Sausklaar stuccen en renovlies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-09 10:40
Ha tweakers,

Ik probeer online wat kennis in te winnen hierover, maar ik zie eigenlijk alleen maar behangklaar + renovlies terug komen en geen sausklaar + renovlies.
Is het niet zo dat ook een sausklaar gestucte muur snel kan beschadigen, en dat hierdoor een laag renovlies deze beschadigingen kan voorkomen?

Dit zijn wij nu aan het overwegen bij de verbouwing van ons (bestaande bouw) huis. Alles gaat sausklaar gestuct worden, maar we willen eventuele beschadigingen natuurlijk voorkomen.

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een beschadiging zal hoogstens in de bovenste laag van je stucwerk plaats vinden, dat is zeer eenvoudig te repareren en bij te schilderen. Wil je werkelijk alle muren met renovlies behangen om te voorkomen dat je een paar keer in je leven even met een plamuurmesje en wat Alabastine iets bij moet werken? En hoe wil je een beschadiging in het renovlies repareren?

Ik zou wel weten wat mijn voorkeur heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00

Reptile209

- gers -

Ik denk wel dat er voor een aannemer/stucadoor een verschil gaat zijn in beleving van "behangklaar" vs "sausklaar". Als je wil gaan behangen, hoeft het stucwerk niet perfect te zijn. Als je direct wil kunnen verven, dan zie je ook alle krasjes/strepen/putjes waar behang of renovlies geen moeite mee heeft. Dus dat is meer werk voor de uitvoerder om het goed te krijgen.

En waarschijnlijk zeggen ze: we maken het behangklaar en je mag zelf met de Alabastine of Fix & Finish aan de slag voor de laatste dingetjes. :)

En eens met @Tsurany trouwens: er is geen magisch laagje dat je op de muur kan smeren om beschadiging uit te sluiten. Niet met stuc, niet met behang en niet met renovlies. Je kan dus alleen kijken naar wat je mooi vindt, en daarna naar wat je makkelijk zou kunnen repareren.

[ Voor 21% gewijzigd door Reptile209 op 29-07-2024 16:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Reptile209 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:48:
En waarschijnlijk zeggen ze: we maken het behangklaar en je mag zelf met de Alabastine of Fix & Finish aan de slag voor de laatste dingetjes. :)
Wij laten alles sausklaar stucen door een stucadoor, niet behangklaar. En we zijn voornemens om inderdaad zo goed als alles te verven, niet behangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:00
Zelf hier behangklaar + renovlies. Ziet er strak uit, maar hier en daar zie je met een lamp wel kleine oneffenheden. Vriend van me heeft het eerst laten voorstucen, en toen de renovlies, (mede om beschadigingen van kinderen en speelgoed te voorkomen inderdaad) en dat ziet er toch wel nog strakker uit.

Desalniettemin denken gasten hier vaak dat alles gestuct is ipv renovlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Inverted_World schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:57:
Zelf hier behangklaar + renovlies. Ziet er strak uit, maar hier en daar zie je met een lamp wel kleine oneffenheden. Vriend van me heeft het eerst laten voorstucen, en toen de renovlies, (mede om beschadigingen van kinderen en speelgoed te voorkomen inderdaad) en dat ziet er toch wel nog strakker uit.

Desalniettemin denken gasten hier vaak dat alles gestuct is ipv renovlies.
Dank voor je reactie. Wat wij inderdaad ook een paar keer gehoord hebben is dat men spijt heeft van het niet afdekken met renovlies na het sausklaar stucen, omdat ze allerlei beschadigingen hebben door o.a. kinderen, speelgoed, verplaatsen van objecten door kamer of via bijv trap (en daarbij dus de muur stoten), en ga zo maar door. Derhalve maken wij deze afweging nu.

[ Voor 3% gewijzigd door matthewtje op 29-07-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
matthewtje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Dank voor je reactie. Wat wij inderdaad ook een paar keer gehoord hebben is dat men spijt heeft van het niet afdekken met renovlies na het sausklaar stucen, omdat ze allerlei beschadigingen hebben door o.a. kinderen, speelgoed, verplaatsen van objecten door kamer of via bijv trap (en daarbij dus de muur stoten), en ga zo maar door. Derhalve maken wij deze afweging nu.
Precies. Om dan maar meteen de gestucte muren van mijn ouders als voorbeeld te nemen. Daar zitten helaas op 2 plaatsen beschadigingen door bijvoorbeeld een loopwagentje. Dat resulteerde direct in een lastig te repareren hoekje uit het stucwerk. Dat zal je met renovlies zeker voorkomen. Ik snap de overweging dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Denk dat kiezen tussen 2 kwaden is.

Stucwerk ziet er mooier uit maar beschadigt sneller. Voordeel is wel dat het in een uurtje of wat weer netjes is gerepareerd.

Met plamuurmes en Renoband de gaatjes vullen en even later beetje opschuren en met rollertje weer netjes op kleur maken. Daar hoef je echt geen 2 rechter handen voor te hebben en ziet er weer als nieuw uit.

