Advies nodig voor gaming PC (~1500 euro), ook voor DAW en VR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay91
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Vooral gamen.
- Soms hobbymatig muziekproductie (de DAW die ik gebruik = FL Studio)
- Af en toe VR gaming (Oculus Rift S, met USB3.0 + Displayport connectie).
Kwa spellen die ik op dit moment speel varieert het erg tussen minder zware en wat zwaardere games, denk aan: Factorio, Red Alert 2, Total War games, Satisfactory en verschillende VR shooter games. En in de toekomst ook spellen als Elden Ring en mogelijk Tempest Rising. Het gaat mij dus ook deels om de toekomstbestendigheid voor nieuwe games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500,-. Paar euro erboven is echter ook geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hooguit randapparatuur. Nu een lange tijd een gaming laptop gebruikt, maar ik wil graag overstappen naar desktop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst. Initiële uitgangspunt was de 1440p desktop best buy guide, met hier een daar wat aanpassingen. Mijn gedachtegang per onderdeel:

- CPU - Ryzen 7 7800X3D: Stuk duurder dan de 7700 Tray, maar ik las bij andere topics dat deze heel vaak aangeprezen werd i.v.m. de grote cache en X3D deel, goed voor de FPS bij zware spellen en toekomstbestendigheid. Daar komt ook bij dat FL Studio vooral profiteert bij een goede CPU (https://support.image-lin...wledgebase/?id=55&ans=214).
- Moederbord - ASRock B650M-HDV/M.2: Kopie van de best buy guide.
- GPU - Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT: upgrade van de 1440p best buy guide. Geen super grote meerprijs t.o.v. de 7700, en de Hellhound leek als een van de betere opties uit de verf te komen kwa prijs + de 7800 XT round-up (review: Radeon RX 7800 XT - ASRock, ASUS, Gigabyte, PowerColor, Sapphire & XFX)
- Behuizing - Fractal Design North: Redelijk duur (twijfelde tussen deze en de Sharkoon S25-W), maar ik vind hem vooral mooi. Plus de extra USB-C connectie voorin is wel handig. Liefst heb ik ook een displayport voorin i.v.m. de Oculus Rift-S, maar dat is logischerwijs vrijwel niet te vinden.
- Geheugen - Lexar Ares RGB: iets goedkoper en iets betere stats t.o.v. de best buy guide. Verder heb ik niet meer dan 6000MT/s nodig, meer dan dat is niet relevant voor de X3D CPU zover ik lees.
- Voeding - Cooler Master GX III Gold 750W: Die van de best buy guide heeft een active-fan, deze een semi-passieve. Heb liever dat hij stil is als het niet nodig is. 750W i.p.v. 650W vanwege de upgrades (en veel 650W voedingen lijken er niet te zijn). Heeft net als die van de best buy een ATX12V 3.0 connectie voor toekomstbestendigheid.
- SSD - Lexar NM790: Kopie van de best buy guide.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hooguit liever geen Intel CPUs vanwege de vele problemen daar de laatste tijd, verder geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is vooral fijn als de PC redelijk stil is tijdens muziekproductie.
Een andere vraag (wellicht offtopic): Is er een manier om makkelijk te wisselen tussen mijn werk laptop en mijn desktop? Ik zal dezelfde bureau en randapparatuur moeten gebruiken als ik na een dagje thuiswerken mijn desktop wil gebruiken. Veel andere ruimte is er niet. Is er wellicht een makkelijke oplossing voor die ik over het hoofd zie?

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Het is de eerste keer dat ik een PC bouw, dus vind het moeilijk te zeggen of het allemaal compatible is. Hoewel ik veel andere reviews, best buys, etc heb gelezen, heb ik nog het gevoel dat ik mogelijk iets stoms over het hoofd zie.

- Is mijn lijstje een gebalanceerd systeem voor 1440p gaming, VR en muziekproductie gebruik?
- Is de huidige koeling voldoende?
- Klopt mijn eerder beschreven gedachtegang per onderdeel, of valt er iets uit de toon?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 365,99€ 365,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 125,98€ 125,98
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 526,99€ 526,99
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 134,71€ 134,71
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Halo Black€ 38,99€ 38,99
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 750W€ 102,46€ 102,46
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 122,99€ 122,99
Totaal€ 1.528,01

Beste antwoord (via Jay91 op 30-07-2024 21:06)

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Jay91 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:02:
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

[...]

