Uitbreiding 1 fase > 3 fase en thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 18:22
Mijn vraag

Ik zou graag advies willen over de aanschaf van de juiste componenten
Ik heb al veel research gedaan.

Ik ga een expert een thuisbatterij aan laten sluiten in de garage. Hiervoor ga ik vanaf mijn meterkast een 5 aderige 6mm2 leggen. Het zwarte kastje in de meterkast komt in de garage en daarvoor in de plaats komt een 2 rijen Hager kast. Ik heb een simpel schema gemaakt van de huidige situatie en hoor graag hoe ik zonder veel om te hoeven zetten er een extra aardlek bij kan zetten en welke groepen jullie onder iedere aardlek zouden zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtvuwXyTieBFXprJT0h0CuVJaGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1Jjhgui1005yFQmHwEvSfKr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnMa9Qr3LXu1fHuXyVy1Wet7bfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1izg0nNjdOXWz4zqS5yi3CxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhFQ7Sgx_mK2jqRSbv0RTGtr6AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IheiaBEycVmR2LMU7OQnJy8K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5uuW6nW7u49jcx8PR8lltnr0fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M84Mm1DmKCRKwEMeQbrlhXP3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit getekende diagram roept bij mij veel vragen op.
- Hoe zwaar is je hoofdaansluiting straks? (Aanname: 3x25A)
- Hoe ga je om met selectiviteit in de onderverdeler t.o.v. de hoofdzekering? Ik zie een aardlekschakelaar 25A maar die snap ik niet helemaal. Of is dat een aardlekautomaat?
- Is de kabel van hoofdverdeler naar onderverdeler zo voldoende beveiligd? (Ik had ten minste één installatieautomaat verwacht die de 3 fasen kabel naar de onderverdeler beveiligt)
- Een hoofdschakelaar in de onderverdeler is niet nodig?
- Op welke wijze houd je rekening met de maximaalstroombeveiliging? (3x25A netaansluiting + 1x20A PV + 1x25A accu), dit is overigens nu al een probleem lijkt me (bij 1x35A of hoger).
- Op welke fases sluit je de accu en PV aan?
- Hoe ga je het fornuis over 2 fases (dus niet twee groepen) verdelen?

Antwoord op je vraag:
- oven (1f) en fornuis (2f) over de drie fases verdelen
- wasmachine en wasdroger ook over twee verschillende fases verdelen
- groepen 3, 4, 7 over de drie fases verdelen
- accu en pv op twee verschillende fases.

[ Voor 12% gewijzigd door blackd op 29-07-2024 10:19 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
blackd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:07:
Dit getekende diagram roept bij mij veel vragen op.
- Hoe zwaar is je hoofdaansluiting straks? (Aanname: 3x25A) Ja.
- Hoe ga je om met selectiviteit in de onderverdeler t.o.v. de hoofdzekering? Ik zie een aardlekschakelaar 25A maar die snap ik niet helemaal. Of is dat een aardlekautomaat? Ik zie deze niet, bedoel je die in zwarte kast, is aardlekautomaat zonnepanelen.
- Is de kabel van hoofdverdeler naar onderverdeler zo voldoende beveiligd? (Ik had ten minste één installatieautomaat verwacht die de 3 fasen kabel naar de onderverdeler beveiligt) Wat de een onderverdeler?
- Een hoofdschakelaar in de onderverdeler is niet nodig? Er komt een 3 fase hoofdschakelaar
- Op welke wijze houd je rekening met de maximaalstroombeveiliging? (3x25A netaansluiting + 1x20A PV + 1x25A accu), dit is overigens nu al een probleem lijkt me (bij 1x35A of hoger).
- Op welke fases sluit je de accu en PV aan? PV of een op advies te bepalen fase.
- Hoe ga je het fornuis over 2 fases (dus niet twee groepen) verdelen? Laat ik zo eveneens op advies te bepalen fase.

Antwoord op je vraag:
- oven (1f) en fornuis (2f) over de drie fases verdelen
- wasmachine en wasdroger ook over twee verschillende fases verdelen
- groepen 3, 4, 7 over de drie fases verdelen
- accu en pv op twee verschillende fases.
toon volledige bericht
Ik plaats mijn antwoord achter die van jou. Alles is nu nog 1 fase.

