Telescopische geleiders ATAG oven laten zitten tijdens pyrol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
Hallo allemaal,

Gisteravond heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van de pyrolyse functie van onze ATAG oven (ZX6611c). Dom dat ik ben heb ik echter niet eerst even de handleiding doorgebladerd van de oven. Wat blijkt, die handige telescopische rail moet samen met de rekjes volledig uit de oven losgeschroefd worden wanneer je gebruik maakt van de pyrolyse functie.
Nu glijden de rails heel stroef (chroom is ook beschadigd van de rekjes, maar dat vind ik niet zo erg) en dat is best wel zonde.

Als oplossing heb ik eerst gekeken wat de rekjes kosten om te vervangen. ATAG durft hier echter +/- 110 euro per kant(!!) voor te vragen (crimineel als je het mij vraagt, maarja).

Volgende oplossing is het opnieuw invetten van de rails, want het primaire probleem van het stroef glijden lijkt verbrand siliconenvet in de lagers te zijn. Dit heb ik verwijderd, maar nu het probleem:
Ik zoek siliconenvet bestand tegen hoge temperatuur en food safe.
Wat ik gevonden heb is Krytox GPL 206 (tot 260 graden) of GPL 207 (tot 288 graden), maar dit lijkt nergens echt makkelijk te verkrijgen als particulier.
Hebben jullie nog oplossingen voor dit probleem of moet ik dit maar gewoon als dure les accepteren en nieuwe rekjes met geleiders aanschaffen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 14:12

pistole

Frutter

Ik zou het zonder het vet proberen, maar als dat niet bevalt dan is het denk ik gewoon een dure les. Ik zou niet weten welk ander smeermiddel je zou kunnen gebruiken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om nieuwe geleiders aan te schaffen. Je krijgt (als je al een geschikt smeermiddel kunt vinden) het smeermiddel nooit goed in de lagers.
Dure les om te leren dat je altijd eerst de gebruiksaanwijzing moet lezen alvorens een apparaat in gebruik te nemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Geeft die ATAG (combi)-oven niet alsnog ook een waarschuwing op het display dat je de geleiders moet verwijderen op het moment dat je die zelf-reinigende 'pyrolise' actie gaat uitvoeren?

Ik heb hier NEFF apparatuur in m'n keuken en al m'n apparaten van dat merk waarschuwen 100% terecht ook op het display bij dat soort acties én verwachten daarna ook een actie van me (zolang ik die meldingen niet BEWUST uit gezet hebt in de systeem instellingen).

RTFM is meestal een gevalletje: 'Mensen gaan pas lezen nadat het kwaad geschied is' ......

Ik zou, als ik jou was, nu gewoon m'n verlies nemen en een setje nieuwe geleiders laten opsturen. Vervolgens het hele voorval z.s.m. vergeten, alsof er niets gebeurd is, en doorgaan met het genieten van je nieuwe keuken :9

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 27-07-2024 15:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
De oven gaf inderdaad wel een indicatie dat alle spullen die niet tegen pyrolyse konden eruit moesten, maar ik had niet verwacht dat ook de rekjes die vastgeschroefd zitten in de oven daarbij horen. Dus alles minus rekjes eruit gehaald en toen aangezet. Blijkt overigens uit de gebruiksaanwijzing dat de bakplaten wel konden blijven zitten met de speciale pyrolyse rekjes erin geschroefd...

De lagers zijn overigens hele simpele metalen balletjes tussen twee metalen strips, dus mocht ik geschikt vet vinden dan krijg ik het er wel tussen.
Maar het zal waarschijnlijk wel een dure les worden inderdaad.
Enige reden dat ik het liever repareer is de absurd hoge prijs voor de reserveonderdelen. Was het 100 euro geweest voor een set dan was het nog veel geld geweest, maar die had ik makkelijker geaccepteerd.
Niet omdat ik geen 220 euro kan betalen, maar omdat ik er slecht tegen kan dat een bedrijf even 1000% winst op de onderdelen pakt, alleen omdat er geen concurrentie is.