Handige wifi 6 setup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Voor een vakantiehuisje in Frankrijk even een vraag, ik heb wat zitten puzzelen maar ben benieuwd of dit de beste oplossing is of het nog beter kan.

Situatie:
Wifi via Orange Livebox 5 werkt niet goed / te weinig bereik de plek waar hij hangt. Bovendien heeft hij nog wifi 5.

Verplaatsen is geen optie, hij hangt al zo open als mogelijk. Mesh is overbodig, het huisje is daar te klein voor.

Idee is dus om via 1 van de 4 poorten met een netwerkkabel de router aan te sluiten op een wifi 6 of wifi 7 access point die centraal in het huis hangt (i.p.v. bij buitendeur). En dan de wifi op de orangebox uitzetten zodat ze elkaar niet storen, en elk apparaat automatisch via het snelste wifi (de wifi 6 of 7 accespoint) verbinding maakt.

Maar dan kom ik op 2 vragen
- de orangebox heeft geen uplink poort, dus gaat dit wel werken?
- is de meerprijs van wifi 7 het waard? Suggesties voor een goede accesspoint prijs/kwaliteit zijn welkom, ik zit nu te denken aan de UniFy U6+

Alvast bedankt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zitten 4 ethernetpoorten op, daar kun je gewoon een accesspoint aanhangen. Waarom zou er een uplinkpoort nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DeNachtwacht schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:07:
- de orangebox heeft geen uplink poort, dus gaat dit wel werken?
Ja. Ethernet kent geen verschil tussen 'uplink'-poorten en andere poorten.
- is de meerprijs van wifi 7 het waard? Suggesties voor een goede accesspoint prijs/kwaliteit zijn welkom, ik zit nu te denken aan de UniFy U6+
Op dit moment niet, tenzij je nu al voorbereid wilt zijn op multi-gigabit internet en ook al wifi 7 apparatuur hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Elke ethernetpoort kan een up- of downlink zijn, zoals dat heet. Dat is hier inderdaad niet relevant.

Je bent misschien in de war met Power over Ethernet (PoE), dat heeft zo'n Orange box inderdaad niet. Je moet het access point dan voeden met een PoE injector. Die kun je ook bij de Orange box hangen. Dan hang je de PoE injector aan de Orange box :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik leef nog iets teveel in 2005 soms, zoveel tijd steek ik er niet in als het eenmaal weer hangt. Dank voor snelle suggesties!

En wat vinden jullie van mijn idee? Gaat het werken of zijn er betere/snellere oplossingen? Een extender is fors goedkoper, maar ik neem aan dat je die niet via ethernet kan verbinden? Vandaar dat ik voor de access point setup ging.

Momenteel op de nominatie:
uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+
uitvoering: AVM Fritz!Repeater 1200 AX
uitvoering: TP-Link AX3000 WiFi Range Extender RE705X
uitvoering: TP-Link AX3000 Mesh WiFi 6 Extender RE3000X

Zijn die onderste 3 opties ook een goed idee en te verbinden met een cat6 kabel aan de orangebox? Qua prijs wel interessant natuurlijk, vooral de tp link. Vraag is ook of zo’n mesh versie gaat werken met een orangebox 5. Ik moet me er duidelijk eens in gaan verdiepen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een extender zou ik niet doen, tenzij het echt niet anders kan. Een extender heeft zelf sowieso fatsoenlijk bereik nodig. Heeft ie dat niet, dan is er ook niet zo veel om weer terug uit te zenden.

Als je de mogelijkheid hebt, hang een goed accesspoint neer op een centrale plek, aangesloten met een kabel. Dan hoef je niet met meshnetwerken te gaan werken, en afhankelijk van de grootte van het huis, kom je dan weg met 1 of 2 accesspoints.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien het een vakantiehuisje betreft zou ik ook kijken naar remote management-opties, als iemand in het huisje zit en klaagt over de WiFi.