CPU: Zeer interessante link m.b.t. FL Studio. Is de 7900 nog steeds een betere optie als ik 80% van de tijd game en 20% FL Studio gebruik? FL Studio is hooguit hobbymatig: zit nu op max 15-20 tracks en een paar VSTs, meestal daaronder initieel. Verder lees ik dat de 7800X3D ook stuk zuiniger/koeler is bij gaming t.o.v. de 7900. Zover ik begrijp kan ik kan net zo goed de 7900X3D nemen voor een paar tientjes extra. Paar weken afwachten m.b.t. de 9000's is inderdaad een goede tip.
Gebruik je nu ook al FL Studio? Kijk gewoon even wat je huidige CPU gebruikt en dan kan je zelf ook wel een inschatting maken. Factorio en Satisfactory gaan echt genieten van de 7800X3D

Er is ook nog deze thread op Reddit waar een aantal mensen zeggen dat ze de 7800X3D hebben die het goed trekt en iemand die de 7900 heeft en zegt dat hij niet boven de 40% uit komt.

Zeker met 80% gaming 20% FL Studio zou ik gaan voor de 7800X3D

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:59
Als ik puget lees dan is voor DAW en FL studio een hoog aantal cores belangrijk. Veel USB en M2 aansluitingen kunnen nuttig zijn en wellicht zelfs thunderbolt. Videokaart is nauwelijks belangrijk, maar juist weer wel voor games. https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Je hebt nu een zuivere game-PC samen gesteld (zoals in de meeste topics). Als je een goede PC zoekt voor DAW/FL studio zou ik meer naar een middenweg zoeken. Bijvoorbeeld zoiets:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 351,99€ 351,99
1MoederbordenGigabyte AORUS X670 ELITE AX€ 216,38€ 216,38
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB GDDR6€ 587,-€ 587,-
1BehuizingenFSP CMT580B€ 75,02€ 75,02
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5200J4040A24GX2-FX5€ 124,38€ 124,38
1VoedingenDeepCool PX850G€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 130,11€ 130,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.644,68
Veel beter/uitgebreider moederbord met extra/snelle USB, 4x M2 sloten met heatspreader waarvan 1x PCIe5.0, thunderbolt header etc.
Een 12-core cpu ipv de extra cache. Je verliest wel wat in gaming. Let ook op de zeer binnenkort leverbare Ryzen 9000 cpu's.
Snellere 7900GRE triple fan videokaart. Prijsverschil is niet zo groot.
48Gb memory, latency is wel wat hoger.

Goedkopere behuizing met 4x 12cm fans en USB Type-C: https://www.fsplifestyle.com/en/product/CMT580B.html
PS: de Sharkoon S25-W is 8 jaar oud, heeft geen front USB Type-C en beperkte koelmogelijkheden.

Zwaardere cpu-koeler nodig voor de 7900X.
850W ATX3.0 voeding.
2Tb SSD met cache, nuttig bij veel writes (DAW/FL studio).

Voor combineren desktop en werk laptop gebruik ik een kvm switch, zodat ik muis, toetsenbord en webcam kan delen met beide apparaten. Het 4k scherm is via displayport aangesloten op de desktop en via HDMI op de laptop, zodat ik geen kabels hoeft te wisselen. Een dockingstation is fraaier, maar was bij een 4k monitor nogal prijzig.

Er zijn inmiddels ook monitoren met ingebouwde kvm switch en USB Type-C aansluiting met ingebouwde oplader voor je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 14:44
Als je kijkt naar VR wil je rekening houden met de technologieen die AMD en Nvidea kaarten gebruiken. Aan jou de keus wat jij het belangrijkst vind:

NVIDIA (Heeft een mooiere beeldkwaliteit en audio dan gelijke AMD kaarten) Dat komt door:
- Multi-Res Shading: Past de resolutie aan in verschillende delen van het scherm om de prestaties te optimaliseren zonder afbreuk te doen aan de beeldkwaliteit.
- Lens Matched Shading: Verbetert de renderkwaliteit en efficiëntie door de weergave aan te passen aan de optica van VR-headsets.
- VR Audio: Realistische 3D-audio weergave voor een meeslepende geluidservaring.

