Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Ik wil een airco. Op zolder, op de eerste verdieping en in de woonkamer. Op de eerste verdieping heb ik slechts 80 cm ruimte voor een airco unit. Hij komt tussen 2 deuren te hangen, met overigens meer dan genoeg ruimte links en rechts om lucht aan te zuigen.

Meerdere partijen hebben vastgesteld dat alle 3 de units een 3,5kW moeten worden. Een totaalcapaciteit van 10,5 kW dus.

Ik heb 2 partijen die verschillende oplossingen adviseren. Aan jullie de vraag wat de betere / logischere oplossing is.

Partij 1
Panasonic

Woonkamer: 1x single split CS-Z35ZKEW.

Overloop + zolder: 2x CS-TZ35ZKEW op een 5 kW multi split.

Partij 2
Mitsubishi Heavy Industries

Zolder + woonkamer: (2x SRK35ZS) op een 5 kW multi split (SCM50ZSW)

Overloop: 1x single split (SRK35ZTL) ivm beperkte ruimte van max 80 cm breed.

Beide partijen kiezen dus voor een single split én een multi split (dus 2 buitenunits).

Bij Mitsubishi moet dit wel omdat alleen de single split variant smal genoeg is voor de eerste verdieping.
Bij Panasonic moet dit ook omdat de 6,8 kW multi split buitenunit een minimumverwarmingscapaciteit heeft van maar liefst 3,3 kW.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit? De overloop & zolder samen op een multi split (Panasonic) of juist de woonkamer en zolder samen op een multi split (Panasonic).

Even los van de prijs, want die heb ik nog niet.

En hebben jullie nog andere opties waar ik misschien nog niet aan heb gedacht? Esthetisch gezien gaat mijn voorkeur namelijk uit naar slechts 1 buitenunit. Overigens geen Daikin, want dat wordt me te duur

[ Voor 12% gewijzigd door buzzs op 27-07-2024 19:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:02
Even out of the box, is een Quatt niet wat voor je met de Quatt Chill? Dan heb je slechts 1 buitenunit nodig, en 3 Quatt Chill units. Naast de airco’s heb je zo ook een hybride warmtepomp. Je ontvangt daarnaast ook nog subsidie.

Ik vind het persoonlijk nogal wat om 2 buitenunits voor airco’s te plaatsen maar dat is natuurlijk een persoonlijke overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:23:
Even out of the box, is een Quatt niet wat voor je met de Quatt Chill? Dan heb je slechts 1 buitenunit nodig, en 3 Quatt Chill units. Naast de airco’s heb je zo ook een hybride warmtepomp. Je ontvangt daarnaast ook nog subsidie.

Ik vind het persoonlijk nogal wat om 2 buitenunits voor airco’s te plaatsen maar dat is natuurlijk een persoonlijke overweging.
Ik ga me eens inlezen in een Quatt Chill. Dank je voor de tip!

Ik ben het met je eens dat 2 buitenunits verre van optimaal is.

[ Voor 28% gewijzigd door buzzs op 27-07-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik heb ook, bewust, 2 buitenunits. 2 slaapkamers op 1 buitenunit, worden voornamelijk samen gebruikt en voornamelijk om te koelen. En een buitenunit voor de woonkamer, deze wordt gebruikt voor zowel koelen als verwarmen en amper samen met de andere units.

Op deze manier tracht ik een stuk pingelen te voorkomen en de meeste efficiency te behalen.

Nu heb ik wel de luxe van een hoekwoning, een unit meer of minder zie en merk ik niet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
call me lazy maar als de keuze voor mn airco tussen Panasonic of Mitsubishi Heavy Industries gaat, dan kies ik de Mitsubishi oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17

JME

zeg maar Jamie

Check de layout van je overloop nog even. Die is ons afgeraden omdat de overloop zelf niet zo groot is. De airco zou dan in no time de overloop koelen en slaat af. Zelfs met de slaapkamers open. Wellicht iets om naar te kijken voordat je een duur ding ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
dyrc schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:36:
call me lazy maar als de keuze voor mn airco tussen Panasonic of Mitsubishi Heavy Industries gaat, dan kies ik de Mitsubishi oplossing.
Vind je Mitsubishi van betere kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
JME schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:38:
Check de layout van je overloop nog even. Die is ons afgeraden omdat de overloop zelf niet zo groot is. De airco zou dan in no time de overloop koelen en slaat af. Zelfs met de slaapkamers open. Wellicht iets om naar te kijken voordat je een duur ding ophangt.
Dank je voor de tip. Onze overloop loopt in een L vorm, dus is wat groter dan de gemiddelde overloop. Snel afslaan maak ik me niet zo druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

franssie

Save the albatross

buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:55:
[...]

