Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 18:24
Hallo,

Ik zoek een behuizing voor mijn 3,5" sata-600 harde schijf van 16TB.
Materiaal: bij voorkeur aluminium, alleszins een vlotte hittegeleiding.
Externe bus: USB 3.0 of hoger, bij voorkeur met UAS(P).
Aan te sluiten op een USB-A poort.

Tot mijn verbazing lijkt enkel de Icy Box IB-366StU3+B aan deze voorwaarden te voldoen. Dit vind ik al aan de dure kant, en bovendien heb ik geen hot swap nodig.

Edit - alle behuizingen die ik heb gechecked blijken geen harde schijven van 16TB te ondersteunen. Is hier een link met het verouderde USB-A?

Nice to have: actieve koeling, dempers, rugged.

Wie kent een goed alternatief?

[ Voor 12% gewijzigd door Amplifiction op 30-07-2024 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

categorie: HDD/SSD behuizingen lijkt me een goede start.

Dan hou je er 73 over die mogelijk kunnen voldoen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
The Eagle schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:04:
categorie: HDD/SSD behuizingen lijkt me een goede start.

Dan hou je er 73 over die mogelijk kunnen voldoen.
Nou, nee, want USB-A + ondersteuning voor 16TB (+...) is net iets zeldzamer dan dat.

Hierbij de filters die ik heb gebruikt:
categorie: HDD/SSD behuizingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
Wat is er niet goed aan die eerste die in je lijst staat? Hij voldoet aan je filter, is van aluminium en kost nog geen 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Flans schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:19:
Wat is er niet goed aan die eerste die in je lijst staat? Hij voldoet aan je filter, is van aluminium en kost nog geen 20 euro.
Volgens het datasheet op de officiële website ondersteunt deze behuizing schijven van maximum 10TB. Dat blijkt vaak de bottleneck.

(Ik heb dit gegeven toegevoegd aan mijn originele post.)

[ Voor 9% gewijzigd door Amplifiction op 30-07-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 20:21
Waarom een USB-A?
Je kunt toch gewoon eentje nemen met USB-C en een kabeltje met USB-C naar USB-A gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:24

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:22
Amplifiction schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:49:
[...]

Volgens het datasheet op de officiële website ondersteunt deze behuizing schijven van maximum 10TB. Dat blijkt vaak de bottleneck.

(Ik heb dit gegeven toegevoegd aan mijn originele post.)
Het ding is door de fabrikant alleen maar getest met harddisks van maximaal 10 TB.

Het is niet alsof 10 TB een technische grens is en 16 TB niet zou werken.

De case staat sinds 2018 in de Pricewatch en de 1e 12 TB harddisk sinds 2017.
Fabrikanten testen met courante schijven voordat ze hun case uitbrengen. 12 TB was toen niet courant, dus is er gewoonweg niet mee getest.

Anders neem je de variant die volgens Tweakers is uitverkocht en waarvan de fabrikant wel zegt dat hij werkt met 16 TB:

https://www.lc-power.com/...es/889cm35/lc-35u3-c.html

https://www.bol.com/nl/nl...-35u3-c/9300000130601580/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Ben(V) schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:13:
Waarom een USB-A?
Je kunt toch gewoon eentje nemen met USB-C en een kabeltje met USB-C naar USB-A gebruiken.
Ik had eerder slechte ervaringen met USB-C naar A conversie, en zo’n kabeltje moet al snel 10€ kosten. Daarom had ik liever een geschiktere behuizing gevonden. Maar het is inderdaad een optie.
Inderdaad niet gezien. Mijn excuses.
White Feather schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:25:
[...]

Het ding is door de fabrikant alleen maar getest met harddisks van maximaal 10 TB.

Het is niet alsof 10 TB een technische grens is en 16 TB niet zou werken.

De case staat sinds 2018 in de Pricewatch en de 1e 12 TB harddisk sinds 2017.
Fabrikanten testen met courante schijven voordat ze hun case uitbrengen. 12 TB was toen niet courant, dus is er gewoonweg niet mee getest.

Anders neem je de variant die volgens Tweakers is uitverkocht en waarvan de fabrikant wel zegt dat hij werkt met 16 TB:

https://www.lc-power.com/...es/889cm35/lc-35u3-c.html

https://www.bol.com/nl/nl...-35u3-c/9300000130601580/
Bedankt voor de tip, hoewel USB-C een minpunt blijft.

Weet je zeker dat 16TB werkt bij een max spec van 10TB? Ik heb in het verleden vaker ervaren dat comptabiliteit met “grote” schijven geen evidentie is, zowel op hardware- als softwaregebied. Na het lezen van een review van een van bovenstaande behuizingen die melding maakt van niet te werken met een grote schijf, geniet “officiële” ondersteuning mijn voorkeur.

Tenzij iemand dit toevallig succesvol heeft geprobeerd, dwz kan bevestigen dat een bepaalde behuizing werkt met een grotere schijf dan vooropgesteld door de fabrikant. (Vandaar in feite mijn vraag op dit forum.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een behuizing die alleen USB-A heeft zal ook een crappy usb controller aan boord hebben die hoogstwaarschijnlijk die 16TB disk helemaal niet aankan en ook wel niet USB 3 zal zijn.

