Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01 10:43
Situatie is als volgt:
Vóór enkel jaren had ik een HP Deskjet kleurenprinter met één belangrijk nadeel, nl. de gecombineerde kleurinktcartridges. Eén kleur opgebruikt en de cartridge was "leeg".
Daarom ben ik overgestapt naar Canon en kocht mij een TS8053 (Brown)drie-in-één waarvan ik dacht dat het grote voordeel de 6 (zes) afzonderlijke inktcartridges waren.
Als (kleine) thuisgebruiker begrijp ik echter nog altijd niet waar de kleureninkt blijft. Niet in de cartridge blijkbaar want frequent moet ik de kleuren vervangen terwijl ik meestal in z/w print. Cartridges zijn ook nooit lek, want de binnenkant van de printer is proper. En dat na een aantal jaren gebruik.
Toch zijn iedere 6 maanden (minder zelfs, want niet alle cartridges zijn te zelfdertijd vervangen) de kleuren opgebruikt terwijl ik in die tijd nauwelijks heb geprint en qua kleur altijd zeer beperkt (geen foto's). Enkele bedrijfslogo's op facturen, vouchers, e.d. zorgen voor het werkelijke kleurgebruik. Maar dat dan alle kleuren zo ontzettend snel zijn opgebruikt?
Het gaat zover dat scannen en kopiëren (zelfs z/w) problematisch werkt omdat één cartidge (magenta) volledig leeg is. Het peil van zwart (3/4e) en grijs (1/2e) is nochtans ruim voldoende.

Nog leden met deze ervaring? Oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
Tja, zo werken inkjet printers... elke keer dat je de printer aanzet gaat de printer een initialisatie draaien waarbij een klein beetje inkt wordt gebruikt om de leidingen door te spoelen en te voorkomen dat de printkop opdroogt. Deze inkt komt in een opvang'spons' terecht in de printer.

Doe je niets aan. Het zorgt er voor dat je printer blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

Dido

heforshe

Je omschrijft exact de redenen waarom niet alleen bedrijven, maar tegenwoordig ook steeds meer kleine (thuisgebruikers) overstappen op laserprinters. Ze kosten geen drol meer (vergeleken met "vroegah"), de toner heeft het eeuwige leven (naja, in vergelijking met inkjetinkt die duurder is dan transfusiebloed maar mennelijk mysterieus verdampt) en uiteindelijk zijn je kosten per printje nog steeds zeer behapbaar.

De belangrijkste reden om toch voor een inkjet te gaan is dat ze mooiere foto's afdrukken (als dat inderdaad nog steeds zo is), maar als je geen foto's afdrukt zou ik serieus een laserprinter overwegen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HP staat d'r bekend om dat ze printers goedkoop verkopen (met weinig inkt) om vervolgens klauwen met geld te verdienen aan cartridges met 'chip' er in.

Bij sommige printers wordt er wanneer je een zwart-wit document print in 'kleurmodus' alsnog kleuren bij het zwart gemengd 'voor de leuk'.
En inderdaad het 'spoelen van de leidingen'.

Maar, ik print eigenlijk nooit iets, als ik een keer wat print, doe ik dat bij mijn ouders of op het werk.

Mijn ouders hebben een printer waarvan ze zelf de cartridges kunnen vullen en op het werk staat een laserprinter die ook meerdere paginas kan scannen en kopiëren.

Als je écht een printer moet hebben, koop dan een laserprinter waar je jaren plezier van hebt met lage kosten per pagina en anders gewoon niets.

(Wellicht een 'EcoTank' daar zitten geen cartridges in, maar gewoon een reservoir voor de inkt welke vervulbaar is. Maar die zijn dan weer veel duurder, wat meteen duidelijk maakt hoeveel zo'n bedrijf gemiddeld verdient aan het verkopen van een goedkope printer met dure cartridges.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Tja, ik werk al even niet meer.
Er staat een printer bij de kinderen maar dat is geen oplossing als je snel iets op papier wil (moet) hebben.

Bij toeval heb ik wel een mogelijke work-around ontdekt:

Zoals hierboven gezegd is magenta volledig leeg, de andere kleuren ook, maar die zijn niet volledig leeg (enkel rood kruisje en het scherm toont een beetje niveau kleur, magenta toont geen niveau meer).
Ik heb de magenta cartridge eruit genomen maar dan heb ik geen functionaliteit meer, dus maar terug erin gestopt.
Gevolg: ik kreeg een foutmelding van een lege cartridge of geen origineel (?) waar ik O.K. kon op antwoorden of negeren met de mogelijkheid om de controle over te slaan naar het inktniveau in de cartridge.
Zo kon ik een blad kopiëren en dus ook afdrukken!

Het wordt beter. De printer uitgeschakeld, terug ingeschakeld en er gebeurt geen controle meer naar de magenta cartridge. M.a.w. Als dit met de andere kleuren ook nog lukt heb ik een z/w 3-in-1 printer zolang de zwarte inkt cartridge niet leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
Ik kan meestal zonder de cartridge er uit te halen en terug te zetten gewoon op OK drukken om de melding te negeren. Dan kan je gewoon printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Tot dusver lukte dat ook altijd bij printen.
Met deze 2 nuances.
1. nu was magenta 100% leeg, een volledig wit icon
2. de Canon weigerde gewoon te kopiëren, ik bedoel te beginnen met scannen alvorens de kopie uit te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Risico is wel dat je printkop kapot gaat. Geen probleem waarschijnlijk zolang je alleen zwart print.
Pagina: 1