Advies aanschaf en plaatsing brand/CO-melders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Dag allemaal,

De brandmelders (netstroom) in mijn woning zijn inmiddels ruim 10 jaar oud. Tijd om deze te vervangen dus. Momenteel heb ik slechts op iedere woonlaag één brandmelder in de gang en geen CO-melders.

Het liefst houd ik beide gescheiden, i.v.m. de adviezen met betrekking tot plaatsing.

Ik heb twee vragen:
1. Hebben jullie op/aanmerkingen m.b.t. plaatsing van melders
2. Welke merken bevelen jullie aan die beide producten leveren en voorzien zijn van smart functionaliteiten (push notificaties en (zelf)test functie)
3. Indien een 'controller' vereist is, kan deze dan geplaatst worden in de garage of moeten deze binnen bereik zijn van de melders? Afstand tussen garage en woning is 2 meter.

Zelf kom ik uit op de volgende producten:

FIBARO
  • Smoke Sensor 2
  • CO Sensor Z-wave Plus
  • Home Center Lite
X-Sense
  • XS01-M
  • XC01-M Koolmonoxidemelder – Link+ Pro
  • SBS50 Base station – Gateway
Aangezien ik totaal niet thuis ben in deze markt is het ook lastig om in te schatten welke oplossing het beste aansluit op mijn wensen.

Voor de volledigheid tevens een plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4djkHhv9/plattegrond.png

[ Voor 6% gewijzigd door densoN op 29-07-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:21
Volgens mij is het advies omtrent de verschillende plaatsing aardig bijgetrokken.

Wel met wat voorwaarden.
Aangezien je ook een luchtstroom/tocht in je huis kan hebben waardoor de CO alsnog andere plekken kan bereiken.

Dus een 2 in1 kan net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Dat is misschien goed om te vermelden. Er is inderdaad een WTW-installatie met luchtkanalen aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Ben wat lui en klik liever niet op random links, dus kan je je plattegrond niet embedden?

Maar zou er 1 bij CV hangen ongeveer 1/2 metertje uit de buurt van de CV (of volgens gebruiksaanwijzing) en de rest zou ik bestaand vervangen.

En waarom een app en gateway? Allemaal sluipverbruiken er wil je een push als je huis in de fik staat krijgen terwijl je op vakantie bent in Thailand? Of is het puur hoop herrie voor als je slaapt/ beneden zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Barrycade schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:38:
Ben wat lui en klik liever niet op random links, dus kan je je plattegrond niet embedden?

Maar zou er 1 bij CV hangen ongeveer 1/2 metertje uit de buurt van de CV (of volgens gebruiksaanwijzing) en de rest zou ik bestaand vervangen.

En waarom een app en gateway? Allemaal sluipverbruiken er wil je een push als je huis in de fik staat krijgen terwijl je op vakantie bent in Thailand? Of is het puur hoop herrie voor als je slaapt/ beneden zit?
Embedden lukte initieel niet, via andere site wel :)

Ik wil een push als ik buiten de deur ben (werk bijvoorbeeld). Als er geen gateway nodig is, dan is dat ook prima natuurlijk. De melders hebben wel WiFi dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Wat me opvalt is dat je de melders bijna overal in de hoek en in SK 3/4 boven de deur hebt getekend. Het advies is om ze juist niet in de hoek te doen (min. 50 cm van de muur af) en niet op tochtige plekken.
https://www.brandweer.nl/onderwerpen/rookmelders/

Ik heb recentelijk overal Shelly WiFi rookmelders opgehangen, tevreden mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
mijn tip: Blijf weg bij Fibaro. We hebben ze nu in 3 woningen gehad (Thuis en bij familie) en in elk huis wel 1 defecte. of 1 die op random momenten afgaat met brandmelding terwijl er niks is.

