'Mooie' thermostaat voor warmtepomp (Alfea Extensa A.I. R32)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:17
Hoi,

Ik heb een nieuwbouwwoning met een Alfea Extensa A.I. R32 warmtepomp, waarbij ik standaard een (in mijn ogen) archaïsch ogende thermostaat heb gekregen, de Navilink A59:

Afbeeldingslocatie: https://www.atlantic.fr/var/atlantic/storage/images/_aliases/fiche_product_gallery_full_webp/8/1/3/1/1441318-1-fre-FR/d5147b44a976-navilink_a59_nb_atlantic.webp

Nou ben ik een verwende net-niet millennial, dus ben ik verwend met kleurenschermpjes, touchscreens en fancy animaties. In mijn vorige huis had ik bijvoorbeeld een Nest thermostaat, die echt 100 keer fijner is in het gebruik (zeg 'user experience') als deze Navilink.

Nu zie ik denk ik door de bomen het bos niet meer, en de installateur is net met bouwvak. Ik kan daar niet op wachten (nogmaals, verwende net-niet millennial), dus ik ben naarstig op zoek naar óf, en hóé ik hier een modernere thermostaat op aan kan sluiten.

Wat ik zelf al gevonden heb? Ik zie bijvoorbeeld dit product en deze versie, wat een heel stuk meer aan mijn verlangens voldoet. Maar ik zie echt heel weinig informatie in de documentatie en beschrijving of ik dit 'gewoon kan ophangen'. Ik vind het echt niet erg om hier wat geld tegenaan te gooien, maar dit is een hoek van techniek waar ik gewoon echt geen kaas van heb gegeten, heb ik gemerkt. Het gaat me in eerste instantie om het vervangen van de 'hoofd'-unit in de woonkamer (de Navilink A59 dus), niet de losse units in de slaapkamers, die zijn nog enigszins elegant.

[edit]
Nog even een aanvulling want ik realiseer me dat ik een hoop aannames doe; ik ben er vanuit gegaan dat 'gewone' thermostaten zoals de Nest voor enkel HR combiketels bedoeld zijn, en dat voor warmtepompsystemen je soort van vast zit aan een bepaald proprietary protocol.

[ Voor 11% gewijzigd door Travelan op 29-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alef
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 22:19
Ik ben wel benieuwd of je nog een andere thermostaat aangelsoten hebt inmiddels?

Ik heb de (zelfde) pomp met een bsb-lan module uitgebreid, waardoor ik hem kan uitlezen en aansturen met Home assistant, maar goed, dat is wel iets technischer allemaal.

Alfea Extensa a.i. R32 8kW / Edel Air 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimEv
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 11:06
Wat heb je daarvoor nodig?
Ik heb nl dezelfde warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
Nee, uiteindelijk niet, ook contact met leverancier en fabrikant heeft niet geholpen. Ik vermoed zelf dat het wel kan, maar dat er flink aan gatekeeping wordt gedaan. Ik heb inmiddels de warmtepomp via de Cozytouch in de app en in Home Assistant hangen, daar krijg ik een hoop info uit, maar vind het nog steeds een raar verhaal dat dit zo ‘ouderwets’ blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsreal
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-08 01:06
Ik heb een paar maanden geleden ook de sleutel gekregen van mijn nieuwbouw huis. Zelf wilde ik ook een eigen thermostaat eraan hangen. Een vriend van mij heeft een eigen installatie bedrijf en heeft wel de info gekregen die je nodig hebt om een eigen thermostaat eraan te hangen. Eén deze weken gaan we even uitzoeken welke slimme thermostaat ik eraan wil koppelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qbkOiXYYJlBq_Yoy8-3_WaX1Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4S1XCQ4pXmikhwT6VJK7QEr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWGB6URGm2inW3l44NGwPsfyhIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSGXdUThRZxYoJA1w84xO0mg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk7ypyFazX0lg9mDnFExLCbne_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMsymMLE1zlPI9CKUHlMgiu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOvuu42Gl5dbbDPUkJxrQsQkl5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sEv9ZznRwjz9PfOIHPx60YW.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet of jullie er wat aan hebben maar ik zal het wel laten weten wat het is geworden 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimEv
Hallo Travelan,

Ik heb ondertussen ook een Cozybridge aangeschaft.
Sinds het aanzetten van de wekelijkse Anti Legionella geeft Cozybridge vreemde verbruiksgegevens.
Gisteren bijv.:
Verbruik WP verwarming 24 Kwh
Verbruik WP warmwater 36 KWh (was voorheen 2Kwh per dag)

Voorheen klopten de getallen wel is ik cijfers vergeleek met P1 slimme meter.

