Vragen m.b.t. het samenstellen van een Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jah
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-07-2024
Mocht ik een topic over het hoofd hebben gezien m.b.t. mijn vraag, dan is een referentie welkom.

Ik ben op het gebied van hardware een totale noob. Ik heb de afgelopen dagen een beetje rondgeneusd op zowel het internet, als Tweakers maar ik word er niet bepaald wijzer van.

Ik zie van allerlei topics waarin mensen aangeven welke hardware zij hebben uitgekozen voor hun PC, maar wanneer ik dit zou moeten doen, dan zou ik van allerlei hardware uit een hoge hoed toveren, zonder echt te weten waar ik naar moet kijken. Dus dan zou ik gewoon blind kiezen.

En al zou ik de hardware bij elkaar hebben verzameld, het bouwen van de PC zou alleen maar een risicovolle avontuur zijn. Beetje in het kader van YouTube video's volgen.

De situatie is als volgt: ik wil een nieuwe PC die ik zal gebruiken voor het gamen, uiteraard een PC die 'voorbereid' is op de aankomende jaren, oftewel dat het niet nodig is om ieder jaar een onderdeel te vervangen om te kunnen voldoen aan de nieuwe systeem eisen die gevraagd zullen worden. Budget is zo'n 1500 euro.

De vragen zijn als volgt,
- Is er een handleiding m.b.t. waar op te letten betreft het kiezen / uitzoeken van hardware? Of zou het, gezien mijn gebrek aan ervaring, wellicht beter zijn om hiervoor een bedrijf te vragen? Zo ja, enige bedrijven die er om bekend staan om het leveren van kwaliteit / goede ondersteuning?
- Als ik hardware heb gevonden, zou ik hier 'gewoon' mee naar een computerzaak kunnen gaan om het te laten bouwen? Of wat is aanraadbaar?
- Pre-built Gaming PCs worden niet geprefereerd boven het zelf samen stellen van een PC, toch? Of maakt dat niet zoveel uit? Zo niet, zijn er enige websites die prima Pre-built Gaming PCs aanbieden, zonder dat die overpriced zijn?

Excuses als deze vragen vaak gesteld worden, of als er al een topic is die antwoord geeft hierop. Ik wil liever garantie hebben om een redelijk goede PC te hebben dan straks naar een of andere winkel te gaan en daar de eerste en beste gaming PC te kopen zonder hier verstand van te hebben.

Alvast dank voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door jah op 29-07-2024 11:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
misschien hier eens kijken?

https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren
jah schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:14:
- Is er een handleiding m.b.t. waar op te letten betreft het kiezen / uitzoeken van hardware? Of zou het, gezien mijn gebrek aan ervaring, wellicht beter zijn om hiervoor een bedrijf te vragen? Zo ja, enige bedrijven die er om bekend staan om het leveren van kwaliteit / goede ondersteuning?
Of je los moet gaan kopen hangt helemaal af van of je zelf wilt verdiepen in bouwen. Zowel het uitzoeken als bouwen en eventueel troubleshooten zul je zelf (eventueel met hulp van het topic moeten doen. Je zult voor jezelf moeten bepalen of je dat wilt. Het is allemaal geen rocket science maar je zult sowieso tijd en moeite kwijt zijn. Het voordeel is wel dat je een pc overhoudt die (meestal) goedkoper is en meer op je wensen is toegesneden. Een goede start voor wat betreft specifieke onderdelen is onze best buy guide. Daarin vind je binnen verschillende budgetten een prima pc. Je kunt de bbg vervolgens gebruiken om een topic te openen en het helemaal op je specifieke wensen aan te passen met hulp van het forum.

Dat kan je allemaal uitbesteden maar kost wat extra geld.
- Als ik hardware heb gevonden, zou ik hier 'gewoon' mee naar een computerzaak kunnen gaan om het te laten bouwen? Of wat is aanraadbaar?
Die zullen er vast zijn maar vragen dus een extra prijs. Er zijn ook sites met pc builders/configuratoren. De zetten, nadat je alle onderdelen bij hun hebt verzameld voor een x bedrag in elkaar. De bekende webwinkels ontlopen elkaar niet tot nauwelijks in kwaliteit. Ze verkopen immers allemaal hetzelfde.
- Pre-built Gaming PCs worden niet geprefereerd boven het zelf samen stellen van een PC, toch? Of maakt dat niet zoveel uit? Zo niet, zijn er enige websites die prima Pre-built Gaming PCs aanbieden, zonder dat die overpriced zijn?
Pre built kan ook maar is natuurlijk de minst costumized optie. Echter ook de optie met de minste risico aan jouw kant omdat je garantie hebt voor een compleet werkend product (dat geldt voor de sites met configurator/pc builder trouwens ook). Als je zelf gaat bouwen krijg je alleen garantie op losse onderdelen en zul je zelf moeten uitzoeken wat er mis is als het niet werkt.

Kortom is het een afweging tussen er zelf moeite in willen en kunnen steken voor een beter passend eindresultaat met kwalitief betere onderdelen en (vaak) lagere prijs versus gemak.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 29-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
br00ky schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Het voordeel is wel dat je een pc overhoudt die (meestal) goedkoper is en meer op je wensen is toegesneden.
Goedkoper is vandaag de dag best wel lastig. Zelfs als je windows pirate of een grijze key koopt zit je vaak toch wel net aan boven de aankoopprijs van een prebuilt. Je kast, voeding, moederbord en processorkoeling zijn vaak werelden beter bij een zelfbouw pc, maar goedkoper is heel lastig.

Verder eens met je bericht. Ik zou vooral eens in de BBG kijken en een beetje googlen waarom die keuzes zijn gemaakt. Ook kun je hier op het forum gewoon andere topics gaan lezen waar advies gegeven wordt, voordat je je eigen topic maakt voor aanvullende informatie.

Assembleren is goed te doen voor een beginner, maar het is wel een klein beetje puzzelen. Ik vind persoonlijk Azerty een prettige winkel voor deze usecase. Hun componenten aanbod is ontzettend breed als je het bekijkt als percentage van wat er in totaal in de pricewatch te vinden is en hun assemblage service heeft geen configurator. Je voegt gewoon het product "assemblage" aan je winkelmandje toe en zij bouwen de pc uit de componenten die jij hebt geselecteerd.
Dan kom je qua vrijheid het dichtst in de buurt van iemand die hem zelf bouwt en kun je toch kiezen voor een jaar ondersteuning of 3 jaar bijvoorbeeld.
https://azerty.nl/componenten/assemblage

Een custom samengestelde pc + assemblage kosten is duurder dan een HP of Medion ofzo, maar het is het wel waard als je naar de kwaliteit van het eindproduct kijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 29-07-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:53
In maart 2024 heeft Tweakers deze video gepubliceerd:
Hoe zoek je pc-onderdelen uit? Alles waar je op moet letten bij het samenstellen