Is de muur breed genoeg voor een badkamerventilator?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik wil in een kleine badkamer (4 m²) een 100mm ventilator plaatsen, dat lijkt me voldoende capaciteit. Plaatsing zou in de buitenmuur naast het kozijn moeten; de muur is van binnenuit gemeten 21 cm breed. Zo'n 100mm ventilator heeft ook een behuizing en dan is het ongeveer 15 cm breed.

Ik kom qua gat in de muur dan als onderstaand uit (de cirkel). Zou dat kunnen op die plek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxRdAZySVek6Ef2LNIsVDPeE7WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu8QFdmF1rF6vD1I6fXqFCyH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen praktisch alternatief: er is geen bestaand kanaal, het mag niet door het plafond en het kan niet door het raam want er komt HR++ glas. Ik wil niet blijven ventileren met raam steeds open :|

[ Voor 0% gewijzigd door wilders op 28-07-2024 23:56 . Reden: rekenfoutje ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Kan prima. Wat is het voor raampje dat je hebt? Ik had hetzelfde probleem hier in de wc beneden, raam altijd open is koud, raam dicht is stank. Zat een dichte ruit en een openslaande ruit met enkel glas. Eerst wilde ik het openslaande deel er uit breken voor een ventilator, maar toen ik zag dat 1 mini hr++ glaasje de prijs heeft van een m2 heb ik het geheel dicht gemaakt. 4cm pir op het kozijn buiten gedaan en binnen nog opgevuld met houtvezel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyiyNWL44H0cRaHmXInfMABdRoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPptGhy9E4gXPewiu60v5Et1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz30yxh4joDnEkcdRMqNXEc4NC4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n1zGFp1DQxsKA2hROYJe0T0e.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZdsRmpVmR3QcSdy6gZX1i5aSa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U6UABZ6wlLyvEU6EFmyKFm9j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 28-07-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
Het is een valraam van 60cm x 60cm, enkel glas. Het glas kan ik vervangen door HR++. Dichtmaken van het raam lijkt me somber; het is nu een mooie lichte ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het glas toch laat vervangen, neem dan het kozijn mee en ga voor een kozijn met ventilatierooster erin. Er zijn weinig dingen zo lelijk als ventilatieroosters in verder net metselwerk...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Thijsmans schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:51:
Als je het glas toch laat vervangen, neem dan het kozijn mee en ga voor een kozijn met ventilatierooster erin. Er zijn weinig dingen zo lelijk als ventilatieroosters in verder net metselwerk...
Ik kan wel iets vervelenders bedenken dan een ventilatierooster in net metselwerk. Een tochtgat boven je raam. En dat zal ook niet (snel) de stank/vocht weg kunnen voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wilders schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:14:
Het is een valraam van 60cm x 60cm, enkel glas. Het glas kan ik vervangen door HR++. Dichtmaken van het raam lijkt me somber; het is nu een mooie lichte ruimte.
Dan zou ik ook een gat maken voor een ventilator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Hangt er van af hoe je dat gat gaat maken. Met een diamant gatenboor blijft het wel heel.
Als je het gat maakt met een boorhamer of zoiets dan is er een kans dat je op het smalle deel de stenen los rammelt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
@Thijsmans dat zou kunnen maar ik denk zoals @Anoniem: 1221402 aangaf dat enkel een ventilatierooster in de badkamer niet voldoende vocht zal afvoeren. Het raam openzetten nu doet al niet genoeg.

[ Voor 0% gewijzigd door wilders op 28-07-2024 17:59 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
@JukeboxBill ik kan het gat laten maken met een diamant gatenboor.

Ik maak mij inderdaad zorgen over het smalle stuk: als over de dikte van de muur een hap uit het baksteen naast het kozijn wordt genomen of de constructie dan stevig genoeg blijft. Als de muur breder was dan kon het gat door de spouw en dan zag ik geen beren op de weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
wilders schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:58:

Ik maak mij inderdaad zorgen over het smalle stuk: als over de dikte van de muur een hap uit het baksteen naast het kozijn wordt genomen of de constructie dan stevig genoeg blijft. Als de muur breder was dan kon het gat door de spouw en dan zag ik geen beren op de weg :)
Ik zou het wel aandurven, voor het mooie als het lukt het gat net een paar cm lager zodat er wat meer van die bovenste steen overblijft. De steen er rechtsboven heeft namelijk al een scheurtje zo lijkt het.
Maar met een beetje voorzichtig boren zonder happen zodat de stenen niet al een breukje krijgen zou het mijnsinziens moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 28-07-2024 18:05 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
wilders schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:58:

Zit er nou rechts ook nog een kozijn? En hoe breed is die?
Had het in eerste instantie niet gezien. In dat geval zou je ook nog een foto kunnen plaatsen met wat meer overzicht om het beter te kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
@JukeboxBill rechts zit een groot kozijn van naastgelegen kamer.

