Witte voorstrijk met donkere muurverf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met de volgende situatie:

- Spackspuitwerk wit plafond
- Gestucte muur wordt bruin geverfd
- "Officieel" heb je dan "grijze" voorstrijk nodig
- Ik ben bang dat de grijze voorstrijk door de afplaktape-randjes komt (kan geen heel stevige tape gebruiken i.v.m. mogelijke beschadigingen en het irritant bobbelige spackwerk).
- Dus mijn idee was om witte voorstrijk te nemen, zodat die naadjes van de afplaktape al 'afgeschermd' zijn door de witte voorstrijk, en als het er al doorheen komt dat het niet zo zichtbaar is als de grijze voorstrijk.

Kan dit, of hecht donkere muurverf slechter op witte voorstrijk omdat de samenstelling van donkere muurverf anders is dan lichte muurverf (zogeheten "Base LN" voor licht en "Base ZN" voor donker?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Waarom afplaktape gebruiken? Ik gebruikte altijd een plastic / metalen stucspaan, wanneer je plafond recht is zou dat ook moeten kunnen. In een keer dekkend van wit naar bruin gaat waarschijnlijk niet lukken, daarom adviseert men ook om dan een wat donkere voorstrijk te gebruiken zodat je meer kans hebt dat een laag donkere verf ook in een keer dekt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Blaze85 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:59:
Ik zit met de volgende situatie:

- Spackspuitwerk wit plafond
- Gestucte muur wordt bruin geverfd
- "Officieel" heb je dan "grijze" voorstrijk nodig
- Ik ben bang dat de grijze voorstrijk door de afplaktape-randjes komt (kan geen heel stevige tape gebruiken i.v.m. mogelijke beschadigingen en het irritant bobbelige spackwerk).
- Dus mijn idee was om witte voorstrijk te nemen, zodat die naadjes van de afplaktape al 'afgeschermd' zijn door de witte voorstrijk, en als het er al doorheen komt dat het niet zo zichtbaar is als de grijze voorstrijk.

Kan dit, of hecht donkere muurverf slechter op witte voorstrijk omdat de samenstelling van donkere muurverf anders is dan lichte muurverf (zogeheten "Base LN" voor licht en "Base ZN" voor donker?)
Game changer; gewoon je voorstrijk in kleur bestellen!
Dekt nog een stuk beter, vooral bij donkere kleuren. Daarna nog rondom afkitten, heb je altijd een strakke lijn!

Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:49:
Waarom afplaktape gebruiken? Ik gebruikte altijd een plastic / metalen stucspaan, wanneer je plafond recht is zou dat ook moeten kunnen. In een keer dekkend van wit naar bruin gaat waarschijnlijk niet lukken, daarom adviseert men ook om dan een wat donkere voorstrijk te gebruiken zodat je meer kans hebt dat een laag donkere verf ook in een keer dekt.
Bedankt voor de tip.

En dat is de enige reden dat de voorstrijk grijs is? Dat je minder lagen nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Blaze85 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:32:
[...]En dat is de enige reden dat de voorstrijk grijs is? Dat je minder lagen nodig hebt?
Dat is wel wat mijn oom (die was schilder) mij geleerd heeft. Omgekeerd werkt ook, wil je van zwart naar wit dan eerst grijs er op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Blaze85 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Bedankt voor de tip.

En dat is de enige reden dat de voorstrijk grijs is? Dat je minder lagen nodig hebt?
Het scheelt laagopbouw maar het is ook wel prettig schilderen, dan weet je precies wat je al wel of niet hebt geraakt.

Dus:
Stucspaan
Voorstrijk in kleur
Afkitten (als je de kit niet in kleur wil anders moet je die eerst doen en meeschilderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met een goede muurverf heb je een muur wel in 2 lagen dekkend. Wij hebben ook een bruine kleur op de muur, voorgestreken met flevopol wat geen kleur heeft/troebel is. Was haast na 1 laag al dekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:50:
Met een goede muurverf heb je een muur wel in 2 lagen dekkend. Wij hebben ook een bruine kleur op de muur, voorgestreken met flevopol wat geen kleur heeft/troebel is. Was haast na 1 laag al dekkend.
Tjsa, wat is goede muurverf? En bruin is natuurlijk ook maar een aanduiding, je hebt donkerbruin, lichbruin en heel veel tinten er tussenin. Hoe donkerder de tint en hoe lichter de ondergrond, hoe lastiger het is om die lichte ondergrond 'er onder' te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
Mauritio schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:22:
[...]

Game changer; gewoon je voorstrijk in kleur bestellen!
Dekt nog een stuk beter, vooral bij donkere kleuren. Daarna nog rondom afkitten, heb je altijd een strakke lijn!

Veel succes :)
Afkitten na het schilderwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:04
Inderdaad eerst de kleur nemen die onder de tape zit. Als er dan iets onderdoor lekt, dan valt dat niet op. Neem aan dat t wit is. Kan ook gewoon je verdunde latex zijn. Dat is ook al voorstrijk namelijk.

Dan de taperanden nog even met onverdunde witte latex doen. Dan is t goed afgedicht.

Dan de kleur nemen. In mijn ervaring dekt rood slecht. En in bruin zit veel rood. Niet forceren met extra dikke lagen. Ik was pas na 4 lagen tevreden.

Tip: neem tape voor gevoelige ondergrond. Die komt goed los zonder schade aan je verfwerk.
En ja, ipv tape kan je ook met behangmes aan de gang. Maar bruin is wel erg besmettelijk als je ergens uitschiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:14
Draakje5 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:15:
[...]

Afkitten na het schilderwerk?
Kitten na het voorstrijken(op kleur).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:58:
[...]

Tjsa, wat is goede muurverf? En bruin is natuurlijk ook maar een aanduiding, je hebt donkerbruin, lichbruin en heel veel tinten er tussenin. Hoe donkerder de tint en hoe lichter de ondergrond, hoe lastiger het is om die lichte ondergrond 'er onder' te krijgen.
Een muurverf bij een verfspeciaalzaak van Sikkens/Wijzonol/Sigma zal je wel goed bij zitten. We hebben een lichtere en donkerdere tint gebruikt, zonder moeite in 2 lagen dekkend op een hele witte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:23:
Inderdaad eerst de kleur nemen die onder de tape zit. Als er dan iets onderdoor lekt, dan valt dat niet op. Neem aan dat t wit is. Kan ook gewoon je verdunde latex zijn. Dat is ook al voorstrijk namelijk.

Dan de taperanden nog even met onverdunde witte latex doen. Dan is t goed afgedicht.

Dan de kleur nemen. In mijn ervaring dekt rood slecht. En in bruin zit veel rood. Niet forceren met extra dikke lagen. Ik was pas na 4 lagen tevreden.

Tip: neem tape voor gevoelige ondergrond. Die komt goed los zonder schade aan je verfwerk.
En ja, ipv tape kan je ook met behangmes aan de gang. Maar bruin is wel erg besmettelijk als je ergens uitschiet
Das inderdaad ook een goed idee, ik heb hier nog genoeg witte latex liggen _/-\o_ Ik heb Tesa Professional Sensitive tape dus dat zit wel goed.

Of er 2 lagen of 4 lagen kleur op moeten maakt mij niet heel veel uit, dat zien we vanzelf wel, zolang het maar goed is :*)
Pagina: 1