Vraag: Zonnepanelen semi off-gid/buffer + toekomst gericht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Dus gisteren topic gezien van Het grote Victron ontwerp topic en deed me wel de vraag rijzen: "wat kost dat nou en is dat in de toekomst gemakkelijk en "snel" uitbreidbaar?"
Foto's
Google maps **meting is verkeerd, zie wat verder**
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v46QXFZwYgsfOCAsdLF_KNehhtc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mNSfQrxoVuLg2sp4jQxC8Nx4.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS9cvZKM5aYbaGg--1jTwcCf1O8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L3GA0FjyuR2emaJgPZc3fIpo.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq2OYASIiuKwD3veYb7Zit5f-7o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/pT7hkumdNj8dONM6m1xTvGhP.png?f=fotoalbum_medium
Waar die 7,52m staat, dat punt recht naar beneden is het zuiden :)
Linkerkant staat ook nog een lichtkoepel (witte vlek) en iets verder staat de cv schouw. dus daar moet je even en meter of 2 af rekenen.
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak :) maar binnenkant gemeten 12,95 x 5,49m= ~71m²

Volgens mij is dat wel genoeg om 3 rijen van telkens 4 panelen te leggen. edit: bij nader inzien zouden 4 panelen van telkens 1m722 meer dan 6m lang zijn, volgens mij gaat dat niet schuins op mijn dak :(
Schaduw
In principe geen schaduw want alle daken zijn even hoog
Jaarverbruik
+- 4000kWh (hangt af hoeveel distributed projecten ik laat lopen :+ }:O )

Maar in de toekomst komt daar nog bij:
- airco (uitgerekend 5kW totaal, maar gaat dat bij lange niet nodig hebben continu)
- elektrische kookplaat (7kW?)
- elektrisch boiler (hybride zon/elektrisch????)
- elektrische wagen (?grote accu? traag laden of zelfs dc laden????)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 40A 230Vac (3 f zou dan 3x230Vac zonder N zijn want is nog oude buurt)
Budget en doel
<10k€ meer energie verbruiken zonder extra te betalen :D en vooral: "oh nee wat gaat mijn afrekening weer zijn"
Wie gaat het project uitvoeren
voornamelijk ik
Bijhouden van data
Zou leuk zijn, liefst lokaal :)
Reeds verkregen offertes
Nope, behalve dan de webshops dat ik gisteren heb bezocht
Deze dus: https://www.simply-solar....-12-panelen-set-cerbo-gx/
Regio
Mechelen België

Even snel zoeken kwam ik tussen de 8 en 12 panelen uit (430Wp) en de buffer is ongeveer 3 batterijen (48Vdc/4.6kWh per batterij)

Dus om te beginnen:
Batterijen: 3x PYLONTECH - US5000 - 4,8kWh (totaal dan ~14,4kWh)
Omvormer: !mag ander merk ook zijn! Vicron spul: Gerbo GX lijn 4kW omvormer + ander Gerbo GX spul
Kabels om van't dak naar de kelder te gaan + andere installatie spul (ik kan veel via het werk kopen maar meestal is het gewoon goedkoper/gemakkelijker om het ergens anders te bestellen.

Later uitbreiden met extra panelen +omvormers + batterijen voor vuur/boiler/auto lader???

Plaatsing omvormer en batterijen: in de kelder, daar is plaats. Moet nog wel nieuwe beton gieten enzo maar dat duurt niet lang.

Dus wat is er zo nogal te koop dat zoiets kan realiseren tegen eenzelfde of lager prijs. Kom niet af met zelfbouw batterijen, ja dat is wrs goedkoper maar heb geen zin om dat te knutselen

Edit: een handige link om te kijken waar de zon op en ondergaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 01-08-2024 18:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Je wilt 15 kWh aan batterijen, dat alleen al is 6000 euro

Dan nog zo'n 5000WP aan panelen in België kost dat zo'n 3000 euro voor onderdelen.

Auto laden gaat niet echt op batterijen, die vraagt een te hoog vermogen voor de batterijen om zonder hitte te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@99ruud99 Ik snap je punten maaaaaaaar

als je die batterijen in BE bij de duurste koopt natuurlijk dat je dan aan 6k zit (https://smartenergyshop.b...e-battery-48v-4-6kwh.html) maar koop die in NL of DE dan kosten ze ineens 400 a 500€/stuk minder.

Ow zelfs op een franse be shop zijn ze goedkoper https://www.ataum.be/nl/shop/pylontech- us5000-48kwh-3265#attr= (prijs is zonder btw op die site) toch weeral 1600€ "bespaard" op je 6k ;)

En panelen tja, koop ze niet in België he maar in de Shengen zone ;) of op veiling sites waar dezelfde panelen langskomen als die dat panelen verkopen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
99ruud99 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:58:

Dan nog zo'n 5000WP aan panelen in België kost dat zo'n 3000 euro voor onderdelen.

