Gerenoveerde woning: is deze kruisschakeling legaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLaurens
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 09:04
Ik ben bezig met een poging om wat schakelaars te vervangen in een woning die zojuist volledig is gerenoveerd en verkocht ("geflipt" als het ware).

Nu ben ik al her en der in de woning wat twijfelachtige constructies tegen gekomen maar nu heb ik heel erg mijn vragen bij een lichtgroep die ik in huis ben tegengekomen. Het gaat om een groep lichten van de hal tussen verdiepingen in. Vanwege de trappen hebben ze zowel in de verdiepingen beneden en boven alswel in de hal zelf lichtschakelaars die deze groep lichten kunnen aansturen. Dus 3 schakelaars in totaal.

Dat is dus gedaan met twee wisselschakelaars en een kruisschakelaar. Alleen als ik de draden bekijk op de kruisschakelaar dan krijg ik onmiddellijk het gevoel dat er iets gebeurd dat niet helemaal volgens de norm is. Ik zie namelijk vier kleuren draden! Ik heb een blauwe, een bruine, een zwarte en een groen/gele. Omdat het hier gaat om schakelwerk verwachte ik eigenlijk alleen bruine en zwarte draden te vinden. De wisselschakelaars hebben wel enkel zwart en bruin.

Nu zijn er bij de verkoop bepaalde garanties gegeven over de kwaliteit en behoorlijkheid van de renovatie. Dus ik heb jullie hulp nodig om aan te geven of dit behoorlijk is of niet. Indien niet, wat precies mag hier niet? En is er toevallig een Nen-norm die overschreden wordt?

Zie hier een foto van de kruisschakeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGzAzpA7_pLFRzGNmJYAryHQBa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOsYLvcdvFg7ZTbWkO3u6GJN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:33
Kort antwoord, nee.
Je mag nooit een aardedraad gebruiken anders dan voor randaarde.
Wat wel mag is nog een zwarte draad of een grijze. Deze is dan ook het wat duidelijker te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door tlpeter op 28-07-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:03

The End

!Beginning

tlpeter schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:19:
Kort antwoord, nee.
Wat wel mag is nog een zwarte draad of een grijze. Deze is dan ook het wat duidelijker te maken.
Vraag is alleen of dit de kruisschakelaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
The End schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Aan het tekeningetje achterop de schakelaar lijkt het er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLaurens
The End schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Ja dit is de enige van de drie schakelaars die dit heeft. De andere twee zijn echt wisselschakelaars. Zie als voorbeeld de afbeelding hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOrnFuAVn_Rt8HJxdT7SwsMfRDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5F6CmUrcOEPZnRdaUGd9RAt7.jpg?f=fotoalbum_large
tlpeter schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:19:
Kort antwoord, nee.
Moet ik de aannemer verantwoordelijk houden voor het corrigeren hiervan? Mijn zorg is namelijk dat anders een volgende bewoner mij weer verantwoordelijk houdt en dan draai ik op voor alle kosten. I.e. als ik het laat zitten als ik weet dat het niet mag, ben ik dan zelf ook niet illegaal bezig?

[ Voor 21% gewijzigd door iLaurens op 28-07-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 10:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het feit dat bij die wisselschakelaar (en bij de andere?) geen blauwe of geelgroene kabels uitkomen, betekend ook nog eens dat er ergens een lasdoos zit waar b.v. blauw met zwart en geelgroen met zwart zijn verbonden.

Hoe het precies met regels zit (of je dit aan moet passen cq verantwoordelijkheid) weet ik niet. Maar hier geldt denk ik vooral dat je niet wilt dat dit soort constructies in je huis zitten. Dat is namelijk ronduit gevaarlijk op het moment dat iemand iets aan je installatie aanpast.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
iLaurens schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:59:
[...]

Ja dit is de enige van de drie schakelaars die dit heeft. De andere twee zijn echt wisselschakelaars. Zie als voorbeeld de afbeelding hieronder:

[Afbeelding]

[...]

Moet ik de aannemer verantwoordelijk houden voor het corrigeren hiervan? Mijn zorg is namelijk dat anders een volgende bewoner mij weer verantwoordelijk houdt en dan draai ik op voor alle kosten. I.e. als ik het laat zitten als ik weet dat het niet mag, ben ik dan zelf ook niet illegaal bezig?
Ik zou het zeker melden en laten aanpassen.
Grappig genoeg ziet het er bij de wisselschakelaar juist veel beter uit met een rood en blauw vlaggetje om aan te geven welke zwarte draad het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:03

The End

!Beginning

Ik vind het vooral heel raar, zeker nu we zien dat die ander wel netjes is en gelabeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLaurens
The End schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:45:
Ik vind het vooral heel raar, zeker nu we zien dat die ander wel netjes is en gelabeld is.
Dat labelen heb ik zelf gedaan om er een beetje wijs van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:33

Aardedraadje

Met kabelschoen

Buiten dat het niet mag. Ergens best 'leuk' bedacht. Vier verschillende kleuren draad, lekker duidelijk welke draad waarvoor is... Maar je gaat je nu natuurlijk wel afvragen waar zo nog meer zo creatief zijn geweest met draadkleuren d:)b
Pagina: 1