Dimmer i.c.m. pulsdrukker, kan ik schakelaars verwisselen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLaurens
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 13:47
Ik zit met een (smart) dimmer van het type eco dim 07.

Nu wil ik deze samen met een pulsdrukker in huis installeren in een situatie waar nu nog een simpele hotelschakeling zit. Hieronder geeft de handleiding aan hoe dit zou kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB6QehU4xRVMRtmdzLQRezPVJlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w80UISssHhkrTX605gGPMmok.png?f=user_large

Zoals ik het begrijp van dit schema moet de dimmer het dichstbij op de LED load aangesloten worden en de pulsschakelaar moet direct op het fasedraad aangesloten worden. Als ik dit toepas in mijn huis, dan komt de dimmer op een plek waar ik eigenlijk liever de pulsschakelaar gehad wilde hebben. Mijn situatie is thuis namelijk zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9oqFVRLOqZhXYi5HvOj6YVzs4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LSlwfpnpCSPTX3VTDDPEy9W5.webp?f=user_large

Nu heb ik er al een paar aangesloten waarbij de dimmer 'het laatst' komt. Maar ik weet niet helemaal goed of ik er nu ook nog ergens een kan aansluiten waar de dimmer als 'eerste' komt. Voor mijn gevoel moet het kunnen, want we werken tenslotte toch met wisselspanning, en dus moet er een soort van symmetrie zitten in hoe alles verloopt omdat de elektronen constant van richting veranderen? Misschien kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit en of ik dit toch op een of andere manier in mijn gewenste compositie kan installeren!

[ Voor 5% gewijzigd door iLaurens op 27-07-2024 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 18:58
Met pulsdrukkers heb je een schakelaar die enkel contact maakt als je hem indrukt.
Daardoor moet die module tussen L1 en aan de zwarte draad richting de lamp. Dat kan dus achter de laatste wisselschakelaar als daar een L1 zit of nog dichter bij de lamp.

Een van de zwarte draden tussen die wisselschakelaren ga je ook niet nodig hebben met pulsdrukkers.

[ Voor 16% gewijzigd door Groentjuh op 27-07-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLaurens
Groentjuh schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:35:
Met pulsdrukkers heb je een schakelaar die enkel contact maakt als je hem indrukt.
Daardoor moet die module tussen L1 en aan de zwarte draad richting de lamp. Dat kan dus achter de laatste wisselschakelaar als daar een L1 zit of nog dichter bij de lamp.

Een van de zwarte draden tussen die wisselschakelaren ga je ook niet nodig hebben met pulsdrukkers.
Helaas is de situatie dat ik in de tweede en laatste schakelaar enkel drie schakeldraden heb. Dus geen L1 om mee te werken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan maak je van die schakeldraden toch een fasedraad?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-05 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9WoB6plpTFN39Fz8CLRKVVsP64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzoGK2WEM86YtZK4eaGyhH0Y.png?f=fotoalbum_large

Zou wel beide uiteindes van de schakeldraad die je voor fase gaat gebruiken met bruin isolatie tape markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44

martijn v o

Certified by Enphase.

of die ene zwarte eruit trekken en daar een bruine aan vastmaken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
martijn v o schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:41:
Pas hiermee op! Je loopt hiermee de kans dat je de isolatie van de overige aders en nieuwe ader kapot trekt.

Zou dan alles eruit trekken en nieuw trekken met de juiste kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:41

Illusion

(the art of)

martijn v o schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:41:
a.boogerd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Pas hiermee op! Je loopt hiermee de kans dat je de isolatie van de overige aders en nieuwe ader kapot trekt.

Zou dan alles eruit trekken en nieuw trekken met de juiste kleuren.
Die zwarte draad loopt niet in een buis direct van de ene naar de andere schakelaar, maar gaat hoogstwaarschijnlijk via de centraaldoos.
Zomaar aan 1 kant trekken is gegarandeerd dikke chaos. En alles vervangen kán goed gaan als je de mazzel hebt dat alle leidingen schoon zijn en goed aansluiten. Maar het is veel werk, en voor een beginner is een complete centraaldoos aflassen en netjes dichtvouwen nog best lastig.

Ik zou zeggen: wat is er mis met een bruin tapeje? Mocht de volgende bewoner weer gewoon een hotelschakeling willen, dan is dat ook zo gefixed.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLaurens
a.boogerd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:25:
[Afbeelding]

Zou wel beide uiteindes van de schakeldraad die je voor fase gaat gebruiken met bruin isolatie tape markeren.
Dit is dus hoe het ook is aangegeven in de handleiding van de dimmer. Maar in mijn geval wil ik dus eerst de dimmer (aan de linkerkant) en dan de pulsschakelaad (aan rechterkant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
iLaurens schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Dit is dus hoe het ook is aangegeven in de handleiding van de dimmer. Maar in mijn geval wil ik dus eerst de dimmer (aan de linkerkant) en dan de pulsschakelaad (aan rechterkant)
Nee hiervoor kom je een ader te kort
Pagina: 1