Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-01 09:21
Beste

Sinds twee maanden zijn wij eigenaar van onze nieuwe woning(bestaande bouw). Nu gaat af en toe, zeg eens in de week de aardlek schakelaar er af. De eerste maand was er niets aan de hand.

Ik dacht dat dit zou liggen aan de buitenkabel welke is aangelegd. Deze heeft nu enkel de robotmaaier als afnemer. Deze buitendraad komt binnen in de meterkast en zit daar met een stekker in een stopcontact.

Als test heb ik de aardedraad losgehaald uit de stekker, ik ga er dan vanuit dat deze kabel niet meer invloed zal hebben op de aardlek. Dit om te kijken of ik van het probleem af zou zijn maar nog wel mijn robotmaaier kan laden. Nu ging vanmorgen toch weer de aardlek er uit. De vraag is, kan de buitenkabel dit alsnog veroorzaken zonder dat de aardedraad is aangesloten?

Doordat het probleem zich sporadisch voordoet is het lastig uitsluiten/testen…

Groet Jop

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49
Aardlek is wat anders dan aardedraad. Het loskoppelen van de aarde draad heeft geen invloed daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
De aardedraad loshalen is natuurlijk een dom idee.
De aardlek meet een lek naar aarde, en dus een stroomverschil tussen fase en nul. Max 30mA om precies te zijn. Daar heft de aardedraad weinig mee te maken verder.

Als je redelijk zeker weet dat daar het probleem zit kun je beter het circuit van een eigen alamat voorzien zodat alleen dit circuit eruitvliegt en de rest van je huis er geen last van heeft.

Die aanbeveling geldt in het algemeen: scheid electra buiten in weer en weind van de groepen binnen zodat je vriezer niet ontdooit als er eens een slagregen op je buitenlamp staat en de aardlek eruit vliegt.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 28-07-2024 09:20 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 15:48

timpel_800

Amber 65

Kan dit niet met je zonnepanelen te maken hebben ? Isolatie weerstand?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pringo
P5ycho schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:15:
De aardlek meet een lek naar aarde, en dus een stroomverschil tussen fase en nul. Max 30mA om precies te zijn. Daar heft de aardedraad weinig mee te maken verder.

Als je redelijk zeker weet dat daar het probleem zit kun je beter het circuit van een eigen alamat voorzien zodat alleen dit circuit eruitvliegt en de rest van je huis er geen last van heeft.

Die aanbeveling geldt in het algemeen: scheid electra buiten in weer en weind van de groepen binnen zodat je vriezer niet ontdooit als er eens een slagregen op je buitenlamp staat en de aardlek eruit vliegt.
Thanks goed idee, ga de installateur bellen om dit zo aan te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pringo
timpel_800 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:23:
Kan dit niet met je zonnepanelen te maken hebben ? Isolatie weerstand?
Nee geen zonnepanelen aanwezig, wel sinds kort een laadpaal…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pringo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:08:
Ik dacht dat dit zou liggen aan de buitenkabel welke is aangelegd. Deze heeft nu enkel de robotmaaier als afnemer. Deze buitendraad komt binnen in de meterkast en zit daar met een stekker in een stopcontact.

...

Op zich niet moeilijk, het is een kwestie van eliminatie.

Voor de zekerheid: Zit deze wcd voor de buitenkabel achter de betreffende aardlekschakelaar?
Heb je de grondkabel nagelopen, inclusief lasdozen en/of wcds of hier mogelijk vocht aanwezig is?
Slaat de aardlekschakelaar ook af als je stekker van de buitenkabel uit de wcd haalt?
Welke groepen/apparaten zitten er nog meer achter deze aardlekschakelaar?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pringo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Nee geen zonnepanelen aanwezig, wel sinds kort een laadpaal…?
Die heeft als het goed is al zijn eigen aardlekschakelaar :)

En aarde loshalen is slecht idee en sluit het niet uit. De aardedraad is alleen een extra makkelijk pad naar aarde voor apparatuur zodat je 100% zeker weet dat er geen spanning op een behuizing kan staan. Maar zoals het woord al doet vermoeden is en blijft het maar een pad naar aarde. En dat is dus ook prima mogelijk zonder de aardedraad. Zeker met een kabel en stopcontact etc die buiten hangen.

Wil je het nu uitsluitend of die kabel naar buiten het probleem is dan zal je die hele kabel simpelweg nu los moeten laten. Gezien je een stekker hebt kan dat makkelijk. Ook al zou ik die stekker er ook af laten halen als je het een eigen aardlekautomaat geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34
Even serieus. Als je niet weet hoe iets werkt, hoe kun je dan besluiten om een aardedraad los te maken?

