Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit verhaal gaat niet over mij zelf, maar over een naaste.

Persoon werkt bij een bedrijf, heeft een tijdelijk contract (het tweede tijdelijke jaar contract), er heerste wat onduidelijkheid over of dit nu verlengd ging worden of niet. In september wordt baby verwacht. Persoon is niet zwanger. Maar persoon zal in de maanden september/oktober/november wel erg druk zijn hiermee.

Persoon wil duidelijkheid over contract, dat eind augustus afloopt. Al vanaf de maand mei. Er kwam geen duidelijkheid. Nu is er wel duidelijkheid: Het wordt niet verlengd. Echter, weken geleden werd verteld dat geen zorgen gemaakt moesten worden, alles zou goed komen, niets aan de hand.

Beoordelingsgesprekken zijn goed, klanten zijn tevreden, feedback bij 1on1: We zien dat je keihard je best doet, ga vooral zo door. Iedereen is tevreden over je.

In de kantine wordt opgevangen, gesprek tussen 2 personen van management "We gaan zeggen dat we het contract gaan verlengen. Dan zeggen we half augustus 'Oeps, toch niet, financieen zijn niet zo goed'". Niet zo netjes natuurlijk.

Vervolgens komt dus de boodschap, na veel gepush, dat het contract niet werd verlengd (plan uit kantine dus toch niet helemaal kunnen uitvoeren). Personen zijn steeds afwezig en onbereikbaar, etc etc. Al sinds de maand mei. Nu opeens toch antwoord.

Dan wordt er gezegd "Maar we doen je een plezier hiermee, nu heb je alle tijd voor je baby". Er wordt aan toegevoegd "We hopen wel dat je in januari weer komt solliciteren, want we hebben je hard nodig".

Hebben we op papier dat dit zwangerschapsdiscriminatie is? Nee. Maar in feite wordt dit zo toegepast. Helaas kunnen we het niet hard maken.

Vervolgens belandt persoon in een gekke situatie: Piekeren, niet meer slapen, blijheid is ver te zoeken, enz. Naar huisarts geweest. Zeer dringend aanraden om rust te nemen en afstand te nemen van het bedrijf, zodat e.e.a. kan herstellen / in betere toestand kan komen.

Ziek gemeld. Week later: Brief arbo arts op de deurmat. Melden bij de bedrijfs arts (24 juli). Gesprek gaat er bizar aan toe. De bedrijfs arts staat ook alles behalve goed bekend. Reviews spreken boekdelen. De term burnout kent deze arts niet, mentale/psychische klachten kent deze arts ook niet. Kom je niet met een gebroken arm binnen, dan kan je gewoon werken is de tendens.

De bui al zien hangen. Op gesprek geweest, en het ging niet goed. Arts luisterde niet, schreef niets op, vertelde al meteen "Dit is geen reden voor verzuim, u kunt gewoon weer aan het werk. Dat is het advies dat ik ga opschrijven".

De klachten over wat er op het bedrijf gebeurt, worden niet gehoord. De klachten over de werkdruk, de hectiek, het management dat drastisch veranderd is, de andere 5 mensen die overspannen zijn, enz. worden ook niet gehoord. Persoon moet weer aan het werk. "We negeren nu wat mijn huisarts zegt, en mijn week van rust en afstand van het werk wordt op dit moment onderbroken door dit gesprek". Geen makkelijk gesprek ook. Arts geeft er niets om. Niet zijn probleem, wordt gezegd.

In de adviesbrief van de arbo arts staat dat per 24 juli de betaalde verlofdagen van persoon beginnen te tellen, zolang deze niet aan het werk is. Adviesbrief was pas vandaag (29 juli) inzichtelijk, doordat verkeerd telefoonnummer was doorgegeven waar code op moest worden ontvangen. Niet door persoon fout gedaan. Persoon gaat morgen (30 juli) opnieuw naar de huisarts om advies vragen en ook om een medische brief vragen en persoon heeft een e-mail teruggestuurd en daarin duidelijk gemaakt afstand te nemen van alle uitspraken in de brief, omdat deze niet zo zijn gedaan. Geeft ook aan een second opinion te willen.

Maar, en nu? Er zal een antwoord komen op de brief. Er zal een brief komen van de huisarts met daarin informatie.

Bedrijfsarts kan second opinion afwijzen. Bedrijfsarts kan second opinion door laten gaan, maar dan het resultaat negeren. Dit mag blijkbaar.

Bedrijfsarts kan de brief van de huisarts negeren. Ook dit mag blijkbaar.

Blijkbaar heeft een bedrijfsarts best veel macht. Maar deze bedrijfsarts is daadwerkelijk ingehuurd door dit bedrijf, omdat deze als enige uitgangspunt heeft om mensen weer aan het werk te zetten. Een normale en goede bedrijfsarts luistert naar de klachten, neemt alles mee, en formuleert de probleemstelling en draagt daarbij mogelijke oplossingen aan. Oplossingen die niet inhouden "Stop maar met aanstellen, ga maar weer werken morgen".

Wat kun je in zo'n geval nog doen? Je staat vrij machteloos, lijkt het.

Rechtsbijstand niet van toepassing, overigens. Dat heeft persoon niet.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Van zulke "artsen" moet je melding maken, je wordt er niet beter van maar wanneer dit goed wordt aangepakt krijgt die betreffende arts dat écht wel te horen/voelen. Hier een stappenplan.

Verder: zo snel mogelijk ander werk zoeken. Na de laatste financiële afhandelingen reviews plaatsen op bijvoorbeeld glassdoor en nog wat van die sites. Zowel over de bedrijfsarts als over het bedrijf. Let er op dat de reviews alleen feiten bevatten en geen emoties, meningen, overdrijvingen of aantijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 09:37
Eind augustus is nog maar een maand. Als er écht sprake is van een burn-out zou ik ziek melden, met de conclusie van de huisarts in de hand. Tegen de tijd dat het bedrijf moeilijk gaat doen is het alweer eind augustus.

Als hij lid is van een vakbond dan kunnen die zeker wel helpen in dergelijke gevallen. Zoniet, dan uitzitten tot augustus en nooit meer bij dit bedrijf gaan werken. Er is momenteel werk zat dus zoek een leuke baan.
Met een beetje geluk os de WW voldoende om de periode van zwangerschap te overbruggen zodat hij ook onbezwaard kan solliciteren.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
sypie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:13:
Van zulke "artsen" moet je melding maken, je wordt er niet beter van maar wanneer dit goed wordt aangepakt krijgt die betreffende arts dat écht wel te horen/voelen. Hier een stappenplan.

