Hoe kies ik de juiste schakelaars voor toekomstbestendigheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 20:10
Ik heb vorige week de sleutels van mijn eerste huis gekregen (!!)

Zelf ben ik enorm fan van het slimmer maken van mijn huis. Dat is iets wat ik op termijn wil gaan invoeren.
Om dit te kunnen faciliteren in de toekomst wil ik nu alvast inventariseren wat ik hiervoor moet doen. Ik heb al wat rondgezocht... er zijn zoveel verschillende systemen en er lijken veel conflicterende meningen te bestaan over het perfecte systeem. Dit is wat ik er tot nu toe uit heb kunnen distilleren met mijn resterende vragen er bij:
  • Ik zou graag gebruik maken van een Zigbee systeem of iets wat hier op lijkt om mijn wifi systeem zo min mogelijk tot last te zijn.
    Hoe kies ik hier het juiste systeem voor uit?
  • Mijn voorkeur ligt op het slim maken van mijn schakelaars, en het dom houden van mijn lampen en systemen. Alles moet absoluut blijven werken als Homeassistant of Zigbee uitvalt. Tevens moeten de schakelaars zo makkelijk als mogelijk ingebouwd kunnen worden, veel muren zijn van steen en zijn gewoon nog goed, dus ik wil vermijden dat ik er nieuwe banen in moet gaan frezen.
    Welke schakelaars raden jullie aan?
    Wat moet ik controleren bij mijn schakelaars om te achterhalen of mijn huidige systeem 'ready' is?
  • Ik wil uiteindelijk een oude Dell Inspiron ergens gaan inbouwen om als 24 inch touchscreen te laten fungeren.
Het is een huis uit 1906, dus wellicht komen we hier nog wat verassingen tegen, Tevens ben ik (nog geen) held met HomeAssistant of het werken aan electra. De basic kennis heb ik.

Antwoorden op mijn specifieke vragen zijn welkom, maar ik sta open voor al jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Waarschijnlijk zijn je inbouwdozen 40mm. Het inbouwen van dimmers achter "normale" (pulse)schakelaars wordt dan wat krap, maar wel mogelijk. Dan blijft de boel werken als je HA-systeem uitvalt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:56
Puls schakelaars zijn degene die je zoekt. Die blijven werken en kunnen ook simultaan werken. Je ziet dan dat de schakelaar geen aan/uit stand heeft maar een knop die enkel een signaal geeft en dan terug in beginstand staat. Zoals afstandsbediening, vanuit knop pc/laptop/mobiel etc.
Is het zo eentje die van positie veranderd is hij niet ready.

Ps, in reactie hierboven: puls dimmer werken door knop (puls) langer ingeduwd te houden ipv draaiknop.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 30-07-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
Kunnen jullie mij specifieke puls schakelaars of merken aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 07:42

V-8

Oli444 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:27:
Kunnen jullie mij specifieke puls schakelaars of merken aanraden?
Ik heb zelf Jung AS500 gebruikt, maar je kunt alle pulsschakelaars gebruiken, dat maakt verder weinig uit voor je systeem.

Slim dat je je lampen zoveel mogelijk dom wil houden, dat heb ik zelf ook gedaan en dat werkt erg goed.

Wat je ook kunt doen (als de inbouwdozen te krap zijn om een losse dimmer aan te sluiten op een pulsknop) is het gebruiken van een slimme Zigbee draaidimmer, bv. van Ecodim (https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-basic.html).
Dit werkt super, scheelt ruimte en het werkt ook volledig onafhankelijk van Home Assistant / Wi-Fi etc.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eigenlijk moet je eerst nog een stap terug nemen.
- Wat wil je precies gaan bereiken? (Alleen lampen aan/uit of wil je meer bereiken met je smarts?)
- Hoeveel tijd mag dit kosten? (Moet het plug en play of mag het een hobby heten)

Dit zijn eigenlijk belangrijke vragen die je eerst duidelijk moet hebben zodat je kunt bepalen naar wat voor controller je wilt gaan. Zodra je dat weet kan je beter kijken naar wat daarmee te gebruiken is.

Zo ben ik zelf groot fan van Home Assistant. Hierop is nagenoeg alles op aan te sluiten. Maar ik moet het wel echt zien als hobby want al die mogelijkheden kosten je wel echt tijd. Zelf geef je aan nog geen held met HA te zijn maar wil je dat wel?

Ik ben zelf ook voor pulsdrukkers gegaan. Maar ik zou niet zeggen dat het een must is. Er zijn namelijk ook veel modules die niet met een pulsdrukker werken. Maar ik ben er voor gegaan omdat ik veel (single button) dimmers gebruik en bijvoorbeeld andere acties aan double push hang. Voor laatste ken ik overigens geen Zigbee module die dat vrijelijk kan (en een lamp kan sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
@Septillion Welke pulsdruk schakelaars heb jij dan?
Ik kijk naar de EcoDim (https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim07-zigbee-basic.html) Maar schrik best wel van de prijs.
ik denk dat het voor mij absoluut essentieel is dat de pulschakelaar met 2 draden werkt, omdat ik ga retrofitten verwacht ik simpelweg niet dat er ergens 3 draden liggen.
Het is voor mij wel wenselijk dat de schakelaar dimbaar werkt... niet voor alle lampen perse maar ik wil wel die optie hebben. Ik hoef daar niet perse een draaiknop voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf heb ik overal Merten Schneider D-life materiaal. Dus MTN3150-0000 voor de enkele en MTN3155-0000 voor de dubbele. Maar goed, dat is dus alleen de schakelaar. Dit heeft niets met de smart zelf te maken.

Hiervoor gebruik ik een mix van modules voor, die dus overweg kunnen met een pulsdrukker. Maar persoonlijk gebruik ik alleen modules met een N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
Persoonlijk zou ik altijd diepere inbouwdozen en pulsdrukkers (drukknoppen, geen schakelaars) aanraden. Je kan er ouderwetse pulsrelais op aansluiten, zaken als Shelly's achter de drukknop inbouwen, en als er nieuwe versies uitkomen kan je gemakkelijk overschakelen.
Voorzie ook overal nulleider, dat scheelt veel kopzorgen.

En als het budget ruim is, breng dan alle bedrading naar een centrale schakelkast.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 24-09-2024 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1