Uiteindelijk contact gehad met Fibaro, en wat blijkt? Door een stofje op een sensor komt hij niet door een zelf controle heen en gaat dan in brand stand. Was een leuke rit van 3 uur heen en 3 uur terug om 4 uur in de ochtend :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
CJ_Latitude schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:40:
Wat me opvalt is dat je de melders bijna overal in de hoek en in SK 3/4 boven de deur hebt getekend. Het advies is om ze juist niet in de hoek te doen (min. 50 cm van de muur af) en niet op tochtige plekken.
https://www.brandweer.nl/onderwerpen/rookmelders/

Ik heb recentelijk overal Shelly WiFi rookmelders opgehangen, tevreden mee.
Goede tip! Ik was voornemend om ze dichter in de hoek te plaatsen. Op SK3/4 hangen ze boven de deur omdat de muren daar wat hoger zijn (4 meter). Ik zou denken dat tocht van de deur dan niet relevant is, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
corset schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:12:
mijn tip: Blijf weg bij Fibaro. We hebben ze nu in 3 woningen gehad (Thuis en bij familie) en in elk huis wel 1 defecte. of 1 die op random momenten afgaat met brandmelding terwijl er niks is.

Uiteindelijk contact gehad met Fibaro, en wat blijkt? Door een stofje op een sensor komt hij niet door een zelf controle heen en gaat dan in brand stand. Was een leuke rit van 3 uur heen en 3 uur terug om 4 uur in de ochtend :+
Daar zit ik dus precies niet op te wachten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb zelf al jarenlang van die Nest Protect rookmelders hangen en ben daar eigenlijk uitermate tevreden over. Een van de mooie features van de Nest Protect melders vind ik dat ze praten: ze vertellen je uit welke ruimte een melding komt. Dat kansloze gepiep als er een keer wat aan de hand is.. wat heb je daar aan?

Ik heb dan wel de wired versies. Mooie aan die is dat ze een soort nachtlampje hebben met bewegingsdetectie. Dan vraag je je af, wat moet je daarmee? Ik vind het verdomd handig als je in de nacht naar de WC moet. Hier hoeven we nooit licht aan te zetten in de nacht. En het is niet fel genoeg om er echt wakker van te worden :p

Grootste nadeel is wel dat Nest tegenwoordig van Google is :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Ik heb ooit ook overwogen om dit slim te doen, maar toen ben ik eens goed gaan nadenken.

Waarom heb ik rook / hitte melders en waarom een co melder -> Om de veiligheid van mij en mijn gezin te waarborgen. Wanneer moet ik dat waarborgen -> als er iemand thuis is.

Wat heb ik eraan als ik aan de andere kant van het land bent om hier een (hopelijk vals positief) melding van te krijgen als ik toch niet acuut er iets aan kan doen?

Omdat het dus voor mij puur en alleen is om de, op dat moment aanwezige, bewoners te waarschuwen, heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen uiteindelijk.

Inhoudelijk heb ik toen contact gezocht met een aantal vaklieden (lees brandweer) en die kwamen onafhankelijk van elkaar allemaal met 1 merk: FireAngel.
Ik zie dat ook zij een smart oplossing hebben tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Glashelder schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:39:
Ik heb zelf al jarenlang van die Nest Protect rookmelders hangen en ben daar eigenlijk uitermate tevreden over. Een van de mooie features van de Nest Protect melders vind ik dat ze praten: ze vertellen je uit welke ruimte een melding komt. Dat kansloze gepiep als er een keer wat aan de hand is.. wat heb je daar aan?

Ik heb dan wel de wired versies. Mooie aan die is dat ze een soort nachtlampje hebben met bewegingsdetectie. Dan vraag je je af, wat moet je daarmee? Ik vind het verdomd handig als je in de nacht naar de WC moet. Hier hoeven we nooit licht aan te zetten in de nacht. En het is niet fel genoeg om er echt wakker van te worden :p

Grootste nadeel is wel dat Nest tegenwoordig van Google is :X
Toegegeven, het is een mooi product. Gezien het aantal rookmelders dat ik wil plaatsen vind ik ze toch echt te duur. Een nachtlampje hebben we in het stopcontact voor de kleine, dus daar zit voor mij ook geen meerwaarde. Toch bedankt voor het delen van je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
corset schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:12:

Helemaal mee eens, ze lijken een premium merk, maar alleen maar gezeik mee gehad qua foutieve meldingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
BlueKeenan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:34:
Ik heb ooit ook overwogen om dit slim te doen, maar toen ben ik eens goed gaan nadenken.