UniFi biedt dat (maar pas op met de updates...), maar je zou ook kunnen kijken naar HPE Aruba InstantOn (bijv de AP22), of TP-Link Omada (bijv de EAP610)

Als het goed is gaat dit allemaal werken met de OrangeBox, omdat dit geen routers zijn, puur AP's. Ik zou - gezien wat je zegt over 'nog teveel in 2005 leven' - vooral kijken naar gemak van installatie en beheer dat aansluit bij je niveau. Ik ben redelijk te spreken over InstantOn wat dat betreft, het maakt z'n naam behoorlijk waar, installatie is echt doodsimpel en heb vooralsnog geen drama's gezien bij updates zoals bij UniFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

dion_b schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:45:
Ik ben redelijk te spreken over InstantOn wat dat betreft, het maakt z'n naam behoorlijk waar, installatie is echt doodsimpel en heb vooralsnog geen drama's gezien bij updates zoals bij UniFi.
Hier op de zaak hebben we Unifi ook laten varen ten faveure van Aruba InstantOn, zowel AP's als switches.
Zo hufterproof heb ik dit soort apparatuur zelden gezien. Hun prijspunt is ook bijzonder vriendelijk voor de geleverde kwaliteit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank nogmaals voor het snelle reageren. Het wordt dus echt een accesspoint met wifi 6. Laatste vraag is; er kan zo tot 10-12 man te logeren zijn en dan is het dus ineens zo dat er behoorlijk veel apparaten tegelijk op moeten kunnen en ze elkaar niet wegdrukken of er een Max aantal devices is dat verbonden mag zijn onder de pakweg 20 (laptop/smartphone per persoon). Natuurlijk is dit even extreem, maar als we het gaan aanleggen willen we het natuurlijk wel in 1x goed doen en zorgen dat het flink toekomstproof is. Vraag is dus of

Opties die ik nu op het oog heb:
uitvoering: TP-Link EAP653 - AX3000 Ceiling Mount WiFi 6 Access Point, per stuk
uitvoering: TP-Link EAP650-Wall
Of deze? uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range

Ben benieuwd of er nog suggesties/verbeterpunten zijn. PoE hoef ik (helaas) niet op te letten want die heeft de livebox 5 niet.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die Unifi's hebben in de specs staan dat ze met 300 devices overweg kunnen. Dat was bij de AC Pro zo, ook bij die jij linkt. Nu heb ik het nooit zo extreem getest. Maar 20 apparaten gaat gewoon goed op die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Denk niet dat de wifi, maar je internet snelheid/capaciteit de bottleneck zal zijn.

En POE kun je natuurlijk ook met een POE injector regelen, je hoeft dan met voeding in de buurt van dat AP te hebben.

En met zoveel mensen zou ik voor een beter access point gaan, zoiets bijvoorbeeld.
uitvoering: Aruba Instant On AP25 (RW), met 12V/18W stroomadapter

Deze is ook nog eens impel te managen zonder dat er poespas als een cloudkey nodig is.

PS
Ook in 2005 was een uplink poort al iets uit de pre-historie.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2024 16:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Die twee heb ik net voor een familielid uitgezocht, ingesteld en wat testjes gedaan. Beiden werken erg goed moet ik zeggen, ze voldoen prima voor (vakantie)huis-tuin-en-keuken gebruik.
De EAP653 kan je eventueel voeden met een losse 12V voeding, de EAP650-Wall kan alleen gevoed worden van een POE-switch of -injector.

Persoonlijk zou ik er ook een Omada controller bij aanschaffen, dat geeft je meer instelmogelijkheden en de mogelijkheid om remote in te loggen indien iets niet naar behoren werkt. Als je dat vervolgens ook combineert met een router uit de Omada reeks kan je ook werken met de uitgifte van "tickets" om toegang te geven aan het internet, net zoals op sommige vakantieparken en hotels. Daarmee hoef je niet de WPA-code te delen met je gasten en weet je zeker dat ze na vertrek niet meer op je wifi kunnen.

