Geboord in pvc, wat te doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrianhilbink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-08-2024
Beste,

Tijdens het boren heb ik stom genoeg geboord in een pvc electra buis. Helaas is hierbij de aarde draad geschampt. Ik heb de buis open gebroken en de draden gecontroleerd. Blauw en bruin zijn in tact. Aarde heel minimaal geraakt op de isolatie. Ik denk eraan er een beetje tape om te doen en dit verder te laten. Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAxoB4ljfT3lxjdwlscnxjATG6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7TIOyLQ5sNwO5a9iRQ6da9J.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Jurrianhilbink op 29-07-2024 20:36)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
De draden zien er nog prima uit, die kleine schade gaat niet voor problemen zorgen, je hebt de isolatie geraakt, de draad zelf nieteens.

Ik zou zelf de scherpe stukken van de buis eraf snijden (zodat de binnenkant glad is), er een stukje dikkere buis overheen zetten zoals @BCC voorstelt, en dan het geheel weer stevig vast monteren zodat je als er ooit nieuwe/meer draden in getrokken moet worden je met het trekken de pijpen niet uit elkaar trekt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:23

jgj82

Ja, maar = nee

Gezien de minimale schade denk ik dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Isolatie tape en door

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

En ff een iets dikkere buis over de lengte doorzagen en die er overheen klikken.

Vooral niet afvragen waarom er geen bruin of zwart in zit :)

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 29-07-2024 20:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
BCC schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:22:
En ff een iets dikkere buis over de lengte doorzagen en die er overheen klikken.

Vooral niet afvragen waarom er geen bruin of zwart in zit :)
Hij zegt dat bruin en blauw intact zijn?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Draden is niets mis mee, aarde draad maakt al helemaal niets uit. Zou het zeker niet met isolatie tape doen, als je later ooit draden bij moet trekken o.i.d. dan ga je daar spijt van krijgen.
Om de buis eventueel te repareren zonder de draden opnieuw te trekken gebruik daar altijd een dubbele mofje die ik inzaag zodat daar de draden door kunnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrianhilbink
Haha bruin zit eronder, deze kan ik eventueel fotograferen hoor ;)

Bedankt voor de snelle reacties!

Zal de aarde nog wel in tact zijn? Ergens lees ik dat als een draad geraakt word deze niet meer in rode is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:52
DukeBox schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:25:
Draden is niets mis mee, aarde draad maakt al helemaal niets uit. Zou het zeker niet met isolatie tape doen, als je later ooit draden bij moet trekken o.i.d. dan ga je daar spijt van krijgen.
Als ik later bij moet trekken in een bestaande buis, dan zijn de huidige kabels de trekkabels, dan maakt dat stukje isolatietape ook niet uit (tenzij je ergens geribbeld flexibel heb zitten, dan wens ik je sowieso veel geluk)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jurrianhilbink schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:26:
Haha bruin zit eronder, deze kan ik eventueel fotograferen hoor ;)

Bedankt voor de snelle reacties!

Zal de aarde nog wel in tact zijn? Ergens lees ik dat als een draad geraakt word deze niet meer in rode is?
Je aarde draad is nog prima in orde.
Ik heb ze wel eens zwaarder beschadigd gezien aan de mantel alleen door het trekken over een scherpe rand.
Zolang het koper nog heel is functioneert hij prima.

Wel inderdaad even een stukje buis eromheen knutselen en niet dom aan elkaar tapen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de draden in orde zijn: stukje 19mm buis pakken, in de lengte doorzagen en er omheen klikken. Eventueel vastzetten met wat pvc-lijm.

Wel even de scherpste randjes van de gebroken pvc buis afhalen, voorzichtig anders beschadig je mogelijk wel de isolatie van de draden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
De draden zien er nog prima uit, die kleine schade gaat niet voor problemen zorgen, je hebt de isolatie geraakt, de draad zelf nieteens.

Ik zou zelf de scherpe stukken van de buis eraf snijden (zodat de binnenkant glad is), er een stukje dikkere buis overheen zetten zoals @BCC voorstelt, en dan het geheel weer stevig vast monteren zodat je als er ooit nieuwe/meer draden in getrokken moet worden je met het trekken de pijpen niet uit elkaar trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrianhilbink
Bedankt allen! Ik ga ermee aan de slag.
De vrouw is ook weer gerust gesteld :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Jurrianhilbink schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:35:
Bedankt allen! Ik ga ermee aan de slag.
De vrouw is ook weer gerust gesteld :)
Voor de veiligheid kun je Het beste een ps5 aanschaffen en dan regelmatig de 230v testen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrianhilbink
Haha goede reden om er een aan te schaffen
Pagina: 1