Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-05 22:10
Eind augustus is mijn vrouw uitgerekend van onze zoon.

Momenteel heb ik een 32 uur (4 dagen) contract bij mijn werkgever.

Nu is er vanaf het rijk de volgende regelingen:
1 week 100%
5 weken 70%
9 weken 70% doorbetaald
Totaal 14 weken = 56 dagen (bij 4 dagen werkweek)

Ik wil eigenlijk een periode 3 dagen werken, maar niet te lang.
De dagen waar ik recht op heb wil ik wel opnemen, dus ik zat zelf te denken om mijn contract om te laten zetten naar een 40 uur contract.
Hierna dan een tijdje (3maanden = 24 dagen) 2 dagen op te nemen per week en hierna dan de rest op te nemen door weer 32 uur te gaan werken.

Zodat ik daarna mijn huidige salaris krijg + 70% van de extra dag.

Iemand hier ervaring mee?
En kijkt Het uwv dan naar mijn laatste maand salaris of naar het afgelopen jaar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:53
Dit gaat je werkgever weigeren als je hier helder over bent lijkt mij.

https://www.oprijk.nl/act...rlof-opnemen.-hoe-zit-dat

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
Een goede werkgever gaat meewerken, maar ze moeten bij jou wel heel goed zijn. Ik ben van 36 -> 40 mogen gaan op contract en ben 32 uur gaan werken. Grote voordeel voor beiden was dat ik voldoende inzetbaar blijf zonder aaneengesloten verlof naast het geboorteverlof.

Ligt in zijn geheel aan de organisatie dus. Als 36/40 de norm is en je werkt met 32 uur wat 'minder' dan zal in zo'n organisatie niet enthousiast gekeken worden naar een 24 uur voorstel. Kunt er wat van vinden, maar als het werk naar fulltimers neigt dan moet dat ook wel te begrijpen zijn denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Oogt een beetje sketchy en misbruik maken van het systeem als je 32 uur werkt en dan om je verlof op te maken je contract maar 40 uur wilt laten omzetten. Misschien ben ik te netjes, maar het is niet dat je je verlof op moet maken.. Als jij al tijden 32 uur werkt is dit gewoon stelen van de belastingbetaler.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:02
HCMarX schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:25:
Oogt een beetje sketchy en misbruik maken van het systeem als je 32 uur werkt en dan om je verlof op te maken je contract maar 40 uur wilt laten omzetten. Misschien ben ik te netjes, maar het is niet dat je je verlof op moet maken.. Als jij al tijden 32 uur werkt is dit gewoon stelen van de belastingbetaler.
Bovendien kost het de werkgever ook extra geld. Dus zie het niet snel gebeuren dat ze hiermee akkoord gaan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-05 22:10
Ik kan uiteraard ook zeggen dat ik 3 dagen blijf werken in 2025 tot mijn dagen op zijn.

Stelen van de belasting betaler is het niet want de premie heb ik net als iedereen betaald. Ik wil alleen meer werken ipv thuis zitten. ( en daardoor zelfs meer belasting betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Als je dat wilt, neem je niet alles op.
Het is een recht, geen plicht.

Sorry, teveel mening en was niet je vraag.

Als je baas meewerkt zou dat kunnen.
UWV kijkt naar de laatste 3 maanden loon en pakt daar het gemiddelde van.

Je kunt evt ook je vakantiedagen inzetten om de 70% naar 100% te gooien.

[ Voor 67% gewijzigd door DaWizza op 29-07-2024 22:38 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-05 11:24
DaWizza schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:33:

UWV kijkt naar de laatste 3 maanden loon en pakt daar het gemiddelde van.
Voor geboorteverlof en ouderschapsverlof kijkt UWV naar wat je het afgelopen jaar verdiende, niet slechts 3 maanden.
De uitkering is daar (vrijwel altijd) 70% van, en die wordt (vrijwel altijd) overgemaakt naar je werkgever.