Auto laden gaat niet echt op batterijen, die vraagt een te hoog vermogen voor de batterijen om zonder hitte te leveren.
In NL diverse aanbieders die 15 kwh complete set voor 3k aanbieden, de helft van je suggestie. Onderliggend meeste o.b.v. prisma cellen..

Als je ze zelf met CATL/ EVE 310ah gaat bouwen heb je 16 stuks ex aansluitmateriaal en BMS voor EUR 1.500. Daarnaast nog een inverter om van DC terug naar AC te gaan.

Panelen kant en klaar laten leggen is 50ct / wp? Die 400w + panelen heb je tegenwoordig ook van A-kwaliteit voor 60-70 (de glas-glas full black versies). Hoymiles 2250 omvormer en zitten er ook gelijk optimizers op.

Aangezien ik dit ook wil doen maar dan met 30-36 panelen en grotere accu volg ik deze even. Mij gaat het ook om de automatisering er om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
[quote]WBNL20 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:17:
[...]
In NL diverse aanbieders die 15 kwh complete set voor 3k aanbieden, de helft van je suggestie. Onderliggend meeste o.b.v. prisma cellen..

In Nederland wel, in België niet.
Bovendien moet in België btw betaald worden.

Nu gaat ts alles zelf plaatsen, maar anders had speciaal erkend bedrijf de installatie moeten nalopen. Kost ook weer extra geld.

De prijzen. In België zijn Elfs zonder btw flink hoger. Vaak loont het om in Nederland te winkelen voor al je onderdelen, zelfs als je in Mechelen woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@99ruud99 je quote is kapot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
Ik reageerde als volgt ->

Als je ze zelf met CATL/ EVE 310ah gaat bouwen heb je 16 stuks ex aansluitmateriaal en BMS voor EUR 1.500. Daarnaast nog een inverter om van DC terug naar AC te gaan.

Panelen kant en klaar laten leggen is 50ct / wp? Die 400w + panelen heb je tegenwoordig ook van A-kwaliteit voor 60-70 (de glas-glas full black versies). Hoymiles 2250 omvormer en zitten er ook gelijk optimizers op.

Aangezien ik dit ook wil doen maar dan met 30-36 panelen en grotere accu volg ik deze even. Mij gaat het ook om de automatisering er om heen. In NL diverse aanbieders die 15 kwh complete set voor 3k aanbieden, de helft van je suggestie. Onderliggend meeste o.b.v. prisma cellen..

Aangezien ik dit ook wil doen maar dan met 30-36 panelen en grotere accu volg ik deze even. Mij gaat het ook om de automatisering er om heen.

(begrijp niet waarom deze verwijderd zou zijn want niet offtopic of offensief m.i.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@WBNL20Ik had het begrepen en @99ruud99 wrs ook maar heeft je gequote en iets teveel verwijderd

waarom doe je een c/p in je eigen post, ik was aan't lezen en dacht: "mmmh dejavu"

Ik gaan niet zelf mijn batterijen bouwen heb wel een verdeler gezien die zo van die kant en klare batterij packs verkoopt en dat is toch 47% goedkoper. Is het dan niet beter om 2 van 10kWh te nemen zodoende dat de ontlading wat minder de batterijen belast?

In ieder geval is dat een interessante weg dank je daarvoor, maar welke omvormer enzo zou je erbij nemen?

Ik was nu veilingen aan't bekijken en vroeg me af waarom er zoveel palletten met zonnepalen worden verkocht :/ https://www.troostwijkauc...Term=solar&totalSize=1248

T.i. ik moet eerst mijn woning terug elektrisch laten keuren voor ik iets zonnig kan doen 8)

[ Voor 42% gewijzigd door Damic op 31-07-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Damic veel bedrijven hebben groot ingekocht om te verkopen tegen hoge prijzen. Nu er in Nederland onzekerheid is over regelingen gaan ze massaal failliet/stoppen ze ermee.

TVT is nu vaak richting 10 jaar, wat het minder interessant maakt.

In België is TVT nog hoger :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@99ruud99 Ja TVT is hoog maarja, je weet niet wat ze hier met de energie gaan doen en iedereen probeert zijn verbruik in te perken omdat het zo duur is.
Als je daar minder moet naar zien ga je ook meer verbruiken omdat je het kunt en is de aangename huisfeer beter (airco is zo'n voorbeeld van).

Ik reken ook op 10 jaar dan ben ik 50 o<:) (maar dan zonder rode muts). Ook wat gaat de energie prijs doen de komende 10 jaar.
- overheid wil ook gas eruit dus e-verbruik gaat omhoog
- capaciteits tarief is nu nog "laag" maar dat gaat met de jaren ook omhoog
- de afrekeningen worden er niet overzichterlijk op
- Iedereen per maand afrekenen dankzij de digitale meters (ja dat komt er) gedaan met een gemiddelde per jaar.
- elektrische wagens of hybride wagens word toch "verplicht".