Waarom heb ik rook / hitte melders en waarom een co melder -> Om de veiligheid van mij en mijn gezin te waarborgen. Wanneer moet ik dat waarborgen -> als er iemand thuis is.

Wat heb ik eraan als ik aan de andere kant van het land bent om hier een (hopelijk vals positief) melding van te krijgen als ik toch niet acuut er iets aan kan doen?

Omdat het dus voor mij puur en alleen is om de, op dat moment aanwezige, bewoners te waarschuwen, heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen uiteindelijk.

Inhoudelijk heb ik toen contact gezocht met een aantal vaklieden (lees brandweer) en die kwamen onafhankelijk van elkaar allemaal met 1 merk: FireAngel.
Ik zie dat ook zij een smart oplossing hebben tegenwoordig.
Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Wanneer ik wat verder van huis ben en de buren kan vragen om even polshoogte te nemen, is dat toch wel een prettig gevoel. Ik zou het jammer als mijn eigendommen in rook op gaan en er tijdig(er) bij zijn is dan wel zo praktisch. Je tip mbt fireangel heb ik direct opgevolgd. Ik zie dat ze zeer betaalbare melders leveren met lithium batterij en zigbee/zwave/wifi ondersteuning. Precies waar ik naar zocht dus! Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:51
densoN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Wanneer ik wat verder van huis ben en de buren kan vragen om even polshoogte te nemen, is dat toch wel een prettig gevoel. Ik zou het jammer als mijn eigendommen in rook op gaan en er tijdig(er) bij zijn is dan wel zo praktisch.
Ik ga er toch vanuit dat als jij buren hebt die polshoogte willen nemen op het moment dat jij er niet bent en het brandalarm gaat af, dat ze dat ook zullen doen, als ze een brandalarm horen piepen.

Uit eigen ervaring: Ik liep 's morgens een rondje met mijn hond en hoorde ergens een alarm afgaan. Toen ik het huis gelokaliseerd had, heb ik aangebeld, maar er was niemand thuis. De politie dan maar gebeld, want ik had ook al goed gekeken overal en door de ramen en geen rook of vuur gezien. Die hebben toen contact opgenomen met de eigenaren. Die waren op vakantie en hebben andere buurtbewoners (paar huizen verderop) gevraagd om even te gaan kijken, die hadden een sleutel. (En de politie is meen ik ook zelf gaan kijken.)
Maar ja, niet iedere buurtbewoner is zo attent en gaan misschien eerder wat verderop staan kijken, in de hoop dat de boel in lichterlaaie gaat...

Maar wat ik dus wil zeggen, als het echt een buur is die je huis een beetje in de gaten houdt in jouw afwezigheid, hoort die ook wel het alarm.

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 30-07-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
Truus01 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Ik ga er toch vanuit dat als jij buren hebt die polshoogte willen nemen op het moment dat jij er niet bent en het brandalarm gaat af, dat ze dat ook zullen doen, als ze een brandalarm horen piepen.

Uit eigen ervaring: Ik liep 's morgens een rondje met mijn hond en hoorde ergens een alarm afgaan. Toen ik het huis gelokaliseerd had, heb ik aangebeld, maar er was niemand thuis. De politie dan maar gebeld, want ik had ook al goed gekeken overal en door de ramen en geen rook of vuur gezien. Die hebben toen contact opgenomen met de eigenaren. Die waren op vakantie en hebben andere buurtbewoners (paar huizen verderop) gevraagd om even te gaan kijken, die hadden een sleutel. (En de politie is meen ik ook zelf gaan kijken.)
Maar ja, niet iedere buurtbewoner is zo attent en gaan misschien eerder wat verderop staan kijken, in de hoop dat de boel in lichterlaaie gaat...