Ik wel, Daikin misschien nog iets beter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzs
Een andere optie is misschien om de zolderunit te verkleinen van 3,5 kW naar 2,5 kW.

Ik heb dan 3,5 kW, 2,5 kW en 3,5 kW (9,5 kW totaal).

En om een multi split buitenunit van 5,2 kW te nemen.

Of is dit te krap bemeten?

[ Voor 72% gewijzigd door buzzs op 27-07-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:55:
[...]

In de "grote rondvraag" die ik zelf een aantal jaren geleden heb gedaan zette iedereen Daikin en beide Mitsubishis (Heavy Industries en Electric) strak bovenaan de lijst. daarna een gat en dan de LG, Panasonics, Samsungs, en daarna alle offbrand meuk.

o.a. stilte, garantie, levensduur, kwaliteit van gebruikte onderdelen, beschikbaarheid van(bekwame) installateurs en beschikbaarheid van losse onderdelen na jaren indien nodig kwamen toen allemaal langs als argumenten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:23:
Een andere optie is misschien om de zolderunit te verkleinen van 3,5 kW naar 2,5 kW.

Ik heb dan 3,5 kW, 2,5 kW en 3,5 kW (9,5 kW totaal).

En om een multi split buitenunit van 5,2 kW te nemen.

Of is dit te krap bemeten?
Dat moet en kan je gewoon berekenen middels een warmteverliesberekening. Oppervlakte of inhoud van ruimtes zegt helemaal niets. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening. Ik doe 60m2 beneden met een 4,2 single (had kleiner kunnen zijn), eerste verdieping met een 2,5 (had een 2 kunnen zijn) en de zolder met een 2 met een duo multi. Ik weet wel zeker dat je die grote vermogens boven niet kwijt kan want hij regelt en moduleert op de ruimte waar hij hangt. Overkill is totaal zinloos. En die Pana heeft een veel te hoog minimaal vermogen. 3,3 wordt in het tussenseizoen een groot pendelfestijn. Zeker als je in die periode alleen beneden verwarmt.

En @franssie Daikin is niet beter. Hebt het zelf. MHI, ME en Daikin is allemaal goed.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17

JME

zeg maar Jamie

buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Dank je voor de tip. Onze overloop loopt in een L vorm, dus is wat groter dan de gemiddelde overloop. Snel afslaan maak ik me niet zo druk om.
Die van ons loopt ook in een L. Probleem was dat recht tegenover de beoogde plaats van de binnen unit op nog geen anderhalve meter afstand (andere kant van de gang) een blinde muur zit. Volgens de installateur zou de koude luchtstroom dan gaan “rondlopen” (omlaag langs de blinde muur en via de vloer en de muur onder de airco weer omhoog) waardoor veel te snel de airco zou afslaan. Eigenlijk zou je dan een binnen unit moeten hebben die schuin naar links en rechts blaast. Maar goed dat dat bij jou dus niet speelt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
MotorBeast schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:50:
[...]

Dat moet en kan je gewoon berekenen middels een warmteverliesberekening. Oppervlakte of inhoud van ruimtes zegt helemaal niets. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening. Ik doe 60m2 beneden met een 4,2 single (had kleiner kunnen zijn), eerste verdieping met een 2,5 (had een 2 kunnen zijn) en de zolder met een 2 met een duo multi. Ik weet wel zeker dat je die grote vermogens boven niet kwijt kan want hij regelt en moduleert op de ruimte waar hij hangt. Overkill is totaal zinloos. En die Pana heeft een veel te hoog minimaal vermogen.

En @franssie Daikin is niet beter. Hebt het zelf. MHI, ME en Daikin is allemaal goed.
Dank je! Ik ga eens kijken naar die warmteverliesberekening. En op welke Panasonic doel je? Die 6,8 kW of de 5,2 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Dank je! Ik ga eens kijken naar die warmteverliesberekening. En op welke Panasonic doel je? Die 6,8 kW of de 5,2 kW?
Je hebt het over een minimaal vermogen van 3,3. Met 3,3 houd ik bijna heel mijn huis warm bij echte koude. Ik heb bij vorst 5 nodig voor een heel huis. Als jij dus bij 14 graden buiten boven nog niet stookt en alleen je woonkamer wil warm hebben dan gaat je binnen en buitenunit continue aan/uit enz. En dat is zowel wbt geluid binnen als comfortgevoel niet prettig. Sommige beweren ook extra slijtage maar daar geloof ik niet in.