Ik heb een schets gepoogd met de maten voor het overzicht. Waar ik op de foto bovenstaand het gat had ingetekend, dat heb ik hier in rood aangegeven. Van binnenuit gezien is de muur naast het kozijn waar dat gat in zou moeten 21cm breed. De buitenmuur op de foto is in totaal 31cm breed. Dat is tussen de 2 kozijnen maar dus maar 20cm daarvan is buitengevel van de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW6FtZSuWGJzNsSRj1BECHJv2sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRmCH3ZrfR1GYRZezZmGCMjC.png?f=fotoalbum_large

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
Hier nog een foto van binnen van de betreffende muur. Rechts het kozijn van badkamer raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZSWdYniN6sFlIKHIBIgdpduy3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sd3WV3D5T7NKnKMetng2Lxbv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Thijsmans schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:51:
Een badkamer ventileert met warme lucht uit de woning, de vochtige lucht voer je af.
Een ventilatierooster is maar net op welke kant van je huis de wind staat. Geen wind is geen ventilatie. Wind op het badkamerraam in de winter is koude lucht en dus condens in de badkamer.

Badkamer bij voorkeur altijd ventileren met actieve ventilatie, ramen en roosters in badkamer dicht laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Als je je zorgen maakt kan je altijd een stevige buis in dat te boren kanaal plaatsen. RVS als je het heel stevig wilt hebben, maar PVC is net een iets mindere koudebrug. Er zijn ook wel ventilatoren die in het kanaal passen zodat je nog een paar cm verder van het kozijn kan gaan zitten maar dat lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:50
De grote vraag is: in hoeverre is dat stukje gevel dragend?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
Ivow85 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:05:
De grote vraag is: in hoeverre is dat stukje gevel dragend?
Dat weet ik niet. Over de breedte van de hele gevel loopt aansluitend op de bovenkant van de kozijnen één betonnen balk. Er boven een plat dak van beton.

Alle binnenmuren zijn massief en 12cm dik. Dragen de binnenmuren het dak mogelijk ook?

Ik krijg het totaal niet op de foto maar een schets, in rood waar het gat zou komen. Edit: het raam van de badkamer wat te klein getekend; dat raam is 0,6m breed met rechts de muur 0,3m breed en links 0,5m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWH9vb-lfTe_6r7xD_8S2jnT0FU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvncPz1DAIgKUYuk21chelt7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door wilders op 29-07-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Nu is het plaatje volledig. Alleen het gewicht van het dak rust op de muur plus een toevallige belasting op het dak. Die betonnen balk spreidt de belasting ook nog eens.

Dat gat zal dus geen constructief probleem opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

wilders schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:04:
Ik wil in een kleine badkamer (4 m²) een 100mm ventilator plaatsen, dat lijkt me voldoende capaciteit. Plaatsing zou in de buitenmuur naast het kozijn moeten; de muur is van binnenuit gemeten 21 cm breed. Zo'n 100mm ventilator heeft ook een behuizing en dan is het ongeveer 15 cm breed.

Ik kom qua gat in de muur dan als onderstaand uit (de cirkel). Zou dat kunnen op die plek?
Ik zou hem iets naar rechts schuiven, dan sloop je maar 2 halve stenen ipv 3. Neem wel een ventilator met privacy kap, want anders staan binnenkort alle buurkinderen voor je ventilator :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
JukeboxBill schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:21:
Dat gat zal dus geen constructief probleem opleveren.
Top! Dank voor het meedenken. Groet, Henri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
BCC schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:24:
Ik zou hem iets naar rechts schuiven, dan sloop je maar 2 halve stenen ipv 3.
Van buitenaf gezien kan het den ik niet veel verder naar rechts omdat de muur binnen (tussen het kozijn en de scheidingsmuur met naastgelegen kamer) maar 21cm breed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
wilders schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:04:
Ik wil in een kleine badkamer (4 m²) een 100mm ventilator plaatsen, dat lijkt me voldoende capaciteit.