Maar wat ik dus wil zeggen, als het echt een buur is die je huis een beetje in de gaten houdt in jouw afwezigheid, hoort die ook wel het alarm.
Ik ben het eens met je voorbeeld. Maar dat is er maar een van vele. Wat als je buren er niet zijn en je kunt iemand bellen die een paar minuten verderop woont met de vraag om een kijkje te nemen? Of het op afstand uitschakelen van het alarm wanneer oma met de kleine koekjes staat te bakken en de tijd uit het oog verliest. Ook het digitaal testen van de melders als ze op 4 meter hoog hangen is wel praktisch.

Voor mij genoeg voorbeelden om niet 100/200 euro te bezuinigen op een product wat 10 jaar mee gaat.

Gelukkig voor ieder wat wils!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
ik zit met een zelfde vraagstuk en door het genoemde merk Fireangel aan het kijken naar een oplossing. Ik heb aan de klantenservice de vraag gesteld of ik het met deze oplossing juist heb.
  • WTSL-1-EU Controle unit en locatieschakelaar Wi-safe2.
  • WG2-INT Draadloze Gateway 230V
  • HT-630-EUT Hittemelders
  • ST-630-DET Rookmelders
  • NMCO-10X-INT Koolmonoxidemelder
  • Als ik het goed heb kan ik met bovenstaande oplossing alle rookmelders/hittemelders en koolmonooxidemelder aan elkaar koppelen zodat als er iets gebeurt, alle melders in huis een signaal geven
  • Door gebruik te maken van de gateway kan ik ook meldingen op mijn mobiele telefoon krijgen
  • Door gebruik te maken van de locatieschakelaar kan ik alle melders testen en bij vals alarm dempen
  • In de keuken en in de centrale hal bij de badkamer op de eerste verdieping plaats ik een hittemelder
  • in de slaapkamers, woonkamer en overige verblijfruimtes plaats ik een rookmelder
  • bij de CV installatie plaats ik een Koolmonoxidemelder
Als ik hier een antwoord op heb dan zal ik dit melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Interessante post Borne. Ik denk dat die locatieschakelaar en hittemelders geen verkeerd idee zijn. Ga me hier ook maar even in verdiepen.

Ik ben ook wel benieuwd naar je terugkoppeling, bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
[...]

Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Wanneer ik wat verder van huis ben en de buren kan vragen om even polshoogte te nemen, is dat toch wel een prettig gevoel. Ik zou het jammer als mijn eigendommen in rook op gaan en er tijdig(er) bij zijn is dan wel zo praktisch. Je tip mbt fireangel heb ik direct opgevolgd. Ik zie dat ze zeer betaalbare melders leveren met lithium batterij en zigbee/zwave/wifi ondersteuning. Precies waar ik naar zocht dus! Bedankt!!
En daarom zijn het my 2 cents ;) Ieder zijn ding.

FireAngel is en blijft toch wel de meestgehoorde tip, dus goed dat ze ook een slimme lijn hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 20:13

sealy

bastards...

Borne schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:52:
ik zit met een zelfde vraagstuk en door het genoemde merk Fireangel aan het kijken naar een oplossing. Ik heb aan de klantenservice de vraag gesteld of ik het met deze oplossing juist heb.
  • WTSL-1-EU Controle unit en locatieschakelaar Wi-safe2.
  • WG2-INT Draadloze Gateway 230V
  • HT-630-EUT Hittemelders
  • ST-630-DET Rookmelders
  • NMCO-10X-INT Koolmonoxidemelder
Mooi lijstje!

Als ik het goed zie, heb je voor de melders zelf ook nog een FireAngel Wi-Safe 2 (W2-MODULE) nodig om ze daadwerkelijk koppelbaar te maken. Is toch weer een paar tientjes per melder erbij.

Het loont overigens ook om per product even te Googlen. Bij, bijvoorbeeld, elektramat zijn de melders aanzienlijk goedkoper, bij brandpreventiewinkel weer de Wi-Safe module.

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb een reactie terug.

Op basis van het onderstaande lijkt het erop dat u alles heeft wat u nodig heeft om dit te laten functioneren. De locatieschakelaar kunt u gebruiken om de alarms te testen en te dempen zonder de alarmmelders zelf te hoeven bedienen. De gateway zal, indien nodig, meldingen naar uw mobiele telefoon sturen. Hittemelders zijn bedoeld voor de keuken en zolderruimtes; voor de centrale hal kunt u gewoon een rookmelder gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-09 12:55
Als ik je plattegrond zie dan staan er daar wel erg veel getekend. Weet je dat wel zeker?