Dus als je werkgever jou dan 70% van 40 uur per week gaat betalen, terwijl hij van UWV maar 70% van je 32-uurs salaris terugkrijgt, dan schiet je werkgever er dus bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:42
theorganiser schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:32:
Stelen van de belasting betaler is het niet want de premie heb ik net als iedereen betaald. Ik wil alleen meer werken ipv thuis zitten. ( en daardoor zelfs meer belasting betalen)
Die premie betalen we als collectief he, niet dat als jij hem betaalt dat je er dan ook individueel recht op hebt op deze manier :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Niet zo heel lastig te vinden op uwv.nl via google:
https://www.uwv.nl/partic...betaald-ouderschapsverlof
Hoe berekent UWV mijn uitkering betaald ouderschapsverlof?
Uw uitkering betaald ouderschapsverlof is 70% van uw dagloon, dit is inclusief 8% vakantiegeld.

Wij bepalen dit dagloon op de volgende manier:
- We nemen de datum van 1 maand voor uw verlof. Krijgt u per 4 weken betaald, dan nemen we de datum van 4 weken voor uw verlof.
- Vanaf die datum gaan we 1 jaar terug en berekenen dan wat uw totale sv-loon in dat jaar was. Als u korter dan 1 jaar in dienst bent, gaan we terug tot de eerste dag van uw dienstverband.
- Dit sv-loon delen we door 261 dagen. Dit is het gemiddelde aantal werkdagen per jaar. Als u korter dan een jaar in dienst bent, dan delen we het sv-loon door het aantal werkdagen dat u betaald kreeg. De uitkomst hiervan is uw dagloon.

Er geldt een maximumdagloon van € 282,95 bruto. Dit betekent dat uw uitkering per dag nooit hoger is dan 70% van dit maximumdagloon.
Maar afgezien daarvan, het is geen recht van jou of plicht van de werkgever om je contract op verzoek aan te passen van 32 naar 40 uur (andersom ligt dat genuanceerder). Lijkt me dus een vrij kansloze poging, zowel gezien vanuit medewerking werkgever als gezien vanuit beoogd doel.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:38

Jorissie87

No diggity

De ouderschapsregeling is er gekomen om jou als vader meer tijd met je kind te gunnen (genoeg onderzoeken die daar de voordelen van inzichtelijk hebben gemaakt) en misschien ook wel om het verlof van vaders wat meer richting dat van de moeder te trekken. Het ouderschapsverlof is er niet om jou meer geld in je zakken te stoppen. Misbruik maken van de regeling is dan ook ethisch discutabel.
Mijn tip als vader van 2 kids: Neem lekker de eerste 4 (of meer) weken vrij om te wennen aan je nieuwe leven en samen te zijn met moeder en kind. Ga de periode erna gewoon wat minder werken (24 uurbijvoorbeeld) en geniet van de ontwikkeling die je kindje in het eerste jaar meemaakt. Het gaat al retesnel en je zal er niets van willen missen.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
De geest van de wet is dat je minder kan werken en dus meer tijd kan besteden aan je kind.
Meer geld opstrijken is nooit 't doel geweest van de regeling. Gelukkig hebben ze daar al een maatregel voor bedacht zoals naitsoezn in "Uren aanpassen voor ouderschapsverlof" al schrijft. En dus eigenlijk ook als misbruik aangemerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:25
PROnline schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:07:
De geest van de wet is dat je minder kan werken en dus meer tijd kan besteden aan je kind.
Meer geld opstrijken is nooit 't doel geweest van de regeling. Gelukkig hebben ze daar al een maatregel voor bedacht zoals naitsoezn in "Uren aanpassen voor ouderschapsverlof" al schrijft. En dus eigenlijk ook als misbruik aangemerkt.
Aangehaalde bron is zelf vrij duidelijk in de laatste alinea:
Gedragscode Integriteit Rijk

Als we deze lijn uit de Kamerstukken doortrekken, betekent dat als een werknemer vraagt om uitbreiding van uren tegelijkertijd of kort voorafgaand aan een verzoek om ouderschapsverlof, de werkgever kan weigeren op grond van een zwaarwegend dienstbelang. Werkgever zou immers meer salaris moeten betalen, zonder dat er arbeid tegenover staat.

Het is daarnaast wellicht overbodig om te vermelden, maar rijksambtenaren hebben op grond van de Gedragscode Integriteit Rijk een bijzondere positie. Dit komt omdat wij werken in dienst van de samenleving met geld van ons allemaal. Het is zeer de vraag of het tegelijkertijd of kort na elkaar aanvragen van uitbreiding van uren en ouderschapsverlof onder integer handelen en goed (overheids-)werknemerschap valt, dat van iedere rijksambtenaar wordt verwacht.
Pagina: 1