Gigabyte b650 Aorus Elite AX ICE - Post maar rood CPU LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 13:47

OmeJoyo

This is me

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem, twee keer overigens.

Mijn partner en ik hebben dezelfde PC en sinds korte tijd hetzelfde issue.

Kort gezegd:
  • De PC start normaal op
  • De rode LED 'CPU' op het moederbord brand en gaat niet uit (wat aangeeft dat de CPU het niet doet)
  • ARGB werkt niet meer, bij de chipset blijft het licht ook aan met de PC uit
Tot nu toe alle troubleshooting met mijn eigen PC gedaan. Bios gereset meerdere keren, ook met de batterij eruit. Stroom er voor langere tijd af gehad. Bios geupdate van f21 naar f31b en uiteraard vele keren opnieuw opgestart. Geheugen, GPU en kabels zijn ook reseated.

Beide PC's werken dus wel en heb uitgebreid gezocht op internet, dat heeft me geleerd dat we niet de enige zijn, maar dat het eigenlijk bij vrijwel niemand is opgelost. Bij sommige werkt het spontaan weer, bij anderen na een bios update/downgrade.

Mijn vraag is tweeledig, zijn er hier meer mensen met een Gigabyte board met een B650 chipset die hetzelfde probleem hebben? Wellicht is het je nog niet eens opgevallen want als je de aRGB van het board niet gebruikt is er enkel 1 rode led zichtbaar.

Heeft er iemand nog briljante idëeen of wellicht het probleem ook gehad en opgelost. Beide systemen zijn ongeveer 3 maanden oud en hebben goed gedraaid, ik denk totdat ik de spanning er een keer af heb gehaald en er weer op heb gezet om de kabels netjes weg te werken. Maar dit was niet meer als stekker erin en eruit.

Links naar de anderen met hetzelfde probleem zijn allemaal op Reddit:

https://www.reddit.com/r/...oard_aorus_b650_elite_ax/

https://www.reddit.com/r/...cpu_light_but_everything/

https://www.reddit.com/r/...elite_ax_ice_has_red_cpu/

https://www.reddit.com/r/...light_constantly_on_b650/

Overige hardware:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 365,99€ 365,99
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE€ 209,86€ 209,86
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC€ 539,-€ 539,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Wit€ 132,-€ 132,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L Illusion Wit€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Wit€ 138,82€ 138,82
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 122,99€ 122,99
Totaal€ 1.703,46

[ Voor 37% gewijzigd door OmeJoyo op 28-07-2024 22:02 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08
Tja, met alleen een moederbord gaat een pc natuurlijk niet werken.

Nee even serieus, zonder de rest van je systeem te kennen is het bijzonder lastig om advies te geven.

Het wordt ook gevraagd als je een topic start:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software is hier natuurlijk niet belangrijk, omdat het probleem zich daarvoor al voordoet, maar de hardware is wel erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Topicstarter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 365,99€ 365,99
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE€ 209,86€ 209,86
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Steel Legend 16GB OC€ 539,-€ 539,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Wit€ 132,-€ 132,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L Illusion Wit€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Wit€ 138,82€ 138,82
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 122,99€ 122,99
Totaal€ 1.703,46

@White Feather Bij deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:40
Welke BIOS versies heb je specifiek draaien op beide machines?

Ik zie dat de laatste versie F24a is.
https://www.gigabyte.com/...E/support#support-dl-bios

Als jouw versie ouder is dan versie F30 dan is het misschien nog tip om te updaten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Topicstarter
Sorry dat ik een tijdje niets heb laten horen, ik ben op vakantie geweest en daarna was het niet direct prioriteit,

Ik ben er gisteren weer ingedoken en ben eerst aan de gang geweest met verschillende versies van de BIOS flashen, die opnieuw resetten, toch nog een keer alles reseaten verschillende versies van de software voor de RGB enz. Niet bracht een oplossing.

Totdat ik vandaag op Reddit een melding binnen kreeg dat er iemand op één van de vele topics over dit probleem reageerde dat er een probleem zou zitten in de Firmware van de RGB controller die op het moederboard zit. En warempel op de site van Gigabyte staat bij de utility's als 4e het volgende in de lijst:

https://www.gigabyte.com/...upport#support-dl-utility

GIGABYTE IT5701 RGB lighting controller firmware upgrade package
Release Note:
BugFix: Fix Chassis RGB lighting compatibility issue with COSAIR, Cooler Master, BitsPower, Razer, Lian-Li, 九州風神, TT(Thermaltake), 先馬, Valkyrie, 鈦坦, 雅浚, 金河田
BugFix: Fix Memory modules RGB lighting compatibility issue with XPG Prime, Acer Predator, 金百達, 光威/阿斯加特.
Product Line Support Notices:
Intel 700 series and AMD AM5 600 series and including "H610M D3H DDR4"and "H610M GAMING WF DDR4"

Blijkbaar is er een bug waardoor de ingebouwde controller incompatible kan raken met ongeveer elke ander RGB controller.

Nog steeds vind ik het moeilijk te geloven, laat staan te verklaren, maar na het draaien van deze Firmware update en een reboot kwam alles weer op een normale manier tot leven. Ik vind het bizar dat een dergelijk probleem een CPU error triggered op het moederboard. Achteraf deed blijkbaar de controller van mijn casefans (Corsair) het ook niet goed meer, maar die fans bleven gewoon normaal hun kleuren weergeven, ik kon ze alleen niet meer instellen, maarja dat doe ik dan ook niet dagelijks.

Voor wie dit probleem ook ooit op moet lossen, download deze update, pak de file uit en start "flash.bat"

Hierna de stappen doorlopen (enter, wachten, weer enter), gevolgd door een reboot.

(Sidenote, deze update kun je niet vinden in GCC en wordt dus ook niet automatisch uitgevoerd, ook wordt de laatste BIOS versie in mijn geval niet aangeboden)

[ Voor 3% gewijzigd door OmeJoyo op 03-09-2024 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 10:47
OmeJoyo schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:49:
Sorry dat ik een tijdje niets heb laten horen, ik ben op vakantie geweest en daarna was het niet direct prioriteit,

Ik ben er gisteren weer ingedoken en ben eerst aan de gang geweest met verschillende versies van de BIOS flashen, die opnieuw resetten, toch nog een keer alles reseaten verschillende versies van de software voor de RGB enz. Niet bracht een oplossing.

Totdat ik vandaag op Reddit een melding binnen kreeg dat er iemand op één van de vele topics over dit probleem reageerde dat er een probleem zou zitten in de Firmware van de RGB controller die op het moederboard zit. En warempel op de site van Gigabyte staat bij de utility's als 4e het volgende in de lijst:

https://www.gigabyte.com/...upport#support-dl-utility

GIGABYTE IT5701 RGB lighting controller firmware upgrade package
Release Note:
BugFix: Fix Chassis RGB lighting compatibility issue with COSAIR, Cooler Master, BitsPower, Razer, Lian-Li, 九州風神, TT(Thermaltake), 先馬, Valkyrie, 鈦坦, 雅浚, 金河田
BugFix: Fix Memory modules RGB lighting compatibility issue with XPG Prime, Acer Predator, 金百達, 光威/阿斯加特.
Product Line Support Notices:
Intel 700 series and AMD AM5 600 series and including "H610M D3H DDR4"and "H610M GAMING WF DDR4"

Blijkbaar is er een bug waardoor de ingebouwde controller incompatible kan raken met ongeveer elke ander RGB controller.

Nog steeds vind ik het moeilijk te geloven, laat staan te verklaren, maar na het draaien van deze Firmware update en een reboot kwam alles weer op een normale manier tot leven. Ik vind het bizar dat een dergelijk probleem een CPU error triggered op het moederboard. Achteraf deed blijkbaar de controller van mijn casefans (Corsair) het ook niet goed meer, maar die fans bleven gewoon normaal hun kleuren weergeven, ik kon ze alleen niet meer instellen, maarja dat doe ik dan ook niet dagelijks.

Voor wie dit probleem ook ooit op moet lossen, download deze update, pak de file uit en start "flash.bat"

Hierna de stappen doorlopen (enter, wachten, weer enter), gevolgd door een reboot.

(Sidenote, deze update kun je niet vinden in GCC en wordt dus ook niet automatisch uitgevoerd, ook wordt de laatste BIOS versie in mijn geval niet aangeboden)
bedankt voor de feedback. ik heb de Gigabyte X670 gaming x ax v2 en heb het zelfde probleem zonder dat ik het door had.
Pagina: 1