Enorm CPU gebruik nieuwe internet verbinding.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Ik heb recentelijk eindelijk glasvezel in mijn huis, met een snelheid van 1 Gigabit. Nu dacht ik dit even mooi uit te testen door een steam game te downloaden. Maar ik zag een enorm CPU usage (80-90%). Ligt dat binnen de lijn der verwachtingen, of is de NIC overhead te groot naar jullie mening?

Relevante hardware:
https://tweakers.net/gallery/528540/inventaris/
Enige verschil is dat ik nu op een Gigabyte B550 Aorus Elite V2 AX (Rev 1.5) zit.
Windows 10 Pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIMcp_HN4I6rbLhpiEkr7dLYLdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaIb4UNEEA3ovqp7mADLTRDp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Majestici op 29-07-2024 22:24 ]

Beste antwoord (via Majestici op 29-07-2024 23:41)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is 2 jaar oud, maar getest door meerdere personen met redelijk snelle hardware voor die tijd.

https://www.reddit.com/r/...wnloading_games_on_steam/

Lijkt dus compleet normaal te zijn met Steam. Zelfs een 16 core 5950x loopt op de max bij 500 Mbps.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 29-07-2024 23:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Je oude moederbord in het gelinkte lijstje had een nette Intel netwerk-chip.

De nieuwe volgens de specs in pricewatch helaas voor jou Realtek. Historisch laten die veel meer werk door de CPU doen, en ik heb nog niet gehoord dat dat tegenwoordig anders is. Oftewel, die hebben hardware wegbezuinigd waardoor het een tientje (of twee of drie, weet niet precies) scheelt op de prijs van een mobo.

Je ziet nu vermoedelijk tegen welke prijs.

Heb je nog andere software geïnstalleerd die het netwerk verkeer in detail inspecteert? Anti-virus-malware anders dan Windows Defender bijvoorbeeld? Of andere software die deep packet inspection doet, wat veel CPU cycles kan kosten. Meestal zou je dat wel weten, als je je daar mee bezig houdt. De standaard meegeleverde spullen (firewall e.d.) in Windows doen dat soort dingen bij mijn weten allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
Voor zover ik weet is Steam op de achtergrond gelijk bezig met het decompressen van files, als je download dus enorm snel is dan zal je CPU wellicht ook continu bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Arjant2 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:47:
Voor zover ik weet is Steam op de achtergrond gelijk bezig met het decompressen van files, als je download dus enorm snel is dan zal je CPU wellicht ook continu bezig zijn.
Dat is zeker zowel waar als een goed punt.

Maar dan nog, 100 MB/s uitpakken kost geen 8 volledige AMD cores hoor vandaag de dag. Elke NVME SSD gaat nog veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Wilke schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:45:
Je oude moederbord in het gelinkte lijstje had een nette Intel netwerk-chip.

De nieuwe volgens de specs in pricewatch helaas voor jou Realtek. Historisch laten die veel meer werk door de CPU doen, en ik heb nog niet gehoord dat dat tegenwoordig anders is. Oftewel, die hebben hardware wegbezuinigd waardoor het een tientje (of twee of drie, weet niet precies) scheelt op de prijs van een mobo.

Je ziet nu vermoedelijk tegen welke prijs.
Ik heb dat andere moederbord nog in een ander systeem zitten. Met een 2600X, zou eens kunnen testen of het NIC overhead is. Maar ik kwam dat ook tegen op het internet ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
en als je bij taken kijkt wel proces die 100% pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Majestici schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:51:
Ik heb dat andere moederbord nog in een ander systeem zitten. Met een 2600X, zou eens kunnen testen of het NIC overhead is. Maar ik kwam dat ook tegen op het internet ja...
Ik ben wel benieuwd wat er uitkomt, laat het graag even weten als je er aan toe komt. Die 2600X moet dat ook met twee vingers in de neus kunnen hoor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het is 2 jaar oud, maar getest door meerdere personen met redelijk snelle hardware voor die tijd.

Lijkt dus compleet normaal te zijn met Steam. Zelfs een 16 core 5950x loopt op de max bij 500 Mbps.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 29-07-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45

rdejongjr

Gnome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54olmGAYUa_mKfY27E1P0HtvLDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdjbtlhEaMs5usHOfj6GcBHQ.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar wel inderdaad, 2600X systeem wanneer het niet volledig werd genekt door de SATA600 SSD liep zelfs 100%. Haalde nooit de volle snelheid ook. Hmm...

Doet toch meer dan op de achtergrond dan ik verwachtte....
Tip, je kunt timestamped videos delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmYaw09GhlSp6PoskoFLnTTjAEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NNcrhB8WarTbn8PRgRuEYx6T.png?f=user_large

zal ff kijken, thanks.

[ Voor 28% gewijzigd door Majestici op 29-07-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
PilatuS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:02:

Ok dus omdat ik de volle snelheid haal en niet op 100% zit, is het dus kantje boord..? Toch wel apart om te zien dat je een NVME drive en een relatief snelle CPU nodig hebt om je gigabit verbinding daadwerkelijk te kunnen gebruiken omdat hij tegelijk zoveel moet decompressen en wegschrijven.

Had ik niet verwacht, maar het ligt dus in de lijn der verwachtingen. Wel gevaarlijk dan op laptops als je een game van 150GB gaat zitten downloaden en decompressen.

EDIT:
Zoals de werknemer van Linus al aangaf, het ligt dus blijkbaar aan de mate van compression van de game.
Een game als Tomb Raider (2013) lijkt dat dus niet te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NzuWLj85KSpkhMG_7YPLm8Nxl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0kyTOtrxPxZEDTnqi0kDqs4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Majestici op 29-07-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Majestici schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:41:
[...]

Ok dus omdat ik de volle snelheid haal en niet op 100% zit, is het dus kantje boord..? Toch wel apart om te zien dat je een NVME drive en een relatief snelle CPU nodig hebt om je gigabit verbinding daadwerkelijk te kunnen gebruiken omdat hij tegelijk zoveel moet decompressen en wegschrijven.

Had ik niet verwacht, maar het ligt dus in de lijn der verwachtingen. Wel gevaarlijk dan op laptops als je een game van 150GB gaat zitten downloaden en decompressen.
Steam gebruikt erg zware compressie om bestanden kleiner te maken. Scheelt aan jouw kant, maar ook aan hun kant. Een game van 100GB versturen met de volle 100GB of met compressie maar 40GB, dat scheelt extreem veel. Het nadeel is dus de zeer zware CPU load om het allemaal uit te pakken. Het verschilt ook nog eens per game hoeveel compressie er is en dus hoe zwaar het is voor de CPU.

Edit: Je had de post ondertussen aangepast zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:29
Majestici schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:41:
[...]

Exact, dit is specifiek voor Steam het geval vanwege de hoge compressie wat data over het netwerk heen sturen scheelt. Als je een willekeurige speedtest op het internet doet zal je CPU load wel een stuk lager zijn namelijk. ;)

Er is niks gevaarlijks aan, alleen dat je de max van je download snelheid niet behaalt en je CPU 100% draait. Je kan in Steam je "Limit bandwidth to" aanpassen om het wat onder controle te houden mocht je er last van ervaren.
Pagina: 1