Dus gisteren topic gezien van Het grote Victron ontwerp topic en deed me wel de vraag rijzen: "wat kost dat nou en is dat in de toekomst gemakkelijk en "snel" uitbreidbaar?"
/f/image/pT7hkumdNj8dONM6m1xTvGhP.png?f=fotoalbum_medium)
Waar die 7,52m staat, dat punt recht naar beneden is het zuiden
Linkerkant staat ook nog een lichtkoepel (witte vlek) en iets verder staat de cv schouw. dus daar moet je even en meter of 2 af rekenen.
maar binnenkant gemeten 12,95 x 5,49m= ~71m²
Volgens mij is dat wel genoeg om 3 rijen van telkens 4 panelen te leggen. edit: bij nader inzien zouden 4 panelen van telkens 1m722 meer dan 6m lang zijn, volgens mij gaat dat niet schuins op mijn dak
)
Maar in de toekomst komt daar nog bij:
- airco (uitgerekend 5kW totaal, maar gaat dat bij lange niet nodig hebben continu)
- elektrische kookplaat (7kW?)
- elektrisch boiler (hybride zon/elektrisch????)
- elektrische wagen (?grote accu? traag laden of zelfs dc laden????)
en vooral: "oh nee wat gaat mijn afrekening weer zijn"
Deze dus: https://www.simply-solar....-12-panelen-set-cerbo-gx/
Even snel zoeken kwam ik tussen de 8 en 12 panelen uit (430Wp) en de buffer is ongeveer 3 batterijen (48Vdc/4.6kWh per batterij)
Dus om te beginnen:
Batterijen: 3x PYLONTECH - US5000 - 4,8kWh (totaal dan ~14,4kWh)
Omvormer: !mag ander merk ook zijn! Vicron spul: Gerbo GX lijn 4kW omvormer + ander Gerbo GX spul
Kabels om van't dak naar de kelder te gaan + andere installatie spul (ik kan veel via het werk kopen maar meestal is het gewoon goedkoper/gemakkelijker om het ergens anders te bestellen.
Later uitbreiden met extra panelen +omvormers + batterijen voor vuur/boiler/auto lader???
Plaatsing omvormer en batterijen: in de kelder, daar is plaats. Moet nog wel nieuwe beton gieten enzo maar dat duurt niet lang.
Dus wat is er zo nogal te koop dat zoiets kan realiseren tegen eenzelfde of lager prijs. Kom niet af met zelfbouw batterijen, ja dat is wrs goedkoper maar heb geen zin om dat te knutselen
Edit: een handige link om te kijken waar de zon op en ondergaat
Foto's
Google maps **meting is verkeerd, zie wat verder**/f/image/mNSfQrxoVuLg2sp4jQxC8Nx4.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/L3GA0FjyuR2emaJgPZc3fIpo.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/pT7hkumdNj8dONM6m1xTvGhP.png?f=fotoalbum_medium)
Waar die 7,52m staat, dat punt recht naar beneden is het zuiden
Linkerkant staat ook nog een lichtkoepel (witte vlek) en iets verder staat de cv schouw. dus daar moet je even en meter of 2 af rekenen.
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dakVolgens mij is dat wel genoeg om 3 rijen van telkens 4 panelen te leggen. edit: bij nader inzien zouden 4 panelen van telkens 1m722 meer dan 6m lang zijn, volgens mij gaat dat niet schuins op mijn dak
Schaduw
In principe geen schaduw want alle daken zijn even hoogJaarverbruik
+- 4000kWh (hangt af hoeveel distributed projecten ik laat lopenMaar in de toekomst komt daar nog bij:
- airco (uitgerekend 5kW totaal, maar gaat dat bij lange niet nodig hebben continu)
- elektrische kookplaat (7kW?)
- elektrisch boiler (hybride zon/elektrisch????)
- elektrische wagen (?grote accu? traag laden of zelfs dc laden????)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 40A 230Vac (3 f zou dan 3x230Vac zonder N zijn want is nog oude buurt)Budget en doel
<10k€ meer energie verbruiken zonder extra te betalenWie gaat het project uitvoeren
voornamelijk ikBijhouden van data
Zou leuk zijn, liefst lokaalReeds verkregen offertes
Nope, behalve dan de webshops dat ik gisteren heb bezochtDeze dus: https://www.simply-solar....-12-panelen-set-cerbo-gx/
Regio
Mechelen BelgiëEven snel zoeken kwam ik tussen de 8 en 12 panelen uit (430Wp) en de buffer is ongeveer 3 batterijen (48Vdc/4.6kWh per batterij)
Dus om te beginnen:
Batterijen: 3x PYLONTECH - US5000 - 4,8kWh (totaal dan ~14,4kWh)
Omvormer: !mag ander merk ook zijn! Vicron spul: Gerbo GX lijn 4kW omvormer + ander Gerbo GX spul
Kabels om van't dak naar de kelder te gaan + andere installatie spul (ik kan veel via het werk kopen maar meestal is het gewoon goedkoper/gemakkelijker om het ergens anders te bestellen.
Later uitbreiden met extra panelen +omvormers + batterijen voor vuur/boiler/auto lader???
Plaatsing omvormer en batterijen: in de kelder, daar is plaats. Moet nog wel nieuwe beton gieten enzo maar dat duurt niet lang.
Dus wat is er zo nogal te koop dat zoiets kan realiseren tegen eenzelfde of lager prijs. Kom niet af met zelfbouw batterijen, ja dat is wrs goedkoper maar heb geen zin om dat te knutselen
Edit: een handige link om te kijken waar de zon op en ondergaat
[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 01-08-2024 18:10 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag