Welke niet-chinese robotstofzuiger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 23:12
Ik ben op zoek naar mijn eerste robotstofzuiger, en ik wil het liefst geen Chinees merk vanwege de Chinese software. Ik weet niet wat er met alle data (camera beelden gebeurt) en ik wil ook niet veel moeite stoppen in work arounds.

Helaas zijn bijna alle best geteste robotstofzuigers van Chinese merken (Dreame, Ecovacs, Eufy, Roborock), behalve iRbot (Roomba). Helaas las ik (onder andere op dit forum) veel slechte ervaringen met de iRobot Roomba Combo J5+.

Wat is jullie advies voor een Robotstofzuiger (liefst met goede dweil functie) van een Europees of Noord Amerikaans merk? Het liefst ook eentje die gemakkelijk te repareren is en je gemakkelijk voor langere tijd aan reserve onderdelen kan komen (zoals accu, borstel, wieltjes).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder direct antwoord te hebben op je vraag: Maar veel robotstofzuigers hebben ook geen camera. Het is bekend dat mijn Roborock zowel mijn WiFi gegevens (echt, waarom?) en Lidar gegevens rechtstreeks doorstuurt naar China. Maar tja, Lidar gegevens zijn nou niet zo spannend. Kamers in mijn woning kunnen ze ook van oude Funda advertentie halen, en waar dan mijn bank staat wens ik ze veel plezier mee.

Wat wel zo is, is dat iig met nieuwe firmware ze altijd het als brug naar mijn thuisnetwerk kunnen gebruiken. Tegelijk weet ik ook niet of ze vanuit daar nou zoveel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paniek pinguin
Dankjewel. Robots met Lidar hebben inderdaad toegang tot minder gevoelige data, maar ik begreep ook dat de prestaties voor bijvoorbeeld object herkenning significant minder zijn.

Daarnaast wil ik ook het liefst een Europees bedrijf steunen met mijn aankoop, zodat we niet compleet afhankelijk worden van China met dit soort producten/apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja lastig, alle gangbare merken komen uit China. Daarnaast wil je ook nog makkelijk repareren en onderdelen lang beschikbaar.. laat dat nou net goed kunnen met populaire merken met duizenden aanbieders van reserve onderdelen. Verder wil je geen moeite doen voor workarounds, dus het de-clouden van Chinese merken valt af.

Neato is net omgevallen. Ik denk dat je met een Roomba iRobot de meest stabiele speler hebt buiten China. Maar deze worden in China geproduceerd, dus valt ook af. Miele is tegenwoordig ook vaak made in China.

Wellicht een (veel te dure) Dyson robotstofzuiger, deze worden veelal in Maleisië geproduceerd. Maar hiervan vrees ik dat repareerbaarheid en beschikbaarheid onderdelen veel lastiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
Productie in China maakt me wat minder uit, zolang de software maar niet uit China komt of de data daar gehost/verwerkt wordt.

Dus inderdaad iRobot is een optie. Maar ik vraag me af of er ook mensen zijn met ervaring met Philips, Rowenta, Blaupunkt en daar een model van kunnen aanbevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

Tacoos

i am i

paniek pinguin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:01:
Productie in China maakt me wat minder uit, zolang de software maar niet uit China komt of de data daar gehost/verwerkt wordt.

Dus inderdaad iRobot is een optie. Maar ik vraag me af of er ook mensen zijn met ervaring met Philips, Rowenta, Blaupunkt en daar een model van kunnen aanbevelen?
In hoeverre is de Philips nog een Nederlands product? De TV's heten wel Philips maar worden door TP-Vision in China gemaakt, is dat bij de robot stofzuigers niet stiekum hetzelfde?

In de eerste review die ik lees zie ik in de comments dat de Philips HomeRun 7000-serie Aqua een rebadge lijkt van de roborock...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-06 11:54
Ik heb een tijd terug een iRobot Roomba j7 gekocht, nog geen moment en centje spijt van gehad.
Liever een goed merk, waarvan de reserve onderdelen goed verkrijgbaar zijn, dan een chinees merk waarbij je niet weet of je over een jaar nog een nieuwe borstel kunt krijgen.
Software van iRobot werkt goed, maakt prima schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bertsjuhn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:27:
Ik heb een tijd terug een iRobot Roomba j7 gekocht, nog geen moment en centje spijt van gehad.
Liever een goed merk, waarvan de reserve onderdelen goed verkrijgbaar zijn, dan een chinees merk waarbij je niet weet of je over een jaar nog een nieuwe borstel kunt krijgen.
Software van iRobot werkt goed, maakt prima schoon.
Voor mij juist een reden om Roborock of Dreame te kiezen, duizenden aanbieders met originele en namaak onderdelen. Tevens extreem veel online guides voor reparaties te vinden :) Roomba ben ik dan weer helemaal klaar mee, ik zie dat ze in veel modellen nog steeds accus gebruiken met lage capaciteit.. mijn eerste Roomba kon na 2 jaar al niet meer de volledige woonkamer zuigen door de lichte accu. Maargoed, iedereen heeft weer andere voorkeuren.
paniek pinguin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:01:

Blaupunkt verkoopt alleen maar rebranded Tuya robotstofzuigers, je kan ze zelfs gewoon koppelen met de Chinese Tuya app. Dat merk moet je dus absoluut vermijden.