Voor de basisfunctie "Wifi in vakantiehuis" heb je een Omada controller en router niet nodig, dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeNachtwacht schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:05:
Dank nogmaals voor het snelle reageren. Het wordt dus echt een accesspoint met wifi 6. Laatste vraag is; er kan zo tot 10-12 man te logeren zijn en dan is het dus ineens zo dat er behoorlijk veel apparaten tegelijk op moeten kunnen en ze elkaar niet wegdrukken of er een Max aantal devices is dat verbonden mag zijn onder de pakweg 20 (laptop/smartphone per persoon). Natuurlijk is dit even extreem, maar als we het gaan aanleggen willen we het natuurlijk wel in 1x goed doen en zorgen dat het flink toekomstproof is. Vraag is dus of

Opties die ik nu op het oog heb:
uitvoering: TP-Link EAP653 - AX3000 Ceiling Mount WiFi 6 Access Point, per stuk
uitvoering: TP-Link EAP650-Wall
Of deze? uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range
In-wall apparaten zijn altijd een compromis, ze offeren veel dekking op voor 'onzichtbaar' zijn. Ik ben er in de regel geen fan van.

Verder is aantal apparaten zo goed als irrelevant voor performance, tenminste als je zorgt voor goede dekking in de 5GHz op alle plekken in het huisje. Reken maar na - als je overal minimaal -67dBm hebt met 2x2 MIMO WiFi-6, dan heb je minimaal 264Mbps aan capaciteit op de WiFi. Deel dat door 12 en je hebt 22Mbps per device beschikbaar. Wat doen ze op die devices? Broadcast quality 4k HDR video gebruikt gemiddeld zo'n 15Mbps, maar meeste content is hooguit HD, en dan heb je het over minder dan 7Mbps. Pakweg Youtube verbruikt hooguit de helft daarvan op zelfde bitrate. Dus zelfs als je 12 mensen 4k maximale bitrate laat streamen, trekt je WiFi het - tenminste, als je zorgt voor voldoende dekking.

Of de rest van de keten het trekt is een tweede. 12x15Mbps = 180Mbps. Trekt je internetverbinding dat wel? Wat wil je dat er gebeurt als er meer vraag is dan beschikbare bandbreedte?

Als ik het goed zie is die Livebox 5 een GPON gateway. Dat betekent dat je glasvezel hebt op die locatie en in ieder geval tot 1Gbps kunt krijgen. Dat wil niet zeggen dat je ook 1Gbps afneemt, maar als ik op productpagina Orange voor Internet kijk lijkt 400/400 de traagste abo te zijn. Heb je dat ook? Dan is het goed bemeten op 12 apparaten (hell, 25 apparaten) tegelijk. Dan ga je niet snel in de problemen komen.

Neem je minder dan dat af? Dan is de vraag nog steeds relevant wat er zou moeten gebeuren als er meer gevraagd wordt dan beschikbaar is. Ik zou vooral aanraden om verwachtingen te managen, aan te gevel wat voor bandbreedte je wel hebt en wat je daarvan kunt verwachten. Als gasten daar grof overheen gaan kunnen ze zelf conclusies trekken en gaan ze het je niet verwijten.
Ben benieuwd of er nog suggesties/verbeterpunten zijn. PoE hoef ik (helaas) niet op te letten want die heeft de livebox 5 niet.
PoE zou ik zeker wel meenemen. Je kunt PoE apparaten ook met injectoren voeden (voedingsadapter met UTP + power in en UTP incl PoE uit). Of met een PoE switch tussen router en de AP's. Waarom zou je dat doen? Omdat je dan je AP met een enkele kabel kunt installeren. Juist bij dit soort 'vliegende schotel' AP's voor plafond- of muurmontage kan dat een groot voordeel zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank nogmaals voor al het meedenken. Mijn enige vraag blijft toch wat het probleem zou zijn van een repeater die met kabel verbonden is aan de router? Signaalverlies treedt er dan niet op met een goede cat 7 kabel en het wifi management met de Livebox doet het voor wat we ermee willen ook prima. Het houdt het dus lekker simpel.

Allerlei zaken als tickets aanmaken etc heb ik ook overwogen maar die stap hoeven/willen we niet te maken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:44:
Dank nogmaals voor al het meedenken. Mijn enige vraag blijft toch wat het probleem zou zijn van een repeater die met kabel verbonden is aan de router? Signaalverlies treedt er dan niet op met een goede cat 7 kabel en het wifi management met de Livebox doet het voor wat we ermee willen ook prima. Het houdt het dus lekker simpel.

Allerlei zaken als tickets aanmaken etc heb ik ook overwogen maar die stap hoeven/willen we niet te maken.
Geen, een extender die als AP kan dienen is gewoon een AP. Pas als ie draadloos geplaatst wordt is het een extender

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je iets met een kabel aansluit is het per definitie geen repeater meer maar een Access Point.