Ha juist daarmee even de slag slagen op panelen/omvormers :+ maarja eerst huis laten keuren (hoe vaak gaan ik dat nog herhalen :X )

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 30-07-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
Damic schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:28:
@WBNL20Ik had het begrepen en @99ruud99 wrs ook maar heeft je gequote en iets teveel verwijderd

waarom doe je een c/p in je eigen post, ik was aan't lezen en dacht: "mmmh dejavu"

Ik gaan niet zelf mijn batterijen bouwen heb wel een verdeler gezien die zo van die kant en klare batterij packs verkoopt en dat is toch 47% goedkoper. IS het dan niet beter om 2 van 10Ah te nemen zodoende dat de ontlading wat minder de batterijen belast?

In ieder geval is dat een interessante weg dank je daarvoor, maar welke omvormer enzo zou je erbij nemen?

Ik was nu veilingen aan't bekijken en vroeg me af waarom er zoveel palletten met zonnepalen worden verkocht :/ https://www.troostwijkauc...Term=solar&totalSize=1248

T.i. ik moet eerst mijn woning terug elektrisch laten keuren voor ik iets zonnig kan doen 8)
Heel de zonnepanelen markt in NL ligt op zijn gat (want net onbalans en overcapaciteit op momenten, plus saldering eraf). De panelen die op de veiling komen zijn allemaal wel verouderde series en nog behoorlijk aan de prijs ondanks dat. (antwoord op je vraag)

Je wil nu idealiter glas-glas full black half-cut technologie (google evt. voor details).

Omvormer moet je passend maken op je situatie en afhankelijk van je opstelling (zuid, oost-west) etc..

Hier ook begrepen van de elektromonteur dat er bijvoorbeeld een Hager Vision dubbel-din nieuwe meterkast in moet voor alle wensen. Huidige situatie is erg verouderd al zijn het al wel automaten e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door WBNL20 op 30-07-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Heb volgens mij ergen een mis rekeing gedaan met hoeveel Ah/Wh ik nodig heb. Ik dacht ik met een paar batterijen er ga komen maar mijn verbruik is 10kWh/dag ongeveerish dat is een pak meer dan wat ik nu begroot heb :F

Die pylontech is correct maar die goedkopere moet ik eerst eens herrekenen :F

Edit * Damic heeft slaap tekort en ziet ze nog harder vliegen dan anders. :X

[ Voor 28% gewijzigd door Damic op 31-07-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:58:

Een auto hoef je niet met 11 kW te laden, je kan ook gewoon 1 fase/6A laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
12x430Wp zet toch geen zoden aan de dijk? Zelfs met het dubbele moet je drie tot vier maanden per jaar stroom kopen vanaf het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@jadjong dat kan best zijn, maar minder betalen is altijd beter zeker als de energie prijs omhoog gaat.

@ErnstvV dat is correct, als je heel de nacht traag kunt bij laden (in dien nodig) speelt dat toch geen rol, als je wagen dat is ook de gedachte gang dat de EU heen wil.
Je wagen insteken maar niet direct laden of heeeeeeeel traag laden tot het net minder belast is en dan meer en meer geven.

Je thuis paal is dan ook geen publieke laad paal die tegen >25kW kan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Damic schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:20:
@jadjong dat kan best zijn, maar minder betalen is altijd beter zeker als de energie prijs omhoog gaat.

@ErnstvV dat is correct, als je heel de nacht traag kunt bij laden (in dien nodig) speelt dat toch geen rol, als je wagen dat is ook de gedachte gang dat de EU heen wil.
Je wagen insteken maar niet direct laden of heeeeeeeel traag laden tot het net minder belast is en dan meer en meer geven.

Je thuis paal is dan ook geen publieke laad paal die tegen >25kW kan laden
Nieuwe thuis laadpalen (en warmtepompen) die in Duitsland geïnstalleerd worden moeten al een voorziening hebben dat de netbeheerder het laadvermogen kan beperken tot 4,2 kW om het net te ontlasten. Kan me voorstellen dat meer landen hier mee gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@ErnstvV true en de rest (bij de landen die het kunnen betalen) van de eu gaat volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 22:33
Als TS zo graag geld wil besparen dan lijkt het me simpel: panelen regelen en klaar. Accus zijn in NL voor vrijwel elke situatie puur hobby en in BE zal dat redelijk vergelijkbaar zijn.

Je noemt 'ja nee de regels veranderen, digitale meters, transitie van gas etc...'. Daar zit nul concrete info in die je aangeeft dat het verstandig is om 5k euro uit te geven aan accus. Ga nou eerst gewoon panelen leggen, monitor je verbruik een jaartje, kijk hoe de regelgeving zich ontwikkelt en koop dan eventueel een batterij. Ik zie een ondoordacht plan waarbij de doelen, motivatie EN het speeldveld totaal ondoorzichtig zijn. Dan beter nu eerst een goede stap zetten en rustig afwachten/beter inlezen etc en daarna je geld aan het goede uitgeven. Ondoordacht accus kopen is denk.ik de grootste desinvestering van 2024 voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Fr33z dus panelen leggen met een omvormer waar je indien nodig acht wat batterijen op kunt aansluiten. edit zin leest niet lekker.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 02-08-2024 09:52 ]

Pagina: 1