Renovlies beschadigt minder snel maar is moeilijk netjes te krijgen als je een keer een beschadiging hebt.

Let ook op dat ene type stuc een stuk harder is dan het andere, daar kun je dus ook nog wat mee.

Ik heb zelf stuc en 2 kleine boeven en doe 1x per jaar even een rondje en dan ziet het er weer helemaal strak uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 29-07-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55
Wat is het nut van ‘sausklaar’ laten stucen als je er daarna toch renovlies overheen plakt :?
Dan is inderdaad behangklaar laten stucen toch voldoende? De laatste kleine putjes/krasjes worden door het renovlies wel afgedekt.

Verder, eens met @Tsurany, beschadigingen aan renovlies zijn lastig bij te werken, ik zou er niet aan beginnen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Risico afweging inderdaad denk ik. Als je geen of voorzichtige kinderen hebt (en zelf niet te onhandig :P) kan het prima zonder behang. Ik ben 8 jaar verder met gevefd stucwerk en dat ziet er nog als nieuw uit. Twee keer beschadiging gemaakt met het ophangen van de TV, verder niks. En bijwerken is inderdaad erg eenvoudig mits je de verf nog hebt of kan krijgen.

Zelf zou ik niet snel voor vliesbehang gaan. Het is vrij lastig perfect te krijgen (toch kieren krijgen door opdrogen e.d.). Althans dat was mijn ervaring in de woning die ik hiervoor had.

Verwacht je veel kinderen met speelgoed of richt je de kamer jaarlijks anders in, dan kan het wel een overweging zijn. Het is nu eenmaal iets steviger.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Inverted_World schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Precies. Om dan maar meteen de gestucte muren van mijn ouders als voorbeeld te nemen. Daar zitten helaas op 2 plaatsen beschadigingen door bijvoorbeeld een loopwagentje. Dat resulteerde direct in een lastig te repareren hoekje uit het stucwerk. Dat zal je met renovlies zeker voorkomen. Ik snap de overweging dus wel.
Ben wel benieuwd wat dat hoekje dan zo lastig te repareren maakt. Als glad stucwerk is dan is dat zo gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Sethro schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Ben wel benieuwd wat dat hoekje dan zo lastig te repareren maakt. Als glad stucwerk is dan is dat zo gefixt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, misschien zijn ze (net als ik) gewoon niet zo handig. Het lijkt mij vooral ook wel lastig met schilderwerk, de verkleuring ga je neem ik aan na enkele jaren wel zien, heel lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je kan het gewoon vullen met muurvuller, dat is echt perfect glad te krijgen en overheen te schilderen weer. Datzelfde lukt je niet met renovlies, als dat eenmaal beschadigd is dan ga je dat gewoon niet meer kunnen repareren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Tsurany schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Je kan het gewoon vullen met muurvuller, dat is echt perfect glad te krijgen en overheen te schilderen weer. Datzelfde lukt je niet met renovlies, als dat eenmaal beschadigd is dan ga je dat gewoon niet meer kunnen repareren.
Precies. Ik had boven allerlei muren met renovlies/ glasvlies en dat beschadigd op termijn gewoon, niks meer aan te doen. Stucwerk is over het algemeen zo gerepareerd. Ik heb al die troep eraf gehaald en met fix en finish overheen gladgetrokken. Als het nu beschadigd hoef ik niet meer een hele wand opnieuw te behangen.

Tevens denk ik dat je jezelf verkijkt op de sterkte van renovlies, maar dat terzijde.

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 31-07-2024 10:03 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00

Reptile209

- gers -

[...]

Wat de lastige hoekjes betreft: als de stukadoor netjes stucnaalden op de buitenhoeken zet, zijn die aardig robuust tegen beschadiging. Bovendien krijg je er makkelijker een strakke, rechte hoek mee.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:53
silverball schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Precies. Ik had boven allerlei muren met renovlies/ glasvlies en dat beschadigd op termijn gewoon, niks meer aan te doen. Stucwerk is over het algemeen zo gerepareerd. Ik heb al die troep eraf gehaald en met fix en finish overheen gladgetrokken. Als het nu beschadigd hoef ik niet meer een hele wand opnieuw te behangen.

Tevens denk ik dat je jezelf verkijkt op de sterkte van renovlies, maar dat terzijde.
Wij hebben ook renovlies en helemaal eens met je laatste zin. Met 2 jonge jongens <5 jaar is het moeilijk om het netjes te houden (botsingen met loopwagens, auto's, bal, stoel, you name it).

In de keuken achter de kookplaat hebben we het geverfd met een coating zodat we het makkelijker kunnen schoonmaken maar ook daar zie je toch beschadiging van het renovlies ontstaan. Ook langs de muren van de trap bij verplaatsen van meubels bv.

[ Voor 14% gewijzigd door Arwen. op 01-08-2024 10:58 ]

Pagina: 1