Hoe gaat dat bij jouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
@WimEv Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Ik heb de installateur er naar laten kijken en het had te maken met de temperatuursensor in de boiler waardoor hij constant met elektrische bijverwarming aan het verwarmen was (zou je moeten zien aan het bliksemtekentje op het display). Nu doet hij dat enkel nog als hij naar legionella temperatuur aan het stoken is, daar buiten kan de warmtepomp het zelf alleen aan. Check even of je dat tekentje ziet buiten de legionellatijden. Eenmalig per week voor een uurtje op 65 graden stoken moet genoeg zijn. Bij mij is dat zondags en dan zie ik inderdaad even die piek nog. Voorheen was hij dat constant aan het doen en toen had ik inderdaad ook warmwater richting de 40 kWh per DAG.

• WimEv
@Travelan Ik heb gevonden waar het aan lag: de thermostaatkabel zat helemaal aan de buitenkant van de boiler; viel er bijna uit. Na de kabel / thermostaat naar binnen te hebben geduwd verdween een paar minuten later het bliksemsymbooltje uit de display.
Dankjewel voor je tip, daardoor ben ik op het idee gekomen de bekabeling te controleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpuitElfje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-09 18:09
Ik heb dezelfde warmtepomp en ben benieuwd of jullie hier inmiddels al alternatieven op hebben gevonden.

Andere vraag: welke data en aansturing zijn er voor deze warmtepomp in de Cozytouch app beschikbaar als je de bridge gebruikt? Ik kan hier online geen eenduidige info over terugvinden namelijk. Zie je in de app bijvoorbeeld ook het aantal douchebeurten wat je nog met je huidige voorraad SWW kan doen, en kun je de boost modus bedienen / instellen voor een hele avond in plaats van voor maar één opwarmcycle?

Ik zie online een hoop verschillende Cozytouch functionaliteiten terug die niet standaard op de Atlantic Alfea Extensa zitten. Ik ga ervan uit dat die dan ook niet in de app beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
SpuitElfje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:12:
Ik heb dezelfde warmtepomp en ben benieuwd of jullie hier inmiddels al alternatieven op hebben gevonden.

Andere vraag: welke data en aansturing zijn er voor deze warmtepomp in de Cozytouch app beschikbaar als je de bridge gebruikt? Ik kan hier online geen eenduidige info over terugvinden namelijk. Zie je in de app bijvoorbeeld ook het aantal douchebeurten wat je nog met je huidige voorraad SWW kan doen, en kun je de boost modus bedienen / instellen voor een hele avond in plaats van voor maar één opwarmcycle?

Ik zie online een hoop verschillende Cozytouch functionaliteiten terug die niet standaard op de Atlantic Alfea Extensa zitten. Ik ga ervan uit dat die dan ook niet in de app beschikbaar zijn.
Nee, niks op gevonden helaas.

Cozytouch is heel simpel. Eigenlijk de enige opties en data die je kan uitlezen is wat je op de thermostaat zelf ook kan zien. Je kan de ingestelde temperatuur op de thermostaat zien, de gemeten temperatuur van de thermostaat zelf (de kamertemperatuur) en je kan de temperatuur zien (en instellen) waarop het SWW is ingesteld. Erg jammer dat je niet kan zien hoeveel de huidige temperatuur van het SWW is bijvoorbeeld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero0703
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:32
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik ook deze WP. Nog zonder thermostaat :). Benedenverdieping heb ik vloerverwarming en koeling, bovenverdieping radiatoren. Die wil ik graag voorzien van slimme radiatorknoppen, en zag dat de nieuwe Tado X geschikt zou moeten zijn. Ook Honeywell lijkt compatibel.

Hebben jullie inmiddels ervaring met andere thermostaten dan de Navilink?

En heb ik bijvoorbeeld een Navilink nodig als ik toch voor cozytouch wil gaan?

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Zero0703 op 26-06-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero0703
itsreal schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:32:
Ik heb een paar maanden geleden ook de sleutel gekregen van mijn nieuwbouw huis. Zelf wilde ik ook een eigen thermostaat eraan hangen. Een vriend van mij heeft een eigen installatie bedrijf en heeft wel de info gekregen die je nodig hebt om een eigen thermostaat eraan te hangen. Eén deze weken gaan we even uitzoeken welke slimme thermostaat ik eraan wil koppelen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet niet of jullie er wat aan hebben maar ik zal het wel laten weten wat het is geworden 👌🏻
Hoi, ben benieuwd wat het geworden is 😄

• Zero0703
Zero0703 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Hoi, ben benieuwd wat het geworden is 😄
Kleine bump, nogal rustig in deze thread. Iemand al succes met een andere thermostaat koppelen aan de Alfea Extensa?

Iemand de warmtepomp Optimizer van Tado bijvoorbeeld in gebruik? Deze zou geschikt moeten zijn voor de Alfea Extensa AI: https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-optimizer-x

[ Voor 24% gewijzigd door Zero0703 op 24-09-2025 21:31 ]

Pagina: 1