Zonnepanelen offerte installateur. Wel realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 21:28
We (mijn betere helft en ik) willen een slag maken op het gebied van zonnepanelen en hebben dus de lokale installateur van het dorp gevraagd om een offerte te maken. Uiteraard hebben we die gekregen maar ik vraag me af óf dit überhaupt kan en of het niet veel te veel is.

Dak van ons woonhuis ligt pal op het zuiden met een 30 graden dak (31,2 om precies te zijn).
Dak van onze garage is een plat dak maar het dak van de garage van onze buren is een hellend dak waardoor ik denk dat hier zonnepanelen plaatsen geen zin heeft.

Daarbij komt de string in totaal op 15 panelen maar in de datasheet van de optimizers in de offerte praat men over minimaal 16 optimizers. Dat functioneert dan toch niet?
Zie hier
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://t-wezeman.nl/images/luchtfoto.png
Beschikbare (dak)ruimte
Woonhuis; 7,44 meter breed, 3,44 lengte. 30 graden hoek. Levert 23 m2 op (Berekening van hier gepakt)

Garage; lengte 5,40 meter, breed 2,70. Is 14,5 m2

Installateur denkt dat we 12 dmegc 450 WP kwijt kunnen op het woonhuis. En 3 op de garage.
Schaduw
Voor het woonhuis niet van toepassing
Voor de garage hebben we alleen het dak van de buren waar ik denk dat we last van hebben
Jaarverbruik
Vorig jaar hebben we 2700 kwh verbruikt qua elektriciteit. Dit is tevens het 4-jarig gemiddelde.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase met 3 fasen in de toekomst ivm elektrische auto en airco's
Budget en doel
Het doel is om zoveel als mogelijk op te wekken om dit op te slaan in een (of meerdere) batterijen zodat we minder afhankelijk zijn van het net. Budget is er wel uiteraard maar waar voor ons geld is belangrijker
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateur. Zelf hebben we niet genoeg kennis om dit fatsoenlijk zelf te kunnen
Bijhouden van data
Meer data, meer plezier. Ik neem de info die ik kan krijgen uit de installatie graag mee in Home Assistant.
Reeds verkregen offertes
Offertes genoeg gekregen maar dit is het eerste bedrijf waar we een goede klik mee hebben dus we willen graag met hun verder

Offerte;
Afbeeldingslocatie: https://t-wezeman.nl/images/offerte.png

Legplan;
Afbeeldingslocatie: https://t-wezeman.nl/images/legplan.png
Regio
Zuid Limburg

Beste antwoord (via Tha_T op 15-08-2024 16:07)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor dit geld verwacht je 24 panelen op het huis en zes op de garage.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Ik zie een accu op de offerte staan? Hoe groot is die? Ik zie alleen 4.6kW vermogen? Of it dat een typo?

Daarnaast is 15 panelen leggen voor 7.5k een stevig bedrag volgens mij zitten we al een tijd (ruim?) onder de 1 euro per Wp.
Optimizer systemen zie ik eigenlijk nog maar weinig? Is het nodig met zulke beperkte schaduval? Voor dit bedrag kun je ook prima een systeem met microopvormers krijgen.

Al met al niet een offerte waar ik snel mee in zee zou gaan.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Meer offertes opvragen.
Is het een optie om één (hybride) stringomvormer voor het grote dak te doen en een kleine (micro)omvormer voor de 3 losse panelen te gebruiken? Als je al AC-bedrading in je garage hebt, scheelt dit DC-kabels trekken.

Edit: Heeft de garage een plat dak? Dan is het wellicht handiger om 4x (2x2) oost/west te leggen op bijvoorbeeld een Hoymiles HMS-1600. Dat zorgt voor wat meer spreiding over de dag.

[ Voor 29% gewijzigd door timovd op 30-07-2024 08:29 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Optimizers zijn nutteloos bij je huis, en bij je garage ook niet echt nuttig.

Vraag is of je die 3 paneeltjes op je garage wel moet willen...

Zoek een systeem dat geen SolarEdge gebruikt en je zal zo'n 3k nodig hebben voor je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Kijk eens naar sigenenergy.

Kan je alles combineren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
De accu is 4,6 kWh, niet kW

Gewoon weglaten. Tegen veel lagere prijs nog niet rendabel… stop dat geld in een Nexus van zonneplan en je maakt een hoop meer kans het ding ooit terug te verdienen.