AMD ((Heeft een betere framerate en latentie dan gelijke nvidia kaarten) Dat komt door:
- Asynchronous Shaders: Verbeteren de framerate en verminderen latentie voor een soepelere VR-ervaring.
- Direct-to-Display: Vermindert latentie door rechtstreeks te renderen naar het VR-scherm.

Persoonlijk had ik voor een Nvidia kaart gekozen, de meeste videokaarten anno 2024 zijn ruim voldoende. Of je wilt op hele hoge frame rates gaan spelen (165Mhz) of op 4K resolutie. Maar voor jou eisen lijkt Nvidia de beste keuze, ook omdat die met hun software makkelijk zijn te scalen zonder in te leveren op prestaties. Daarbij Nvidia kaarten hebben meer rekenkernen en kunnen beter van pas komen bij FL Studio. (Voor het berekenen als je bijv filmclips onder een audio bestand wilt plaatsen)

[ Voor 10% gewijzigd door Glamourt op 28-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay91
CPU: Zeer interessante link m.b.t. FL Studio. Is de 7900 nog steeds een betere optie als ik 80% van de tijd game en 20% FL Studio gebruik? FL Studio is hooguit hobbymatig: zit nu op max 15-20 tracks en een paar VSTs, meestal daaronder initieel. Verder lees ik dat de 7800X3D ook stuk zuiniger/koeler is bij gaming t.o.v. de 7900. Zover ik begrijp kan ik kan net zo goed de 7900X3D nemen voor een paar tientjes extra. Paar weken afwachten m.b.t. de 9000's is inderdaad een goede tip.

RAM: wist niet dat deze zo belangrijk was, meerdere VSTs fatsoenlijk gebruiken is wel zo fijn inderdaad, goede tip. Wellicht eerder de uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J4040D24GX2-RS5K voor betere snelheid en dezelfde prijs, of de uitvoering: Kingston Fury Renegade KF560C32RS-48 voor een paar tientjes extra.

Moederbord: Is wel een 90 euro meerprijs aan een moederbord, ga ik dat echt merken?

Goede tip m.b.t. de behuizing en de info over de Sharkoon. En zal eens een keer kijken naar (monitor) kvm switches, weet ik in ieder geval waar ik naar moet kijken, bedankt!
Ik moet nu wel bij zeggen dat van de 3 zaken (gaming/muziek/VR), VR het minst doe. Maar ik ben blij met jouw uitleg tussen de VR verschillen van NVIDEA en AMD kaarten. Ik wist niet dat AMD kaarten een beter latency+framerate hadden t.o.v. NVIDIA, terwijl ik dat toch het allerbelangrijkst vind bij VR. Vooral gezien ik met name shooters in speel.

Dus in die zin heeft de RTX 4070 niet veel meerwaarde voor mij t.o.v. de 7800 XT, vooral gezien de 90 euro hogere prijs. Bij een soortgelijke prijs was het uiteraard een ander verhaal geweest. In ieder geval bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Ongetwijfeld zal het aantal tracks bepalend zijn voor hoeveel cores nuttig is. Dat is voor mij lastig in te schatten, omdat ik geen FL studio gebruik. Als je huidige cpu een quadcore met hyperthreading is en je stapt over naar een 7800X3D, dan verdubbelt het aantal threads. Dan lijkt mij een mooie sprong voorwaarts en heb je de beste cpu voor gaming. Als je nu al op een 6-core cpu zit en je wilt meer mogelijkheden in FL studio/DAW, dan wellicht toch voor een 7900X/9900X gaan.

