Zuinigste 1TB ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlnt
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 23:55
Geachte redactie, @willemdemoor,

De zuinigste ssd is volgens de Ssd Best Buy Guide - 1TB na de update op 19-7-2024 nog steeds de Solidigm P41 Plus 1TB.

Maar er zijn vijf drives die in idle bijna 3x zo zuinig zijn, waaronder de WD SN580 met 0.006W vs de Solidigm P41 Plus met 0.021 W. Ook in de andere tests doet de WD SN580 niet veel onder voor de Solidigm P41 Plus: 4.095W vs 3.488W (1MB lezen) 1.413W vs 1.119W (4KB lezen). Aangezien drives in deze categorie het grootste deel van de tijd idle zullen zijn (aanname, zie [1] hieronder), zou het idle verbruik volgens mij doorslaggevend moeten zijn.

Als daarentegen de aanname is dat de drive het grootste deel van de tijd daadwerkelijk bezig is, waarom is dan niet de WD SN750 gekozen als zuinigste? Deze is weliswaar stukken duurder, maar het gaat hier dan ook om welke de zuinigste is (al snap ik dat de voornaamste reden om naar het ernergieverbuik te kijken uiteraard de totale kosten van de drive zullen zijn). Ook is deze drive tijdens idle gebruik niet bepaald zuinig, maar dat is niet relevant als de drive bijna altijd bezig is.

Eigenlijk hangt alles af van het beoogde gebruik:
  • Is de drive veel idle, dan is de WD SN580 het zuinigste
  • Is de drive veel bezig, dan is de WD SN750 het zuinigste
  • Zit het ertussenin, dan kan de Solidigm P41 Plus de zuinigste zijn
De gekozen drive kan dus de zuinigste zijn, mits wordt toegelicht welke aannames over het gebruik er zijn gedaan. Eigenlijk een formule die je kan toepassen op de idle/1M/4K meetwaardes. En eigenlijk zou je daar ook de aanschafprijs en verwachte levensduur van de drive in moeten meenemen voor een eerlijke vergelijking.

Dat gezegd hebbende, ik denk nog steeds dat de WD SN580 de beste drive is voor het gros van de mensen die de zuinigste ssd zoeken via de best buy guide. En hij is op dit moment ook EUR 5 goedkoper ;).

[1]
Aanname: de best buy guide is bedoeld voor de gemiddelde gebruiker, niet voor server toepassingen. Voor toepassingen met veel drive I/O let je waarschijnlijk op andere eigenchappen dan (enkel) het energieverbruik,

"It's not that I'm lazy. It's that I just don't care."

Beste antwoord (via Xlnt op 03-08-2024 11:57)

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik vind de 'zuinigste' (stark afhankelijk van de mix idd) vooral relevant voor een laptop, vandaar dat de categorie ook ontbreekt bij de Gen5-drives: die stop je (nog?) niet in een laptop. Voor de energiekosten boeit het inderdaad niet veel: als je je pc aan laat staan is de ssd grotendeels idle, en dat eet minder dan een paar rgb-ledjes :)
Ik heb de gebruikte mix voor 'zuinigste ssd' aan de BBG-pagina's toegevoegd, goeie suggestie, dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Je hebt gelijk: het is sterk afhankelijk van de gebruik-mix. Ik heb voor de berekening de volgende tijden gehanteerd: 3 uur idle, 10 minuten sequentieel, en 30 minuten random gebruik.

Dan komt de Crucial P2 als zuinigste meet 1Wh (maar die is / was slecht verkrijgbaar) uit de berekening, met daarna de Transcend 400S en de Solidign P41 Plus (beide 1,2Wh. De WD SN580 zit volgens die berekening op 1,4Wh en de SN750 op 2,4Wh. Sidenote: de SN750 is behoorlijk EOL (MaxICT is de enige die zegt te kunnen leveren), dus voor BBG's valt dat af: we willen alleen goedverkrijgbare modellen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlnt
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 23:55
Daarmee is in ieder geval duidelijk onder welke aannames de P41 de zuinigste is gebleken.

Maar om het even in perspectief te zetten. Als het genoemde profiel zich elke 3 uur en 40 min herhaalt, dan kom je uit op:
SsdkWh/jaar
Solidigm P41 Plus2,88
WD SN5803,36

Uitgaande van een levensduur van 5 jaar en de huidige gemiddelde kWh prijs van EUR 0,28, hebben we het dan over:
SsdEnergiekosten/5 jaar
Solidigm P41 Plus4,03
WD SN5804,71

Oftewel, praktisch geen verschil :P. Het verschil in aanschafprijs is significanter.

Ik heb bij de categorie 'zuinigste' aangenomen dat het gaat om energiekosten. Maar misschien is het meer bedoeld om te zien hoe lang je kunt werken op een bepaalde batterij? Al zijn er dan denk ik andere componenten die significant meer energie gebruiken.

TL;DR
Volgens het aangenomen gebruik is de Solidigm P41 Plus inderdaad de zuinigste.

Uiteindelijk is het aan de lezer van de best buy guide om te bepalen in welke vorm de zuinigheid een rol speelt bij de aanschaf (namelijk energiekosten, batterijduur, etc). Maar om meer inzicht hierin te geven, zou het denk ik goed zijn om:
  • Bij de testresultaten een sectie toevoegen met het energieverbruik (kWh/jaar)
  • Bij deze sectie toelichten van welk gebruiksprofiel wordt uitgegaan (3h idle, 10min sequentieel, 30min random)

"It's not that I'm lazy. It's that I just don't care."

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik vind de 'zuinigste' (stark afhankelijk van de mix idd) vooral relevant voor een laptop, vandaar dat de categorie ook ontbreekt bij de Gen5-drives: die stop je (nog?) niet in een laptop. Voor de energiekosten boeit het inderdaad niet veel: als je je pc aan laat staan is de ssd grotendeels idle, en dat eet minder dan een paar rgb-ledjes :)
Ik heb de gebruikte mix voor 'zuinigste ssd' aan de BBG-pagina's toegevoegd, goeie suggestie, dank