Op enkelfase omvormer is 15 panelen gewoon geldig ontwerp

6750 Wp voor 7500 is met solaredge en een duurdere home hub omvormer wel degelijk okay…

Mensen die denken dat je 12x450 voor 3K op je dak kan krijgen bij weglaten van het platte dak moeten even rap ontwaken uit dromenland. Ik kom op 2700 ex montage.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
3k klinkt me ook niet realistisch in de oren, maar als jij 2700ex montage zegt, dan is 4000-4500 wel realistisch
Scheelt op het grote geheel toch al wel weer 7k die met 3 extra panelen en een accu van 4,6kWh never gaat terug verdienen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 20:19
Vorige maand nog een offerte gehad voor 26 panelen 450 WP geen Chinese meuk met micro optimizers 12K excl. BTW maar dat geld alleen voor de installatie kosten. Wel in het mooie Twente natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:44

Smoke

Maverick Reploid

Tha_T schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:13:
Daarbij komt de string in totaal op 15 panelen maar in de datasheet van de optimizers in de offerte praat men over minimaal 16 optimizers. Dat functioneert dan toch niet?
Zie hier
Dit functioneert wel maar is inderdaad niet conform de designregels van SolarEdge wat al zou moeten aangeven dat de installateur de Designer niet gebruikt heeft. Als je ooit issues met de optimizers hebt is de kans groot dat je geen garantie krijgt van SolarEdge omdat de designregels niet gevolgd zijn. Met S500B mag het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
@Smoke de aansluiting is voor nu enkelfase, dus 8x s440 al okay.

Met natuurlijk de opmerking dat 5kW enkelfase niet selectief kan op 3x25A.

En dat dat 2:0 achterstaat bij netcongestie

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 30-07-2024 09:43 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
Optimizers zijn onzin in deze situatie, volgens mij heb je niet/nauwelijks schaduw. De 3 paneeltjes op je schuur maken het in verhouding vrij duur denk ik (montagemateriaal is waarschijnlijk duurder dan de panelen zelf), wellicht achterwege laten.

Accu is ook nog niet rendabel zolang we nog kunnen salderen, maar dat is mijn mening.

Ik zou nog even verder rondshoppen voor een offerte met je huisdak vol zoals nu, maar dan met een stringomvormer zoals een Goodwe. Klik zelf maar eens een set bij elkaar op solar-outlet.nl / stralendgroen.nl o.i.d., dan heb je een idee van de materiaalprijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:44

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:41:
@Smoke de aansluiting is voor nu enkelfase, dus 8x s440 al okay.

Met natuurlijk de opmerking dat 5kW enkelfase niet selectief kan op 3x25A.

En dat dat 2:0 achterstaat bij netcongestie
De offerte is echter voor een 3-fase systeem gebaseerd op het feit dat er een 48V batterij genoemd wordt en een SE5K Home Hub, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
Als je geen schaduw hebt van de schoorsteen kan het prima zonder optimizers. Ik heb geen optimizers en de buurman heeft later toch zijn houtkachel schoorsteen in gebruik genomen en is er in de ochtend wat schaduw. Ik zou dan wel optimizers nemen.
Hier zie je dat na 10 uur ineens de schaduw weg valt. Als de zon lager staat verergerd dit alleen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-T55NHZASxS6QFcb15Mw6tCLz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i26iEbxwZ6piGqecMLESOBb3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
dat kan beter. lol.

ik vervang, het solaredge systeem voor een gewone string omvormer.
en de 450Wp voor 440Wp (ze hebben de 450Wp nog niet bij winkelman.)
in vervang de 3 panelen die lastig zijn, voor 12 panelen op noord. (dat levert per jaar 2x meer kWh op als de 3 panelen op zuid.)
3 fase is niet nodig, maar als je perse zou willen dan kan dat wel. (financieel maakt het niet uit. en 5kW kan op 1 fase van de 3.)

