Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamous72
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-05 13:04
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kZSSl2meaxUHU9EoOzJdfdBL4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F5OaMWgwlQ1FaQkWZuvY0fR8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrZTH5tzcnd_Vpej-OZ1wdPOT8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLJLnNQq6Ii3URLngqcETrtp.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Aangegeven in het groen, ongeveer 10 tot 12 zonnepanelen. Alle beschikbare dakruimte is plat
Schaduw
Alleen op de aanbouw van het huis, komt volgens solarmonkey enige schaduw op een eventuele zonnepaneel linksbovenin (die partij raadde dan ook 5 aanbouw, 5 tuinconstructie)
Jaarverbruik
~3200-3500 maar in de toekomst is het mogelijk dat er een laadpaal, airconditioning of warmtepomp komt
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1 fase. Verzwaring naar 3 fase wordt begin Oktober gedaan, de 3 fase kast hangt al
Budget en doel
Flexibel met het budget, doel is om alle eigen verbruik te dekken maar niet teveel te verbruiken nadat salderingsregeling verdwijnt. Advies bij aantal zonnepanelen is zeer welkom daar voor
Wie gaat het project uitvoeren
Laat alles doen
Bijhouden van data
Standaardportals/apps zijn prima, ook niet per se nodig
Reeds verkregen offertes
Offerte #1 (Zonneplan)

10x 450 Wp Zonneplan

1x Zonneplan One Omvormer

Prijs: €4700 (1,04/Wp)

Offerte #2 (Lokale partij)

10x Aiko 455 Wp

5x AP Systems DS3 Omvormers

Prijs: €4378 (0,96)

Offerte #3 (Lokale partij)

10x WINAICO 430 Wp

Growatt MIN 3600TL-XH-Hybride

Prijs: €4261 (€0,99/Wp)
Regio
Noord-Holland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
ach het is persoonlijk wat je wil.
waar ik voor zou kiezen als ik het huis zo zie is:

Growatt MIN 3600TL-XH-Hybride
(geen probleem met die omvormer, maar elke hybride 16A omvormer met 2x mpp is ook goed.
dus nog vele andere opties. maar met zo weinig panelen zou ik wel op 1 fase blijven en niet voor 3 fase levering gaan.)

10 panelen op het plattedak, dat op mpp1.
(deze vrij plat op dak)
deze werken lekker in de lente/zomer/herfst.

10 panelen tegen de muur, dat op mpp2.
(plat tegen de muur aan, dus 90 graden.)
deze werken lekker in de herfst/winter/lente.

waarom zoveel Wp, dat is toch niet nodig.
ja maar 1 paneel dat kost maar <80€, dus Wp is erg goedkoop.
wil je een accu, dan ben je gewoon erg veel geld aan het verbranden.
1kWh accu kost al snel 400€.
door de verdeling winter, zomer plaatsing van de panelen, krijg je wel veel vaker je accu vol, en heb je genoeg om een nacht door te draaien, ook in de moeilijkere maanden.
(december en januari dat lukt nooit, maar door de extra panelen aan de muur, haal je wel de andere 10 maanden de opbrengst om een accu gevuld te krijgen.)

doordat je 2x10x4??Wp panelen gebruikt op maar een 3,6kW omvormer (erg goedkoop).
zal je €/Wp bijna halveren.
(maar ik vind je offertes die je al hebt erg duur.)

edit:
in mijn plan kun je nog wel iets schuiven.
per mpp kun je voor 6 tot 12 panelen gaan.
een 3,6kW 1 fase omvormer heeft geen problemen met 2x12x440Wp er aan. ;)

met 3 fase, leveren op fase 1 en gebruiken op fase 2.
geen probleem, word intern in de meter op en afgetrokken.
voor afrekenen met of zonder salderen maakt dat niet uit. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 27-07-2024 13:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hier grofweg een BOM voor je. (offerte 3, de andere neem ik al niet meer serieus.)
(via https://www.winkelman-zonnepanelen.nl gedaan, maar kies zelf een leverancier.)