Mijn idee is het volgende :
Zwarte kast naar garage voor 3 fase aansluiting
Vervangen voor 2 rijen Hager kast naast huidige.
Hoofdschakelaar 4 polig > kWh meter tbv totaalmeting > parallel naar garage. In zwarte kast garage 3 fase aardlek > krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

timovd

Voorsprong door techniek

Als je nu 1x 35A hebt vanuit het net en een B20 vanuit de PV (Enphase), is je groepenkast nu niet voldoende beveiligd. De ALS's mogen maximaal 40A hebben en nu kun je er 55A doorheen laten lopen voordat een van de automaten klapt.
Een een derde bron (batterij) geldt dit ook, maar als je naar 3 fase gaat, wordt het 3x25A waarschijnlijk, dus moet je opnieuw rekenen en rekening houden met de componenten.
Je kookgroep moet er straks uit, want die is 32A (2x16) op één fase. Dat kan niet meer met 25A per fase. Je hebt dus naast een 4P hoofdschakelaar een 3p+N ALA nodig voor je kookplaat.
Moet je batterij echt met 3x25A afgezekerd worden?
Waar is de ETI ALA voor? Deze is spanningsafhankelijk (Umin = 90V)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Het zwarte kastje wat je in de garage gaat plaatsen, noemen ze een onderverdeler. De groepenkast in de meterkast is dan de hoofdverdeler. Tussen deze verdelers leg je een kabel van 5x6mm2 en die kabel dient vziw beveiligd te worden met een installatieautomaat. De onderverdeler dient vziw te zijn voorzien van een eigen hoofdschakelaar (dus één in de hoofdverdeler en één in de onderverdeler), de onderverdeler moet in één handeling spanningsloos gemaakt kunnen worden.

In het zwarte kastje heb je rechtsonder een component getekend "AL 3F 25A", ik heb dat geïnterpreteerd als een aardlekschakelaar maar die 25A snap ik dan niet. In je laatste reactie schrijf je aardlek en krachtgroep, wat gaat het worden?
timovd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:19:
Moet je batterij echt met 3x25A afgezekerd worden?
Vraag ik me ook af, ik zie ook een 1F 25A automaat in het diagram getekend tbv de accu.

Het lijkt er dus op dat het om een 1 fase accu gaat...

[ Voor 23% gewijzigd door blackd op 29-07-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
timovd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:19:
Als je nu 1x 35A hebt vanuit het net en een B20 vanuit de PV (Enphase), is je groepenkast nu niet voldoende beveiligd. De ALS's mogen maximaal 40A hebben en nu kun je er 55A doorheen laten lopen voordat een van de automaten klapt.
Zij hebben het zo aangelegd. Komt het misschien omdat ik 12 panelen met micro inverters heb?

Een een derde bron (batterij) geldt dit ook, maar als je naar 3 fase gaat, wordt het 3x25A waarschijnlijk, dus moet je opnieuw rekenen en rekening houden met de componenten.
Je kookgroep moet er straks uit, want die is 32A (2x16) op één fase. Dat kan niet meer met 25A per fase. Je hebt dus naast een 4P hoofdschakelaar een 3p+N ALA nodig voor je kookplaat.
[/quote]Dit kan zo echt niet blijven? Als ik een 3p+N ALA plaats, komt deze dan parallel aan de hoofdschakelaar, zoja zijn er kabelbruggen die de aansluiting op de hoofdschakelaar en het splitsen naar KWh meter en 3 fase ALA vergemakkelijkt of zijn er goedkopere gemakkelijke alternatieven?
Moet je batterij echt met 3x25A afgezekerd worden? [/quote]Er komen 2 strings van elk 15 KWh aan batterijen in de garage.
Waar is de ETI ALA voor? Deze is spanningsafhankelijk (Umin = 90V) [/quote]Aparte groep voor de garage.

[/quote] Zie reacties hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik heb vandaag een duidelijk schema gekregen waar jullie meer mee kunnen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY8n8cxyFOWdrlYXtPuAL7hKBeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ke42LzRgxrNAqmjaHxwSMU0W.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door broekieman op 29-07-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
broekieman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:12:
Ik heb vandaag een duidelijk schema gekregen waar jullie meer mee kunnen denk ik.
Wat zien we hier? Is dit de toekomstige indeling van de hoofdverdeler?
En de onderverdeler dan? (M.a.w. wat ga je in de garage plaatsen)

Wat er aan dit schema in ieder geval nog niet klopt is het ontbreken van de maximaalstroombeveiliging en de kookgroep wil je niet in een 3 fase kast (zoals een aantal keer gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
blackd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:56:
[...]

Wat zien we hier? Is dit de toekomstige indeling van de hoofdverdeler?
En de onderverdeler dan? (M.a.w. wat ga je in de garage plaatsen)

Wat er aan dit schema in ieder geval nog niet klopt is het ontbreken van de maximaalstroombeveiliging en de kookgroep wil je niet in een 3 fase kast (zoals een aantal keer gezegd).
Garage komt een hoofdschakelaar en een aardlek 3 fase. Kun je me uitleggen wat de maximaalstroom beveiliging inhoudt? Kookgroep op 4 polig aansluiten kan niet via periflex neem ik aan. Zal eens Googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
broekieman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:04:
[...]

Garage komt een hoofdschakelaar en een aardlek 3 fase. Kun je me uitleggen wat de maximaalstroom beveiliging inhoudt? Kookgroep op 4 polig aansluiten kan niet via periflex neem ik aan. Zal eens Googlen.
Je hebt een batterij die stroom levert, panelen die stroom leveren en een netvoeding die stroom levert. Bij elkaar opgeteld is dat bijvoorbeeld 3x50A. Alle componenten in jouw systeem, totaan de 16A zekering per groep, moet dan geschikt zijn voor 50A of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
broekieman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:04:
Garage komt een hoofdschakelaar en een aardlek 3 fase.
Helder, dan mis je in de onderverdeler alleen nog een installatieautomaat voor de accu, hoe moet je die afzekeren? Wat zegt de fabrikant cq wat is het maximale vermogen of stroom wat de accu maximaal kan laden/ontladen.
Kun je me uitleggen wat de maximaalstroom beveiliging inhoudt? Kookgroep op 4 polig aansluiten kan niet via periflex neem ik aan. Zal eens Googlen.
Met dank aan @jadjong voor de uitleg, nog even de bron erbij:
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Is dus ook van toepassing bij de accu aangezien die zowel kan laden als ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Dan zit ik toch goed met een krachtgroep van 25A in de garage. Ik begrijp dus dat ik ook een krachtgroep voor de inductie kookplaat nodig heb. Wat kan ik gebruiken om deze groepen pararrel aan de hoofdschakelaar te koppelen? Btw, er komt volgende week een electricien kijken maar elektra heeft van kindsafaan mijn interesse.
Ook electronica, zoals zugbee/WiFi smart switches / homeassistant draait op een Nuc en kan alles automatiseren. De airco bv verwarmt sinds adgelopen winter prima de woning. Deze week mag hij lekker gaan koelen ☀️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
broekieman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:46:
Dan zit ik toch goed met een krachtgroep van 25A in de garage.
Niet als je de kabel tussen de garage en hoofdverdeler afzekert met een automaat van 20A en er meer dan 20A doorheen moet voor lange tijd.

En ik heb ook nog geen antwoord gezien op de vraag wat de fabrikant voorschrijft of wat de maximale stroom van de accu is.
Als deze daadwerkelijk 3x25A kan ontladen naar het net heb je nog een andere uitdaging. Wat doe je als PV staat op te wekken met 1x20A en de accu gaat ontladen met 3x25A? Dan zit je op 1 fase op 45A naar het net en dat is veel meer dan je hoofdzekering.
Ik begrijp dus dat ik ook een krachtgroep voor de inductie kookplaat nodig heb. Wat kan ik gebruiken om deze groepen pararrel aan de hoofdschakelaar te koppelen?
Yep die heb je nodig, ik denk dat je op zoek bent naar een kamrail. Dan is het wel slim om de 3p+n alamat van hetzelfde merk te kopen als de hoofdschakelaar.

Ben je van plan dit werk zelf te doen of laat je dit door de elektricien uitvoeren? Je zult eerst de hoofdschakelaar moeten plaatsen alvorens de netbeheerder de verzwaring naar 3 fasen kan uitvoeren. Dan moet de installatie spanningsloos gemaakt worden (bij de hoofdzekering). Afhankelijk van of je daar automaten hebt kun je dit zelf doen of heb je een installateur nodig met zegelrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 20:25
Ik heb dus per fase 3.5KW aan LFP en op de drukste fase een 2e 3.5KW accu. Totaal 14KW maar verspreid over de fases. Toevallig ook een Enphase systeem zoals jij. Heb 16 panelen op dak liggen met IQ7 micro omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NhXaXyfTymcnuXfNMi3IF_G8y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keIopMRsDwbq4tnIeBmK0N0C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt5G27wVDh--TCy5wQaK0SDpoyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbjN2gPN6NEvPhLQpQtOGkO4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qzXxirQ2IlfNsge6MUYqtJknp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjMv9J0G8NQyqjkEgCCDHc3E.jpg?f=fotoalbum_large

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Een dedicated accu per fase is toch ontzettend onhandig en inefficiënt?
Pagina: 1