24x DMEGC DM440M10RT-54HBB-BKFull Black N-Type 440WP
€ 1.800,00
4x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 6 panelen
€ 992,00
1x Growatt MIN 5000TL-XH 1 fase Omvormer Hybride
€ 548,95

Totaal 3 producten excl. btw
€ 3.340,95
BTW€ 0,00
Totaal
€ 3.340,95

dan komt er nor iets van kabel bij, en nog wat extraatjes, laten we er een 3,6k€ van maken aan materiaal kosten.
met 2 man/vrouw in 1 dag heb je dit op dak, en kun je een aardig schatting maken van wat dat eigenlijk zou moeten kosten. ;)

in plaats van een 5kW omvormer zou je ook een 3,6kW omvormer kunnen nemen, dat is nog wat goedkoper.
(je topt dan iets meer af, maar je blijft meer opwekken als je doel.)

je kunt er ook nog een accu aan hangen als je wil.
maar accu is duur, heel duur.
Wp/panelen zijn goedkoop, dus "te veel" Wp is goedkoper als te veel accu.
met meer Wp is de accu ook vol krijgen op slechte dagen met bv bewolking, dus dan kun je af met een kleinere accu.
(gooi je geld in te veel Wp, niet in te veel accu. handige tip.)

als je nog wat wil schuiven, een gewone string omvormer heeft het liefst iets tussen de 6 en de 12 panelen.
per mpp, en dit soort omvormers hebben 2 mpp's.
dus een 1x12 + 1x10 panelen dat kan ook om zo langs het raam te gaan op noord.

home assistent, een simpele meter om je slimme meter uit te lezen is handig.
en sommige omvormers kun je rechtstreeks uit lezen met een netwerkkabel of ander systeem.
ik zelf heb een fronius gen24+ en kan gewoon via lan alles lekker uit lezen en maak deze grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
belangrijk ding, ik heb die dag 11,5kWh gebruikt in huis, maar ik heb maar 5,1kWh uit het net getrokken.
de rest heb ik rechtstreeks gebruikt uit de omvormer, dus een kleine accu dan had ik het die dag al gered.
het is maar een voorbeeld (mijn omvormer kost je al snel een 1700€, dus die is niet goedkoop.) de growatt kan ook wel dit soort dingen doen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-07-2024 13:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou gelijk naar 3 fasen gaan als je dat in de toekomst toch al wil. Je omvormer wil je dat 15+ jaar meegaat. Vervangen is dan jammer natuurlijk. Volgens mij is de wachttijd wel lang dus informeer daar eens naar. Voor de rest durf ik geen advies te geven, te weinig verstand. Heb zelf SolarEdge en het bevalt me, that's it :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_T
Dames en heren, dank voor jullie antwoorden en suggesties. Ik heb ook nog even doorgevraagd bij de betreffende installateur met jullie opmerkingen maar het was dit ontwerp of geen ontwerp en dan ben ik er ook wel weer klaar mee (Met desbetreffend bedrijf dan).

Dan gaan we weer de markt op en dan maar weer verder zoeken naar een bedrijf die het wel snapt ;). Nogmaals bedankt. Ik zal de uiteindelijke set hier nog wel even neerzetten maar het gaat niet dit bedrijf worden inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:03
@Tha_T goed dat je even navraagt/checkt inderdaad.

Jammer dat je lokale partij niet mee wil denken/bewegen.

Zelf zou ik het meest voor een installatie zoals @migjes die voorstelt voelen.
Enkel dat met een 3 fase hybride omvormer.

Als je wilt stuur je maar een PB, eventueel kan ik je helpen aan een goede installatie in zuid-limburg.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tha_T schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:03:
Dames en heren, dank voor jullie antwoorden en suggesties. Ik heb ook nog even doorgevraagd bij de betreffende installateur met jullie opmerkingen maar het was dit ontwerp of geen ontwerp en dan ben ik er ook wel weer klaar mee (Met desbetreffend bedrijf dan).

Dan gaan we weer de markt op en dan maar weer verder zoeken naar een bedrijf die het wel snapt ;). Nogmaals bedankt. Ik zal de uiteindelijke set hier nog wel even neerzetten maar het gaat niet dit bedrijf worden inderdaad
probleem is dat installateurs, die doen, maar kennis is ver te zoeken.
veel al leggen ze setjes aan, en dan zijn ze met piepende banden weer weg.
terug kijken na een jaar of de set goed is, dat is lastig en doen ze liever niet.

mijn voorbeeld set is aardig opgebouwd, en is maar een voorbeeld.