Verder: zo snel mogelijk ander werk zoeken. Na de laatste financiële afhandelingen reviews plaatsen op bijvoorbeeld glassdoor en nog wat van die sites. Zowel over de bedrijfsarts als over het bedrijf. Let er op dat de reviews alleen feiten bevatten en geen emoties, meningen, overdrijvingen of aantijgingen.
Gaan we ook zeker doen! Dank voor je hartelijke advies!

Maar op dit moment zitten we nog even in die fase waarin persoon totaal niet geschikt is om nog aan het werk te gaan voor die maand. En bedrijfs arts dus zegt: Ga maar gewoon werken in dit "giftige" bedrijf, want ik vind dat je niet ziek bent, ookal zegt huisarts wat anders.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Allard schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:16:
Eind augustus is nog maar een maand. Als er écht sprake is van een burn-out zou ik ziek melden, met de conclusie van de huisarts in de hand. Tegen de tijd dat het bedrijf moeilijk gaat doen is het alweer eind augustus.
Ziek melden is al gebeurd, advies / conclusie van huisarts heeft daar o.a. toe geleid. Bedrijf doet dus nu al moeilijk. :) Via de arbo arts. "Arbo arts", want het is een criminele partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Het niet verlengen van het contract kan je in mijn ogen helemaal niks mee, er hoeft helemaal geen reden gegeven te worden voor het niet verlengen. Als ik me goed herinner hoef je als bedrijf niet eens te zeggen dat een contact niet verlengd wordt, je kan gewoon de persoon gewoon op dag 1 na het aflopen zeggen 'wat doe je hier, je hebt geen contract'.Edit: Dit is blijkbaar veranderd, zie hieronder.
Dat is natuurlijk niet netjes, maar tot er een handtekening onder een verlenging staat is er helemaal niks.
Dacht dat het andersom ook zo werkt, als je dag 1 na je contract gewoon verder werkt en je wordt niet aangesproken dat je geen contract hebt is dat een stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden als het eerder contract.

Kan ook zijn dat de administratie 'bang' is 'per ongeluk' iemand in vaste dienst te nemen, als je een tijdelijk contract blijft verlengen is het de 4e keer automatisch een vast contract. Om daaronder uit te komen moet je minstens 3 maanden ergens niet meer werken, misschien proberen ze dat? De 4 maanden tussen sept en jan zijn daar genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:18:
Het niet verlengen van het contract kan je in mijn ogen helemaal niks mee, er hoeft helemaal geen reden gegeven te worden voor het niet verlengen. Als ik me goed herinner hoef je als bedrijf niet eens te zeggen dat een contact niet verlengd wordt, je kan gewoon de persoon gewoon op dag 1 na het aflopen zeggen 'wat doe je hier, je hebt geen contract'.
Dat is natuurlijk niet netjes, maar tot er een handtekening onder een verlenging staat is er helemaal niks.
Dacht dat het andersom ook zo werkt, als je dag 1 na je contract gewoon verder werkt en je wordt niet aangesproken dat je geen contract hebt is dat een stilzwijgende verlenging onder dezelfde voorwaarden als het eerder contract.

Kan ook zijn dat de administratie 'bang' is 'per ongeluk' iemand in vaste dienst te nemen, als je een tijdelijk contract blijft verlengen is het de 4e keer automatisch een vast contract. Om daaronder uit te komen moet je minstens 3 maanden ergens niet meer werken, misschien proberen ze dat? De 4 maanden tussen sept en jan zijn daar genoeg voor.
Vermoeden bestaat dat dit idd de achterliggende reden is. Maar de persoon houden, lukt niet op die manier. + veel meer ellende voor persoon op deze manier. Is er kapot van. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:44
Het niet verlengen van het contract kan je in mijn ogen helemaal niks mee, er hoeft helemaal geen reden gegeven te worden voor het niet verlengen. Als ik me goed herinner hoef je als bedrijf niet eens te zeggen dat een contact niet verlengd wordt, je kan gewoon de persoon gewoon op dag 1 na het aflopen zeggen 'wat doe je hier, je hebt geen contract'.
Dit geldt niet meer. De werkgever moet (over het algemeen, en als de arbeidsrelatie >6 maanden is, etc) een maand vantevoren schriftelijk aangeven of het contract verlengd wordt of niet.

Doet deze dat niet, dan kan de werkgever vergoeding verschuldigd zijn van max een maandloon.

Daarnaast kan een transitievergoeding van toepassing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Dat klopt niet helemaal. De werkgever moet uiterlijk een maand van tevoren laten weten of het contract verlengd wordt. Doen ze dat niet, dan moeten ze een maand extra doorbetalen (met andere woorden: ze moeten minimaal nog een maand betalen nadat ze hebben laten weten dat het contract niet verlengd wordt). Dat was de werkgever blijkbaar niet van plan, ze waren blijkbaar pas van plan half augustus, dus een week of twee voor afloop, met het nieuws te komen. Maar dat is uiteindelijk niet gebeurd, het bericht is op tijd gekomen. Daardoor is het einde van het contract inderdaad geen punt van dispuut.

Het enige onderwerp van dispuut is dus de ziekmelding.
Dit klopt inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Hou er ook rekening mee dat er recht is op een transitievergoeding. Dat is ook van toepassing bij einde van een tijdelijk contract.

Verder inderdaad ziek melden en als de persoon weer beter is lekker gaan solliciteren bij een andere werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirkweggeman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Nadeel is dat dit deskundigenoordeel meteen €400 kost. :( En uiteindelijk de arbo arts (diezelfde verschrikkelijke weer) toch nog beslist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Tanuki schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Nadeel is dat dit deskundigenoordeel meteen €400 kost. :( En uiteindelijk de arbo arts (diezelfde verschrikkelijke weer) toch nog beslist.
400 is als de werkgever het aanvraagt, een werknemer betaalt 100,--. En nee, het is dan niet de arbo arts die beslist, maar het UWV.

