Grind in riool!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Hi,

Onze keuken heeft een plat dak en boven de bitumen heeft een van de vorige eigenaren een laagje grind gelegd om de levensduur van de bitumen te verlengen. Tijdens het klussen, toen ik op de grind stond, zijn een of twee stukken grind in de regenafvoer gevallen. Die afvoer is verbonden met rioolleidingen, waardoor de grind in de riool terecht is gekomen :(

Ik heb met de thuisstofzuiger geprobeerd het op te zuigen. Er kwam vuil en hel kleine stukjes grind maar helaas niet de iets groter grind.

Ik twijfel om het 1. zo te laten, misschien dat het gewoon wordt weggespoeld zonder verdere problemen en misschien krijgen we in de toekomst een verstopping of 2. een professional bedrijf het laten opzuigen.

Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen? of zijn er andere opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCpL3CCd1sxjvinGFuH4LLzwEnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c3SBNYNza290nCZIHhMTYY8z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:35
Wat is een stuk grind?

Ik zou denken met een jaar aan regen, dat het wel wegspoelt. Zeker als het straks in de verzamelleiding met huishoudelijk komt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekker zo laten, spoelt vanzelf weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:06
Wat is groter denk je, een goede drol of een steentje? ;) niet druk om maken, of het moet een emmer vol zijn geweest.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
Ik heb een foto bij topicstart toegevoegd van soortgelijke grind. Het zijn denk ik twee stukjes ieder ter grootte van een of twee euro munt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:11
Ik wil je niet direct uitlachen en heel negatief reageren, want jij post het hier, dus je maakt je ergens zorgen om.
Het is denk ik ook je eerste huis, dus je wilt dat alles lang heel blijft.
Wat zijn precies je zorgen? Dat 2 van die steentjes een opstopping in het riool kunnen veroorzaken? Daar hoef je je echt niet druk om te maken.
Ik ben wel benieuwd waardoor je dat zou denken. Zoal bv @Makrolon al zegt, een stevige drol vs een steentje...
En heb je nooit (eventueel per ongeluk) etensresten door de gootsteen gespoeld? Of ander spul in het toilet laten vallen en per ongeluk doorgespoeld?

Dit kan dus echt geen kwaad.

Zelfs een emmer vol niet; als het er niet in een keer is ingegooid, maar geleidelijk, en met water. Want ik heb dat zo ongeveer meegemaakt met grind op het dak van de schuur. Ik wilde dat grind schoonspuiten, en er zijn ik weet niet hoeveel stenen grind de afvoer ingegaan. Uiteindelijk heb ik eea toch maar anders opgelost, want heel goed leek het me ook niet om emmers aan grind e afvoer in te spuiten. (Overigens heb ik het dan over een klein emmertje, ook weer geen 5 of 10L emmer...)

(En nu ga ik stiekem toch even lachen, en hopelijk zijn je zorgen weggenomen en kan je meelachen.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

Als een stukje grind een probleem kan geven in het riool dan zullen de stevige toiletbezoeken waar soms een half kinderarmpje uit een rug wordt geperst echt desastreuze gevolgen moeten hebben voor het riool...

Dan zou de ene verstopping tot de ander moeten leiden :+

@JimmyDeBoer2 Als je je echt zorgen maakt en je wil de paar stukken grind uit het riool hebben, pak dan een aantal emmers met water (evt regenwater, dat scheelt weer kraanwater). Vul alle emmers en grote bakken die je hebt met water en zet deze bij een rioolopening neer waar je bij kunt (bijv het putje waar de steen in is gevallen, of een putje op de oprit), en gooi vervolgens zo snel mogelijk alle emmers in die put leeg. Je spoelt dan in een korte tijd veel water weg, en dit gaat ook eens met een goede snelheid. De stenen worden dan door het watergeweld meegevoerd naar het riool in de straat. (en deze is over het algemeen een halve meter in diameter, en kan zowat een voetval nog afvoeren)

Maar zoals anderen ook al aangeven. Dit is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. Het riool is hier gewoon op ontworpen. Zorgen maken, of je druk maken hoeft dan ook totaal niet. Al is je reactie wel te begrijpen wanneer je geen ervaring hebt met riolen en afvoer (en het schoonmaken ervan)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
Bedankt allemaal voor jullie berichten. Mijn zorgen zijn weggenomen en ik zal hierop verder geen actie ondernemen.

