Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-07 14:50
Hallo allemaal!

Ik gebruik al heel lang Gmail, intussen is hij wel groot aan het worden qua aantal mails en opslag. Het liefst ga ik niet nog meer Google storage bij kopen, maar wil ik kijken of er een mooie manier om bijvoorbeeld mails ouder dan 5 jaar ergens off-cloud neer te zetten zodat ik daar nog bij kan eventueel om dingen terug op te zoeken mocht dat nodig zijn.

Het liefst heb ik dan dat deze mails op de NAS staan, en dat ik op mijn laptop erbij kan.

Wie weet wat de makkelijkste/mooiste manier is om dit voor elkaar te krijgen en met welke cliënt?

Alvast thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Volgens mij kan het op de volgende manier:

Ga naar: myaccount.google.com Log dan in
Klik Rechtsboven op je account-icoontje
Links klik op gegevens en privacy
Scroll even naar beneden tot je tegenkomt: je gegevens downloaden
Klik daar op en je komt op Google Take Out

Scroll daaardoorheen tot je komt bij: E-mail
Hou dat als enige aangevinkt anders slaat hij alles op want je wilt alleen maar mail backuppen.

Kan zijn dat je dit gaat zien:

Google maakt een kopie van gegevens in E-mail
Het kan lang duren (mogelijk uren of dagen) voordat dit proces is voltooid. Je krijgt een e-mail als je export klaar is.
Gemaakt: 28 juli 2024, 12:42

Verder ben ik niet gegaan, maar het is een oplossing die Google aanbiedt..

Zelf zou ik een backup email adres aanmaken bij Google zoiets als:

treveogooglemailbackup@gmail. com,

of een andere provider zoals Outlook en de mail die ik wil bewaren/backuppen. Dan de mail naar toe forwarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12
Mocht je een Synology hebben dan kan dit eenvoudig met het mailplus package.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:53

g0tanks

Moderator CSA
Je zou ook eerst kunnen zoeken op grote emails en kijken of je die nog echt nodig hebt. Bijvoorbeeld nieuwsbrieven kunnen onnodig grote plaatjes bevatten die al gauw >10 MB zijn.

Als je zoekt op "size:10MB" in Gmail krijg je alle emails die >10 MB zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou eerst eens beginnen met oude mail weggooien, er zullen vast geen duizenden mails belangrijk genoeg zijn om te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:20
Treveo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:05:
Hallo allemaal!

Ik gebruik al heel lang Gmail, intussen is hij wel groot aan het worden qua aantal mails en opslag. Het liefst ga ik niet nog meer Google storage bij kopen, maar wil ik kijken of er een mooie manier om bijvoorbeeld mails ouder dan 5 jaar ergens off-cloud neer te zetten zodat ik daar nog bij kan eventueel om dingen terug op te zoeken mocht dat nodig zijn.

Het liefst heb ik dan dat deze mails op de NAS staan, en dat ik op mijn laptop erbij kan.

Wie weet wat de makkelijkste/mooiste manier is om dit voor elkaar te krijgen en met welke cliënt?

Alvast thanks!
Ik maak gebruik van Mailstore Home, die is gratis en kan heel goed archiveren waarbij je een handige client hebt om in je archief te zoeken.

Enige nadeel kan zijn dat het een Windows applicatie is. Je kunt hem als "portable" installeren en de gehele map op je NAS zetten en hem daarvan opstarten.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-07 14:50
Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee!

@RCBL: Heb ik ook aan gedacht, maar het liefst heb ik de mails gewoon off-cloud als soort archief, i.p.v. dat het in cloud blijft bestaan.

@matthijst: Klinkt goed, ik ga die checken.

@g0tanks: Thanks, deze truc ken ik toevallig al, heeft mij destijds veel geholpen om grote bijlagen te vinden en weg te downloaden van Gmail, het zijn er nog steeds een hoop :-).

@Ernemmer: Deze e-mails zijn in principe niet echt zeer belangrijk, facturen en dergelijks zijn in ieder geval al gedownload en als documenten op de NAS opgeslagen. Ik vind gewoon leuk om deze e-mails gewoon te archiveren en de mogelijkheid te hebben ze terug te kunnen vinden.

@DaLass: Thanks, ga ik ook checken!
Pagina: 1