Bijkomende reden waarom zo'n deskundigenoordeel van belang is: als het tot een procedure komt, zal een rechter aan dat deskundigenoordeel veel meer waarde hechten dan aan het oordeel van de arboarts. En het oordeel van de huisarts kan die rechter al helemaal niets mee, omdat de huisarts geen deskundige die antwoord kan geven op de vraag of de werknemer wel of niet door ziekte of gebrek niet in staat is zijn werkzaamheden te verrichten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Maar ik vraag me bij dit soort verhalen af, wat is nu het soort werk dat gedaan wordt? En hoe gaat dit in zijn werk?

Ik heb toch altijd het beeld dat dit productiewerk achtig werk is?

Beetje werknemer tegenwoordig met enige sociale skills kan toch binnen 2 dagen ergens anders op een heftruck rijden, in een fabriek werken of installatiewerk doen?

Dus op zoek naar een niet zombie bedrijf. Zombie bedrijf omdat je er blijkbaar een zombie van wordt of dat het zo slecht gaat dat werknemers als citroenen worden uitgeknepen.

Maar toch blijven de werknemers apathisch hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:08

Dennis1812

Amateur prutser

Juist hiervoor is het deskundigenoordeel. Dat is het belangrijkste.
Simpel gezegd mag een huisarts niet eens een brief naar je werkgever sturen.

Daarnaast mag hij in principe ook niets zeggen of wel/niet/aangepast werken. Dat is aan een bedrijfsarts of het UWV.
Vraag een deskundigenoordeel aan voor die 100 euro. Is goedkoper dan vakantiedagen opnemen.

Bel ook het UWV op om te verifiëren dat je nog ziekgemeld staat. anders ziekmelden via het UWV.
Zeker gelet op uit dienst datum. Dan ga je ziek uit dienst en heb je recht op ziektewet uitkering.

(Overal waar je staat kan je persoon lezen. Maar dat typt een beetje raar.)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:45
Zoals door meerderen gezegd: deskundigenoordeel UWV: doen!

Verder: om de zogenoemde ‘draaideurconstructie’ te voorkomen, wat inhoudt dat tijdelijke contracten niet worden verlengd en er even tussenzit en iemand weer wordt aangenomen en de riedel met tijdelijke contracten weer begint, heeft met nu gezegd dat er minimaal 6 maanden tussen de contracten moet zitten. Er wordt momenteel aan een wet gewerkt om dit zelfs op te rekken naar 5 jaar. Neemt men iemand eerder opnieuw aan geldt dit als een opvolgend contract en eventueel kan dit dan ook een vast contract zijn, zoals bij je vriend indien ze hem weer een jaarcontract zouden geven in januari of februari.
Dus mocht hij in januari terug komen en ze nemen hem daadwerkelijk aan, snijden zij zichzelf in de vingers. Dit lijken ze zelf ook niet te snappen. Ik zou het hem niet aanraden overigens want snap überhaupt niet waarom ze dat zouden doen als ze zo tevreden zouden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Illusion

(the art of)

In zou eerst eens controleren of je met een arbo-arts of een bedrijfsarts te maken hebt.
https://nvab-online.nl/ac...ynoniem-voor-bedrijfsarts

Zoek de arts dus op in het BIG-register: https://zoeken.bigregister.nl/zoeken/kenmerken

Mocht de arts geen bedrijfsarts zijn, dan is het tijd om naar zijn supervisor te stappen:
https://kennisbank.patien...-bedrijfsarts-en-arboarts

Arboartsen mogen, alleen onder toezicht van een bedrijfsarts (supervisie) hetzelfde werk doen als bedrijfsartsen. Aan die supervisie worden eisen en voorwaarden gesteld

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Illusion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:37:
In zou eerst eens controleren of je met een arbo-arts of een bedrijfsarts te maken hebt.
https://nvab-online.nl/ac...ynoniem-voor-bedrijfsarts

Zoek de arts dus op in het BIG-register: https://zoeken.bigregister.nl/zoeken/kenmerken

Mocht de arts geen bedrijfsarts zijn, dan is het tijd om naar zijn supervisor te stappen:

[...]
https://www.medischcontac...at-voorbij-aan-long-covid

Mooie tuchtzaak hierover. Is denk ik inmiddels openbaar te lezen zonder account.
https://tuchtrecht.overhe...4/ECLI_NL_TGZRZWO_2024_58

Dat is anders de openbare uitspraak van het tuchtcollege.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 29-07-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Illusion

(the art of)

Dennis1812 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:39:
[...]

https://www.medischcontac...at-voorbij-aan-long-covid

Mooie tuchtzaak hierover. Is denk ik inmiddels openbaar te lezen zonder account.
https://tuchtrecht.overhe...4/ECLI_NL_TGZRZWO_2024_58

Dat is anders de openbare uitspraak van het tuchtcollege.
Mooi gevonden. Paywall helaas maar zie nu dat je de uitspraak erbij hebt gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 29-07-2024 23:50 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hij stond in de wekelijkse nieuwsbrief. Dus niet echt gevonden.
All credits tot medisch contact

Sorry voor de Paywall. Gelukkig was de uitspraak zo gevonden

Stonden verder weinig extra verdiepende reacties deze keer.
Hij is wel uitgebreid besproken in medisch contact, de podcast. Editie nummer weet ik even niet. Bij serieuze interesse heb je het zelf zo gevonden. Staat op Spotify.

Maar voor we de ver afhaken:
- bel UWV en meld/controleer de ziekte status. Anders Meld UWV hem ziek als werkgever dat niet heeft gedaan.
- vraag een deskundigenoordeel. Die heb je nodig

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is een heel verhaal met een hoop details die er niet echt toe doen. Er is een tijdelijk contract en er is op tijd aangegeven dat het contract niet verlengd gaat worden. Ongeacht dat kantine-gesprek.

Dan is de medewerker nu ziek. Daar is blijkbaar een dispuut over, maar dat heeft dan weer niets met het contract te maken. Als de medewerker ziek is en het contract loopt af, dan gaat het UWV verder met de loondoorbetaling.

Volgens mij resteert dan alleen nog de vraag of de medewerker nu nog aan het werk moet. Daarover is hierboven al het een en ander gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Het niet verlengen van het contract kan je in mijn ogen helemaal niks mee, er hoeft helemaal geen reden gegeven te worden voor het niet verlengen. Als ik me goed herinner hoef je als bedrijf niet eens te zeggen dat een contact niet verlengd wordt, je kan gewoon de persoon gewoon op dag 1 na het aflopen zeggen 'wat doe je hier, je hebt geen contract'.Edit: Dit is blijkbaar veranderd, zie hieronder.