De aardlek kan onstaan door vochtige grond door regen. Daardoor kan het een paar dagen werken, maar na wat buien ineens toch een stroomlek geven.

Om te testen moet je de gehele buitenkabel los laten (in de meterkast). Maar je kunt ook de gehele kabel alvast inspecteren op scheuren/beschadigingen. Als je de kabel door of langs een muur hebt getrokkken, is er bijvoorbeeld ook redelijk kans op beschadiging. Of ongedierte wat aan de kabel heeft gezeten. Onderzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
Zoek eerst eens uit wat er op de aardlekschakelaar aangesloten zit.
Misschien vocht in buitenverlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
niet te snel naar een conclusie springen. Omdat het nieuw huis kan de oorzaak overal zitten. Ik zie nog geen reden om de buitenkabel als eerste verdachte te zien.

!!! maar eerst als de wiedeweerga die aarddraad weer aansluiten!!!! Heet in het Engels niet voor niets "protective earth"

Eerst eens goed elimineren door zoveel mogelijk stekkers er uit te trekken en kijken of er een handeling/gebeurtenis te vinden is die de aardlek doet aanspreken.

Er zijn zoveel mogelijke oorzaken.
  • Waterkoker die een beetje lek is.
  • Slechte montage in centraaldoos, aardlek spreekt aan als iemand een deur hard dicht doet.
  • Inderdaad ook een slechte montage van een buitenkabel kan een oorzaak zijn.
  • Slechte montage bekabeling keuken apparatuur.
  • .....

[ Voor 44% gewijzigd door Prisma16 op 28-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34
Prisma16 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:52:
niet te snel naar een conclusie springen. Omdat het nieuw huis kan de oorzaak overal zitten. Ik zie nog geen reden om de buitenkabel als eerste verdachte te zien.
Eerst eens goed elimineren door zoveel mogelijk stekkers er uit te trekken en kijken of er een handeling/gebeurtenis te vinden is die de aardlek doet aanspreken
Het is een bestaande woning. De problemen zijn gekomen na aanleg van een buitenkabel. Kan altijd iets anders zijn, niemand beweert anders. Wel logisch om als eerste de buitenkabel te testen/onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wmeester schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:10:
Aardlek is wat anders dan aardedraad. Het loskoppelen van de aarde draad heeft geen invloed daarop.
Dat is ook gewoon feitelijk onjuist. Je kunt ook lekken via de PE (aardedraad) dan kan het probleem (uitschakelen van een aardlekschakelaar of aardlekautomaat (specifiek op de aardlekfunctie)) wel mee voorkomen. Dan heb je nog steeds een lekstroom natuurlijk want dat probleem is niet opgelost, slim is het in ieder geval niet en nuttig ook niet. Maar geen invloed is gewoon te kort door de bocht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Pringo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:08:
Beste

Sinds twee maanden zijn wij eigenaar van onze nieuwe woning(bestaande bouw). Nu gaat af en toe, zeg eens in de week de aardlek schakelaar er af. De eerste maand was er niets aan de hand.

Als test heb ik de aardedraad losgehaald uit de stekker, ik ga er dan vanuit dat deze kabel niet meer invloed zal hebben op de aardlek. Dit om te kijken of ik van het probleem af zou zijn maar nog wel mijn robotmaaier kan laden. Nu ging vanmorgen toch weer de aardlek er uit. De vraag is, kan de buitenkabel dit alsnog veroorzaken zonder dat de aardedraad is aangesloten?

Groet Jop
Welke aardlek gaat er uit? Is het een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat? Welke groepen zitten er achter deze aardlekschakelaar of automaat?
Kun je een foto maken en delen van je groepenkast? Kun je eventueel (als je je comfortabel hierbij voelt) ook een foto maken van de groepenkast zonder deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

P5ycho schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:15:

Aanname om te zeggen dat er een aardlekschakelaar van 30mA tussen zit ;) Als het wellicht een een EV-paal of PV-installatie zit kan dat zomaar met een 300mA aangesloten zijn.
Of wellicht zijn er nu wel zo veel verbruikers aangesloten op één aardlekschakelaar dat de 30mA gewoon gehaald wordt bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, aannames genoeg in mijn reactie. Het kan vanalles zijn, maar de topicstarter stelt een specifieke vraag en daarbij krijgt hij van mij een gericht antwoord.