10x Aiko A445-MAH54Mb 445Wp N-Type ABC Full Black
€ 750,00
1x Growatt MIN 3600TL-XH 1 fase Omvormer Hybride
€ 439,00
2x Sollarstell Connect Landscape 1 rij van 5 paneel
€ 632,00

Totaal 3 producten excl. btw
€ 1.821,00
BTW€ 0,00
Totaal
€ 1.821,00

hier komt nog wel wat kabel bij, en nog een groep in je meter kast.
laten we zeggen +/- 200€.
dus voor +/-2k€ aan spullen.
klaar.

plat dak installeren zo als jouw dak, dat is nog geen ochtend werk. ;)
dan heb je wat meer inzicht in wat het zou moeten kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 27-07-2024 13:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
400+Wp panelen zijn in Duitsland al te koop onder de 60 euro, het verbaast mij dat de bedrijven hier nog denken dat ze prijzen van 3 jaar terug kunnen hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamous72
Ten eerste hartstikke bedankt voor de feedback beide heren, had niet verwacht dat dit als duur gezien zou worden en dat is dus wel een eye-opener. (Heb dan nog een offerte van €5800 weggelaten ook)

Aan welke wand zou jij de eventueel extra zonnepanelen bevestigen Migjes?

Ook hartstikke bedankt voor de BOM. Is het realistisch om zelf het materiaal in te kopen en dan bij een lokale partij te vragen om alles te installeren? Omdat ik zelf 2 linkerhanden heb ontwijk ik liever zelf de installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
Infamous72 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:57:
Ten eerste hartstikke bedankt voor de feedback beide heren, had niet verwacht dat dit als duur gezien zou worden en dat is dus wel een eye-opener. (Heb dan nog een offerte van €5800 weggelaten ook)

Ook hartstikke bedankt voor de BOM. Is het realistisch om zelf het materiaal in te kopen en dan bij een lokale partij te vragen om alles te installeren? Omdat ik zelf 2 linkerhanden heb ontwijk ik liever zelf de installatie
Heb gisteren een heel simpel zonnepaneel setupje op een tuinhuisje geplaatst. Met de MC4 stekkers is het echt een kwestie van klikken en je bekabeling zit al.
De frames waarop zonnepanelen zitten schroef je ook zo in elkaar. Dus ook met 2 linker handen kan er niet heel veel fout gaan.
Alles in de meterkast zou ik wel door iemand laten doen, maar de panelen op je dak leggen en de bekabeling tot de omvormer is prima zelf te doen.

Of gewoon meer offertes opvragen, genoeg partijen die graag werk willen.
Dus 10 panelen voor rond de 2500/2800 zou prima moeten kunnen incl. installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Infamous72 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:57:
een 3500 tot 4000€ moet je toch wel op rekenen.
dit komt door dat het een kleine set is, en dan hebben opstart kosten (voorrij/offerte kosten winst etc etc) een flinke inpakt.
neem je mijn plan, dan heb je 2x zoveel panelen voor maar 800€ extra, en dus 2x zoveel Wp.
dit maakt de €/Wp flink goedkoper.
de zuid wand, van je huis. waar ongeveer je slaapkamers zitten.
(hoger is beter, maar ja het oog wil ook wat.
dus maak daar een strak blok van.)

ik vertel het plan ook meer met het feit, dat je misschien een hybride omvormer wil.
je gebruik is 3500kWh wat ongeveer 10kWh per dag is.
50% van de energie in de zomer die je nodig hebt, die stop je niet in de accu, maar gebruik je rechtstreeks uit de panelen.
dan sla je nog 5kWh op in een accu, en kom je de nacht door op eigen stroom.
door panelen plat te hebben op de uitbouw heb je heel de zomer effect van je kleine accu.
door panelen plat tegen de muur te hebben heb je in de lente en de herfst effect van je kleine accu.
5kWh accu = 2k€.
10kWh accu = 4k€.
dit dan vergelijken met de 800+200€ aan panelen wat ik vertelde.
(je kunt niet te veel Wp hebben als je met een accu wil werken. ;) )
hangt van je installateur af, maar eigenlijk zou ik liever bij de installateur kopen als bij winkelman(etc etc).
dit omdat installateurs mij vaan nog goedkoper leveren als die winkel.

