Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss429
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:51
Hallo beste mensen.

Ik heb dit weekend voor het eerst PC gebouwd en mijn intentie was om een zo zwart mogelijke build te maken met wit verlichte componenten.

Ik mis qua essentiële onderdelen alleen nog de ventilatoren. Dit is de build tot nu toe inventaris: AMD Build refined

Nu heb ik de pc alvast gebouwd en geïnstalleerd, alleen is de witte verlichting van de RAM sticks niet helemaal mooi wit maar eerder een beetje gelig. Zodanig geel dat ik het misschien zelfs retour wil sturen :-(

De videokaart en de digital display van de CPU cooler hebben wel precies dezelfde kleur wit, de ene feller dan de ander maar daar kan ik mee leven.

Nu ik ga shoppen voor de ventilatoren die ik ook met witte verlichting wil hebben, waar moet ik op letten om een mooi helder en fel witte verlichting te krijgen? Waar moet ik op letten bij alle onderdelen eigenlijk nu ik aan het overwegen ben om de RAM te vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als jij met "wit" bedoelt dat je alle kleuren maximaal zet (RGB: 255, 255, 255), dan is dat niet hetzelfde. Het is een mengsel van rood+groen+blauw, wat in theorie een wit-achtige kleur representeert voor onze ogen. Maar omdat niet elke kleur even sterk is, kun je niet zomaar alles maximaal zetten en er dan van uitgaan dat 'echt wit' (wat overigens ook nog discutabel is). In dat geval moet je gaan tweaken met de waardes om zo dicht mogelijk bij wit te komen als jij wilt. Bijvoorbeeld wat minder groen en rood om het gele uit de menging te halen.

Maar beter is het om 'echt' witte LED's te nemen, die hoeven niet te mengen. Maar, zoals ik net al even prikte; Wit != Wit. Je hebt verschillende soorten wit, vaak uitgedrukt in temperatuur in de eenheid Kelvin (K). Je hebt warm wit (vaak omschreven als gelig) en koud wit (vaak omschreven als blauwig) en alles daartussen en omheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqrAKJjAR7z6PsiBP12b6Lwm_v8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reF5mT541Hqbzszng5b84j78.png?f=fotoalbum_large

Oftewel; Bepaal welke 'temperatuur' je mooi vindt en probeer die kleur te mengen met de RGB of koop exact die LED's die dat representeren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:06
Je zult ook een RGB controller moeten hebben want het moederbord heeft dat niet.

Welke cpu koeler heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss429
Uszka schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:27:
Je zult ook een RGB controller moeten hebben want het moederbord heeft dat niet.

Welke cpu koeler heb je?
De DeepCool AK500S Digital.

Wat is een RGB Controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Boss429 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:41:
[...]
Hoe stuur je de leds van je geheugen aan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Room42 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Meeste moederborden/ram combinaties kunnen dat via de eigen software. Denk bij Asus aan armoury crate bijvoorbeeld. Ram heeft geen rgb headers nodig, itt 5v (5v,gnd,signal) of 12v (r12v, g12v, b12v, gnd) stijl strips of fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:06
Boss429 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:41:
[...]

De DeepCool AK500S Digital.
Hoe heb je de 3 pin 5V DG aangesloten op het moederbord?
Dat regelt de RGB verlichting als dat niet via het moederbord mogelijk is (wat bij jou het geval is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boss429
Room42 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Via de software van ASRock van het moederbord.
Pagina: 1