Je mag echt wel 30mA aannemen voor NL. Dat is al heel lang de standaard en de rest is een uitzondering of een specifieke toepassing zoals zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
9 van de 10 keer gaat de aardlek eruit wanneer elektra in aanraking komt met vocht. Het is dan bijna altijd óf een apparaat (waterkoker, koffieapparaat, wasmachine) óf de buitenverlichting. Een enkele is is er sprake van een installatiefout of water in de elektraleidingen, wat er tijdens de bouwfase op een of andere manier in terecht is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 23:59
P5ycho schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:18:
Ja, aannames genoeg in mijn reactie. Het kan vanalles zijn, maar de topicstarter stelt een specifieke vraag en daarbij krijgt hij van mij een gericht antwoord.

Je mag echt wel 30mA aannemen voor NL. Dat is al heel lang de standaard en de rest is een uitzondering of een specifieke toepassing zoals zonnepanelen.
Toch echt een huis gekocht waar nog een 0,5A hoofdschakelaar in zit (gecombineerd met een grote hoeveelheid smelt zekeringen)

Dat moet er uiteraard allemaal nog uit voor ik er daadwerkelijk ga wonen. Maar veel huizen hebben echt geen 0,03A, enkel als alles een keer vervangen is.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Playa del C. schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:51:
Even serieus. Als je niet weet hoe iets werkt, hoe kun je dan besluiten om een aardedraad los te maken?

De aardlek kan onstaan door vochtige grond door regen. Daardoor kan het een paar dagen werken, maar na wat buien ineens toch een stroomlek geven.

Om te testen moet je de gehele buitenkabel los laten (in de meterkast). Maar je kunt ook de gehele kabel alvast inspecteren op scheuren/beschadigingen. Als je de kabel door of langs een muur hebt getrokkken, is er bijvoorbeeld ook redelijk kans op beschadiging. Of ongedierte wat aan de kabel heeft gezeten. Onderzoeken...
Dat dus. Waarom de moeite nemen om de aarde eruit te halen?? Ik zou gewoon die gehele schuko een week of twee loshalen. Die grasmaaier laad je dan ff niet op ofzo… Je maait een tijdje met de hand of je laadt dat ding ergens anders op…

Sowieso een buitenkabel op een schuko is al prutswerk, eigenlijk moet je dat afmonteren op een lasdoos in de meterkast. Maar dat is van later zorg en voor nu is het qua troubleshooting wel handig dat er een schuko aanzit.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 28-07-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
skai21 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Toch echt een huis gekocht waar nog een 0,5A hoofdschakelaar in zit (gecombineerd met een grote hoeveelheid smelt zekeringen)

Dat moet er uiteraard allemaal nog uit voor ik er daadwerkelijk ga wonen. Maar veel huizen hebben echt geen 0,03A, enkel als alles een keer vervangen is.
Het gaat hier over 30mA aardlekschakelaars niet over 0,5A hoofdschakelaars. Dit even los van de vraag wat je sowieso met een 0,5A hoofdschakelaar zou moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
skai21 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Gefeliciteerd met de nieuwe woning. Je hebt wel oude meuk gekocht, je bent een uitzondering. Dat geef je zelf ook aan, want je gaat alles er meteen uit trekken voordat je er gaat wonen.
Waarom er dan over beginnen in dit topic?
Dit compleet niet relevant voor de topicstarter, en voor mij ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

P5ycho schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:43:
Dit compleet niet relevant voor de topicstarter, en voor mij ook niet.
Ach zolang de TS niet kan zeggen of hij nu wel of geen laadpaal heeft (…?) en wat er nu precies uitgaat is het sowieso bouwen op aannames en gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:40
Als de buitenkabel via een stopcontact zit, wat ik op zich al apart vind dan kun je toch ook de stekker uit het stopcontact trekken en kijken of de aardfout dan nog terugkomt? Dan weet je meteen of die buitenkabel, of wat eraan hangt het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:08:
[...]

Ach zolang de TS niet kan zeggen of hij nu wel of geen laadpaal heeft (…?) en wat er nu precies uitgaat is het sowieso bouwen op aannames en gissen.
Ja, lekker de moeilijke weg kiezen en zijn zin expres verkeerd interpreteren. Goed bezig.

Als de topicstarter meer info komt brengen kunnen we hem weer helpen. Tot die tijd, lekker laten gaan. Ga ik nu dus ook doen :).

Pagina: 1