Een 7900X heeft twee chiplets met 6-cores, echter maar één heeft de grotere cache. Een 7800X3D met maar één chiplet presteert daardoor beter, omdat alle cores de grotere cache kunnen benutten.
De X3D cpu's zijn lager geklokt en daardoor zuiniger. Voor een 7800X3D is geen dual fan cpu-koeler nodig, een Mugen 6 is ook prima.

Voor een AMD moederbord zou ik geheugen kiezen dat het AMD EXPO overklokprofiel ondersteunt. De G.Skill S5 en de gelinkte Kingston zijn beide voor Intel moederborden en ondersteunen Intel XMP.

Het ASRock B650 mATX moederbord is goed, maar qua functionaliteit erg standaard. De meerprijs voor het ATX moederbord maakt het beter toekomstvast om later een upgrade te doen. Extra USB aansluitingen kunnen van pas komen als je zelf instrumenten aansluit. Extra M2 sloten voor een scratch disk of extra opslag. Als je vooraf exact weet welke aansluitingen je gaat gebruiken kun je voor minder dan 90,- wellicht een beter passend moederbord kiezen.

Sharkoon heeft ook een goedkopere look-a-like van de North met standaard meer fans en een betere indeling voor bijv. een AIO-koeler: https://tweakers.net/pric...rkoon-rebel-c70g-rgb.html Ook in een goedkopere uitvoering met mesh zijpaneel leverbaar.
https://nl.sharkoon.com/product//40193

Ik heb deze kvm switch een paar jaar geleden gekocht op amazon.nl: https://www.easycoolav.com/products/usb-30-switch-2-in-4-out

[ Voor 3% gewijzigd door Woezik op 28-07-2024 15:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41

[...]

Gebruik je nu ook al FL Studio? Kijk gewoon even wat je huidige CPU gebruikt en dan kan je zelf ook wel een inschatting maken. Factorio en Satisfactory gaan echt genieten van de 7800X3D

Er is ook nog deze thread op Reddit waar een aantal mensen zeggen dat ze de 7800X3D hebben die het goed trekt en iemand die de 7900 heeft en zegt dat hij niet boven de 40% uit komt.

Zeker met 80% gaming 20% FL Studio zou ik gaan voor de 7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay91
Goed om te weten, dan ga ik voor de 7800X3D :). Ik las overigens dat de Ryzen 9000 serie een paar weken is uitgesteld. En gezien ik met de 7800X3D zeker ben kwa prestatie, levertijd en prijs, neig ik toch om de 7800X3D te bestellen.
Bedankt voor de waarschuwing m.b.t. de geheugen + overklokprofiel. Ondertussen las ik op verschillende fora dat 32GB ruim voldoende moet zijn, of ik moet meerdere specifieke zware plugins gebruiken (wat ik op dit moment niet van plan ben). Ik zal het houden op de 32GB Lexar Ares die ik eerder koos.

Mooie vondst m.b.t. de behuizing, die neem ik!

Hieronder staat mijn aangepaste lijst. Koeling en voeding hetzelfde gelaten gezien er niet voor de 7900X gekozen wordt. Toch maar de 8700XT gehouden i.p.i. de 7900 GRE: vind de meerprijs t.o.v. de kleine prestatiewinst niet echt waard eerlijk gezegd.

Wat betreft moederbord: Ik heb hem nu uitgewisseld voor de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI, die als upgrade op de best buy staat. T.o.v. wat ik eerst koos heeft deze Wifi connectie, iets betere audiochip (al schijnt de merkbaarheid zeer beperkt te zijn), RGB-headers (voor het geval ik al het overige RGB ooit wil gebruiken) en algehele betere stats die de meerprijs voor mij nog waard lijkt.
T.o.v. Gigabyte AORUS X670 heeft hij een iets betere audiochip en is goedkoper. Overige stats (o.a. veel meer USB aansluitingen) heb ik zover ik zie niet nodig.

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 526,99€ 526,99
1BehuizingenSharkoon Rebel C70M RGB€ 97,49€ 97,49
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 750W€ 113,85€ 113,85
Totaal€ 1.565,32

Edit: paar fouten m.b.t. moederbord uitgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik moet nu wel bij zeggen dat van de 3 zaken (gaming/muziek/VR), VR het minst doe. Maar ik ben blij met jouw uitleg tussen de VR verschillen van NVIDEA en AMD kaarten. Ik wist niet dat AMD kaarten een beter latency+framerate hadden t.o.v. NVIDIA, terwijl ik dat toch het allerbelangrijkst vind bij VR. Vooral gezien ik met name shooters in speel.