En Cat 7 kabels zijn marketing onzin.
Cat 6 U/UTP is gewoon het beste.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Kun je niet bij orange een wifi node kopen en deze bedraad aansluiten? Dan blijft meestal het wifi van je huidige oranbox meedoen en heb je 2 wifi punten

Bv zoiets

https://boutique.orange.fr/accessoires/repeteur-wifi

Voordeel is dat het vaak plug play is. inklikken en hij pakt automatisch de instellingen

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 30-07-2024 09:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Enige is dat een Orange extender prijstechnisch natuurlijk de hoofdprijs is voor wat je krijgt, volgens mij gaat hij dan zo prima werken:
https://www.amazon.fr/TP-...d5d874&pd_rd_i=B09PRG6MJX
Icm
https://www.amazon.fr/10m...+meter%2Caps%2C127&sr=1-5

Voor pakweg €80 goed geprijsd maar wel maximale (3gbit) snelheid van wifi 6. Helaas is 6e ook nog weer factuur 2 duurder…

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Ja ik vind hem ook duur. In nl krijg je voor dat geld 2-3nodes

Maar dan weet je wel dat t werkt zonder gedoe en je orange router als wifi mee blijft doen.

Dat is, tot op zekere hoogte, ook te fixen met los ap maar mijn voorkeue heeft het niet in 2 omgevingen.

Kun je niet zon orange ding op de franse marktplaats scoren? Of ze bellen, soms geven ze die dingen (met korting) weg. Een oudere wifi 5 versie is ook prima

Dir snelheden niet zo op letten. Met reguliere clients mag je 500mbit verwachten en das allemaal prima

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 30-07-2024 13:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Gaat er ook even om dat je het gezeur niet elke 1-2 jaar hebt, vandaar dat ik het liefst naar 6E of zelfs 7 gegaan was, mijn ervaring is als je het even 1x goed uitzoekt en serieus installeert ipv houtje-touwtje en even snel een Repeater uit de aanbiedingsbak plukken, je er zo 8 jaar mee vooruit kan dus dat is de insteek. Wifi 5 is natuurlijk wel echt achterhaald tegen die tijd.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 6E bestaat niet en Cat 7 is overbodig en zal dat altijd blijven.

Cat7 is alleen zinvol in gebouwen bekabeling waar grote bossen netwerk kabels bij elkaar liggen die elkaar kunnen beïnvloeden via de zogenaamde "Alien Next" storing, dat kan in een thuissituatie nooit optreden.

Cat 6 unshielded is het beste en de standaard en zal dat ook blijven, daarmee kun je tot 55m een snelheid van 10Gbps halen en daarboven zal het toch nooit koper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ja sorry er gaan nu 2 dingen door elkaar, ik heb het over WiFi 6E.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

De genoemde 3Gbit op wifi 6 is ook puur theorie, in de praktijk mag je blij zijn als je 800-900Mbit op wifi haal. Sowieso is je router/modem toch niet > 1Gbit ;).
Welke internet snelheid heb je daar sowieso?

Stap naar wifi 6 en 7 moet je in veel gevallen niet overschatten. Leuk als je echt hoge snelheden wilt halen maar voor een beetje video streamen etc op vakantie echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:08:
Gaat er ook even om dat je het gezeur niet elke 1-2 jaar hebt, vandaar dat ik het liefst naar 6E of zelfs 7 gegaan was, mijn ervaring is als je het even 1x goed uitzoekt en serieus installeert ipv houtje-touwtje en even snel een Repeater uit de aanbiedingsbak plukken, je er zo 8 jaar mee vooruit kan dus dat is de insteek. Wifi 5 is natuurlijk wel echt achterhaald tegen die tijd.
Maak onderscheid tussen vaste infra (stroom- en datakabels) en actieve componenten (je AP's).

Het is geheel realistisch om vaste infra voor een paar decennia aan te leggen: Cat5E kabels en stroomkabels die je in 2004 getrokken zou hebben, zouden nu nog bruikbaar zijn voor snelheden tot 2.5Gbps (meer dan je nu nodig hebt). Of je nu 2044 gaat halen met wat je aanlegt is koffiedik kijken, maar je kunt in ieder geval met Cat6 vooruit tot 10Gbps.