belangrijkste wat je kunt leren.
1kWh in een accu, die kun je minder als 300x per jaar gebruiken. (als je 200x per jaar haalt dan vind ik dat eigenlijk al veel), die kun je dus vergelijken met 200kWh per jaar.
1 paneel van 400+Wp die kan 400kWh per jaar doen.
1 paneel kost +/-80€, 1 kWh accu kost 400€.

heb je een slechte dag met bewolking, dan is je opbrengst vaak 6x lager.
dus meer Wp/panelen geeft je ook op die dagen een leuke opbrengst.
dus probeer 2x tot zelfs 4x zoveel Wp/panelen te leggen als nodig.
dan heb je maar een kleine accu nodig.

moet een 5000W omvormer dan maar 5000Wp hebben?
nop dat is totale onzin, die alleen word verkondigt door mensen die er geen verstand van hebben.
het wisselt per type en soort omvormer, en moet per set-up bekeken worden.

1fase omvormer of 3 fase omvormer.
lastig.
technisch gezien kan stroom niet over springen van fase 1 naar fase 2 of fase 3. klopt.
maar intern in de (slimme) meter, worden eerst alle fase het gebruik en levering opgeteld en afgetrokken.
en dan pas word er een kWh berekend.
dus voor afrekenen boeit het niet of je op fase 1 levert en op fase 2 gebruikt, je rekent dan 0kWh af.

wat wel belangrijk is:
1 fase omvomers, die halen hun hoogste rendement als ze 350V krijgen van de panelen.
dit zijn +/- 12 panelen.
3 fase omvomers, die halen hun hoogste rendement als ze 600V krijgen van de panelen.
dit zijn +/- 18 panelen.
en dit is per mpp en die heb je meestal 2, dus 24 panelen voor 1 fase en 36 panelen voor 3 fase.
(dit zijn geen 100% vaste getallen, neem voor 1 fase per mpp 6-12 panelen en voor 3 fase 10-18 panelen per mpp. er kan wel iets geschoven worden.)

en ja omdat je gebruik maar 2700kWh is per jaar.
met gewoon salderen zonder accu zou ik dan: 1x8x440Wp op een 2000W omvormer doen.
dan ben je er ook al.
hybride met accu, tja dan word 2x12x440Wp veel verstandiger, en de omvormer hoeft dan eigenlijk niet zwaarder te zijn als 1 fase en dan +/-3600W (dit is een 16A groep en is goedkoop).

dus 1 of 3 fase, het mag van mij allebij.
maar mijn voorkeur zit bij 1 fase (en misschien 3 fase omdat je straks meer wilt gebruiken, maar voor de zonnepanelen is dat niet nodig.)

dit geregeld krijgen bij een installateur zonder echte kennis.
succes, je zult het nodig hebben. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
Willempie27 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:14:
Als je geen schaduw hebt van de schoorsteen kan het prima zonder optimizers. Ik heb geen optimizers en de buurman heeft later toch zijn houtkachel schoorsteen in gebruik genomen en is er in de ochtend wat schaduw. Ik zou dan wel optimizers nemen.
Hier zie je dat na 10 uur ineens de schaduw weg valt. Als de zon lager staat verergerd dit alleen maar.

[Afbeelding]
Zoals ik het begrepen heb, heeft een optimizer met 'harde schaduw', zoals van een schoorsteen net zo min nut. Een optimizer kan van schaduw geen zon maken. Een optimizer heeft (meen ik dus) alleen toegevoegde waarde bij 'zachte schaduw' van bomen en zo. (Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer")
In alle andere gevallen verdien je een optimizer niet terug en kun je beter kijken of je nog iets kunt halen met de schaduwinstellingen van de omvormer (Shadefix/MPPT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Truus01 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Zoals ik het begrepen heb, heeft een optimizer met 'harde schaduw', zoals van een schoorsteen net zo min nut. Een optimizer kan van schaduw geen zon maken. Een optimizer heeft (meen ik dus) alleen toegevoegde waarde bij 'zachte schaduw' van bomen en zo. (Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer")
In alle andere gevallen verdien je een optimizer niet terug en kun je beter kijken of je nog iets kunt halen met de schaduwinstellingen van de omvormer (Shadefix/MPPT).
tja het is een economisch verhaaltje eigenlijk.

vandaag de dag, koop je een paneel voor 80€. (kaal paneel.)
een optimizer als b.v. solaredge, die kost al snel 40€ per paneel, en ja er is nog steeds een omvormer nodig, dus dit is extra kosten.
de optimizer moet dus 50% meer opbrengst leveren om kosten effectief te zijn.

een optimizer maakt van schaduw geen zon, het maakt de opbrengst wel beter.
alleen voor 50% verbetering heb je wel heel veel schaduw nodig, had je dan beter op die locatie geen panelen gelegd.