Gewoon de veel betere behuizing met USB-C aansluiting kopen is veel verstandiger.
Tien euro uitsparen om een disk van meer dan 400 euro aan te sluiten lijkt met buiten verhouding.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2024 10:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:24

br00ky

Moderator Harde Waren
En over een andere boeg, in een NAS lepelen? Dan heb je het uiteraard wel over een ander bedrag, maar is het ook vanuit je netwerk en zelfs daarbuiten beschikbaar. Als je gewoon op zoek bent naar iets portables valt dat natuurlijk af, maar dat lees ik niet direct uit je openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Weet je zeker dat 16TB werkt bij een max spec van 10TB? Ik heb in het verleden vaker ervaren dat comptabiliteit met “grote” schijven geen evidentie is, zowel op hardware- als softwaregebied.
Ja, in het jaar kruik hadden we een hardwarematige 528 MB-limiet en nog eentje bij 2 GB en 137 GB.

Toen nog een softwarematige van 2 TB.

Daar zijn we al lang overheen en we kunnen nu door tot 144 PB.

Het is een doorsnee product, na 2 TB werkt het gewoon en alleen een nieuw plugje is dus reden om een nieuw product op de markt te brengen.

Vandaar dat die dingen allemaal al tig jaar op de markt zijn en niet met vrij nieuwe hdd’s zijn getest, het zou dus ook gewoon moeten werken.

Dat is dan ook de reden dat de fabrikanten zelf gewoon niets over capaciteit zeggen, het hebben over “groter dan 2 TB” of zeggen dat ze hebben getest met of tot X TB
Ben(V) schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:58:
Een behuizing die alleen USB-A heeft zal ook een crappy usb controller aan boord hebben die hoogstwaarschijnlijk die 16TB disk helemaal niet aankan en ook wel niet USB 3 zal zijn.

Gewoon de veel betere behuizing met USB-C aansluiting kopen is veel verstandiger.
Tien euro uitsparen om een disk van meer dan 400 euro aan te sluiten lijkt met buiten verhouding.
*knip* nee
USB-A werkte tot voor kort op werkelijk iedere PC (behalve de zeer dunne ultrabooks, die vrij snel op USB-C overgingen).

De standaard was gewoon USB-A.

En om nu te gaan doen alsof sinds USB-C we pas betrouwbare, degelijke en snelle behuizingen hebben, is echt absurd.

USB 3.0 is er al sinds 2008, 16 TB schijven sinds 2018.

Jij doet dus alsof ze al die tijd geen normale enclosures hebben gemaakt!?

Alsof de aansluiting daarin ook maar iets uitmaakt. De data die erdoorheen gaat is nog steeds hetzelfde.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 30-07-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
*knip* nee

Het het niets met de USB-A standaard te maken, maar met het feit dat behuizingen met enkel USB-A aansluitingen veroudert zijn en meestal oude USB chipsets gebruiken, die gebruikt je toch niet enkel om een kabeltje uit te sparen.
De kans dat zo'n behuizing moeite heeft met een 16TB disk is veel groter dan een behuizing met USB-C aansluiting.

Nu nog iets met USB-A aansluiting nieuw aanschaffen lijkt mij persoonlijk niet slim

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 30-07-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
Bij USB 3.x heet het ook Type A en het is backwards compatible :?. Misschien heeft de TS geen USB-C aansluitingen op zijn computer :).

[ Voor 18% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-07-2024 15:59 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
*knip* nee

De snelheid van harddisks is de afgelopen 10 jaar nauwelijks gestegen. Een 3 TB uit 2011 doet al 210 MB/s, een huidige 24 TB doet maximal 298 MB/s.

Bovendien zijn het nog steeds Sata-600- schijven en vallen de snelheden dus binnen de bandbreedte van die standaard, die komt uit 2008.

Dat wordt dus al 15 jaar door al die Sata naar USB-chipsets ondersteund.

*knip* nee

@Amplifiction Ik zou eerder zoeken naar een dock dat een losse kabel heeft in plaats van naar iets met een specifieke kabel. Daar heb je veel meer aan dan je vast te leggen op USB-A.

Je sluit nu trouwens ook alle docks uit die een USB-C-aansluiting hebben, ondanks dat ze misschien tegelijkertijd USB-A hebben of een afneembare kabel.

Als het ding gewoon een losse kabel heeft, dan maakt het namelijk niet uit of het USB-A, USB-C of welke USB-vorm dan ook heeft.

Heb je niet de juiste kabel, dan koop je die en je kunt verder.

Is de kabel kapot, dan maak je hem los en koop je de kabel die je wilt. Hoef je ook niet je hele apparaat weg te gooien.

En ik zou een dock nemen met een voeding. Niet iedere USB-poort levert genoeg stroom voor een iedere 3,5” hdd. Zou zonde zijn dat hij bij het ene systeem wel werk en bij het andere niet. (dat is waarschijnlijk ook het probleem geweest bij de test van het dock waar je het eerder over had.)