Volgens de nieuwe wetgeving moet er in iedere woning (als ik me niet vergis) vanaf 2021, rookmelders of batterij of gevoed met 230v zitten. En dan in de looptruimtes van je huis, Een overloop 1e, hal bg.

Zelf ben ik inderdaad ook voorstander van om in je technische ruimte (ketelhok) een melder brand als co te plaatsen. Dit is ook een advies sinds 2022 bij het plaatsen van een nieuwe ketel.
Ik snap alleen nog niet zo goed waarom je in iedere slaapkamer nog 1 melder wilt hebben.

Tevens zitten er andere eisen aan brand melders dan aan co melders.

Zelf heb ik in mijn woning al een aantal jaar de nest, dit werkt echt perfect.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:12
Interessant topic, mijn rook melders zijn eind dit jaar aan vervanging toe. Wil dan ook kijken of er verbetering mogelijk is qua plaatsing.

Heb er nu 3 hangen, die met elkaar in verbinding staan.
  • 1 in de woonkamer (met open keuken). Puur omdat er in de keuken een gasfornuis staat (CO enzo)
  • 1 in de gang naast de woonkamer. Omdat daar mijn voordeur en balkondeur zit: mijn enige 2 ontsnappings mogelijkheden. Gang heeft vaste trap naar boven.
  • 1 boven het trapgat, 2 meter hoog aan de muur, 1 meter van de CV ketel. Tussen de gang en slaapkamer #1 zit een dun houtenwandje, dus als ik slaap kan ik het alarm af horen gaan.
Ruimtes waar niks hangt
  • slaapkamer #1
  • slaapkamer #2 (grenst aan woonkamer, in gebruik als kantoortje, hier staat mijn pc en een diepvries
  • badkamer
  • berging buiten (los van woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[...]

Jij verwacht dat als jou rookmelder af gaat, jij je buren kunt bellen om te vragen of ze hun leven wagen voor de foto's van je kinderen of iets dergelijks?

Laat maar branden hoor. Maar goed, ik snap het nut van slimme deurbellen ook niet, lig je in het buitenland op je strandstoel, gaat je telefoon dat er iemand aan je deur staat. Ja lekker boeiend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs al mijn rookmelders vervangen door Frient Intelligent Smoke Alarm, op batterijen. Prima dingen van Deense makelij, goed te koppelen met Home Assistant via Zigbee. Waren het voordeligst bij Amazon. Voldoen aan alle normen.
Ik kon ook wel lachen om hun verpakking: "More than beep beep" :+

Qua plaating: ik heb bij de verbouwing van mijn huis de brandweer over de vloer gehad. Ze boden een gratis check aan om eea te controleren op brandveiligheid en gaven advies over plaatsing van rookmelders, vluchtroutes et cetera.

Takeways:
- Op elke verdieping in hal
- In de buurt van keuken (maar niet boven fornuis oid!)
- Slaapvertrekken
- Afgesloten ruimten met elektra dat veel vermogen trekt en/of altijd aan staat

Ik had er daardoor best wat nodig, maar better safe than sorry. Ik heb melders hangen op deze plekken:
- Woonkamer (met open keuken)
- Slaapkamers
- Gang, overloop, zolder
- Meterkast
- Kast waar de wasmachine draait

Volgens mij klopt je plattegrond dus wel aardig. Maar let inderdaad op de minimale afstand vanaf de muren.
Heb je in die bergruimte nog een wasmachine/droger staan oid?

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 09-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
BlueKeenan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:37:
[...]
FireAngel is en blijft toch wel de meestgehoorde tip, dus goed dat ze ook een slimme lijn hebben.
Ik heb die dingen ook een paar jaar geleden gekocht..... de dure gekoppelde versie.