Volgens mij is dat veranderd naar 6 maanden(alleen sommige cao's niet) maar bij dit soort bedrijven moet je snel welwezen want die misbruiken de flexwet en de mensen. Gewoon ziekmelden en het oordeel van de bedrijfsarts in twijfel trekken. Zodra je daarover heen ben is het al eind augustus.
Buiten het gesprek van de managers doen ze ook niks wat strafbaar is maar netjes is het zeker niet. Eerst zeggen we gaan verlengen en later ineens niet meer doen ze juist omdat ze bang zijn dat je minder je best doet/ziek meld. In mijn ogen helpen ze dat dan in de hand.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Tanuki schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:02:
Hebben we op papier dat dit zwangerschapsdiscriminatie is? Nee. Maar in feite wordt dit zo toegepast. Helaas kunnen we het niet hard maken.
Nee, want dit geldt alleen bij vrouwen. Dat mannen tegenwoordig ook geboorteverlof krijgen heeft niets te maken met de situatie.
Maar, en nu? Er zal een antwoord komen op de brief. Er zal een brief komen van de huisarts met daarin informatie.

Bedrijfsarts kan second opinion afwijzen. Bedrijfsarts kan second opinion door laten gaan, maar dan het resultaat negeren. Dit mag blijkbaar.

~
De bedrijfsarts staat los van de verlenging van het contract, die is alleen ingeschakeld vanwege de opvallende ziekmelding vlak voor einde contract, wat ik vanuit de werkgever helemaal begrijp en waartoe de werkgever ook verplicht is (Arbowet). Ondanks alle mooie woorden van de werkgever zal de betreffende persoon gewoon onvoldoende functioneren anders laat je iemand niet vertrekken óf gaat het om een bedrijf waar de kwaliteit van de medewerkers ondergeschikt vanwege bijv. repeterend/eenvoudig werk dat ieder ander zo kan overnemen.

Vergeet ook niet dat het hele bedrijfsarts-proces het ontslag niet vertraagd, het levert alleen maar onnodige negatieve energie op. Als die 'naaste' verstandig is dan gaat hij gewoon actief op zoek naar een nieuwe baan en steekt hij zijn tijd niet in de jacht op een Arbo-arts.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 14:53
Mag ik even advocaat vd duivel spelen, iemand moet het tenslotte doen ;)

Puur rationeel gezien is het feit dat de managers eikels zijn en liegen over contractverlenging geen reden om permanent in de ziektewet te gaan zitten toch?

En later in het relaas zie ik dingen over slechte sfeer, overspannen collega's etc. Waarom wil deze persoon dan überhaupt verlengd worden? Een andere baan is inderdaad zo gevonden! Als je telkens moet overwerken i.v.m. te hoge werkdruk, lijkt me de combi met slapeloze nachten vanwege een baby ook niet handig.

Wegwezen daar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lapa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Dat klopt niet helemaal. De werkgever moet uiterlijk een maand van tevoren laten weten of het contract verlengd wordt. Doen ze dat niet, dan moeten ze een maand extra doorbetalen (met andere woorden: ze moeten minimaal nog een maand betalen nadat ze hebben laten weten dat het contract niet verlengd wordt).
Dat kan je niet met zekerheid zeggen, dat kan verschillen als je een CAO hebt. In die van mij is die temijn twee maanden en als werkgever die termijn mist krijg je weer dezelfde aanstelling als die je had, bijvoorbeeld weer een jaarcontract.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:11

The End

!Beginning

eLScha schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:43:
Het is een heel verhaal met een hoop details die er niet echt toe doen. Er is een tijdelijk contract en er is op tijd aangegeven dat het contract niet verlengd gaat worden. Ongeacht dat kantine-gesprek.

Dan is de medewerker nu ziek. Daar is blijkbaar een dispuut over, maar dat heeft dan weer niets met het contract te maken. Als de medewerker ziek is en het contract loopt af, dan gaat het UWV verder met de loondoorbetaling.

Volgens mij resteert dan alleen nog de vraag of de medewerker nu nog aan het werk moet. Daarover is hierboven al het een en ander gezegd.
Helemaal eens. Er wordt ook veel te veel meegepraat met de TS. Ik zou op zijn zachts gezegd het verhaal van de TS met een korreltje zout nemen. Waarom zijn bijvoorbeeld mensen hier er direct van overtuigd dat de bedrijfsarts niet eerlijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Gunner schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Dat kan je niet met zekerheid zeggen, dat kan verschillen als je een CAO hebt. In die van mij is die temijn twee maanden en als werkgever die termijn mist krijg je weer dezelfde aanstelling als die je had, bijvoorbeeld weer een jaarcontract.
Wat ik schreef zijn de minimale wettelijke vereisten. Uiteraard kan daar positief van worden afgeweken in een CAO of bij een individueel bedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ja, huisarts heeft niks te zeggen.
Ja, je moet een deskundigenverklaring aanvragen.
Nee, daar ga je niks aan hebben. Dat gaat namelijk weken, zo niet maanden duren en als de persoon tegen die tijd weer beter is, heb je er niks aan, want ook de arts van het UWV kan niet in het verleden kijken. Ook een deskundigenoordeel is een momentopname.

Been there, done that, got the t-shirt. Ik heb helaas geen advies.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-09 17:49
Er is iets als de aanzegtermijn, ook bij tijdelijke contracten.

aanzegtermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
The End schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:06:
[...]

Helemaal eens. Er wordt ook veel te veel meegepraat met de TS. Ik zou op zijn zachts gezegd het verhaal van de TS met een korreltje zout nemen. Waarom zijn bijvoorbeeld mensen hier er direct van overtuigd dat de bedrijfsarts niet eerlijk is?
Beetje een dubbel verhaal wat er allemaal getypt wordt.

Veel randzaken die er bij kunnen horen maar die persoon X ook in een verkeerde context opgevangen kan hebben omdat er inderdaad problemen spelen bij de persoon zelf (onzekerheid, stress en weet ik veel).