@Truus01 voor deze ene keer mag je me wel uitlachen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik mag toch hopen dat je vanaf de hemelwaterafvoer niet direct in de centrale rioolafvoer terecht komt. Daar zal nog een sifon tussen zitten. Als je je zorgen maakt, kun je die uitgraven en opendraaien. Zelf zou ik de moeite niet nemen, gezien je het waarschijnlijk hebt over een buis van 10cm doorsnede.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Truus01 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:38:
Ik wil je niet direct uitlachen en heel negatief reageren, want jij post het hier, dus je maakt je ergens zorgen om.
offtopic:
Ach, dit topic komt nog niet eens in de buurt van Terror in "Kastje gekocht, kleur blijkt anders dan aangegeven, rechten?" :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Thijsmans schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:28:
Ik mag toch hopen dat je vanaf de hemelwaterafvoer niet direct in de centrale rioolafvoer terecht komt. Daar zal nog een sifon tussen zitten. Als je je zorgen maakt, kun je die uitgraven en opendraaien. Zelf zou ik de moeite niet nemen, gezien je het waarschijnlijk hebt over een buis van 10cm doorsnede.
(y)

Ik heb dat hier één keer mogen doen bij me thuis, Lullige voor mij is dat ik in het láátste huis voor de centrale aansluiting op het (gescheiden) HWA riool woon en dat ik dus bijna 2 meter onder de grond moest zijn om dat sifon te kunnen openen :>

Ik heb tegenwoordig dus (eigenbouw) bladvangers van zink in de dakafvoer kanalen zitten. Die dingen houden ook netjes het grind tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 28-07-2024 14:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Er zit lang niet altijd een sifon op een hwa.
Als er geen stankoverlast is is die ook niet nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:04
Theo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:53:
Als een stukje grind een probleem kan geven in het riool dan zullen de stevige toiletbezoeken waar soms een half kinderarmpje uit een rug wordt geperst echt desastreuze gevolgen moeten hebben voor het riool...

Dan zou de ene verstopping tot de ander moeten leiden :+

@JimmyDeBoer2 Als je je echt zorgen maakt en je wil de paar stukken grind uit het riool hebben, pak dan een aantal emmers met water (evt regenwater, dat scheelt weer kraanwater). Vul alle emmers en grote bakken die je hebt met water en zet deze bij een rioolopening neer waar je bij kunt (bijv het putje waar de steen in is gevallen, of een putje op de oprit), en gooi vervolgens zo snel mogelijk alle emmers in die put leeg. Je spoelt dan in een korte tijd veel water weg, en dit gaat ook eens met een goede snelheid. De stenen worden dan door het watergeweld meegevoerd naar het riool in de straat. (en deze is over het algemeen een halve meter in diameter, en kan zowat een voetval nog afvoeren)

Maar zoals anderen ook al aangeven. Dit is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. Het riool is hier gewoon op ontworpen. Zorgen maken, of je druk maken hoeft dan ook totaal niet. Al is je reactie wel te begrijpen wanneer je geen ervaring hebt met riolen en afvoer (en het schoonmaken ervan)
Dat het geen problemen geeft lijkt me duidelijk.

Maar ik hoop dat jouw halve kinderarmpje iets meer in water oplossend vermogen heeft dan grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
Ik had inderdaad eerst gegraven. Na ongeveer 30 cm was er een bocht en daarna ging het verder horizontaal. Er is dus geen sifon.

Ik ga een bladvanger erop zetten en dat moet toekomstige bladeren (en grind) hopelijk tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
edsandje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Er zit lang niet altijd een sifon op een hwa.
Als er geen stankoverlast is is die ook niet nodig.
Het is dacht ik wel verplicht inmiddels als je de HWA op het hoofdriool aansluit. Al is die verplichting er natuurlijk niet voor de huizen die al langer dan 15 jaar ofzo staan.
Pagina: 1