zoals @chrisborst ook zegt, die panelen op het platte dak, moeilijk zijn ze niet.
frame is net lego (met schroeven draaiers), panelen bout je vast.
kabels klik je aan elkaar.
alleen de omvormer aansluiten komt iets van kennis bij kijken.
(maar ook dat is goed te doen voor iemand met 2 linkerhanden, zolang hij maar een gezond stel hersenen heeft.
zeker 1fase 16A omvormers zijn niet heel ingewikkeld.)
kijk wat filmpjes op youtube en je ziet al snel dat het vrij simpel is.
maar snap ook wel dat niet iedereen het zelf wil doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:03
Zelf leggen zoals ook door andere aangegeven is goed te doen.

Onderschat het elektro technische deel niet naar de meterkast toe. Hier worden vaak veel fouten gemaakt, zoals onder andere dubbel stroom, wat vooral op de.interne bedrading en aardlekschakelaars betrekking heeft.

Wanneer je niet elektrotechnisch onderlegd bent, laat het dan lekker installeren.

Let wel op bij meer dan 2 orientaties je al gauw naar micro omvormers moet zoals enphase of APsystems.

Voor hybride en accu, mijn mening vergeet dit even, technologie is niet rendabel en staat nog echt in de kinderschoenen.

Ik stuur je een DM met suggestie.

Aantal vraagjes:
- Voor jou foto hoe is de oriëntatie?
- op basis van jou toekomst visie, overwogen om ook het dak/ dakkappelen vol te leggen? Huidige prijs is erg laag momenteel 80 a 85 cent/WP is niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamous72
Dakkappelen zijn afgeraden ondanks dat er goede zonval op is en naar mijn wete is er geen ruimte op het dak anders had ik daar graag ook panelen op gedaan.

Ga met de voorlopige feedback even wat rondbellen morgen en overweeg ook om meer panelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamous72
Nou bij deze een redelijk significante update, en zoek dus wederom advies.

De Zonnepaneelpartij van Offerte 2 heeft gebeld, een bedrijf waar ik lichte voorkeur naar heb omdat zij ook bereid zijn het lichte graafwerk te doen tussen de aanbouw en tuinconstructie met de volgende aanbiedingen

10x AIKO

10 x Hoymiles MI-500/MI-600/MI700 (als ik het goed lees)

€4158 (0,91 Wp)

--------------------------------------------------------

en met de Growatt die aangeraden is

10x AIKO

Growatt MIN 3600-TL XH omvormer

Prijs €3938 (€0,86 Wp)

Deze partij raadde de Growatt wel af omdat er dan waarschijnlijk aanzienlijk minder opgewekt wordt (3370 kWh vs ~4000 kWh)

Daardoor heb ik hier graag feedback bij of dit verhaal klopt en overweeg dan om nog terug te bellen.

Overigens zullen panelen aan de zijkant van het dak zal het zeer waarschijnlijk niet worden (dan slaap ik op de bank) dus moet het wel op een paneel of 10-12 houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:36
migjes schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:34:
[...]

een 3500 tot 4000€ moet je toch wel op rekenen.
dit komt door dat het een kleine set is, en dan hebben opstart kosten (voorrij/offerte kosten winst etc etc) een flinke inpakt.
neem je mijn plan, dan heb je 2x zoveel panelen voor maar 800€ extra, en dus 2x zoveel Wp.
dit maakt de €/Wp flink goedkoper.

[...]

de zuid wand, van je huis. waar ongeveer je slaapkamers zitten.
(hoger is beter, maar ja het oog wil ook wat.
dus maak daar een strak blok van.)
Jij weet toch best wel dat je zonder vergunning geen panelen aan de gevel mag maken? En dat een bedrijf dat al helemaal niet gaat doen en zeker niet voor de meerprijs van €800.

Je advies schiet in deze volledig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 21:37
Ik heb ze aan de muur hangen thuis. Opbrengst wel heel slecht. :)
Pagina: 1