Ik zou adviseren om gewoon lekker weg te gaan bij dat bedrijf, ander werk te zoeken en gewoon doorgaan met je leven. Als je weer stabiel werk hebt en dit achter je hebt gelaten kun je je zorgen uitten (op basis van feiten en wat dus werkelijk de waarheid is, niet de rare gesprekken die je opgevangen hebt) op platformen die daar voor bedoelt zijn.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:50
_Anvil_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:01:
Puur rationeel gezien is het feit dat de managers eikels zijn en liegen over contractverlenging geen reden om permanent in de ziektewet te gaan zitten toch?
Ach. Ik heb collega's die zich ziek melden, omdat de zon schijnt. Of omdat ze gisteren veel hebben moeten doen. Of omdat een bepaalde dienst ze niet aan staat. Of omdat ze "moe" zijn.

Verbaast mij ook, maar het gebeurt.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik weet niet hoe lang van te voren 'persoon' die verzoeken voor een permanent contract heeft ingediend, maar:

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

blijkbaar staat 'we' sinds 2022 een stuk sterker als werknemers in dit soort situaties. Zoals ik het interpreteer, en IANAL enzo, als je meerdere malen aantoonbaar om vastigheid hebt gevraagd maar de werkgever heeft hier niet afdoende (onderbouwd, of helemaal niet) op gereageerd, heb je juridisch een vast contract. Geen idee of je er wat aan hebt, maar ik gooi het maar even binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Nee, want dit geldt alleen bij vrouwen. Dat mannen tegenwoordig ook geboorteverlof krijgen heeft niets te maken met de situatie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Maar persoon zelf is niet zwanger dus kan het geen discriminatie zijn :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Ik snap dat het frustrerend is als je contract niet verlengd wordt, maar het beeld dat je schetst van het bedrijf is niet zo rooskleurig. En al is het vertekend, duidelijk is wel dat "persoon" daar niet op de goede plek zit. Ondanks een hele hoop tekst in de TS is er veel onduidelijk: gaat het om een zwangerschap, adoptie of iets anders, heeft "persoon" aangegeven wel of geen partner/ouder/verzorg verlof op te gaan nemen en meer details.

Ook niet persé nodig, want de kern is al geschetst door @eLScha. Rest alleen nog de vraag of "persoon" nu direct een andere baan gaat zoeken of gaat zitten wachten tot het contract afgelopen is. De toekomst bij dat bedrijf is toch verpest, ga dan als een malle aan de slag om wat anders te vinden en probeer je te richten op de komende (hopelijk) leuke tijd in september. In het ergste geval zit "persoon" een tijdje zonder werk maar daar hebben we WW voor. Wat je denk ik niet wil, is dat je familiegeluk straks wordt overschaduwd door stress van je werk. Dat mag je werk niet waard zijn.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Het is heel lastig om het hele verhaal 100% volledig hier uit de doeken te doen. Ik snap de berichten in dit topic wel daarover. Excuus daarvoor, er ontbreken ook een paar details die het ook niet makkelijk maken om het helemaal 100% te zien.

Dit topic heeft heel veel nuttige input gegeven! Hartelijk dank hiervoor.

De berichten die meer "pro"-bedrijfsarts zijn, zijn ook erg nuttig geweest. Alsin, je hebt eigenlijk geen poot om op te staan. Dat maakt het allemaal erg lastig.

Het zal er op neer komen dat de second opinion / deskundigenoordeel toch uitgevoerd zal worden. Maar dat persoon toch maar op kantoor achter de laptop gaat zitten. Persoon geeft aan er doorheen te zitten en alleen maar te moeten huilen. Nouja, het is blijkbaar gewenst om in die staat toch te werken. Dan moet dat maar.

Het deskundigenoordeel en de second opinion zijn ook niet opgeschortend, wat inhoudt dat persoon toch zal moeten luisteren naar dit oordeel. Ookal spreekt de huisarts haar verontwaardiging uit over alles. Best bizar, tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:50
Beoordelingsgesprekken zijn goed, klanten zijn tevreden, feedback bij 1on1: We zien dat je keihard je best doet, ga vooral zo door. Iedereen is tevreden over je.

In de kantine wordt opgevangen, gesprek tussen 2 personen van management "We gaan zeggen dat we het contract gaan verlengen. Dan zeggen we half augustus 'Oeps, toch niet, financieen zijn niet zo goed'". Niet zo netjes natuurlijk.

Vervolgens komt dus de boodschap, na veel gepush, dat het contract niet werd verlengd (plan uit kantine dus toch niet helemaal kunnen uitvoeren). Personen zijn steeds afwezig en onbereikbaar, etc etc. Al sinds de maand mei. Nu opeens toch antwoord.
Je kunt er inderdaad negatief naar kijken en dat het allemaal kwade opzet is.

Het kan ook zijn dat die managers druk aan het discussieren zijn wat te doen in een moeilijke financiële situatie. En dan die tekst uitspreken als een scenario dat ze willen voorkomen. Wat dus door iemand wordt opgevangen, die het half gehoord heeft en de context niet weet, en het in zijn eigen woorden weer verder doorverteld.
Dus maken ze (netjes op tijd) een moeilijke beslissing om toch het contract niet te verlengen.
En nu breekt de zomervakantie periode aan en zijn ze op vakantie of druk met het werk van de ander over te nemen.

Punt is, is dat dit allemaal door iemand ervaren wordt die in een stressvolle situatie zit.
Als het niet om de zwangere vrouw zelf gaat, dan zal dit niet het geval zijn. zie wikipedia
Brief arbo arts op de deurmat. Melden bij de bedrijfs arts (24 juli). Gesprek gaat er bizar aan toe.
De bedrijfsarts is er om te zorgen dat men weer aan het werk kan. Een goede arts zal de werknemer ook helpen om het werk weer op te (kunnen) pakken. En daar dus rekening houden met het werk en de lichamelijke en mentale gesteldheid van de werknemer.
Een slechte arts is puur op hand van de werkgever. Die zal dus beperkt rekening houden met de mentale gesteldheid. Zeker voor werk waarin weinig denkwerk nodig is, zal die vrijwel enkel kijken of de persoon het werk lichamelijk aankan. Dus zonder lichamelijke gezondheidsklachten zal die dan aanbevelen weer aan het werk te gaan.
Je kan een second opinion vragen. Maar die kan ook hetzelfde reageren. Vraag is of je daar iets aan hebt.

