Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdeve01
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
Hoi, we hebben ongeveer 4 jaar geleden een Nibe warmtepomp all electric met een buffervat van 500l en een buffervat van 230 liter aangeschaft (vloerverwarming). Het verbruik in de wintermaanden ligt tussen 25-50kwh per dag. In de zomermaanden tussen de 10-20kwh per dag. Hiernaast 27 zonnepanelen laten plaatsen, hiervoor een extra lening afgesloten:) Nu denk ik aan een constructie om een elektrische boiler ertussen te zetten om de warmtepomp mn in de wintermaanden minder hard te laten werken en bij stroomuitval wil ik met een generator de elektrische boiler gebruiken. Is deze constructie mogelijk of Ik heb zelf nog niet het idee dat een warmtepomp zo voordelig is met bijna 9000kwh per jaar. Heeft iemand ervaring met dit soort constructies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
9000kWh is de verwachting als je 3600-4500m3 gas vervangt.

Vervang je minder dan dat aan gas dan lijkt de installatie niet volgens verwachting te draaien.

Een goed werkende warmtepomp zou altijd minder stroom moeten verbruiken dan een boiler element.

Vertel eens heel veel meer over de installatie, huis, historie? Watertemperatuur uit de warmtepomp? Vloerverwarming hopelijk zonder mengverdelers? Naregeling?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdeve01
Hoi, onze warmtepomp heeft volgende kenmerken
Nibe monoblock F2120-16 buiten
Boiler 500l 45-48 graden binnen
Boiler 230l 34 graden binnen tbv vloerverwarming voor alle 3 lagen
Huis vrijstaand 279m2 woonopp, 3e laag niet actief gebruikt
Huis is gebouwd in 2019-2020, volledig wind en waterdicht, Ventilatie via WTW unit
Ik vraag me af of een generator deze warmtepomp kan laten draaien bij stroomuitval. Ik dacht aan een boiler ertussen plaatsen voor noodsituaties en deze via een aggregaat laten opwarmen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Nog een aantal foto’s van de boilers toegevoegd om een beter idee te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJCidIGtLcgJNYUSW7Wqf5ReSV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzohS27n65co8xhdSV5V7zBK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is1p5pDwpznfOVOAumkfVpk8PAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcOdqwCsbtw6iUEActLw903b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-06 17:46
Ik kijk nu alleen even naar je buffervat en je tapwaterboiler.

Waarom een 500L tapwater (waar is deze op gebaseerd) want een gemiddelde woning heeft aan 300L voldoende

En 230L buffervat, als je ookal een wtw unit hebt welke je ruimtes rond de 20 graden kan houden?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
Welke noodsituaties?
Hoeveel kun je er opnoemen van de afgelopen 10 jaar?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdeve01
We hebben hiervoor geen ervaring gehad met warmtepompen en hebben voor de zekerheid voor een grotere boiler gekozen. Maar klopt een 300l zou ook voldoende moeten zijn. De vraag blijft is het gebruik in lijn met wat je zou verwachten van een dergelijke installatie of zou het een stuk minder moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10
Kun je eens een foto maken van de zwarte warmte elementen in beide buffervaten. Het kleine vat kijkt een 9kW element te hebben welke via de Nibe HR10 geschakeld wordt. In dat geval kun je dus al elektrische bijverwarmen in geval van storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-06 17:46
Ik denk dat je wel in lijn bent met je installatie en verbruik, alleen denk ik als men het goed had berekend je kleiner kon voor zowel je buffer als je tapwater. alles bij elkaar heb je misschien wel 300L te veel welke je telkens moet opwarmen. En daarom ook minder kilowatjes kwijt had kunnen zijn.

Ik zou een 300L tapwater vat gekozen hebben en denk dat je kwa buffer al voldoende had aan 100/150L. Zeker omdat je een bovenverdieping vaak al bijna niet of helemaal niet mee verwarmt, En je ook nog een wtw hebt welke al op 20 graden kan draaien.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:05
sdeve01 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:46:
We hebben hiervoor geen ervaring gehad met warmtepompen en hebben voor de zekerheid voor een grotere boiler gekozen. Maar klopt een 300l zou ook voldoende moeten zijn. De vraag blijft is het gebruik in lijn met wat je zou verwachten van een dergelijke installatie of zou het een stuk minder moeten zijn.
Deze installatie is ontzettend slecht gedimensioneerd voor een woning van 5 jaar jong.

Waarschijnlijk heb je heel veel starts van de compressor.

Hoe mooi en deftig de installatie er ook uit mag zien, dit is killing voor het fenomeen warmtepomp.

Hier valt wel iets aan te tunen maar het vermogen is al veel te veel. Daar was 8 kW meer dan voldoende geweest. Je zult er dus wat aan moeten doen om het verbruik drastisch te reduceren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Pagina: 1