Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwek302
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-07-2024
Hier zijn de specificaties van de PC. (Fysiek gekocht bij een pc winkel).
CPU: Intel Core i9 14900KF
CPU Cooler: Lian Li Galahad II AIO 360mm
Moederbord: ASUS ROG Strix B760-A
Geheugen: 2x 16gb Corsair Vengeance DDR5-6000 (Zonder XMP)
Storage: 2x 1tb Samsung 980 Pro
GPU: Gigabyte AERO 4080 SUPER OC
Case: Lian Li Evo XL

Sinds dat ik dit programma heb geinstalleerd alleen maar ellende.
CPU loopt nu 50-55c idle in plaats van 35-40c dat mijn CPU had voor ik het programma had geinstalleerd.
Spellen lopen nu boven 90c na 5 minuten spelen en ik zie de wattage omhoog lopen tijdens het gamen.

Ik ben in de SignalRGB Discord geweest om te na te vragen en die zeggen dat het programma misschien iets aan mijn fan curve heeft aangepast fan curve aangepast en het ellende is er nog zelfs met fans op 100%.

Alle ventilators draaien weet het niet zeker bij mijn radiator pomp maar ik kan hem wel horen beide kanten van de tubes en alles er om heen is warm.

Misschien dat jullie nog iets weten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je CPU wordt niet zomaar heter. Dat ding moet dan ook belast worden. Als je kijkt in je task manager, wat staat er dan CPUcycles te gebruiken.

Als je SignalRGB eraf gooit, heb je het probleem dan nogs steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwek302
SignalRGB is eraf gehaald maar nog steeds heet. Dus ik zou niet zo goed weten wat nu het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kwek302 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:21:
SignalRGB is eraf gehaald maar nog steeds heet. Dus ik zou niet zo goed weten wat nu het probleem is.
settings/drivers

staat L-Connect3 erop?
en hoeveel rpm doet je pomp ?

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 29-07-2024 20:43 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwek302
Ik heb altijd armoury crate gebruikt en de BIOS fan curve ik heb nu L-Connect geinstalleerd en zie nu ook eindelijk dat ik mijn radiator pomp rpm kan wijzigen. Wist niet zo goed welke ik moest gebruiken want het is mijn eerste pc. Mijn pomp deed 2700 RPM ik heb het nu op 3200 staan omdat ik zag dat het beter was om je radiator pomp op het hoogste te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Een 14900k wordt ook gewoon erg heet, sterker nog, hij blijft stoken tot die 90 graden. Hoe meer koeling, hoe sneller hij wordt doorgaans. Kijk eens in hwinfo64 wat de min/max waarden zijn. Let ook op voltages, undervolten kan een hoop schelen.

Let wel op dat dit helaas CPUs zijn die met bosjes dood gaan. Intel heeft het probleem erkend, en komt met microcode updates midden augustus. Dat moet helaas daarna nog in uefi updates worden gebakken, en niet elke moederbord fabrikant is daar even snel in.

Undervolten en op Intel recommended profile draaien kan het ding vertragen, maar het vertraagt ook een dooie cpu. Ik heb mijn 13900k al moeten vervangen. De vervanging heb ik tot de fix ook gecastreerd naar 125w. Op default profile van m'n Asus board wil het ding pieken op 300w. Zelfs met mijn dual 360 radiators blijft Intel hun monolitische die erg klein en dus vol hotspots.
Pagina: 1