Het belangrijkste is wat er in de maand augustus gebeurd. Is dat nog steeds ziekgemeld zijn of "met verlof". Want in dat tweede kan het bedrijf nog moeilijk gaan doen en een compensatie voor die verlofdagen vragen. Dan heb je geen loon én je moet geld aan je werkgever betalen. Dus dat zou ik wel eerst achterhalen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Een bedrijfsarts heeft een advies gegeven.
Je kan je nog altijd ziek melden.

Ziek = ziek.

Die heeft in elk geval niets te zeggen over vakantiedagen opnemen.

Je kan ook proberen sneller te vertrekken en daarna via UWV ziek te melden als je echt niet kan werken. Dan ga je in ziektewet proces.

[ Voor 52% gewijzigd door Dennis1812 op 30-07-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dennis1812 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:13:
Een bedrijfsarts heeft een advies gegeven.
Je kan je nog altijd ziek melden.

Ziek = ziek.

Die heeft in elk geval niets te zeggen over vakantiedagen opnemen.

Je kan ook proberen sneller te vertrekken en daarna via UWV ziek te melden als je echt niet kan werken. Dan ga je in ziektewet proces.
Nee, hoor. Een bedrijf mag een ziekmelding weigeren. Meestal niet handig maar mag wel.
En zeker als hier een arts naar gekeken heeft.
Als werkgever oordeel van je arts negeren in nadeel van werknemer is meestal geen plus in een rechtzaak.

Waar het nu op neerkomt is een deskundige oordeel. Door overbezetting duurt dat te lang, dat is het nadeel.
En achteraf heb je er dan nog wel wat aan, want dan moeten ze die dagen alsnog uitbetalen. De vraag of je daar een procedure over wil beginnen.

De opties nu zijn deskundigeoordeel en rechtshulp inschakelen (moet je willen, ik zou het afraden)
Of gaan babbelen en afspraken maken. Prutwerk zijn zij ook niet blij mee.
Meest gunstige is gewoon uitdienen tot einde contract en niet werken en geen vakantiedagen uitbetaald krijgen, wel transitievergoeding.

Te veel hierin investeren is verspilde energie, die kan beter gericht worden op verkrijgen ander werk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een advocaat van de duivel hier.

Een tijdelijk contract is voor een bepaalde tijd dus dan weet je aan het begin al dat dit kan gebeuren, dan had die persoon een vast contract moeten tekenen/zoeken (met meestal wat proeftijd). Het kan natuurlijk ook om bedrijfseconomische redenen niet verlengt worden hoe goed die persoon ook zijn werk uitvoert. Om dan gelijk de ziektewet in te draaien is inderdaad wat vreemd klinkt bijna als: "Mijn contract zit er bijna op ik krijg geen verlenging/vast contract dan maar werk weigeren/ziek spelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08 19:08
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:46:

Een tijdelijk contract is voor een bepaalde tijd dus dan weet je aan het begin al dat dit kan gebeuren, dan had die persoon een vast contract moeten tekenen/zoeken (met meestal wat proeftijd). Het kan natuurlijk ook om bedrijfseconomische redenen niet verlengt worden hoe goed die persoon ook zijn werk uitvoert. Om dan gelijk de ziektewet in te draaien is inderdaad wat vreemd klinkt bijna als: "Mijn contract zit er bijna op ik krijg geen verlenging/vast contract dan maar werk weigeren/ziek spelen."
Dat had gekund, maar er is geen enkel bewijs dat het ineens slecht ging met het bedrijf. Er is dus niks veranderd aan de situatie van het bedrijf of de werknemer. De werkgever had dus al ruim van te voren het besluit genomen het contract niet te verlengen en heeft doelbewust de werknemer aan het lijntje gehouden. Als de werkgever ruim van te voren dit had gecommuniceerd was er geen groot probleem geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:46:

Een tijdelijk contract is voor een bepaalde tijd dus dan weet je aan het begin al dat dit kan gebeuren, dan had die persoon een vast contract moeten tekenen/zoeken (met meestal wat proeftijd). Het kan natuurlijk ook om bedrijfseconomische redenen niet verlengt worden hoe goed die persoon ook zijn werk uitvoert.
Op zich heb je een punt dat dit kan gebeuren bij een tijdelijk contract. Ware het niet voor deze zin, die voor mij het hele verhaal in een ander daglicht zet:
Er wordt aan toegevoegd "We hopen wel dat je in januari weer komt solliciteren, want we hebben je hard nodig".
Dat doet toch vermoeden dat het bedrijf de maanden dat de werknemer minder beschikbaar zal zijn, vanwege de pasgeboren baby, niet voor hun rekening wil nemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hahn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:47:
Dat doet toch vermoeden dat het bedrijf de maanden dat de werknemer minder beschikbaar zal zijn, vanwege de pasgeboren baby, niet voor hun rekening wil nemen.
Of gewoon over 2 jaar het trucje weer wil proberen en zo hoeven ze hem niet in vaste dienst proberen.
Indien je kunt vermijden dit bedrijf. Banen genoeg indien je niet een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Tanuki schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:08:

Het zal er op neer komen dat de second opinion / deskundigenoordeel toch uitgevoerd zal worden. Maar dat persoon toch maar op kantoor achter de laptop gaat zitten. Persoon geeft aan er doorheen te zitten en alleen maar te moeten huilen. Nouja, het is blijkbaar gewenst om in die staat toch te werken. Dan moet dat maar.
Wellicht een beetje relativeren, het is nog maar een maandje hè. Als je eigenlijk zelf wil blijven kan het zo erg niet zijn toch, dat maandje ‘uitwerken’? Leuk is het misschien niet maar soms is het leven ook even een beetje “man up” of glas halfvol proberen te zien.
Als ik elke dag zou moeten huilen met een aflopend contract zou ik of weggaan of de rit even uitzitten. Dan krijg je in ieder geval nog een transitievergoeding mee en kan je gebruik maken van de WW.
Wij kennen de gehele situatie niet natuurlijk maar ik lees niet echt iets zeer schokkends of een echt onhoudbare werksituatie waardoor werken niet kan/drama is.

[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 30-07-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het is de vraag waarom hij huilt.
Iedereen lijkt nu aan te nemen dat hij niet ziek is.

Wellicht is persoon X wel ernstig ziek. En verergerd dit ook nog eens door ontslag. Financiële stress, hoe ga ik een baby financieel onderhouden als ik al ziek ben en nu ook geen werk heb?
Wellicht al langer ziek en ontslag nu de overlopende druppel waardoor persoon nu echt instort.