De Co2 melder bleef foute meldingen geven, die lag na een jaar al in de prullebak. En van de 5 rookmelders begon er 1 ook na 1,5 jaar foute meldingen af te geven en was bij een ander de (niet vervangebare) batterij na 3jaar op. Nul service ook van de leverancier.

Je kan pech hebben dat snap ik, maar dit was wel heel slecht. En ook gewoon netjes periodiek getest en schoongemaakt conform instructie.

Ik zou ook nooit meer melders kopen met een niet vervangbare batterij. Het klinkt leuk dat je geen onderhoud hebt en dat ze net zolang meegaan als de melder technisch betrouwbaar zou zijn. Maar in de praktijk is dat zelden zo.

Bij nieuwbouw heb je gelukkig dat al jaren niet meer, met de aansluiting op netstroom. Maar ik moest die van mij na 20jr vervangen (vanwege het giga kleurverschil) en kwam er toen natuurlijk achter dat ze net in die periode ook nog met allerlei 12v versies werkten en creatief hadden bekabeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Tweaker_BE op 09-08-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tip, neem geen Fibaro, ik heb er 10 hangen en niets dan ellende. Dan weer 1 stuk, dan weer 1 waarvan de batterij leegloopt, en ze gaan regelmatig voor niets af, altijd snachts natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Navi schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:57:
en ze gaan regelmatig voor niets af, altijd snachts natuurlijk.
Heb weleens een stukje gelezen dat het logisch is dat ze 's nachts afgaan omdat dan de temp wat daalt en je batterij dan net onder zijn grenswaarde komt :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gebeurd ook met volle batterij, ook al even schoongeblazen zodat er geen stof in zit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het valt mij op dat er maar weinig melders zijn die koppelbaar zijn én zowel rook als CO detecteren. Bij brandpreventiewinkel is dat alleen maar de X-Sense XP01-W, die je dan per stuk moet kopen, nu 52 euro p/stuk.

Ik wil juist een rook én CO melder in de keuken hebben vanwege het gasfornuis, en naast de CV ketel uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
FastFred schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:06:
Het valt mij op dat er maar weinig melders zijn die koppelbaar zijn én zowel rook als CO detecteren. Bij brandpreventiewinkel is dat alleen maar de X-Sense XP01-W, die je dan per stuk moet kopen, nu 52 euro p/stuk.

Ik wil juist een rook én CO melder in de keuken hebben vanwege het gasfornuis, en naast de CV ketel uiteraard.
Omdat die combi versies meestal niet erg betrouwbaar zijn.....

In je keuken moet je ook geen rook/CO2 melder willen. Daar hang je hooguit een hittemelder.
Die andere hang je op een aantal meters er vandaan.

De standaard regels volgen is het beste: hittemelder bij een (open) hittebron, rookmelders in de doorgangsruimtes zoals hallen/gangen en evt CO2 melders in je slaapkamer (op slaaphoogte) en/of in de ruimtes met een potentiële bron. Die laatste natuurlijk alleen als het zinvol is en niet als je full-electric bezig bent.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweaker_BE op 09-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
Excuses voor de vertraging (vakantie). Ik zal een poging doen hieronder te reageren op de laatste berichten.

@Krissiejj Waarom brandmelders in de slaapkamers? Ik neem hierin het advies van de brandweer over.

@FastFred Verwacht jij niet dat jouw buren naar binnen rennen om jouw poeziealbum te redden dan ;) Je hoeft het ook niet te snappen, dat is geen schande. Wat bedoel je overigens met verbetering wat betreft plaatsing. De locatie in de ruimte zelf of het aantal melders?

@sOid Klinkt goed. Heb ik weer een extra leverancier op mijn lijstje. Wel prettig zo'n advies van de brandweer op locatie. Was/droger staan in de technische ruimte. Op basis van het advies van de brandweer moet ik die ruimte denk ik ook maar als zonder beschouwen en dus voorzien van hittemelder ipv rookmelder. Afstand melders en muren staat genoteerd!

@Tweaker_BE Bedankt voor het delen van jouw ervaringen met de support. Voor mij genoeg reden om toch voor een model met batterij te kiezen.
Pagina: 1