Dvd recorder accepteert geen gekochte dvd's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underground
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08-2024
ik heb een Tevion / Medion MD 81335 dvd recorder gekregen welke ook officiele dvd's zou moeten kunnen afspelen.

Hij speelt al het gekopieerde werk probleemloos af maar geen officiele dvd's. De landcode is 2 volgens de handleiding. Zo ook de dvd's.

De foutmelding is:
schijf wordt niet herkend. Controleer de schijf.

Wat kan er hier aan de hand zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:45
underground schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:31:
ik heb een Tevion / Medion MD 81335 dvd recorder gekregen welke ook officiele dvd's zou moeten kunnen afspelen.

Hij speelt al het gekopieerde werk probleemloos af maar geen officiele dvd's. De landcode is 2 volgens de handleiding. Zo ook de dvd's.

De foutmelding is:
schijf wordt niet herkend. Controleer de schijf.

Wat kan er hier aan de hand zijn?
Als het de regiocode niet is, dan is er wellicht iets met de laser aan de hand. Normaal gesproken zou ik juist problemen verwachten met opgenomen schijfjes, terwijl geperste discs geen problemen geven. Mogelijk biedt een simpele reiniging van de laser al soelaas. Gewoon heel voorzichtig een droog wattenstaafje over de lens halen. Je kunt het later altijd nog met alcohol proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Volgens een archief van de Medion website komt dat ding uit 2006, kan me voorstellen dat die vrijwel niets meer afspeelt. Probeer eens een (heel) oude film (die nóg ouder is dan het apparaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Werken de schijven wel in een andere DVD speler?
Anders zijn wellicht de schijfjes gewoon te oud/gekrast geworden en zijn de gebrande schijven nieuwer?

En niet perongeluk blu-rays er in gedaan? Dat gaat namelijk niet werken.

Verder, ja bij zo'n oude unit kan de lens stoffig zijn of het rubberen riempje uitgerekt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Accretion op 30-07-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underground
Nogmaals even bij mijn vriend nagevraagd en die geeft overduidelijk aan dat het dvd-deel maar hooguit 5x gebruikt is en dan was het meer om het apparaat eigen te maken dan om dvd's te kijken/branden.

[ Voor 91% gewijzigd door underground op 31-07-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underground
En alle dvd's die ik test zijn nagenoeg fonkelnieuw en dus zonder krassen en enig vuil. Juist de zelf gebrande dvd's hebben duidelijk kleine krasjes. En het zijn echt geen blu rays :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
ouweklimgeit schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:01:
Volgens een archief van de Medion website komt dat ding uit 2006, kan me voorstellen dat die vrijwel niets meer afspeelt. Probeer eens een (heel) oude film (die nóg ouder is dan het apparaat)
Waarom zou dat zo zijn?
Er is wat betreft DVD specificaties niets verandert, een oude of nieuwe DVD moet gewoon afgespeeld kunnen worden.
Oude DVD recorders/spelers hier spelen ook gewoon originele DVD's.

Bij Blu-ray speelt dat probleem wel als je een te oude firmware hebt.

De reflectie is bij geperste DVD's wel anders dan bij DVD-R/W disks, het zou slijtage kunnen zijn natuurlijk maar meestal komen dan de problemen juist bij gebrande media.

In de (Duitse) handleiding staat nog wel wat om de recorder te resetten?

Niet helemaal echt duidelijk:
Reset of the recorder

Keep the Power button pressed for at least five seconds.
This makes the device turn off and on again.

Disconnect the power cable and wait at least five seconds before connecting it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:45
underground schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:51:

Rn dan nog even een echte dummy-vraag over de beste manier vab schoonmaken van de lens... moet daar
het apparaat voor open? Of zijn er nog andere opties die jullie kunnen aanbevelen.
Er bestaan vast reinigings-dvd's, maar even de kap eraf halen om bij de lens te komen is simpeler. Kwestie van een paar schroefjes losdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FreshM schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:18:
Er bestaan vast reinigings-dvd's, maar even de kap eraf halen om bij de lens te komen is simpeler. Kwestie van een paar schroefjes losdraaien?
Meestal niet zo simpel, bij DVD recorders zitten de DVD units helemaal afgeschermd, dus dan moet dat ook nog helemaal uit elkaar.
En DVD R/W wordt nog wel gelezen.
Het zal inderdaad wel slijtage/ouderdom zijn als ik dit oude artikel tegenkom:

Martin;s Blog: MD 81335 DVD-Recorder Laufwerk erfolgreich in ein LG-GSA-H44N getauscht
Ich habe schon seit langer Zeit einen MD 81335 HD/DVD-Recorder (Baugleich LG RH188). Ich liebe das Ding, weil ich dann das sehen kann was ich will, ohne Werbung und dann, wenn es in meinen Zeitplan passt.
Den DVD Recorder habe ich nie benutzt, aber den DVD-Player.
Seit einiger Zeit dauerte es immer länger bis DVDs erkannt wurden. Besonders neuere DVDs mochte das MD 81335 gar nicht mehr lesen. Sehr zum Leidwesen meiner Tochter.
Er zit dus wel een standaard DVD unit in.

Interessant nog wel :
HiFI-Forum.de: Medion MD81335 geheimes Servicemenü,damit kann man LG-RH188H-DVD-RAM+MPEG 4 Aufnahmen machen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Zijn de officiële dvd's dubbellaags, lees 8,5 GB en de eigen DVDs enkellaags, lees 4,7 GB?
Sinds 2004 zijn er ook beschrijfbare dubbellaags schijfjes te verkrijgen en schrijvers die dit ondersteunen. Deze schijfjes bevatten twee beschrijfbare lagen, waardoor de capaciteit sterk is toegenomen. In tegenstelling tot cd's kunnen dvd's ook dubbelzijdig zijn. De schijfjes kunnen dus een of twee kanten en een of twee lagen hebben. De opslagcapaciteit wordt bepaald door het type.

dvd-5: enkelzijdig, enkellaags, 4,7 gigabyte (GB), of 4,38 gibibyte (GiB)
dvd-9: enkelzijdig, dubbellaags, 8,5 GB (7,92 GiB)
dvd-10: dubbelzijdig, enkellaags, 9,4 GB (8,75 GiB)
dvd-14: dubbelzijdig, dubbellaags aan één kant, enkellaags op de andere kant, 13,3 GB (12,39 GiB)
dvd-18: dubbelzijdig, dubbellaags, 17,1 GB (15,93 GiB)

[ Voor 82% gewijzigd door Termi op 02-08-2024 10:04 . Reden: Duidelijkheid over dubbellaags vs dubbelzijdig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Termi schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:24:
Zijn de officiële dvd's dubbelzijdig, lees 8,5 GB en de eigen DVDs enkelzijdig, lees 4,7 GB?
Doe ze er dan eens op de kop in.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underground
De officiele dvd's zijn allen redelijk oud en ik denk niet dat ze onderste boven af te spelen zijn. Ik heb inmiddels een geheel nieuwe dvd speler gekocht en kan nu eindelijk probleemloos en snel genieten van alle schijven.

Allen dank voor jullie hulp.
Pagina: 1