Actieve componenten hebben daarentegen een kortere levensduur. Al zou je WiFi uit 2004 nog werken, het zou eerste generatie WiFi-g zijn, wat veel te traag en onveilig is voor huidig gebruik. Zelfs uit 2014 heb je het over eerste generatie WiFi-5 en apparaten die out-of-support zijn en waar de voedingsadapters al aan het uitvallen zijn (check topics over zooi van die leeftijd). Als je geen gedonder wilt, wil je geen bleeding-edge kopen, maar ook geen verouderde spullen, en je moet plannen om die dingen op tijd (dus voor ze uitvallen) te vervangen.

Dus even omdenken: in plaats van denken dat je eenmalig iets koopt en voor altijd klaar bent, denken dat je iets eenmalig instelt en je een managed WiFi-systeem kiest waarmee je de configuratie automatisch en foutloos overzet op nieuwe apparaten als het zo ver is.

Dat is een van de belangrijkste redenen om in een situatie als dit niet te gaan voor houtje-touwtje oplossingen met repeaters die je inzet als AP's: elk van die apparaten moet handmatig ingesteld worden en bovendien gaan ze niet werken zoals je wilt met fabrieksinstellingen: als er ooit factory reset gedaan wordt, moet jij (of iemand anders die deskundig is) fysiek ter plekke zijn om alles in te stellen, al helemaal als hardware vervangen moet worden. Dat is irritant en foutgevoelig (weet jij over 5 jaar exact wat jij vandaag instelt? ik niet, kan ik je verzekeren :o ).
Ik kom zo weer terug op mijn stokpaardje bij dit soort remote spul: zorg dat je een centrale beheersomgeving hebt die je op afstand kunt bedienen. Dan is het realistisch om iemand ter plekke te hebben die misschien net een schroevendraaier vast kan houden die een defecte unit vervangt en jij ondertussen vanaf je luie stoel hier het nieuwe apparaat in het systeem kunt voeren waarna het automatisch de juiste instellingen krijgt. Minimale downtime, minimale foutgevoeligheid en geen noodzaak om stante pede in de auto te springen.

Voorbeelden van dat soort systeem heb ik (en anderen) al genoemd. Prutsen met goedkope repeatertjes zal over tijd geheid duurkoop blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
dion_b schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:34:
[...]
Het is geheel realistisch om vaste infra voor een paar decennia aan te leggen: Cat5E kabels en stroomkabels die je in 2004 getrokken zou hebben, zouden nu nog bruikbaar zijn voor snelheden tot 2.5Gbps (meer dan je nu nodig hebt).
Precies..... heb zelf in 2001 fatsoenlijke Belden cat5 getrokken. Probleemsloos overal 2,5 en ook 10Gbps in een normaal woonhuis. Hier slaat altijd de discussie gelijk in het absurde dat alleen het nieuwste kan werken. Nu trek je gewoon cat6 maar ook oudere situaties werken gewoon probleemloos..

En voor zo'n wifi router van een provider is toch een belletje naar diezelfde provider vaak genoeg om na al die jaren gratis een nieuwe te krijgen die wel een fatsoenlijke wifi-5 variant of zelfs 6 ondersteund?

[ Voor 16% gewijzigd door Tweaker_BE op 30-07-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
De Livebox die er nu bij zit is 1,5 jaar oud. Ze werken hier met internetsnelheden. Bij glasvezel 400/400 zit deze box, wil je de Livebox 6 of 7 dan moet je ook hogere glasvezel nemen en aan de snelheid te zien is dat niet bepaald nodig ;).

Op zich is de wifi prima, maar omdat de tuin vrij groot is, is het ook gewoon nodig. 15 meter met 2 muren ertussen is altijd een uitdaging.

Hij staat nu in bestelling, achteraf is opstelling met 2 wifi punten (1x Livebox en 1x de Repeater als access point) nog het best, want ze versterken elkaar dus ook gewoon zag ik al en zitten elkaar niet in de weg als het hetzelfde netwerk is. Scheelt ook weer gezeur met IP cams, oven etc op de wifi allemaal opnieuw instellen.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1