Ik denk dat iRobot en Rowenta de enige valide opties zijn, van Rowenta zou je even moet uitzoeken waar/hoe deze precies gemaakt worden. Daar heb ik geen kennis van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:22:
[...]

In hoeverre is de Philips nog een Nederlands product? De TV's heten wel Philips maar worden door TP-Vision in China gemaakt, is dat bij de robot stofzuigers niet stiekum hetzelfde?
Zal me niks verbazen als alles wat onder DA viel nu in handen van Versuni is. Dit is nog steeds verder een bedrijf met een HQ in Nederland. Hier zal je dus weinig Chinees aan vinden qua data opslag. HEt maken van de producten zal ongetwijdelfd in de lagere lonen landen bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Juist de allergoedkoopste robots hebben geen app nodig? Maar die zijn mogelijk ook niet het beste.

Daarnaast kunnen de meeste Chinese robots geroot worden. Hoewel je daarmee nog steeds een chinees bedrijf steunt natuurlijk, is het wel een leuke optie voor een echte tweaker: https://valetudo.cloud/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edenh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 15:01
Ik heb zelf al enkele jaren een draadloze stofzuiger van het merk Shark. Doet het nog steeds goed, reserveonderdelen zijn nog te krijgen en het is een Noord-Amerikaans merk. Ik weet dat ze ook robotstofzuigers maken, alleen heb ik daar dan geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
Tacoos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:22:
[...]

In de eerste review die ik lees zie ik in de comments dat de Philips HomeRun 7000-serie Aqua een rebadge lijkt van de roborock...
Ik weet niet in hoeverre Philips Robotstofzuigers in China worden ontworpen/gemaakt. Maar dat het een rebadge is van de Roborock lijkt me juist een voordeel (bewezen ontwerp, goede beschikbaarheid van reserve onderdelen). Zolang de software/servers maar in de EU staan er niks naar China of de VS gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46
Weet niet wat je beschouwt als "veel moeite stoppen in workarounds". Maar ik heb hier mijn Roborock op een apart IOT VLAN gezet welke geen toegang heeft tot mijn thuisnetwerk, dus afgezien van de data die de robot naar de servers van Roborock stuurt kunnen ze verder niet op mijn netwerk kijken/komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 20:21
Er bestaat volgens mij ook een OpenSource project voor robotstofzuiger software, waarmee je je robot kunt overschrijven. Maar daar moet je maar net zin in hebben natuurlijk.

Edit: oh, al genoemd, Valetudo

[ Voor 8% gewijzigd door jesco_white op 05-08-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEJA
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-03 13:32
Ik ben op zoek naar een Europees of Aziatisch niet-chinees merk robotstofzuiger. Welke heb jij gevonden topic starter? We zoeken niet een Chinees of Amerikaans merk vanwege de huidige geopolitieke ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
@HEJA, ik heb het uiteindelijk opgegeven en ben voor een iRobot Roomba J7 combo gegaan (dus de V.S.).

Ik kon van de Philips (Versuni) en Rowenta stofzuigers niet achterhalen waar de software vandaan komt en waar het gehost wordt.

Ik wil nog wel een keer aan de slag met Valetudo, maar niet op een gloed nieuwe robotstofzuiger. Ik hoop er een keer eentje tweede hands te vinden om te kijken of ik Valetudo werkend krijg en of dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:13
Even kijken bij Vorwerk, een Duits bedrijf dat stofzuigers maakt onder de merknaam Kobolt. Geen idee waar het ding geproduceerd wordt overigens…

[ Voor 22% gewijzigd door Mvd1981 op 25-02-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-06 22:01
Tp link is een leuk non-china alternatief. Laatst in de aanbieding: https://www.mediamarkt.nl...t%20feed&utm_term=1875387

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paniek pinguin
@bartsony , TP-link is Chinees.

@Mvd1981, ziet er naar uit dat Kobolt/Vorwerk ze niet meer maakt. Ze zijn nergens leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:13
paniek pinguin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:52:
@bartsony , TP-link is Chinees.

@Mvd1981, ziet er naar uit dat Kobolt/Vorwerk ze niet meer maakt. Ze zijn nergens leverbaar.
Even contact opnemen met een Vorwerk/Kobolt vertegenwoordiger. Ze hebben geen winkels en verkopen op de “ouderwetse” manier, via een netwerk van verkopers/vertegenwoordigers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonomity
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06 15:04
Mvd1981 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Even contact opnemen met een Vorwerk/Kobolt vertegenwoordiger. Ze hebben geen winkels en verkopen op de “ouderwetse” manier, via een netwerk van verkopers/vertegenwoordigers
Zeg maar rustig dat het een MLM is.
Pagina: 1