Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-10 20:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43
Informeer bij je nieuwe werkgever of ze het studiecontract willen overnemen. Vertel duidelijk dat je het nog in onderzoek hebt, maar altijd fijn om te weten of ze "in het geval dat" bereid zijn om 't over te nemen. Scheelt een hoop gedoe. De nieuwe werkgever heeft er veel meer baat bij om voor jou dingen te regelen dan de oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29
Als je 'in goed overleg' weg wilt, ga dan in overleg? Vraag je huidige werkgever naar de status van de terugbetaling, nadat je bij je nieuwe werkgever de casus hebt voorgelegd (zoals hierboven aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
wibblemoo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:34:
Als je 'in goed overleg' weg wilt, ga dan in overleg? Vraag je huidige werkgever naar de status van de terugbetaling, nadat je bij je nieuwe werkgever de casus hebt voorgelegd (zoals hierboven aangegeven).
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29
Maakt het uit? of praat HR niet met je manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
PROnline schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:32:
Informeer bij je nieuwe werkgever of ze het studiecontract willen overnemen. Vertel duidelijk dat je het nog in onderzoek hebt, maar altijd fijn om te weten of ze "in het geval dat" bereid zijn om 't over te nemen. Scheelt een hoop gedoe. De nieuwe werkgever heeft er veel meer baat bij om voor jou dingen te regelen dan de oude.
Dank! Ga ik alvast doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
wibblemoo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:49:
Maakt het uit? of praat HR niet met je manager?
HR heeft idd een werkgeversbelang. Maar ik zou oprecht niet weten wie ik hiervoor anders moet opzoeken. Ik zit zelf te denken aan mijn oud-manager aangezien hij dit destijds ook zo heeft besproken met een andere collega. En hij ook de ontwikkelingen heeft gezien. Dat voelt comfortabeler om dat met mijn nieuwe manager te doen. En wat ik wil voorkomen is dat ik én slecht nieuws breng én ook nog over de studie begin. Er lopen op dit moment wat belangrijke projecten, de markt is ontzettend dun.

Of zouden jullie juist wél de huidige manager bespreken?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12
Ik heb iets soortgelijks gehad met zowel studieovereenkomst als lease auto. Bij de nieuwe werkgever aangegeven dat ik zowel een studie overeenkomst als lease auto had, dat ik best in dienst wilde komen maar dat ze beide moesten overnemen en of afkopen.

De vraag die ik (uiteraard) terug kreeg was om hoeveel het ging. Ik wilde ook niet gelijk mijn huidige werkgever op de hoogte stellen, dus heb ik een inschatting gemaakt. Dat moet doorgaans best aardig lukken.

Voor de nieuwe werkgever maakt 1000eu het verschil uiteindelijk ook niet.

Bleek uiteindelijk geen probleem. Bedrag bleek uiteindelijk dermate laag dat de nieuwe werkgever de boel heeft afgehandeld en ik geen nieuwe regeling aan hoefde te gaan :)

Heeft er uiteindelijk wel toe geleidt dat ik bij nieuwe werkgevers niet meer klakkeloos dat soort overeenkomsten aan ga. Studiekosten worden doorgaans overal wel overgenomen is mijn ervaring, lease auto's zeer zeker niet altijd als bij de nieuwe werkgever geen lease auto van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Zojuist contact gehad en de recruiter neemt het mee. Zijn advies is om dit even te checken met de werkgever. Anders moeten ze dat dan even gaan beoordelen.

Wat is nu handig om te doen?
- Contact met vorige manager (vakantie)
- Contact met huidige manager (vakantie)
- Contact met HR(adviseur)?

Ik weet zeker dat ik een van beide managers kan bellen maar daarmee geef ik dus direct 'prijs' dat ik op zoek ben naar wat anders. Hoe tactisch is dat?

[ Voor 24% gewijzigd door ViezeVis op 29-07-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:06
Naar mijn mening is het altijd het beste om open kaart te spelen. Je manager komt er toch wel achter en waarschijnlijk vindt hij het niet fijn dat je hem gepasseerd hebt.

HR staat overigens aan de kant van de werkgever, dus hun eerste insteek zal toch zijn dat je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
vraag gewoon aan HR hoe het zit. dat zou je manager ook doen als die niet met vakantie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
Maar, je gaat er dus nu van uit dat je niks hoeft terug te betalen omdat je de studie als een verplichting ziet voor het uitoefenen van je werk?

Alhoewel ik dat een creatieve interpretatie vind, zie ik een werkgever die een hbo opleiding voor je betaalt (geen idee of ze alleen de schoolkosten hebben betaald of ook materialen en/of tijd) en je dan tijdens de studie al in een functie neer zet waarin je eigenlijk nog niet hoort omdat je nog met de opleiding bezig bent.