Voor verwarmen kijken wat de specs zijn bij vorst en nogmaals berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
MotorBeast schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Je hebt het over een minimaal vermogen van 3,3. Met 3,3 houd ik bijna heel mijn huis warm bij echte koude. Ik heb bij vorst 5 nodig voor een heel huis. Als jij dus bij 14 graden buiten boven nog niet stookt en alleen je woonkamer wil warm hebben dan gaat je binnen en buitenunit continue aan/uit enz. En dat is zowel wbt geluid binnen als comfortgevoel niet prettig. Sommige beweren ook extra slijtage maar daar geloof ik niet in.
Ja inderdaad, daarom wil ik die unit ook niet. Een stap eronder is de 5,2 kW van Panasonic. Die heeft een minimumverwarmingsvermogen van 1,6 kW. Vind je dan wel acceptabel of eigenlijk nog te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Ja inderdaad, daarom wil ik die unit ook niet. Een stap eronder is de 5,2 kW van Panasonic. Die heeft een minimumverwarmingsvermogen van 1,8 kW. Vind je dan wel acceptabel of eigenlijk nog te hoog?
1,8 is al een stuk beter. En je kan vaak de multi wat kleiner nemen dan het totaal van de binnenunits. Maar dat ligt eraan hoe je gaat verwarmen. Als je het eerst 18 graden binnen laat worden en dan pas gaat stoken heb je een probleem want dan willen ze volle bak. Ik ben nogal fan van binnentemperatuur zo constant mogelijk houden en minimaal eventueel verlagen. Niet kouder dan 19 graden binnen en dan in stappen naar boven, middag 20 en eventueel avond 21 graden. Slaapkamers vind ik 18/19 graden voldoende. Maar dat is ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@MotorBeast Daikin, althans de mijne, kan verwarmen vanaf 14c. De mhi vanaf 20. Dat is on de slaapkamer echt wel een verschil

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
franssie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:06:
@MotorBeast Daikin, althans de mijne, kan verwarmen vanaf 14c. De mhi vanaf 20. Dat is on de slaapkamer echt wel een verschil
Dat is een functioneel verschil, geen kwaliteitsverschil. Ik verwarm sowieso boven bijna niet. Isolatie op orde gebracht.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
MotorBeast schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:06:
[...]

1,8 is al een stuk beter. En je kan vaak de multi wat kleiner nemen dan het totaal van de binnenunits. Maar dat ligt eraan hoe je gaat verwarmen. Als je het eerst 18 graden binnen laat worden en dan pas gaat stoken heb je een probleem want dan willen ze volle bak. Ik ben nogal fan van binnentemperatuur zo constant mogelijk houden en minimaal eventueel verlagen. Niet kouder dan 19 graden binnen en dan in stappen naar boven, middag 20 en eventueel avond 21 graden. Slaapkamers vind ik 18/19 graden voldoende. Maar dat is ieder voor zich.
Begrijp ik. Het gaat overigens voornamelijk om koelen in onze situatie. “Wat kleiner” is misschien iets anders dan 55% van de totale binnencapaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
buzzs schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:09:
[...]

Begrijp ik. Het gaat overigens voornamelijk om koelen in onze situatie. “Wat kleiner” is misschien iets anders dan 55% van het totale binnencapaciteit?
Koelen vraagt helemaal niets bijna aan vermogen. Of je moet lappen van ramen hebben zonder zonwering. Ik zeg berekenen op verwarmen en dan komt koelen altijd goed. Ik verstook zo'n 1200/1300kWh voor verwarmen en koelen max 300kWh.

Verwarmen gaat je bakken met geld schelen met de huidige prijzen. ;)

Ook met koelen houd ik het binnen constant. Staan hier vandaag gewoon zacht te pruttelen. Na isolatie krijg ik het hier anders niet meer koel. Nadeel van isoleren.

Voor een multi gewoon de combinatietabellen erbij pakken van het merk.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MotorBeast schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Dat is een functioneel verschil, geen kwaliteitsverschil. Ik verwarm sowieso boven bijna niet. Isolatie op orde gebracht.
Leuk voor jou dan. Je bent niet de TS dus kaap het topic niet met je mening die weinig toevoegt :P

ik reageerder dan wel op jouw post, maar de toevoeging was bedoeld als correctie op je mening en als toevoeging voor TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
franssie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Leuk voor jou dan. Je bent niet de TS dus kaap het topic niet met je mening die weinig toevoegt :P

ik reageerder dan wel op jouw post, maar de toevoeging was bedoeld als correctie op je mening en als toevoeging voor TS.
Stellen dat Daikin beter is zonder enige onderbouwing voegt weinig toe en dat jij hem beter in je slaapkamer kan regelen is jouw mening en leuk voor jou. Wie kaapt er hier nu wat? Ik denk dat iedere toevoeging info is voor TS. Zowel de mijne als de jouwe en daar kan TS de voor hem bruikbare info uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
We komen bij Panasonic uit ivm de smalle unit voor op de eerste verdieping:

Woonkamer (70 m2): 3,5 kW
Eerste verdieping (55 m2): 3,5 kW
Zolder (16 m2): 3,5 kW
Totaal: 10,5 kW.

