn werkzaamheden.

Bedrijf B, wat een volledig ander bedrijf is met andere eigenaren, zit er alleen tussen voor factuurstromen en contract maar doet verder niets, bedrijf A doet alle werkzaamheden rechstreeks met bedrijf C en alle contacten gaan rechstreeks maar heeft geen directe papieren relatie, dat gaat dus via bedrijf B.

Voor een andere tak van sport, bestaat wel een direct contract tussen bedrijf A en C maar daar ben ik niet werkzaam in.

Ik heb een vast arbeidscontract, ruim voor 2020.
Daar staat in:
Het is werkgever verbonden om binnen 12 maanden na beeindiging van het arbeidscontract werkzaam te zijn voor clienten/opdrachtgevers van werkgever met wie de werknemer gedurende de duur van de arbeidsovereenkomst contacten heeft onderhouden.
Stel, bedrijf C is een enorm groot bedrijf met veel verschillende takken, duizenden werknemers, enzovoorts.
Stel bedrijf C zou aan mij vragen om rechtstreeks voor hun te werken. Zou dit uberhaupt kunnen volgens deze clausule in het contract?

In principe is bedrijf C geen rechtstreekse relatie van bedrijf A maar zit bedrijf B er, op papier, tussen als het gaat om mijn werkzaamheden. Voor een ander onderdeel, is er wel een directe contract en factuurrelatie.
Of is deze clausule sowieso te algemeen gesteld?
Of zou het wel kunnen/mogen maar dan alleen in een andere tak van bedrijf C?

Via Google krijg ik een hoop informatie maar een constructie zoals hierboven beschreven, kan ik niet terugvinden direct.

Dit is overigens nu nog niet aan de orde en als het aan de orde zou komen, zou dit in eerste instantie uiteraard via goed overleg moeten gaan met de werkgever maar dit is louter informatief wat misschien ooit zal kunnen gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is een klant. En je hebt contacten. Waar twijfel je aan? Als je het voldoende serieus overweegt: vraag schriftelijke toestemming. Of het te breed is verwoord, merk je pas als je bij de rechter staat.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 30-07-2024 08:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:07
Op zich is het een keten, maar in de praktijk wordt het vaak gezien als dat er een relatie is tussen bedrijf A en C. Bedrijf B is alleen daar voor de administratie (en meer ook eigenlijk niet). In dat opzichte heeft het relatiebeding wel betrekking op C. Wel heb je de wet WAADI en het belemmeringsverbod. Dus als die situatie op gaat, dan kan bedrijf A weinig tegen jou doen.

In de praktijk: als bedrijf C echte interesse heeft, kaart het bij hen aan en laat hen het oplossen. Vaak komt in de onderhandelingen tussen bedrijf C en A er iets uit wat werkt voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46
Ik heb in dit soort gevallen ook gezien dat bedrijf C een eenmalig bedrag betaalt aan bedrijf A voor het overnemen van een werknemer.
Iedereen blij, alles netjes geregeld.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
GarBaGe heeft een goed punt.

Het staat jou als werknemer (bijna) altijd vrij om te werken voor wie je wilt werken.
Eigenlijk alleen als je als ZZP-er verder wil bij de klant heb je en probleem met je concurrentiebeding.
Een klant meenemen naar je nieuwe werkgever kan je ook in de problemen brengen.

Het is voor een voormalige werkgever namelijk verboden om carrierre kansen in de weg te staan. jij bent hier door de wet beschermd.
Hoger loon, extra doorgroeikansen, opleiding, een heel lieve manager....allemaal redenen om jezelf aan het concurrentiebeding te ontfustselen.

Echter, niet alleen JIJ hebt een contract, maar ook de klant heeft een contract. En business to business is een contract gewoon een contract. Het is je nieuwe werkgever dus verboden om jou aan te nemen.
Nu wordt de soep niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. all;e swordt mogelijk als er geld bij komt kijken.

Solliciteer gewoon en meldt het. Hun HR en jurist zoeken dan uit of het een probleem wordt. Momenteel zou ik niet echt verwachten dat het een beslissende factor wordt of ze jou aannemen.Ze hebben personeel nodig en dat kost nu eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-09 19:16

hamsteg

Species 5618

Een generiek relatiebeding zal inderdaad nietig worden verklaard bij de rechter. Maar ... de rechter kijkt ook naar de situatie en een generiek relatiebeding bij het uitvoeren van hoofdzakelijk gelijke werkzaamheden wel toekennen. Solliciteer je voor dezelfde baan dan is het relatiebeding gewoon van toepassing.

Als bedrijf C en jij zeker weten dat je met elkaar verder wilt, moet je eigenlijk zorgen dat bedrijf C en A om tafel gaan. Vaak komt daar een detavast-achtige constructie uit dat je nog een half jaar werkt voor A en dat dan je contract overgaat naar B.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je mag gewoon in dienst bij bedrijf C. Bedrijf A mag je daarbij niet belemmeren. Bedrijf A mag wel een redelijke vergoeding vragen voor kosten die ze gemaakt heeft voor werving en training, maar dat is echt bedoeld als vergoeding van kosten en moet geen belemmering vormen. En als je al een tijdje voor bedrijf C aan de slag bent dan is dat in principe al betaald via je uurtarief.

Toch is het wellicht handig om je door een juridisch expert bij te laten staan; veel werkgevers zijn niet goed op de hoogte van de huidige regels; of vinden het niet eerlijk als je overstapt naar de klant. Maar de wetgever heeft ondubbelzinnig bedoeld dat dat wél kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandkip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:01
Ik heb onlangs zo een stap gemaakt, maar dan zonder partij B. Het was dus rechtstreeks van A naar C bij mij. Qua functie gezien maakte ik geen stap vooruit (formeel zelfs achteruit), maar qua arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden een grote stap vooruit.

Contractueel gezien mag het inderdaad niet, maar zoals andere al aan hebben gegeven krijg je als werknemer voor zover ik weet altijd gelijk. De vraag is alleen hoe je er komt. Zonder problemen of na een rechtszaak.

Zelf heb ik eerst gezorgd dat partij C en ik het eens waren met elkaar en dat ze mij überhaupt in dienst wilde nemen. Daarmee ben ik naar mijn werkgever gegaan (partij A), die er niet erg van gediend waren. In mijn optiek had ik goede argumenten en dacht ik na 10+ jaar in dienst te zijn geweest wel wat credits had opgebouwd. Dit was echter niets waard kwam ik achter. Ik ben wel altijd professioneel gebleven en heb met veel praten een toezegging gehad dat mijn werkgever niet juridisch in de weg zou gaan zitten. Ook hebben partij A en C met elkaar gesproken, waar voor zover ik weet niets financieels is uitgekomen (als in: partij C betaald een bedrag aan partij A).

Al met al ben ik zeer blij met de overstap. Ik zou zeggen blijf professioneel, wees eerlijk en denk goed aan jezelf. Als partij A je niet laat gaan, zijn er uiteindelijk 3 verliezers (aangenomen dat je zelf niet bij partij A blijft).

Succes er mee!
Pagina: 1