En rotte bedrijfsartsen bestaan helaas. Daarom mag je direct een 2nd opinion vragen én zelfs een deskundigenoordeel bij het UWV vragen.

Ik zou als persoon echt zo ziek is ook niet WW aanvragen maar ziektewetuitkering. Joost mag weten hoelang je herstel nog gaat duren.

Als de ziekte wel fake is omdat X gewoon geen zin heeft in werk kan X beter ander werk gaan zoeken.

En nee, een burn out is geen kwestie van man-up.
En dan zou ik niet mijn laatste 0,5% energie willen verspillen aan een bedrijf dat mij toch al buiten heeft gezet. Dat besteed ik liever aan herstel.

We weten veel te weinig van het "ziek zijn" om iets zinnigs te zeggen.
Een 2nd opinion, wat sneller is dan deskundigenoordeel, lijkt bij voorbaat ook al uitgesloten. Best bijzonder ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Dennis1812
1. Het is een zij
2. Bij ernstige ziekte zou dit imho in de (uitgebreide) topicstart moeten staan
3. Het is nog maar een maand, dus het lijkt me goed om je te realiseren wat je je allemaal op de hals haalt als het contract toch niet verlengd gaat worden (als in: word je daar nu zoveel beter of gelukkiger van?)
4. Bij ziek uit dienst gaan na een contract voor bepaalde tijd kun je inderdaad maximaal 2 jaar een ZW uitkering krijgen. Indien niet ziek uit dienst wordt dit in principe gewoon de WW en zou je je ziek kunnen melden tijden de WW-uitkering. Na 13 weken ziekte kan de WW dan worden ‘gepauzeerd’ en kan deze overgaan in een ZW-uitkering (beide 70% laatstverdiende loon op dat moment).
5. Energie verspillen lijkt me inderdaad nutteloos, dat was min of meer ook een beetje de strekking van mijn voorgaande post. En soms is het leven wel even “man up”, soms kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En we weten simpelweg te weinig om te weten of een man-up situatie van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 23:23

Qwerty-273

Meukposter

Het “voordeel” is dat je nu wel een einddatum hebt, betekent dat je ook mentaal kan aftellen om de deur naar deze shit dicht te trekken.

Ga lekker opzoek naar een nieuwe baan, plan gesprekken etc gewoon tijdens werktijd. Een ongemotiveerde werknemer is er al. Kijk vooruit en focus je niet op wat er al gebeurt is (dat kan je toch niet meer veranderen). Is makkelijker gezegd dan gedaan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Naast alles wat er al gezegd is wil ik toch even het volgende toevoegen: Jij hoort alleen de kant van het verhaal van de persoon die jou dit verteld (waarschijnlijk een vriend/vriendin). In mijn omgeving heb ik dit ook meegemaakt met iemand die aangaf slecht te worden behandeld op werk terwijl ze haar werk zo goed deed etc. etc. Lang verhaal kort: dit duurde door tot haar contract niet verlengd werd, wat natuurlijk heel vervelend was, het lag aan iedereen behalve haarzelf (wat ik ook voor waarheid aannam). Toen gebeurde vrijwel hetzelfde bij een 2e werkgever en is dit nu aan de gang bij een 3e werkgever... Aan wie ligt het dan?

Nu wil ik niet zeggen dat dit aan de persoon in jou verhaal ligt, maar jij hoort het verhaal uiteraard alleen van haar kant. Ik ken de situatie natuurlijk ook niet, maar ik zou zeggen: zit de tijd daar even uit, zoek iets anders en ga je verheugen op het feit dat je weg gaat bij een dergelijk bedrijf, dan word je vanzelf vrolijker.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vervelende situatie, dat voorop gesteld.

Maar wat wil de persoon in kwestie momenteel? Er was sprake van een tijdelijk contract, waarbij lang onduidelijkheid was of dit wel / niet verlengd zou worden. Ondanks eerdere berichten, wordt het contract niet verlengd. Ja, dat is vervelend. Ja, dat is pijnlijk. Maar dat "risico" was er natuurlijk al die tijd met een tijdelijk contract.
Waarom heeft ze nu opeens slapeloze nachten en ligt ze te piekeren? Ligt dat echt aan het niet verlengen van het contract, of is het wellicht ook de komst van een baby?

Geen idee in welke branche ze werkzaam is (of was), maar momenteel liggen de banen bijna voor het oprapen. Als ze dus wakker ligt omdat ze bang is dat er geen inkomen meer is, dan een schop onder d'r reet en zo snel mogelijk ergens anders gaan solliciteren. Hele grote kans, dat ze 1 september (of later als ze eerst nog wat tijd met de kleine wilt) ergens anders al aan de bak kan gaan.

Nu een strijd voeren met het huidige bedrijf is imho weinig zinvol. Wellicht te overwegen om "in goed overleg" het contract al eerder te ontbinden. Heb je geen gezeur of je wel/niet ziek mag melden, geen gedoe met de bedrijfsarts, etc. Ja, ze zal dan een deel van haar inkomen missen (geen idee of ze dat financieel kunnen hebben, maar ik hoop van wel!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:08:
Het is heel lastig om het hele verhaal 100% volledig hier uit de doeken te doen. Ik snap de berichten in dit topic wel daarover. Excuus daarvoor, er ontbreken ook een paar details die het ook niet makkelijk maken om het helemaal 100% te zien.

Dit topic heeft heel veel nuttige input gegeven! Hartelijk dank hiervoor.

De berichten die meer "pro"-bedrijfsarts zijn, zijn ook erg nuttig geweest. Alsin, je hebt eigenlijk geen poot om op te staan. Dat maakt het allemaal erg lastig.

Het deskundigenoordeel en de second opinion zijn ook niet opgeschortend, wat inhoudt dat persoon toch zal moeten luisteren naar dit oordeel. Ookal spreekt de huisarts haar verontwaardiging uit over alles. Best bizar, tbh.
Hoe vervelend ook allemaal. Denk ik toch dat dit een geval is van "pick your battles wisely". Je bent overstuur, zit er doorheen, het is niet netjes gegaan etc. Maar wat de persoon nu gaat doen is het nog erger maken en dan vooral voor zichzelf. Dat soort procedures kosten veel tijd maar vooral veel stress. Wat bereik je ermee?
Ik zou me richten op de leukere dingen in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:24
Persoon wil duidelijkheid over contract, dat eind augustus afloopt. Al vanaf de maand mei. Er kwam geen duidelijkheid. Nu is er wel duidelijkheid: Het wordt niet verlengd. Echter, weken geleden werd verteld dat geen zorgen gemaakt moesten worden, alles zou goed komen, niets aan de hand.
Dat is schriftelijk gebeurd? Anders tijdig aanspraak maken op de aanzegvergoeding. Heeft niets met je initiële vraag te maken, maar mogelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Alles is al gezegd over het recht en onrecht, maar als naaste van deze persoon heb ik wel een tip.

