MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Heb je met beide RAM-kitjes de test meerdere keren gedraaid en kun je het verschil steeds reproduceren? Uit ervaring weet ik dat AIDA niet altijd dezelfde waarden geeft, mede doordat Windows iets op de achtergrond uitvoert.
En je geeft zelf al aan dat tRFC-waarden niet gelijk zijn, dat kan natuurlijk wel van invloed zijn.
En je geeft zelf al aan dat tRFC-waarden niet gelijk zijn, dat kan natuurlijk wel van invloed zijn.
Er is 5.000 MT/s verschil? In een kit die maximaal 6.000 MT/s doet?
Lijkt me niet juist, tenzij we het over single rank versus dual rank geheugen hebben.
Dual rank is sneller dan single rank bij dezelfde frequentie en timings.
Het is alleen zwaarder voor de geheugencontroller, dus (relatief) moeilijker te halen.
Dat is de enige reden waar er een hogere doorvoer is tussen 2 verder exact getimede setups. De rest van de verschillen vallen binnen de foutmarges van het testen.
Lijkt me niet juist, tenzij we het over single rank versus dual rank geheugen hebben.
Dual rank is sneller dan single rank bij dezelfde frequentie en timings.
Het is alleen zwaarder voor de geheugencontroller, dus (relatief) moeilijker te halen.
Dat is de enige reden waar er een hogere doorvoer is tussen 2 verder exact getimede setups. De rest van de verschillen vallen binnen de foutmarges van het testen.