Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-03 10:46
Hallo allemaal

Anderhalf jaar geleden heb ik een pc samengesteld voor muziekproductie:
in het hart ervan een AMD Ryzen 7 5800X en 64Gb geheugen. Ik heb toen speciaal niet de beste processor gekocht omdat ik dacht: als straks de laatste top processors voor het AM4 platform echt betaalbaar zijn sla ik nog een keer toe.
Sindsdien hou ik de prijs van een AMD Ryzen 9 5950X in de gaten. En ik heb inmiddels het gevoel dat de prijsdaling daar wel een beetje uit is (was een jaar geleden meer dan 500, inmiddels 330 euro.)

Wat denken jullie: nog wachten? Of nu toeslaan? Of is er een andere processor die ik in de gaten moet houden?

Ik kan op zich nog prima vooruit met de huidige processor, maar meer performance is gewoon fijn met muziekproductie (alle productie software en plugins worden maar zwaarder), Ik wil zeker niet de boot missen en straks een nieuw MB plus CPU plus geheugen kopen omdat er geen AM4 processoren te krijgen zijn.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:54
Hoeveel winst denk je te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
ach, over de "winst"een cpu upgrade zijn volgens mij boeken volgeschreven, zeker bij audio productie. Ik hanteer altijd zelf de volgende volkomen op niks gebaseerde eigen regels:

1: % winst in passmark score gedeeld door twee.
2: meer is beter

oude processor:
Multi thread 27873
Single thread 3445

Ryzen 9 5950X
multithread 45641
Single thread 3469

Dus zeg het maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 17:29
De am4 is nog wel een tijd verkrijgbaar denk ik, en anders is er nog een 2ehands markt...

Zelfs 386 en oudere cpu's zijn nog steeds te vinden.

Voorlopig brengt Amd nog zelfs "nieuwe" cpu's uit voor Am4, zoals de aankomende 5800xt en 5900xt. De laatste is ook een 16 core.

Am5 gaat op een gegeven moment ook gewoon weer een budget optie zijn, wellicht is dan de 7950x wel weer aantrekkelijker..... Zolang je nog tevreden bent er niet over in zitten en mooi zo laten.

[ Voor 16% gewijzigd door meljor op 28-07-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
die 5800 en 5900 zijn alleen langzamer dan de 5950... zou er nog een echt snel model op dit platform komen denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Nee, dat platform is klaar. Maar voorlopig zijn cpu's nog wel te krijgen dus.

Als ze nog snellere cpu's zouden uitbrengen dan hadden ze geen nieuw platform gemaakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
meljor schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:57:
De am4 is nog wel een tijd verkrijgbaar denk ik, en anders is er nog een 2ehands markt...
Maar dat wil niet zeggen dat de prijzen nog lager gaan worden. Het zou kunnen, maar naar mate de voorraden opdrogen wil de prijs van oude hardware ook wel eens omhoog gaan.

Conclusie: vindt je de huidige prijs goed, dan kopen, en anders niet kopen. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
bwerg schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Maar dat wil niet zeggen dat de prijzen nog lager gaan worden. Het zou kunnen, maar naar mate de voorraden opdrogen wil de prijs van oude hardware ook wel eens omhoog gaan.

Conclusie: vindt je de huidige prijs goed, dan kopen, en anders niet kopen. ;)
Klopt uiteraard. Maar de 5900xt verwacht ik wel een flinke korting. Die moet nog komen en is eigenlijk gewoon een 5950 met een 100mhz lagere kloksnelheid...

Wie weet komen er nog meer varianten. Snellere verwacht ik alleen echt niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zen 3 blijven ze produceren tot minstens 2026.
AMD has sent word over this morning that the company is extending the product lifecycle for their previous-generation EYPC 7003 “Milan” family of server CPUs. The company will now be offering the Zen 3-based CPUs through at least 2026, and as part of that extension plan, has already launched a further 6 SKUs. With these changes, Milan is effectively being repositioned as a budget server platform for AMD, offering AMD’s past tech at a discount to cost-weary customers.

First launched in early 2021, AMD’s EPYC 7003 “Milan” platform is based on the company’s Zen 3 architecture, offering chips with up to 64 CPU cores, 8 channels of DDR4 memory, and PCIe 4.0 connectivity. The platform has since been superseded by AMD’s numerous Zen 4-based EPYC 9004/8004 server platforms – Genoa, Bergamo, and Siena – but for continuity and support reasons, the Milan platform is still being offered to customers. And now, it seems, it will be for even longer than AMD was first expecting.
https://www.anandtech.com...y-to-2026-with-6-new-skus
Voor goedkope servers voor klanten die niet het nieuwste nodig hebben.

De consumentenmarkt wordt gebruikt als een plek waar ze nog wat chiplets kunnen dumpen.

Dus ik verwacht nog ruime beschikbaarheid aan Zen 3 budgetproducten om te voorkomen dat mensen nog voor Intel kunnen kiezen. AMD gaat voor de grote volumes en moet wel zoveel mogelijk productielijnen naast elkaar laten draaien om marktaandeel van Intel verder af te pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 01-08-2024 13:24 ]

Pagina: 1