...

het kan niet door het raam want er komt HR++ glas.
HR++ glas kan met een sparing geleverd worden voor je ventilator. Dit wordt vaak gebruikt voor kattenluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
-Paul- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:43:
HR++ glas kan met een sparing geleverd worden voor je ventilator. Dit wordt vaak gebruikt voor kattenluiken.
Dat zou ook prima zijn. Kan dat ook met driedubbel glas? Ik heb er wel naar gevraagd maar ze blijven me vertellen dat ik niet door het glas kan en een andere oplossing voor ventilatie moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
Volgens deze website wel: https://www.kattenluikinglas.nl/

"Het is mogelijk om een kattenluik in dubbel, hr++ of hr+++ glas te leveren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
Goed om te weten, dan kan het vast maar wie dat kan doen voor een raamventilator kan ik nog niet vinden. M'n google-fu faalt :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

P_Tingen

omdat het KAN

Je zou die gasten van dat kattenluik eens kunnen bellen; een gat is een gat toch?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilders
P_Tingen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:48:
Je zou die gasten van dat kattenluik eens kunnen bellen; een gat is een gat toch?
Ze zijn al op vakantie maar zal ik later doen :) Ik las elders dat ze gehard glas toepassen, dan moet een ventilator er ook door kunnen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik kan nu al vertellen dat een ventilator in triple glas een heel stuk meer gaat kosten dan een gat laten boren.
Als je die kant op wil gaan heb ik nog een ander idee. Zet in het raam een normaal rooster langs de bovendorpel en doe een ventilator in de deur en of binnenmuur die lucht toevoert in de badkamer en afvoert via het raamrooster.
De ventilatielucht moet toch van binnen komen als je de ventilator in de muur of in het raam zet.

Ander (wild) idee: je hebt een plat dak, laat een dakventilator plaatsen. Kost iets meer dan door de muur maar ws. een stuk minder dat een ventilator in het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
Huidige raamventilator had ik niet eerder opgemeten. Dat gat heeft een diameter van 16,5cm dus en stuk groter dan 10cm waar ik vanuit ben gegaan voor de muurventilator. Ik kan niet vinden hoeveel m3/h die huidige raamventilator doet maar dat zal het dubbele zijn. Hoop dat het geen problemen geeft.

Dakventilator is iets om een installateur anders naar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
Oeps. Ventilatienorm is 14 dm3/s per m2 vloeroppervlak. Dat komt hier neer op 200 m3/h. Dubbel van wat ik verkeerd had uitgerekend. Dat lukt niet met een 100 mm ventilator :/

Dan is een 150 mm ventilator nodig. Inclusief behuizing zit dat al snel op ~18 cm — ziet iemand dat nog zitten in dat muurtje van ~20 cm breed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik kan me niet voorstellen dat dat klopt. Dan moeten huizen gigantische WTW installaties krijgen. Doorgaans krijgt een badkamer een enkele 125mm ventiel? Is die 14dm3/s niet de minimale capaciteit voor de ruimte? Bij verblijfsruimtes rekenen ze 0,9dm3/s per m2 met een minimum van 7 dm3/s zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Een goede kwaliteit ventilator, b.v. van Soler & Palau met dia 120 mm wordt opgegeven voor 180 m3/h.
Lijkt mij ook wel genoeg. Die norm is voor nieuwbouw, daar zou ik mij niet al te druk om maken.

Wordt wel krap aan, maar is nog te doen.

Behuizing van een 150 mm is volgens mij meer dan 180 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilders
@Anoniem: 1221402 Ah, je hebt gelijk :( Door deze op het verkeerde been gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPYqL1ud_APs2BVL8M8W1or3F1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMJ7TCMBPfxxBf3f9bWo5lZ4.png?f=fotoalbum_large

De bbl zegt inderdaad 14 dm3/s minimaal, niet per m2 vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilders
JukeboxBill schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:13:
Wordt wel krap aan, maar is nog te doen.
Dank wederom voor geruststelling. Soler & Palau tip stel ik ook op prijs
Pagina: 1