Daardoor valt de studie volgens mij niet onder 'de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:06
Ik denk dat @President gelijk heeft. Op het moment dat je de overeenkomst sloot was je niet verplicht vanuit je werk om die studie te volgen.

Of anders gewoon ergens juridisch advies inwinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
President schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:55:
Maar, je gaat er dus nu van uit dat je niks hoeft terug te betalen omdat je de studie als een verplichting ziet voor het uitoefenen van je werk?

Alhoewel ik dat een creatieve interpretatie vind, zie ik een werkgever die een hbo opleiding voor je betaalt (geen idee of ze alleen de schoolkosten hebben betaald of ook materialen en/of tijd) en je dan tijdens de studie al in een functie neer zet waarin je eigenlijk nog niet hoort omdat je nog met de opleiding bezig bent.

Daardoor valt de studie volgens mij niet onder 'de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden'?
Hmm, interessant. Dat zou ik idd dan eens ergens moeten laten checken.

Mijn aarzeling zit hem er dus in dat de omstandigheden veranderd zijn waardoor ik die interpretatie maak. Dus van een 'zelfontwikkeling' situatie naar een schriftelijke bevestiging van: 'je hbo is nodig voor je functie'. Ik snap ook dat dat wel in mijn voordeel uitpakt, maar daar zit enige twijfel.

En ook omdat per 1 augustus 2022 ook alle (voorwaarden) bestaande terugbetalingsregelingen nietig verklaard zijn (bron).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 15:03

sanzut

It's always christmas time

Is het niet zo dat noodzakelijkheid moet worden uitgelegd als bijvoorbeeld een heftruck cursus, die wettelijk noodzakelijk is om met zon ding te mogen rijden?

Voor de functie waar bij bent aangenomen geldt geen verplichting, maar is het hebben van het diploma uiteindelijk randvooraardelijk/gewenst, maar is het dus niet op dezelfde manier vereist.
Als je de opleiding niet had al had gestart hadden ze waarschijnlijk een ander aangenomen.

Daarnaast ben je de opleiding aangegaan zonder dat je die functie had. Alles samen bezien denk ik niet dat je onder de studiekosten uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
sanzut schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:11:
Is het niet zo dat noodzakelijkheid moet worden uitgelegd als bijvoorbeeld een heftruck cursus, die wettelijk noodzakelijk is om met zon ding te mogen rijden?

Voor de functie waar bij bent aangenomen geldt geen verplichting, maar is het hebben van het diploma uiteindelijk randvooraardelijk/gewenst, maar is het dus niet op dezelfde manier vereist.
Als je de opleiding niet had al had gestart hadden ze waarschijnlijk een ander aangenomen.

Daarnaast ben je de opleiding aangegaan zonder dat je die functie had. Alles samen bezien denk ik niet dat je onder de studiekosten uitkomt.
Ja die zijn vb. bij cao of wet verplicht. De andere kant is gereglementeerd beroep. Juridisch loket schaart bijvoorbeeld een training om kennis bij te houden wel onder een verplichte opleiding.
Een verplichte opleiding is een opleiding die nodig is omdat u anders uw werk niet meer kunt doen. Of een opleiding die in de wet of in uw cao staat. Het gaat bijvoorbeeld om:

- een training om uw kennis bij te houden
- een cursus over een nieuw computersysteem
- een opleiding tijdens uw verbetertraject
Of deze; https://dekoningvergouwen...ader%20van%20herplaatsing.

Ik heb overigens wel de studieovereenkomst getekend (staat de regeling wel opgenomen als verwijzing) maar niet die regeling zelf. Staat ook geen kosten in beide overeenkomsten zie ik nu.

Enfin, dit is gissen en vooruitlopen op de zaken. Misschien ook niet zo handig vanuit mijn kant. Ik doe morgen ff een update.

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 29-07-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Update:

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 30-07-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
Oftewel: als leidinggevende moet je iemand die intern een opleiding volgt niet alvast in die functie plaatsen waarbij je de werknemer laat weten dat hij/zij op de functie kan blijven bij het goed afronden van de studie?

Auch, die regels ter bescherming van de werknemer slaan wel erg door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
President schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:19:
Oftewel: als leidinggevende moet je iemand die intern een opleiding volgt niet alvast in die functie plaatsen waarbij je de werknemer laat weten dat hij/zij op de functie kan blijven bij het goed afronden van de studie?

Auch, die regels ter bescherming van de werknemer slaan wel erg door
Had gekund. Dan was de regeling van kracht geweest als ik het goed begrijp.

Members only:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
UPDATE: