Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-07-2024
Hoi Tweakers,

Vandaag met hulp van een mede tweaker een 5900x als vervanging van een 2700x geinstalleerd op mijn 5+ jaar oude X470 Aorus Ultra gaming moederbord. We hebben de bios naar f64 gebracht. We konden succesvol cinebench hedraaid met een net resultaat en toen is de man die mij hielp naar huis gegaan. Daarna was Mn pc continue aan het herstarten en op blauw scherm aan het gaan. Werd er zo moedeloos van dat ik de boel maar even uit heb gezet voor de dag.
Morgen komt de mede tweaker weer helpen en probeer alvast zoveel mogelijk info te vergaren.

Dus waar moeten we aan denken en is de 5900x te veel van het goede misschien?

Ter informatie:

We hebben geloof ik gigabyte app center gebruikt voor de bios. Andere manieren om de bios te updaten werkte niet (via boot menu met usb stickie).

Ik lees op reddit 2 dingen die mogelijk relevant zijn:
1. Blijkbaar hebben de VRMs op het moederbord geen beste reputatie en is de 105 watt 5900x te veel van het goeie.
2. Je moet de bios eerst updaten naar f30 en dan pas naar f60(of hoger). Nu zijn we in 1x naar g64 gegaan vanaf f2 oid.

De psu is 750 watt, het is een corsair rm750x, een 850 watt psu is wss een optie morgen, mocht dat helpen.

We hebben ook een m.2 ssd 2tb toegevoegd gister, die het goed lijkt te doen. We hebben het werkgeheugen vervangen, maar het oide weer terug gedaan omdat we dachten dat dar de problemen aan lagen. Zelfde voor de GPU.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:16
Gigabyte's app center kan zelf ook veel BSOD's veroorzaken, heb je dat al volledig verwijderd op de correcte manier? Je kan ook in Event Viewer kijken voor evt errors

VRMs van dat bord zijn idd niet geweldig maar zou een non-issue moeten zijn zonder load.

Heb je al na de BIOS update de BIOS factory reset (of CMOS reset) ?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Bedankt voor de tips. Het is een beetje boven mijn pet, ik laat het morgen de mede tweaker lezen. Toch even een reactie:
1. App center staat nog op de pc denk ik. Ga ik verwijderen om te kijken wat het doet.
2. De CMOS hebben we nog niet reset. Ga ik morgen proberen. Kun je toelichten wat je bedoeld met de factory reset?

Edit: ik heb opgezocht wat een CMOS chip is.

Is hier de chipset driver downloaden en installeren ook noodzakelijk? https://www.amd.com/en/products/processors/chipsets/am4.html

[ Voor 57% gewijzigd door BRBoom op 28-07-2024 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
BRBoom schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:48:

1. App center staat nog op de pc denk ik. Ga ik verwijderen om te kijken wat het doet.
Ik had toen per ongeluk die app van ASUS (armoury crate) geïnstalleerd. Kon windows opnieuw installeren hoor...

Misschien dat je die Gigabyte app makkelijker eraf krijgt, maar die van ASUS had overal, maar dan ook echt, overal registry edits en scripts tussen gesmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRBoom
Majestici schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:58:
[...]

Ik had toen per ongeluk die app van ASUS (armoury crate) geïnstalleerd. Kon windows opnieuw installeren hoor...

Misschien dat je die Gigabyte app makkelijker eraf krijgt, maar die van ASUS had overal, maar dan ook echt, overal registry edits en scripts tussen gesmeten.
Haha, 8)7 vreselijk!