Verwarmen zullen we alleen doen voor de woonkamer en zolder, en zelden tegelijk. Dan hebben we nu de keuze uit een multi split buitenunit van 5,2 kW óf 6,8 kW.

De 5,2 kW buitenunit heeft een minimumverwarmingscapaciteit van 3,3 kW.

De 6,8 kW buitenunit heeft een minimumverwarmingscapaciteit van 1,6 kW.

Als je kijkt naar het verwarmingsaspect ga ik liever voor de 5,2 kW buitenunit gezien de aanzienlijk lagere minimumverwarmingscapaciteit, waardoor de binnenunit in de woonkamer in de winter op een relatief laag vermogen kan verwarmen.

Anderszijds heeft de 5,2 kW buitenunit misschien juist te weinig vermogen om de 3 ruimtes tegelijkertijd te koelen (10,5 kW aan binnencapaciteit binnen vs 5,2 kW aan buitencapaciteit).

Wat is nu een verstandige keuze voor wat betreft de buitenunit?

edit: het alternatief is natuurlijk twee buitenunits, maar dan zit je met ruim anderhalve meter aan bakken op je carport. Heeft toch niet echt mijn voorkeur.

[ Voor 7% gewijzigd door buzzs op 29-07-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@buzzs Vermogens lijken me niet correct. Beneden te weinig. Boven teveel.

En wat ik je reeds meldde...koelen vraagt bijna geen vermogen van je buitenunit.

[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ik denk dat je van een goede installateur betere tips krijgt dan van de glazenbollen types hier die de warmtelast kunnen ruiken op afstand.

Ik ben zelf wel voor Daikin, de binnenunit zijn nl mooi compact en minder breed dan gangbaar.
Ligt beetje aan leidingloop maar een singlesplit in de woonkamer zou ik doen en een multi voor boven of alles op 1 multi.
Daikin hoeft niet duurder te zijn dan je andere merken (an sich bij de comfora)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02:28
En wat is het voordeel van multi split behalve minder buiten delen? Ik ben als ik de specs doorlees van Daikin een beetje bang dat het minimum koelvermogen te hoog is bij een multiesplit als je maar 1 airco laat koelen.
Of maak ik me nu bang voor niets? Probeer het topic niet te kapen, dit onderwerp lijkt me ook voor de TS interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
jopie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:05:
En wat is het voordeel van multi split behalve minder buiten delen? Ik ben als ik de specs doorlees van Daikin een beetje bang dat het minimum koelvermogen te hoog is bij een multiesplit als je maar 1 airco laat koelen.
Of maak ik me nu bang voor niets? Probeer het topic niet te kapen, dit onderwerp lijkt me ook voor de TS interessant.
Goede vraag inderdaad. Voor mij is het inderdaad een nadeel dat je 2 buitendelen nodig hebt en er, bij sommige units, een hoge minimum koel- en/of verwarmingscapaciteit is.

De Panasonic 6,8 kW buitenunit heeft een minimum verwarmingscapaciteit van 3,3 kW. Dat vind ik erg hoog. De 5,2 kW buitenunit heeft 'slechts' 1,6 kW minimum verwarmingscapaciteit.

Wat zijn de minimum capaciteiten van de Daikin(s) waar jij naar kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:47:
Ik denk dat je van een goede installateur betere tips krijgt dan van de glazenbollen types hier die de warmtelast kunnen ruiken op afstand.

Ik ben zelf wel voor Daikin, de binnenunit zijn nl mooi compact en minder breed dan gangbaar.
Ligt beetje aan leidingloop maar een singlesplit in de woonkamer zou ik doen en een multi voor boven of alles op 1 multi.
Daikin hoeft niet duurder te zijn dan je andere merken (an sich bij de comfora)
En wat schreef ik eerder. . ? Berekenen en op de specs afstemmen. Laten er nu weinig goede types installateurs zijn. Genoeg van die types binnen gehad die veel te hoge vermogens adviseerde. Een 6 in mijn woonkamer terwijl 3 of 3,5 ruim voldoende was hier. De meeste doen maar wat aan natte vingerwerk helaas.
Pagina: 1