Zorgen voor je naaste doe je in dit soort gevallen door te luisteren, medeleven te tonen en proberen beter te laten voelen.

Veel mensen hebben geen kaas gegeten van arbeidsrecht en nog meer mensen hebben hier in die state-of-mind helemaal geen puf voor om over na te denken. Als naaste met allemaal adviesen en extra stimulans voor dat onrecht gevoel komen werkt voor de persoon zelfs averechts. Averechts als dat je iemand het laatste zetje kan geven om compleet in te storten. Dat wil je niet met een kleine op komst.

Ondanks dat er wellicht dingen mogelijk zijn om je recht te halen; ik denk dat het meer kost dan dat je eruit haalt. Je recht halen is een opluchting van 2sec, na een periode van stress. Je zal vervolgens nog steeds negatieve gevoelens overhouden. Soms is de slimme zet dus om te concluderen dat het niet waard is en zo je stressperiode te verkorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:18
Dit verhaal gaat niet over mij zelf, maar over een naaste.

Persoon werkt bij een bedrijf, heeft een tijdelijk contract (het tweede tijdelijke jaar contract), er heerste wat onduidelijkheid over of dit nu verlengd ging worden of niet. In september wordt baby verwacht. Persoon is niet zwanger. Maar persoon zal in de maanden september/oktober/november wel erg druk zijn hiermee.

Dan wordt er gezegd "Maar we doen je een plezier hiermee, nu heb je alle tijd voor je baby". Er wordt aan toegevoegd "We hopen wel dat je in januari weer komt solliciteren, want we hebben je hard nodig".

Of de budgetten laten het nu niet toe.

Hoe het loopt is zeker niet netjes, maar soms zijn er ook andere personen hoger op, die dan toch ineens nee zeggen.
Maar is dit wel liegen? Want volgens mij heeft ze officieel nog nooit iets te horen gekregen, dus hoe kunnen ze dan precies liegen?

Het zet wel een bepaalde indruk, over de emotie die er momenteel speelt.

Vervolgens belandt persoon in een gekke situatie: Piekeren, niet meer slapen, blijheid is ver te zoeken, enz. Naar huisarts geweest. Zeer dringend aanraden om rust te nemen en afstand te nemen van het bedrijf, zodat e.e.a. kan herstellen / in betere toestand kan komen.

Ziek gemeld. Week later: Brief arbo arts op de deurmat. Melden bij de bedrijfs arts (24 juli). Gesprek gaat er bizar aan toe. De bedrijfs arts staat ook alles behalve goed bekend. Reviews spreken boekdelen. De term burnout kent deze arts niet, mentale/psychische klachten kent deze arts ook niet. Kom je niet met een gebroken arm binnen, dan kan je gewoon werken is de tendens.

De bui al zien hangen. Op gesprek geweest, en het ging niet goed. Arts luisterde niet, schreef niets op, vertelde al meteen "Dit is geen reden voor verzuim, u kunt gewoon weer aan het werk. Dat is het advies dat ik ga opschrijven".

De klachten over wat er op het bedrijf gebeurt, worden niet gehoord. De klachten over de werkdruk, de hectiek, het management dat drastisch veranderd is, de andere 5 mensen die overspannen zijn, enz. worden ook niet gehoord. Persoon moet weer aan het werk. "We negeren nu wat mijn huisarts zegt, en mijn week van rust en afstand van het werk wordt op dit moment onderbroken door dit gesprek". Geen makkelijk gesprek ook. Arts geeft er niets om. Niet zijn probleem, wordt gezegd.

In de adviesbrief van de arbo arts staat dat per 24 juli de betaalde verlofdagen van persoon beginnen te tellen, zolang deze niet aan het werk is. Adviesbrief was pas vandaag (29 juli) inzichtelijk, doordat verkeerd telefoonnummer was doorgegeven waar code op moest worden ontvangen. Niet door persoon fout gedaan. Persoon gaat morgen (30 juli) opnieuw naar de huisarts om advies vragen en ook om een medische brief vragen en persoon heeft een e-mail teruggestuurd en daarin duidelijk gemaakt afstand te nemen van alle uitspraken in de brief, omdat deze niet zo zijn gedaan. Geeft ook aan een second opinion te willen.

Blijkbaar heeft een bedrijfsarts best veel macht. Maar deze bedrijfsarts is daadwerkelijk ingehuurd door dit bedrijf, omdat deze als enige uitgangspunt heeft om mensen weer aan het werk te zetten. Een normale en goede bedrijfsarts luistert naar de klachten, neemt alles mee, en formuleert de probleemstelling en draagt daarbij mogelijke oplossingen aan. Oplossingen die niet inhouden "Stop maar met aanstellen, ga maar weer werken morgen".

Rechtsbijstand niet van toepassing, overigens. Dat heeft persoon niet.
Lastige is natuurlijk je zij zich ineens ziek meld, nadat ze te horen krijgen dat haar contract niet verlengt wordt.
Wat het een stuk lastiger maakt.

Je benoemt allemaal punten die ook niet direct van belang zijn. Management veranderingen is geen redenen bijvoorbeeld. Werkdruk of hectiek zou iets kunnen zijn natuurlijk, maar een belangrijk punt zou kunnen zijn, heb je dit al vaak aangegeven bij je manager, zodat er documentatie of bewijs is, dat je dit hebt aangegeven. Anders kan het bedrijf er natuurlijk ook niets mee doen.

Maar een lastige is, dat ze pas ziek is geworden, nadat ze te horen heeft gekregen dat haar contract niet verlengt wordt.

Ziek uitdienst gaan voor een bedrijf is trouwens ook een flinke koste post. Want een bedrijf zal dan ook het nodige aan het UWV moeten betalen.
Pagina: 1