Dus in die zin heeft de RTX 4070 niet veel meerwaarde voor mij t.o.v. de 7800 XT, vooral gezien de 90 euro hogere prijs. Bij een soortgelijke prijs was het uiteraard een ander verhaal geweest. In ieder geval bedankt voor de info!
Dat is voor mij ook wel een nieuw verhaal. Want toen Babeltech nog als enige reviews deed van VR prestaties (nu doet niemand dat meer fatsoenlijk), was Nvidia toch echt degene die consistent significant betere framerates neerzette dan AMD. Hun laatste review die ze nog gedaan hebben was van de 7900XTX vs 4080: Waarbij de 7900XTX goed meekomt met de 4080, behalve in VR, waar de 4080 gewoon echt een stuk betere prestaties neerzet. https://babeltechreviews....-vs-rtx-4080-50-games-vr/

Dus normaal raad ik iedereen aan om voor VR voor Nvidia te gaan, zeker omdat behalve significant betere performance, ze ook nog eens betere codecs hebben voor streaming van/naar je headset.

Dat gezegd hebbende, in jou geval zou ik dat wat minder doen, want je huidige VR headset iig heeft geen streaming nodig, en voor iets wat je leuk vindt om wat erbij te doen, moet die AMD kaart het ook prima doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
Jay91 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:59:
Goed om te weten, dan ga ik voor de 7800X3D :). Ik las overigens dat de Ryzen 9000 serie een paar weken is uitgesteld. En gezien ik met de 7800X3D zeker ben kwa prestatie, levertijd en prijs, neig ik toch om de 7800X3D te bestellen.

[...]

Bedankt voor de waarschuwing m.b.t. de geheugen + overklokprofiel. Ondertussen las ik op verschillende fora dat 32GB ruim voldoende moet zijn, of ik moet meerdere specifieke zware plugins gebruiken (wat ik op dit moment niet van plan ben). Ik zal het houden op de 32GB Lexar Ares die ik eerder koos.

Mooie vondst m.b.t. de behuizing, die neem ik!

Hieronder staat mijn aangepaste lijst. Koeling en voeding hetzelfde gelaten gezien er niet voor de 7900X gekozen wordt. Toch maar de 8700XT gehouden i.p.i. de 7900 GRE: vind de meerprijs t.o.v. de kleine prestatiewinst niet echt waard eerlijk gezegd.

Wat betreft moederbord: Ik heb hem nu uitgewisseld voor de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI, die als upgrade op de best buy staat. T.o.v. wat ik eerst koos heeft deze Wifi connectie, iets betere audiochip (al schijnt de merkbaarheid zeer beperkt te zijn), RGB-headers (voor het geval ik al het overige RGB ooit wil gebruiken) en algehele betere stats die de meerprijs voor mij nog waard lijkt.
T.o.v. Gigabyte AORUS X670 heeft hij een iets betere audiochip en is goedkoper. Overige stats (o.a. veel meer USB aansluitingen) heb ik zover ik zie niet nodig.

Totaal€ 1.565,32

Edit: paar fouten m.b.t. moederbord uitgehaald.
Prima keuzes. Ik zou alleen de cpu-koeler nog overwegen. De kleuren zullen afwijken van de Sharkoon fans. Voor het geld zijn betere koelers te koop met dubbele fans of meer heatpipes (incl CM 212): https://tweakers.net/pric...;1998562;1908980;1901272/

X3D processors komen meestal later: https://www.amd.com/en/pr...ssors/desktops/ryzen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay91
Goede opmerking m.b.t. de koeler. Heb deze nog vervangen.
Onderstaande lijst ga ik bestellen. Bedankt allemaal voor jullie hulp!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,25€ 31,25
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 137,99€ 137,99
Totaal€ 1.568,47
Pagina: 1