Je komt dan uit op:
- externe behuizing
- 3.5”
- Sata-600
- moet een USB-aansluiting hebben
- moet netvoeding hebben.
- moet UAS(P) hebben

categorie: HDD/SSD behuizingen

Staat op leeftijd, nieuwste is uit 2023, de Icy Box IB-377U3 Zwart is de van aluminium, heeft een losse USB-stekker en is de 1e met een review.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 30-07-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amplifiction
Ben(V) schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:58:

Klopt, 10€ tov de HDD is niet veel; tov de behuizing dan weer wel. Maar als het daarmee is opgelost, met plezier uiteraard.
br00ky schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:20:
En over een andere boeg, in een NAS lepelen? Dan heb je het uiteraard wel over een ander bedrag, maar is het ook vanuit je netwerk en zelfs daarbuiten beschikbaar. Als je gewoon op zoek bent naar iets portables valt dat natuurlijk af, maar dat lees ik niet direct uit je openingspost.
Wel, dat is min of meer de huidige situatie. Dwz een oude PC die een aantal schijven op het netwerk aanbiedt (SMB) om backups naar weg te schrijven. Die collectie backupschijven wil ik nu vervangen door één externe, die ik dan weer geregeld zal koppelen aan mijn server.
White Feather schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:38:
Ja, in het jaar kruik hadden we een hardwarematige 528 MB-limiet en nog eentje bij 2 GB en 137 GB.

Toen nog een softwarematige van 2 TB.

Daar zijn we al lang overheen en we kunnen nu door tot 144 PB.

Het is een doorsnee product, na 2 TB werkt het gewoon en alleen een nieuw plugje is dus reden om een nieuw product op de markt te brengen.

Vandaar dat die dingen allemaal al tig jaar op de markt zijn en niet met vrij nieuwe hdd’s zijn getest, het zou dus ook gewoon moeten werken.

Dat is dan ook de reden dat de fabrikanten zelf gewoon niets over capaciteit zeggen, het hebben over “groter dan 2 TB” of zeggen dat ze hebben getest met of tot X TB
Ok, valt te proberen dan. Bedankt.
Puch-Maxi schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:58:
Bij USB 3.x heet het ook Type A en het is backwards compatible :?. Misschien heeft de TS geen USB-C aansluitingen op zijn computer :).
Ja klopt, het gaat om een 10 jaar oude gaming PC, omgebouwd tot server. Die heeft enkel USB-A-poorten. Anders had ik uiteraard graag C gebruikt. En ja, breek me de bek niet open over USB 3 naamgeving!
White Feather schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:08:
de Icy Box IB-377U3 Zwart is de van aluminium, heeft een losse USB-stekker en is de 1e met een review.
Die had aanvankelijk ook mijn voorkeur. Tot ik dus las dat die geen grote schijven zou ondersteunen, maar dat ga ik dus langs me neerleggen.

Bedankt voor het advies, allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Amplifiction schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:28:
Die had aanvankelijk ook mijn voorkeur. Tot ik dus las dat die geen grote schijven zou ondersteunen, maar dat ga ik dus langs me neerleggen.
https://www.amazon.de/-/e...roduct-reviews/B0752DD51K

Een aantal reviews:
Ein sehr gutes Metallgehäuse, bringt volle Leistung der HDD rüber. 20 TB werden problemlos akzeptiert.
Die Temperatur des Gehäuses ist für ein lüfterloses wirkt recht gut. Nach kopieren mehrerer Terabyte auf eine Festplatte war sowohl das Gehäuse und die Festplatte im Inneren nur Handwarm. Dabei schafft das Gehäuse auch die Transferraten moderner Festplatten mit 220 - 270 MB.
Dus snel en wordt maar handwarm.
unterstützt es zumindest auch große Festplatten (16 TB verbaut)
Dus meerdere mensen hebben goede ervaring met grote schijven.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Kleine update om te bevestigen dat de door fabrikanten aangegeven maximumcapaciteit inderdaad relatief is. Grotere schijven werken ook.

Helaas heb ik wel de Icy Box IB-377U3 moeten retourneren. Zie review voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Amplifiction schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:25:
Kleine update om te bevestigen dat de door fabrikanten aangegeven maximumcapaciteit inderdaad relatief is. Grotere schijven werken ook.

Helaas heb ik wel de Icy Box IB-377U3 moeten retourneren. Zie review voor details.
Heb je nog een alternatief gevonden voor deze behuizing? Ik ben ook opzoek naar een degelijke externe behuizing voor een 3,5" harde schijf. Zeer belangrijk voor mij is een goede warmteafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
JKP schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:33:
[...]

Heb je nog een alternatief gevonden voor deze behuizing? Ik ben ook opzoek naar een degelijke externe behuizing voor een 3,5" harde schijf. Zeer belangrijk voor mij is een goede warmteafvoer.
Nee, ik heb het gehouden bij een oude behuizing.Ondersteunt smart, en koeling door de case open te laten.
Pagina: 1