(er zijn nog altijd plaatsen waar optimizers een gouden uitkomst zijn, rond schoorstenen en dakkapelen werken, en dit met verschillende richtingen en hoeken, het kan geniaal zijn.
alleen het verkoop model wat rond optimizers word opgetrokken, daar word ik niet blij van:
maak mensen bang met een beetje schaduw, bied ze optimizers als oplossing en je ziet, angst verkoopt.
een echt goede installateur, die heeft dat niet nodig. ;) )

lees relatief, het is geen zwart-wit. vele situaties vele mogelijkheden het is grijs-grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:13
Ik kom uit op €1,1189 per wattpiek (even los van de batterij).

Ikzelf heb een offerte in de mail zitten voor een uitbreiding van een Enphase systeem met micro omvormers voor €0,94,- per wattpiek op een plat dak. Ik moet wel eerlijk toegeven dat de installateur na 1 week opeens €500,- van de prijs afhaalde als ik binnen 24uur zou beslissen, verder niet op ingegaan natuurlijk, laat me niet onder druk zetten door zulke cowboy praktijken.

Ben uiteindelijk akkoord gegaan met een offerte die rond de €1,- per wattpiek uitkomt. (lokaal bedrijf en goed aangeschreven)

Ik zou als ik TS was even verder informeren bij andere installateurs en goedkoop is niet altijd beter. Als de installateur over een tijdje failliet heb je er ook niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
targaryanwolf schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:26:
[...]
Ik zou als ik TS was even verder informeren bij andere installateurs en goedkoop is niet altijd beter. Als de installateur over een tijdje failliet heb je er ook niets aan.
Ook nog een soort van argument om voor een stringomvormer te gaan: die vervang je zelf in een halfuurtje.
Nieuwe bestellen, stroom eraf, nieuwe ophangen, stekkers weer erin pluggen en klaar.

Met micro-omvormers/optimizers moet je het dak op en ook onder garantie is het niet ongewoon dat je alsnog voorrijkosten/uurtarief mag betalen omdat de garantie alleen het vervangende onderdeel dekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:13
ThinkPad schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Ook nog een soort van argument om voor een stringomvormer te gaan: die vervang je zelf in een halfuurtje.
Nieuwe bestellen, stroom eraf, nieuwe ophangen, stekkers weer erin pluggen en klaar.

Met micro-omvormers/optimizers moet je het dak op en ook onder garantie is het niet ongewoon dat je alsnog voorrijkosten/uurtarief mag betalen omdat de garantie alleen het vervangende onderdeel dekt.
Beide systemen hebben zo hun voor en nadelen, ik heb destijds met de installateur afgesproken dat de eerste 5jaar deze voorrijkosten en uurtarief voor hem zijn. Indien je een dak hebt vrij van obstakels lekker voor een string omvormer gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor dit geld verwacht je 24 panelen op het huis en zes op de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_T
Om nog even terug te komen op mijn eigen topic. Uiteindelijk hebben we nog 3 offertes opgevraagd en hebben we getekend voor het volgende;
10 Recom Lynx Topcon RCM-425-7DBNG Full Black Glas-Glas*
1 Huawei SUN2000-4KTL-M1
[hele lijst met kabels en werkzaamheden qua aansluiten]

*= Er staat in de offerte 425 wp maar dit wordt 450 wp bij installatie

Totaalbedrag van deze offerte; €4000

Deze ligt al veel meer in de prijsmarge zoals genoemd in dit topic en dan zijn we ook meteen van die 2 op het platte dak af. Dat de integratie van Huawei ook nog eens beter is in Home Assistant is een voordeel maar niet bepalend voor de go/nogo.

Installatie eind septermber dus dat is ook niet al te ver weg.

Dank voor alle input, Ik heb het gevoel dat we nu meer waar voor ons geld krijgen d:)b
Pagina: 1