Welke sleutel om kraan los te draaien?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Even een klusje oppakken op zondag: lekkende kraan. Het betreft een kraan met een enkel handvat om warm/koud te mengen. Voor die beweging zit er een roterende bolle kop op. Het is bijna hetzelfde als deze kraan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_50zurulCG0HDOVAwYlAHxzgAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hw0qBtH4Kgz2NTCQadYKwCkP.jpg?f=fotoalbum_large

Hypothese, er zit gewoon een rubbertje los. Dat heb ik inmiddels bevestigd zoals hier te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLZ2Ld6ZlZhT8MUOy5rGASPfD1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlECQGHQLoZyTYpf8vam5KKt.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt me een makkelijke klus….

Probleem is dat ik de moer waarmee de onderdelen van de kraan samengehouden worden niet los krijg omdat de ruimte heel krap is door de rand van de kraan erom heen. Ik heb geen sleutel die erin past, een tang is te breed. Zelfs de schuifmaat past er niet goed in als ik wil meten hoeveel ruimte ik heb. Beste gok is dat de moer 26mm is en de ruing erom heen een binnen maar van 31mm heeft. Krap 5 mm ruimte voor een sleutel dus.
Wel zitten er twee kleine uitsparingen in de buitenring.

Lang verhaal, maar de vraag is eigenlijk; met wat voor sleutel krijg ik dit los? Moet ik daarvoor iets specifieks hebben of mis ik een handigheidje?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Beste antwoord (via SirLenncelot op 28-07-2024 21:45)

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 17:38
Zie je die twee inkepingen in de bovenste ring? Die zijn bedoeld om een spreidtang of een specifiek voor deze kraan gemaakt stuk staal in te steken en deze ring los te draaien. Daarna is de rest loshalen simpel te doen met een steeksleutel of bahco.

Voor de volgende keer :)

Spreidtang: https://www.techniekwebsh...331541202466-9352717.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Steeksleutel? Waterpomptang? Engelse sleutel (bahco)? Punttang?

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 28-07-2024 11:28 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja dat past allemaal niet door wat eromheen zit.

Ik zou nog even ergens kunnen kijken of er smallere pijpsleutels dan die ik heb in de bouwmarkt zijn. Maar voor mijn gevoel heb ik de logische opties allemaal getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12

pistole

Frutter

Schaalgrootte is moeilijk te zien op de foto. Een standaard dop van een doppenset past niet?
Anders moet je misschien je eigen sleutel hiervoor proberen te maken, maar dan kan als je de gereedschappen niet hebt kostbaarder zijn dan een nieuwe kraan...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 13:57
Pijpsleutel??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lijkt me het juiste antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDlmIs3qC-sK2mVFskpYUypk4mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFMW9cuYRwm6IFDg1bqy7iAW.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Heb je toegang tot een 3D-printer? Dit is nou typisch zo'n geval waarom die handig zijn!

Andere optie: aan beide kanten een (kort) zaagblad van ijzerzaagje plaatsen en met een (grip)tang klemmen en eruit draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38
Als die ring met inkepingen schroefdraad heeft en los kan, dan heb je daar een pensleutel of flenssleutel voor nodig.
En dat zwarte draadje; is dat niet een borgring? Die zou je met 1 of 2 schroevendraaiers kunnen lospeuteren.

Ik vermoed dat dat vierkante ding geen schroef o.i.d. is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nee dat vierkante ding is de kraan. Het gaat om de moer die daaronder zit.

Het werd een principe kwestie om het los te krijgen met als gevolg dat ik zowel een 24 dop kapot geveild heb als de kraan gesloopt.

Nieuwe kraan gekocht 5 minuten later klaar. Maar nu snap ik ook waarom er geen sleutel aan past. Zo’n kraan koop je in 1 stuk. Het is niet de bedoeling om ooit uit elkaar te halen.

80,- kraan (koopje) omdat een ringetje van een paar cent los zit…

Maar wel een nieuwe kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38
Kraan van €80 ga ik ook niet repareren.

Het is nu mosterd na de maaltijd, maar op Youtube staan diverse filmpjes hoe je het binnenwerk van zo'n kraan moet vervangen en als je mazzel hebt wordt er ook bij verteld welke maat sleutel je nodig hebt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Laatst online: 28-05 17:38
Zie je die twee inkepingen in de bovenste ring? Die zijn bedoeld om een spreidtang of een specifiek voor deze kraan gemaakt stuk staal in te steken en deze ring los te draaien. Daarna is de rest loshalen simpel te doen met een steeksleutel of bahco.

Voor de volgende keer :)

Spreidtang: https://www.techniekwebsh...331541202466-9352717.html
Pagina: 1