We (mijn betere helft en ik) willen een slag maken op het gebied van zonnepanelen en hebben dus de lokale installateur van het dorp gevraagd om een offerte te maken. Uiteraard hebben we die gekregen maar ik vraag me af óf dit überhaupt kan en of het niet veel te veel is.
Dak van ons woonhuis ligt pal op het zuiden met een 30 graden dak (31,2 om precies te zijn).
Dak van onze garage is een plat dak maar het dak van de garage van onze buren is een hellend dak waardoor ik denk dat hier zonnepanelen plaatsen geen zin heeft.
Daarbij komt de string in totaal op 15 panelen maar in de datasheet van de optimizers in de offerte praat men over minimaal 16 optimizers. Dat functioneert dan toch niet?
Zie hier
Garage; lengte 5,40 meter, breed 2,70. Is 14,5 m2
Installateur denkt dat we 12 dmegc 450 WP kwijt kunnen op het woonhuis. En 3 op de garage.
Voor de garage hebben we alleen het dak van de buren waar ik denk dat we last van hebben
Offerte;

Legplan;

Dak van ons woonhuis ligt pal op het zuiden met een 30 graden dak (31,2 om precies te zijn).
Dak van onze garage is een plat dak maar het dak van de garage van onze buren is een hellend dak waardoor ik denk dat hier zonnepanelen plaatsen geen zin heeft.
Daarbij komt de string in totaal op 15 panelen maar in de datasheet van de optimizers in de offerte praat men over minimaal 16 optimizers. Dat functioneert dan toch niet?
Zie hier
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Woonhuis; 7,44 meter breed, 3,44 lengte. 30 graden hoek. Levert 23 m2 op (Berekening van hier gepakt)Garage; lengte 5,40 meter, breed 2,70. Is 14,5 m2
Installateur denkt dat we 12 dmegc 450 WP kwijt kunnen op het woonhuis. En 3 op de garage.
Schaduw
Voor het woonhuis niet van toepassingVoor de garage hebben we alleen het dak van de buren waar ik denk dat we last van hebben
Jaarverbruik
Vorig jaar hebben we 2700 kwh verbruikt qua elektriciteit. Dit is tevens het 4-jarig gemiddelde.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase met 3 fasen in de toekomst ivm elektrische auto en airco'sBudget en doel
Het doel is om zoveel als mogelijk op te wekken om dit op te slaan in een (of meerdere) batterijen zodat we minder afhankelijk zijn van het net. Budget is er wel uiteraard maar waar voor ons geld is belangrijkerWie gaat het project uitvoeren
Lokale installateur. Zelf hebben we niet genoeg kennis om dit fatsoenlijk zelf te kunnenBijhouden van data
Meer data, meer plezier. Ik neem de info die ik kan krijgen uit de installatie graag mee in Home Assistant.Reeds verkregen offertes
Offertes genoeg gekregen maar dit is het eerste bedrijf waar we een goede klik mee hebben dus we willen graag met hun verderOfferte;

Legplan;